Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Dobi Réka

21 éves
50 tehetséges fiatal
kémia

Klarinétozni szeretett volna, mégis a gitár lett a hangszere. Ötéves kora óta úszik, és szeret síelni. Az eszes egri leánynak középiskolásként választania kellett, hogy magas színvonalon sportoljon, zenéljen, vagy kutatóorvosnak készüljön. Az utóbbi mellett döntött. Az előbbiekkel se hagyott fel teljesen: a SOTE B csapatában röplabdázik. Két évig járt a Bolyai Önképző Körbe, ahol filmet néznek, a hozzá kapcsolódó könyvet elolvassák, majd mindezt megvitatják. „Sokféle életem van. Nehéz eldöntenem, melyiket éljem úgy, hogy minden jól működjön, harmóniában legyek magammal és a környezetemmel is” – mondja Dobi Réka. Leginkább a szülei véleményére ad.

Rékát kérésére első mestere, Újszászy Kálmán, az MTA Kémiai Kutatóközpontja tudományos munkatársa ajánlotta az 50 fiatal tehetség programba. Az egri középiskolás a tizenegyedik osztályosként találkozott vele. Egy sikeres pályázatot követően részt vett a kutatóközpont által szervezett táborban, ahol néhány társával együtt a borok élettanilag fontos alkotói közül a rezveratrollal kapcsolatos vizsgálatokat végzett. A táborozást követően saját kutatásba kezdett az egri vörösborokkal. Azóta több versenyen szerzett előkelő helyezést, előadásokat tartott, többek között Moszkvában is.

Tanulmányait az ELTE kémia szakán kezdte meg. Azt gondolta, hogy közvetve, de orvosi jellegű kutatásokkal foglalkozik majd. A borral folytatott kutatásai arra mutattak, hogy később biokémiára érdemes szakosodnia.

1992. március 4-én született. Szüleivel és húgával Egerben él. A Semmelweiss Orvostudományi Egyetem elsőéves hallgatója, kutatóorvosnak készül.

A kémia szakon lezárt első, sikeres szemesztert követően rájött, hogy közvetlenebb módon szeretne segíteni az embereken. Ezért a következő tanévben a budapesti orvosegyetemen kezdett tanulni. Közben felvételt nyert a SOTE Elméleti Orvostudományi Központjának Stressz- és Hálózatkutató Laborjába. Az intézetben fonálféreggel folynak kísérletek az öregedés, a stressz, a tanulás és a memória összefüggéseiről. „Csetlek-botlok a laborban, mert még nem pontosan látom át a kutatás biológiai hátterét” – oszt meg velünk egy „kulisszatitkot”.

Bízik benne, hogy „50 fiatal tehetség” programban új mentorával közvetlen kapcsolatot tud kialakítani, aki felkarolja őt, és akinek számíthat a véleményére. „Nekem most talán az a legfontosabb, hogy szakmai iránymutatást kapjak programbeli mentoromtól – mondja Réka. – Másrészt lényeges, hogy valódi közös munka alakuljon ki közöttünk, hiszen így gyarapodhatok a legközvetlenebb tapasztalatokkal a következő fél évben.”

Mentor: Dr. Ádám Veronika
„"Reményeim szerint egyetemi tanulmányai során sokszor fogunk találkozni Rékával, hogy figyelemmel kísérhessem, segítsek problémái megoldásában, tanácsot adhassak, amikor valamiben elakad."”

 

Adatlap: