1. Intézményünkben a zene iránt érdeklődő diákjaink 2006 óta vesznek részt a citeraszakköri munkában, tehetséggondozó táborokban és az ebből eredő különböző megmérettetéseken. Hagyományőrző szakkörünk, mely magába foglalja a citerazenélést és népi éneklést, szlovák nemzetiségi és magyar nyelven működik. Heti alkalommal, képességek szerinti csoportokban folyik a fejlesztő és egyben örömteli munka. A résztvevők nyaranta tehetségfejlesztő citeratáborban vesznek részt, ahol külső szakemberektől, tehetséggondozó pedagógustól, diákmentoroktól tanulhatnak, zenélhetnek, énekelhetnek egyénileg és csoportosan. A tanulók hagyományőrző rendezvényeken lépnek színpadra, a legtehetségesebb citerások és énekesek szlovák és magyar nyelvű városi, területi és országos énekversenyeken szerepelnek.
2. Iskolánkban heti rendszerességgel tehetséggondozó tanórákon vesznek részt a kiemelt képességű diákok. A tehetségfejlesztés sokrétű, mivel minden foglalkozás a tanuló egyedi személyiségét támogatja. A játékos tehetséggondozó foglalkozásainkon a tanuló elvont gondolkodását, fogalomalkotását, kombinációkészségét, memóriáját, beszédkészségét fejlesztjük. Ezáltal erősítjük alkalmazkodóképességét és az új helyzetekhez való rugalmasságát, kritikus, önálló gondolkodását. A tehetséggondozó foglalkozások fontos szerepet töltenek be a kreativitás kibontakoztatásában. A különböző csoportos, páros és egyéni munkaformák alkalmazása a játékok során előhozzák a gyerekek kíváncsiságát, merészségét, szellemi játékosságát, kockázatvállalását és versenyszellemét. A tanulók motiváltságát a különböző versenyeken való részvétel erősíti:
- iskolai, kistérségi, vármegyei tanulmányi versenyek magyar és szlovák nyelvterületen versmondásból, matematikából, rajzból a sport területeiről.
Tehetséggondozó pedagógus végzi a csoportos és egyéni tehetségfejlesztést, melyet szakpedagógusok segítenek.
Iskolánk kislétszámú, falusi környezetben működő egyetlen intézmény. A tehetségek kiválasztásában nagy szerepet nyújt a helyi óvoda, mely a korai tehetség alapjainak feltárásában segíti az iskolába érkező gyermekek tehetségének kibontakoztatását. Az óvodapedagógusok, az óvodai fejlesztőpedagógusok véleményére, mérési eredményeire támaszkodva folytatjuk az iskolai tehetségfejlesztő munkát, elsősorban a tehetségfejlesztő foglalkozásainkon. A tehetséggondozó pedagógussal, tanítókkal, szaktanárokkal, szülőkkel, külső szakemberekkel, a Család és Gyermekjóléti Központtal, pedagógiai szakszolgálat szakemberei segítségnyújtásával karöltve arra törekszünk, hogy a kiemelt képességű gyermekek minden pedagógiai és amennyiben szükséges, pszichológiai megsegítést megkapjanak. Mindez azért is fontos számunkra, mert a falusi környezet helyben sokszor nem tudja biztosítani mindazt, melyet a városban szélesebb körben megkaphatnak igény szerint a tehetséges tanulók. Az eddigi évek munkájára alapozva, folytatjuk a tehetséges tanulók minél szélesebb körű megsegítését.
Tehetségpontunk a Békéscsabai Tankerületi Központ fenntartása alatt áll, mely biztosítja számunkra a tehetséggondozó és nemzetiségi pályázatok adta lehetőségek kihasználását. Hozzájárul és segít megvalósítani a pályázatok lebonyolítását a helyi igények és szokások figyelembevételével. Biztosítja a tanórai keretek között folyó tehetséggondozó munkát.
Iskolánk tanulói heti öt alkalommal szlovák nemzetiségi nyelvórán vesznek részt, mellyel erősítjük nemzetiségi hovatartozásukat, fejlesztjük a nyelvi kifejezőképességüket, lehetőséget biztosítunk a nyelvvizsga letételéhez és mindenek előtt a 7-14 éves korosztályhoz legközelebb álló hagyományőrző, ének-zenei nevelést.
Intézményünk két kistelepülés gyermekeit fogja közre, így nemzetiségi tehetséggondozó munkánkat több nemzetiségi szervezet és önkormányzat támogat és ismer el.
Helyi hatókörű nemzetiségi önkormányzatok: Szlovák Önkormányzat Csabacsűd, Örménykúti Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat.
Helyi önkormányzatok: Csabacsűd Nagyközség Önkormányzata, Örménykút Község Önkormányzata.
Helyi nemzetiségi szervezet: Csabacsűdi Szlovák Kör Egyesület
Kulturális intézmények: Eötvös József Művelődési Ház, Könyvtári, Információs és Közösségi Hely Csabacsűd, Komlovszky Faluház Örménykút.
Szülői szervezetek: Szülők a Csabacsűdi Gyermekekért Egyesület, Szülői munkaközösség
Megyei, térségi és országos szlovák nemzetiségi szervezetek: Békéscsaba Megyei Jogú Város Szlovák Önkormányzata, Zväz Slovákov v Maďarsku – Magyarországi Szlovákok Szövetsége, Országos Szlovák Önkormányzat.
Egyéb hivatali szervek: Békés Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat, Szarvasi Család– és Gyermekjóléti Központ, Falvak Kultúrájáért Alapítvány.
A fenti szlovák intézmények, szervezetek önzetlen segítségével, támogatásával biztosíthatjuk tehetségeink számára a nemzetiségi színpadi fellépést hagyományőrző rendezvényeken, a nyári citeratáborok tehetséggondozó munkáját, a területi szlovák ének- és szavalóversenyek megrendezését, ahol évről-évre kiemelkedő eredményekkel szerepelnek citerás növendékeink.
„A Csabacsűdi Trefort Ágoston Általános Iskola Kispacsirták citeracsoportja 2019. január 19-én, Budapesten a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központ színháztermében, a XXIII. Magyar Kultúra Napja Gálán Örökség serleget vett át, mely elismerést a Falvak Kultúrájáért Alapítvány kuratóriuma ítélt oda „A példamutató hagyomány ápolásáért”.”
Ez az egyik legkiemelkedőbb elismerése szlovák nemzetiségi hagyományőrző és egyben tehetséggondozó munkánknak.
Intézményünk elsősorban zenei és nyelvi tehetségterületeken támogatja a tehetségek fejlődését, de emellett interperszonális, intraperszonális, logikai-matematikai, nyelvi, térbeli-vizuális fejlesztésekre is lehetőséget biztosít az arra kiválasztottak számára tehetségazonosítás, tehetségfejlesztés, tehetség tanácsadás tevékenységi körökben.
- tehetségfejlesztő pedagógus, pedagógusok képzéseken való részvétele.
- a tehetségek kiválasztása, fejlesztése, megsegítése.
- a versenyekre készülő tehetségek tanácsadása, mentorálása.
- ösztöndíj pályázatok.
- tehetségsegítő rendezvények, kirándulások, táborok szervezése.
- a tehetségek bemutatása tágabb környezetben (online felület).
- tehetségek bemutatása szűkebb környezetben (színpadi műsor).
- a tehetségek életútjának nyomonkövetése.
- szülőkkel való kapcsolattartás,
- külső szakemberekkel, diákmentorokkal való kapcsolattartás,
- támogató szervezetekkel, önkormányzatokkal való kapcsolattartás,
- tehetségpontokkal történő kapcsolattartás, tapasztalatcsere,
- fenntartóval történő egyeztetések.
1. A citeraszakkör éves programja: a rendezvényeket a támogató külső szervezetek rendezik, melyeken a szülők és a fellépő gyerekek vesznek részt. A fellépést kiválasztás, egyéni és csoportos fejlesztések, megsegítések előzik meg. A felkészülést tehetségfejlesztő pedagógus végzi és gyakran diákmentorok és felnőtt hagyományápoló példakép látogatása tesz színesebbé.
Szlovák hagyományőrző programokon való színpadi fellépések: Kemencés nap, Kukorica nap, Večierky.
Szlovák nemzetiségi napokon való színpadi fellépések: Csabacsűdön, Örménykúton, Kardoson.
Egyházi ünnepen való fellépés: Csabacsűdi Evangélikus Egyházközség
Területi szlovák népzenei minősítő kétévente: Slovenský škovránok.
Területi és országos szlovák ének- és szavalóverseny: Slovenské spievanky a veršovačky.
„XV. Kúti citeratábor”
2. A tehetségfejlesztő foglalkozások éves programja: a foglalkozások tantárgyi keretek között valósulnak meg tehetséggondozó és szakpedagógusok által.
Bendegúz Gyermek- és Ifjúsági akadémia tanulmányi versenyei: Tudásbajnokság matematika és nyelvi területeken.
Zrínyi Ilona matematika verseny: megyei és országos verseny.
Rajzpályázatok: helyi, térségi és országos versenyeken.
A Magyarság KicsiNagykövete: - kihívás célja: segíteni a diákok önfejlesztését, kreativitását, tehetségük kibontakoztatását.
Szavalóversenyek: helyi és területi fordulók az alsós tehetséges diákok körében.
Futóversenyek: helyi és városi versenyeken a 7-14 éves korosztály részére évente több alkalommal.
"Škola v prírode" Iskola a természetben Szlovákiában.
Tehetségponttal való kapcsolattartás:
A Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola, Szarvas: területi énekverseny.
Az elmúlt évtizedben igyekeztünk kiépíteni olyan tehetséggondozó tevékenységi formákat, mely lehetőséget biztosítanak a tehetséges tanulóink hatékony fejlesztéséhez. Tanáraink, mentoraink a szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkeznek. Iskolánkban egy fő pedagógus felsőfokú tehetséggondozó végzettséggel rendelkezik, egy fő pedagógus pedig részt vett a 30 órás akkreditált tehetséggondozás és tehetségfejlesztés az iskolában továbbképzésen. Pszichológiai hátteret szükség szerint a Család és Gyermekjóléti Közpon pszichológusa lát el. Kapcsolatainkat ápoljuk a környező iskolák tehetségpontjaival. Fejlesztő foglalkozások, rendezvények, programok, kirándulások, táborok keretében színesítjük tehetséggondozó munkánk eredményességét.
Az elkövetkező időszakban is szeretnénk méltóak maradni az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címhez, melynek érdekében igyekszünk mindent megtenni és tovább fejlődve, kiemelkedő eredményeinket tovább gyarapítani.