A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadka és Észak-Bácska magyar nyelvű oktatásának fontos tartópillére. Tevékenysége különösen az utóbbi 10 évben bontakoztatta ki valós fontosságát. A magyar anyanyelvű tanulók (óvodától az egyetemig) részére megfelelő esélyegyenlőség biztosítása volt az elmúlt időszak kiemelkedő feladata, valamint a tehetségek felfedezése, és megfelelő oktatási rendszerekbe való integrálása. A Kar évek óta foglalkozik a tehetséggondozással az általános iskolás diákok számára a hétvégeken, matematikából és fizikából emelt szintű oktatást folytatnak. Folyamatos feladatuknak tekintik a versenyek, vetélkedők szervezését, melyekre a tehetséges, kimagasló diákok érkeznek. A tanulók mellet, nagy hangsúlyt fektettek a magyar nyelven oktató-nevelő pedagógusok szakmai továbbképzésére, olyan körülmények között, ahol a magyar nyelvű felsőoktatás szerény körülmények között működik, a magyar nyelven megjelenő tankönyvek és szakkönyvek ritkaságszámba mennek. A Tanítóképző Vajdaság egész területéről gyűjti össze hallgatóit, így ők, mint a műveltség és tehetséggondozás lánghordozói térnek vissza tanulmányaik befejezése után szülőhelyükbe. További kiemelt tevékenysége a tehetséggondozó műhelyek kialakítása és működtetésére. A karon összesen 10 különböző témakörben működő kutatóműhely működik: Történelmi filmműhely, Média és kommunikáció írókör, Zongoraóra az óvodában műhely, Néprajzi műhely, Kultúra-, érték- és művelődéskutatási műhely, Testnevelés kutatóműhely, Antropológiai műhely, A film elmélete és gyakorlata kutatóműhely, Matematikai foglalkozások műhelye és az Informatika kutatóműhely.
Az MTTK Szabadka Tehetségpont helyi kezdeményezés, Szabadka város hatókörében működő tehetségpont. Jelenleg a Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvány támogatásával 10 tehetségsegítő hallgatói műhelyünk működik Karunkon. Terveink alapján Szabadka város oktatási, művelődési és gyermekvédelmi intézményeivel felvett kapcsolat alapján mindenképp szeretnénk kialakítani azt a munkakapcsolatot, melynek eredménye a tehetségígéretek azonosítása és fejlesztése lesz. Az azonosításban lehetőségünk van a szabadkai oktatási intézmények bevonására, ill. elsősorban segítségének igénybevételére. Ilyen intézmények a Majsai Úti Általános Iskola – Talentárium tehetségpont, a Széchenyi István Általános Iskola – Széchenyi tehetségpont. Az iskola tanulói minden évben részt vesznek az MTTK és az iskola közös rendezvényein, mint pl: PI-nap, Gyereknap, Kutatók éjszakája, Környezeti nevelés program. Az intézményünkön belül megvalósuló játékos tehetségsegítő tematikus foglalkozásokon keresztül szeretnénk az általános iskolás tanulók tehetséggondozását kibővíteni. A Vajdasági Magyar Doktoranduszok és Kutatók Szervezete - PéHáDész tehetségponttal való együttműködés keretén belül hallgatói kutatás-módszertani előadások megszervezésével segítjük a tehetséges egyetemi hallgatók bekapcsolódását az akadémiai kutatómunkába. Az együttműködési alapelvek: segíteni a tehetséges fiatalokat képességeik kibontakoztatására, önmagukra találásban, és fejlesztésében, hogy hatékony személyiséggé váljanak. A tanulólétszám megtartása mellett a környező települések intézményeivel fennálló kapcsolatunkat tevékenységünk kiterjesztésével kívánjuk bővíteni. A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadka Tehetségpont munkája során a tervezett programok beindítása után folyamatosan bevon neves helyi és más településről érkező szakembereket (művészeket, kutatókat, egyetemi tanárokat és különböző szakterületekkel foglalkozó szakértőket), akik biztosítják számára a humánerőforrást. A civil szervezetek mellett folyamatos kapcsolatot tervezünk a szülőkkel, akik rendszeres visszajelzést kapnak gyermekeik fejlődéséről, valamint betekintést nyerhetnek a felkínált programok működésébe.
Tervezett rendezvények: szaktanárok évenkénti tapasztalatcseréje, konferencia a tehetségfejlesztés iránt érdeklődő pedagógusoknak elméleti szakemberek bevonásával, workshopok, módszertani bemutatók, részképesség fejlesztés ének-zene-mozgás által. Szociális és kulturális hátrányok leküzdése a nevelés eszközeivel kisiskolás tanulóknak. A tanulás és tanítás foglalkozási ártalmainak megelőzése, valamint a helyes szabadidő eltöltés megszervezése. Számítógép használata a tanulásban. A helyes és biztonságos internethasználatról szóló előadások minden korosztály számára. Megalakulásunk után hazai és nemzetközi fórumokat tervezünk a Magyar Tannyelvű Tanitóképző Kar rendezésében. Ezek keretében elméleti előadásokat, konzultációkat, iskola és óralátogatásokat szervezünk, ismertető és oktatási segédanyagok kézbeadásával.
Aktívabb szerepvállalás a következő területeken: a Tehetségazonosító és beválogató program a tanítójelöltek és óvodapedagógus jelöltek köréből, amelynek célja, hogy lehetőséget adjon tehetséges hallgatóknak, hogy részletesebben megismerkedjenek olyan tartalmi elemekkel, módszertani eljárásokkal, amely elősegíti őket a tehetséges tanulókkal való foglalkozásokban, illetve hogy erősebb vonzóerőt jelentsenek számukra azok a pályák, ahol ezen ismeretek alkalmazása szükséges. Ilyenek például a már működő hallgatói kutatóműhelyek ill. a tanszékek oktatói más tevékenységeket is folytatnak a hallgatókkal, mint pl. képzőműves tevékenységek, hallgatói kórus, MTTK band, szavalóverseny, mesemondás, informatikai kurzusok, fenntárhatósággal kapcsolatos aktivitások, stb.
Tehetségazonosító és beválogató program, amely óvodás- és általános iskoláskorú gyerekekkel foglalkozik, versenyeket, táborokat szervez. Ezen a területen is már működnek tevékenységek az oktató-hallgatók-iskoláskorú gyerekek körében. Terveink között szerepel egy Tehetségnap megtartása valamint Élményműhely szervezése. Ezen kívül még Online játékok, a tehetség szolgálatában – játéknap szervezése, Alsó tagozatos verseny – vetélkedők szervezése. Jelenleg 18 akkreditált pedagógus-továbbképzés működik Karunkon, programjainkban is foglalkozunk a tehetségek témakörével, további céljaink között szerepel az új programok akkreditálása a következő időszakban.
A működéshez és tevékenységhez, projektumokhoz szükséges eszközöket pályázások útján biztosítjuk. Az intézményünk rendelkezik saját anyagi forrásokkal, melyenek egy meghatározott részét a tehetséggondozás különböző területein szeretnénk kamatoztatni. A Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvány támogatást nyújtott az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karának a tehetséggondozó műhelyek kialakítása és működtetése, és infrastrukturális fejlesztése céljából. Az akkreditált pedagógus-továbbképzésekből befolyt összeg egy részét az új programok akkreditációjára fordítjuk, valamint a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar éves Nemzetközi Konferenciájának, valamint a Módszertani konferencia, és a már 3. ízben megrendezett IKT az oktatásban konferencia befolyt összegének egy részét a hallgatói kutatóműhelyek eszközbiztosítására fordítjuk.