(1) - Alkalmassá tesz: a munkaközösség, a programvezetők szakmai tapasztalata (pedagógusok, népi hagyományok, tudások őrzői és mesterségek művelői, különböző szakmák képviselői), elhívatottsága, az Erdei Iskola adottsága, ami biztosítja a természetközelséget, kapcsolataink. (2) - Elhivatottá tesz: a szórványban élő magyar diákok felkarolása, az örökölt értékek, tudások, szakmai tapasztalatok átmentése, (3) – eddigi tevékenységeink: (Intraperszonális) kézműves, hagyományos mesterségek művelése: természetes anyagok ismerete és megmunkálása (gyapjú, bőr, fa és agyag, tejtermékek), zöldenergia hasznosítás, magyar tájrendezés és kerttervezés, termőföld gondozása: gabonatermesztés és kenyérsütés, a gyümölcsös és zöldséges fenntartása, kreatív táborok (rajz, festészet, szobrászat, színek-formák). Interperszonális (és anyanyelv): színjátszás, anyanyelvápolás, idegen nyelvek gyakorlása. Közösségépítő és önismereti projektek: jeles Erdélyi személyiségek életpéldái (vándortábor Kőrösi útján), környezettudatosítás (tanösvények, gyalogos fahidak, szerkezetek építése), az ősi magyar kultúra (jurtaépítés, kellékek készítése).
Célunk, olyan megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott jó hangulat, társas kapcsolat egymással és a programvezetőkkel), amely biztosítja az egészséges fejlődését, a képesség kibontakozást, az egyéni és csoportos kreativitást, a feltöltődést, az aktív kikapcsolódást. (4) A tehetségek felismerése, segítése: a tevékenységek kis létszámú csoportokban, szakemberek felügyeletével zajlanak, így az oktató mindenkire oda tud figyelni, érzékeli az érdeklődőket. A diákok individuális oktatásban részesülnek, hamar színre kerülnek a sajátosságok. A természetközelség, a közösségépítő, személyiségfejlesztő tevékenységek által minden résztvevő számára lehetőség adódik, az egyéni tehetségek fejlesztésére és a minden egyénben jelen levő „gyenge pont” (alacsony fokú önértékelés, bizalmatlanság, bátortalanság, kreativitás hiány, stb.) feloldására.
A Kalibáskő Erdei Iskola indulásakor (2004) Csíkszereda és környéke vonzáskörzetére épített. Mára a Hargita megyei iskolák mellett rendszeresen Kovászna, Brassó, Kolozs, Szeben, Fehér, Bákó megyei, valamint Anyaországi diákok is látogatják programjainkat. Szándékunk régiós hatókörrel működő Tehetségponttá lenni. Együttműködési kapcsolataink a tehetségazonosító, tehetségfejlesztő és tehetséggondozó programok megvalósítására: (1) Régiós, külföldi és Anyaországi hasonló törekvésű civil szervezetekkel, intézményekkel kötött együttműködések, célja olyan projektek megvalósítása, melyekben a Kárpát medencei magyar kultúra ismertetése, tanítása és gyakorlása, valamint a természeti értékek környezettudatos használatának gyakorlata adják az egyéni és csoportos kreativitást fejlesztő tevékenységek hátterét. (2) Helyi és megyei szervezetekkel kötött együttműködések, célja a helyi (és megyei) pályázati támogatások bevonásával olyan projektek lebonyolítása, melyek a termőföld értékének tudatosítását hivatottak erősíteni, színjátszás gyakorlásával magyar irodalmi műveket dolgoznak fel, a helyes anyanyelv-használatának és kialakításának fejlesztésére irányulnak, idegen nyelveket játékosan tanítanak, valamint régi tudásokat és hagyományos mesterségeket ismertetnek és művelnek. (3) A szórványban működő magyar tannyelvű intézményekkel és szervezetekkel kötött együttműködések célja elsősorban a szórványban élő tehetséges magyar diákok felkarolására és bevonása olyan projektekbe, amelyek a magyar nemzeti azonosságtudat erősítését szolgálják, jeles elődök életpéldájára, valamint az Erdély és Székelyföld szellemi, kulturális és természeti értékeinek ismertetésére, megélésére épülnek. A működés és a tevékenységek fenntarthatóságára, emberi és anyagi források bevonására kötött együttműködési megállapodások: Pályázat figyelő és íróval, gazdasági egységekkel, fizikai személyekkel (különböző szakemberek, népművészek és hagyományápolók, pedagógusok), kulturális- és közintézményekkel, önkormányzatokkal.
Évente a tehetségfeltáró és fejlesztő programjainkat közzétesszük saját honlapunkon, valamint bemutatjuk a partnereknek. A szaktáborok iránt érdeklődők (szülök, pedagógusok) ez ajánlat alapján igénylik azokat a tevékenységeket, melyek a diákcsoportjuk képességének, felkészülési szükségleteinek legjobban megfelelnek. Tevékenységeink jó lehetőség az egymás iránti tolerancia növelésére, az erőszakos megnyilvánulások felszámolására és a közösséggé való kovácsolásra, a különböző tehetségterületen jeleskedő diák/egyéniségek felismerésére. Az együttműködő pedagógusok (reál és humán tudományok oktatói) és a szakmákat képviselő programvezetők sokszínűsége (színészek, népi mesterek és népművészek, mezőgazdászok, vegyészek, építészek, geológusok, egészségügyi, faipari, erdőgazdasági, szociális szolgáltatók, pszichológusok) teszi lehetővé a következő konkrét programok (tehetségterület és tehetségformák szerint) megvalósítását:
• Természeti projektek (természettudományokra és környezettudatos szemléletre alapuló tevékenységek): A holnap tőlünk remél, Kék Bolygó, Természetbúvár-, Kémia-, Fizika- táborok, Mindennapi kenyerünk, Régi Erdélyi Gyümölcsfák, Alma András, Ribizli Rozi, Háztáji gazdaság.
• Interperszonális (drámafoglalkozások, színjátszás, kommunikáció) nyelvek és irodalom (anyanyelvápolás, idegen nyelvek, irodalmi hátérre alapuló) tevékenységek: Ábel Kalibáskőn, Elek Apó Kalibáskőn, Bábel tornya, Jeles elődeink.
• Testi-kinesztetikus (Sportot-mozgást-táncot és logikai tevékenységeket magukba foglaló programok): túlélő tábor, sí, hódeszka, úszó, kerékpáros táborok.
• Intraperszonális, térbeli-vizuális (képzőművészeti, kézügyességet igénylő szakmai tevékenységek, népi mesterségek): Kreatív tábor, Örökölt Magyar ház, Csillagösvényen, Székely székek rejtett kincsei, Csíki festékesek, Esztenától - osztovátáig.
Programvezetőink közül többen is részt vesznek a tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéseken.
Az erdei iskola keretében zajló tevékenységére vonatkozó szakhatósági jogszabályoknak való megfelelést és az anyagi háttér fenntarthatóságát egy közérdekű nonprofit szervezet (egyesület) és egy gazdasági kereskedelmi társaság (KFT) biztosítja. A fenntarthatóságban fontos szerep hárul anyagi, szellemi és erkölcsi támogatóinkra. A szükséges anyagi hátteret országos és nemzetközi pályázati támogatásokból, valamint szülők hozzájárulásával biztosítjuk.