Pedagógiai gyakorlatunkat a nyitottság, a minőségi munkára való törekvés és az újító szellem hatja át. Folyamatosan újabb tartalmi elemekkel bővítjük az órai és órán kívüli tevékenységeinket, fontosnak tartjuk módszertanunk frissítését, korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását, a hatékony és eredményes pedagógiai munkát. Nyelvoktatásunk középpontjába a készségek, kompetenciák kialakítása áll, mely az ismeretek alkalmazására irányul. Mindezt, témahét, projekt napok szervezésével, moduláris oktatási program beépítésével (német nyelv), IKT- eszközökkel támogatott tanórák alkalmazásával igyekszünk megvalósítani. A gyerekek érdekes, élethelyzetükhöz köthető nyelvi közegbe ágyazva találkoznak az idegen nyelvvel. Változatos, konkrét, gyakorlati tevékenységek során tapasztalják meg az idegen nyelven történő kommunikációt. Az idegen nyelvek emelt szintű oktatása, bevált differenciálási forma, amely segíti a tanulók esélyegyenlőségének biztosítását, a tehetségek kibontakoztatását. Eredményessége bebizonyosodott a több tanéve tartó mérések tanúsága szerint.
A gyermekek folyamatos szak-, és élményszerű oktatását biztosítja ének – zene tanár kolléganőnk, aki első osztálytól nyolcadikig vezeti énekóráikat, ahol különféle hangszerekkel, zenei anyagokkal ismerkedhetnek meg a gyerekek. A furulyán kívül, egyéb hangszerek pl., cselló, gitár, zongora, tanulására is lehetőség nyílik a közeli zeneiskolában tanulóink számára. Magas művészeti színvonalon működik intézményünkben az énekkar, melynek célja a megfelelő adottságú tanulók zenei képességeinek, személyiségének igényes fejlesztése és színpadképes közösségi produkciók létrehozása. Hagyománnyá vált iskolánkban a karácsonyi és tavaszi koncert, valamint a tanév során, az ünnepélyeken való fellépés. Rajztanárnőnk a gyermekek esztétikai és vizuális nevelésével, fejlesztésével foglalkozik a felső tagozaton és a ’Színvarázsló’ műhelyben. A szakkörben a részvétel önkéntes, az elsőstől a nyolcadik osztályosig jönnek a tanulók. A kézműves foglalkozáson a papírmunkán kívül, agyaggal, gyapjúval, gyönggyel, textillel dolgoznak a gyerekek. A szakkör nyáron tábor formában működik tovább, mely további lehetőségeket rejt magában a gondfeledt, örömteli alkotó tevékenységre.
Iskolánk gyermekei rengeteg pályázaton, vetélkedőn, fellépésen vesznek részt és jeleskednek munkáikkal, tehetségükkel. 2013/2014 tanév nyelvi és a művészeti versenyeken való szereplésének eredményei minden várakozást felülmúltak. Tanulóink eredményes munkája tehetséggondozó kis tanári csapatunk létrejöttének is köszönhető. Iskolánk művészeti élete fellendült, fellépések, koncertek, dramatikus játékok, idegen nyelvű színdarabok, képzőművészeti szakkörök és tábor, a gyerekek műhelymunkáit bemutató kiállítások jellemezték az elmúlt tanévet.
Tehetségpontunk egyelőre helyi, intézményi szinten tervezi működését. Intézményünk vezetőségének támogatásával a 2012/2013-es tanév végén ’Tehetség team’-et hoztunk létre néhány kollégánkkal. A csapat: Kiss Tiborné, az alsó tagozaton szakvizsgázott pedagógusként tanít, végzettsége szerint kiemelten foglalkozva a drámapedagógiával és a képzőművészettel. Magyar népművelés és angol nyelvtanári diplomával rendelkező kolléganőnk, Nyitrai Zsuzsa, idegen nyelvet tanít az alsó és a felső tagozatban. Sinka Márta tapasztalt, szakvizsgázott ének – zene szakos tanár és jómagam, Szabó Réka szakvizsgázott tanító és rajztanár. Rendelkezünk tehetségfejlesztő tanár MA végzettségű tehetségfejlesztési szakértővel (Szabó Réka), aki koordinálni képes az általános feladatkörökhöz, mint tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tehetség-tanácsadás, tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás, tartozó feladatokat. Irányításával, tanácsai alapján szaktanáraink elvégzik a potenciális tehetségek azonosítását és megkezdik tervezett gondozásukat, fejlesztésüket. Pedagógiai-pszichológia területén jártas, diplomás pszichológus kolléganőnk pszichológiai vizsgálatokkal, tesztekkel, mérésekkel támasztja alá munkánkat.
Első körben, iskolánkban szeretnénk felvenni a kapcsolatot a tehetséges gyerekek szüleivel, hiszen tudjuk, hogy mennyire fontos szerepe van a környezetnek, ezen belül a családi háttérnek a fejlesztésben. Igyekszünk pedagógustársaimmal mélyíteni szakmai kapcsolatainkat, a kiemelkedő képességű fiatalok segítése érdekében több konzultációt tartani. Biztosítani kívánjuk, hogy helyi szinten, az adott tehetségterületeken érintett, érdeklődő fiatalok kapjanak hatékony segítséget tehetségük felismeréséhez és kibontakoztatásához, ezért a tanórákon túl, külön lehetőséget biztosítunk a kiemelkedő képességű tanulóknak a fejlődésre. A tehetségponton belül, a jelenleg még szakköri vagy tanfolyami formában működő külön órákból, alhálózatot építünk ki az érintett területeken, Tehetségkuckók formájában. A csoportok egymással szoros kapcsolatot tartanak, a tehetséggondozó programok tapasztalatait, eredményeit időszakonként egymással megosztják.
Intézményünk ’Tehetség team’-je terveink alapján, ez év során, rendszeres összejöveteleket szervez, ahol tehetségsegítő programjainkat egyeztetjük és egymással harmonizáljuk. Erről a folyamatról részletes tervet, tematikus programot készítünk. Munkánk eredményességét önkontrollos hatásvizsgálattal is szabályozzuk. A visszacsatolás a programok, módszerek és az egyéni fejlesztési tervek további kidolgozását, módosítását teszi lehetővé. Kerületünkben lévő köznevelési intézmények, művészeti és nyelvi terültén tevékenykedő szaktanáraival, versenyek és pályázatok kapcsán konzultálunk. A tehetséggondozásban jártas szakemberekkel és intézményekkel szoros kapcsolat létrehozására törekszünk, ezért igyekszünk több ’Jó gyakorlatot’ mutató tehetségpontba ellátogatni, eszmecserét folytatni.
Intézményünk több tehetségterületre fókuszál, nyelvi, térbeli-vizuális, zenei téren folyik tehetséggondozás. Művészeti (ének - zene, vizuális – térbeli) és nyelvi tehetségek azonosítását és gondozását segítjük egyelőre munkánkkal.
VIZUÁLIS KULTÚRA
1.) Képzőművészeti műhelyünkkel - az alsó tagozaton és az 5. osztályban - az első évben a ’A mesék, versek szárnyán’ elnevezésű projektet indítjuk el, heti alkalommal. A program egyik célja, hogy meséket, verseket, dalokat ismerjenek meg közelebbről a gyerekek és azokat saját egyéniségükön átszűrve jelenítsék meg közös és egyéni alkotásaikon. Másrészt, ez időszak alatt, rajzi és térbeli technikai tudásukat, anyagismeretüket mélyítsék, új, eddig nem használt eszközökkel, anyagokkal kísérletezzenek. A használt technikák (pl. papírmasé, akvarell, pasztell, viaszkarc) által fejlődjön vizuális kifejező rendszerük, alkotótechnikájuk, kreativitásuk.
2.) Évente két állandó kiállítást mutatunk be, legtöbbször az iskola aulájában, egyet tanév végén, egyet pedig karácsonykor. A szakkörön elkészült tárgyakból, képekből, a szülőknek, osztálytársaknak, tanároknak bemutatót rendezünk, ahol tanulóink alkotásait mindenki megtekintheti. Tervezzük, hogy meghívunk egy kortárs képzőművészt is, aki beszámol életútjáról, hogy miként lett művész, s bemutat néhány alkotását is, beszélve a mű megszületésének konkrét körülményeiről.
ÉNEK – ZENE
1.) ’Tavaszi zsongás’ koncert: Évente egy alkalommal kerül megrendezésre a tavaszi koncert, ahol iskolánk énekkara, valamint népdalverseny győztes, és hangszertudó diákjaink mutatják be produkcióikat hangverseny keretében a szülőknek.
KOMPLEX
1.) ’Családi nap’: Gyerekek, tanárok és szülők közösen vesznek részt a programokon, ahol a közös tevékenység, alkotás örömét ízlelik meg. Egy hétvégi program, ahol forgószínpadszerűen, több féle tevékenységen keresztül kovácsolódnak össze egymással a különböző korosztályok (kézműveskedés, zene, táncház, főzés…)
2.) ’Évszak kuckó’: Évszakokhoz kapcsolódó népszokások felelevenítése, dramatikus játékokkal, énekkel- tánccal, vetítéssel.
NYELVEK
1.) ’Nyelvi est’: Iskolánk aulájában zenés-dalos, idegen nyelvi estet rendezünk, színdarabokkal az érdeklődő szülőknek és iskolatársaknak.
2.) ’Talent show’: A gyerekek egyéni és csoportos műsorszámokkal szórakoztatják a közönséget, miközben fény derül tehetségükre. Az intézményi szinten döntőbe jutott produkciók tovább jutnak a kerületi tehetségkutató versenyre.
3.) ’Állati plakát pályázat’: A 3-8. osztályos tanulók kedvenc állataikról készítenek képes – szöveges plakátokat a második félévben.
4.) ’Mese plakát pályázat’: A 3-6. osztályos tanulók a Piroska és a farkasról illetve a Brémai muzsikusok című mesékről készítenek képes – szöveges plakátokat.
Tehetségpontunk anyagi fenntarthatósága érdekében, önkormányzatunk, városunk aktuális pályázatait figyelve, igyekszünk a számunkra jelentőséggel bírókra pályázni. Ezen kívül iskolánk alapítványának támogatását kérjük, valamint felkeresünk lakókörnyezetünkben működő cégeket és magánszemélyeket, egyházi és civil szervezeteket, akiktől szponzori támogatást remélhetünk, hogy a tervezett programok, események megvalósulásra kerülhessenek. Szívesen fogadjuk az önkéntes adományokat is iskolánk szüleitől és tanáraitól.