Az 1987 óta működő tehetséggondozás célja: komplex, nyolc évre kiterjesztett tehetséggondozási rendszer működtetésével a tanulók egyéni képességeinek, készségeinek, attitűdjének, motivációjának rendszerszerű fejlesztése, követése,
• a gyermekek, tanulók képességeinek feltárása és intenzív fejlesztése
• az általános intellektuális és speciális képességek párhuzamos fejlesztése
• személyiségfejlesztés (motiváció, önismeret, viselkedéskultúra, moralitás, stb)
• célirányosan fejleszteni a tanulók tudását, lehetőséget biztosítani az egyéni képességek, érdeklődés kibontakoztatására,
• megalapozott tudással és keresztyén értékrenddel felkészíteni őket az önálló információszerzés és felhasználás módszereire,
• esélyegyenlőség, a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása.
A tehetséggondozásunk folyamata:
• Beiskolázási folyamatok
Iskolanyitogató, Felvételi eljárásrend
Az iskola az alsó tagozat pedagógiai céljának tekinti a gyermekek átvezetését az óvoda játékközpontú tevékenységeiből az iskolai tanulás tevékenységeibe. Kiemelten kezeli a keresztény magatartásformák, szokások megismertetését, megerősítését, az egyéni adottságokra épülő differenciált tanulás-szervezéssel biztos alapkészségek elsajátíttatását (olvasás, írás, számolás).
• A tehetségígéretek megfigyelése
A bevezető szakasz (1.-2. évfolyam) az alapkészségek megalapozását, a motivációs eszközök biztosítását, a gyermekek biztonságérzetének kialakítását, a játékos elemek mellett a szabályrendszer, önellátás kialakítását tűzte ki céljául.
• A tehetségígéretek keresése, tehetség-tanácsadás
Az alapozó szakasz (3.-4. évfolyam) célja a biztos alapkészségek elsajátításán túl a tehetségígéretekre való odafigyelés, a tehetségterületeken olyan kínálat biztosítása az intézményben, amely segíti a programba való bekerülést, a tanítók reális pedagógiai véleményének kialakítását. Módot és lehetőséget adnak a tanulónak több sajátos terület saját élmény szerzésére.
• Tehetségígéretek kiválasztásának folyamata
Pszichológiai, pedagógiai vizsgálat, tanítói jellemzés, tanulmányi eredmény, versenyeredmények
• Komplex tehetséggondozás az általános iskola felső tagozatán
Célok:
• az egyenlő hozzáférés biztosítása a minőségi oktatáshoz, komplex tehetséggondozási rendszer működtetésével,
• a tanulók egyéni képességeinek, készségeinek, attitűdjének, motivációjának rendszerszerű fejlesztése, követése,
• az önálló tanulás megtanítása, önálló ismeretszerzési eljárások megismerése,
• tudatos kommunikáció(magyar-idegen nyelv- elektronikus),
• az önérvényesítés fejlesztése, egészséges versenyszellem,
• gyakorlatorientáltság kialakítása,
• a magyarságtudat fejlesztése, a keresztyén múltunk megismerése, református gyökereink erősítése, reményteljes jövőkép kialakítása.
A tehetséggondozás metodikája a klasszikus tehetségfejlesztési elemek alkalmazásával a tanuló erős területeinek továbbfejlesztése, gyenge területeinek szükséges erősítése, személyiségének fejlesztése, felkészítés a továbbtanulásra.
Az iskola a Magyar Tehetséggondozó Társaság megalakulásától (1989) kezdve a Kelet-Magyarországi Tagozat bázisiskolája lett, sok általános iskola vett át szakmai elemeket, s egyre több iskola igyekezett az egész programot megvalósítani. A program külföldön is elismerést váltott ki a szakemberek körében, sok publikáció jelent meg róla, több sikeres nemzetközi (az European Council for High Ability szervezésében) és hazai konferencia került megrendezésre az iskolában. A legutolsó 2013.05.10.-én a 25. évforduló alkalmából, amikor neves előadók, kiváló tehetséggondozó szakemberek, külföldi meghívott vendégek tudtak szakmai eszmecserét folytatni a tehetséggondozás jövőjéről.
Az intézmény Akkreditált Kiváló Tehetségpontként komoly szakmai segítséget nyújt a tehetséggondozás iránt érdeklődő nevelőtestületeknek, pedagógusoknak, szülőknek.
A tudásmegosztás generálása során cél
• a szakemberek knowhow–jának bővítése,
• olyan iskolakultúra kialakítása, amelyben gördülékenyen tudják megszervezni a partnerek támogatását,
• olyan adaptációs folyamat kidolgozása, amellyel a l program „átemelését” tudják támogatni más köznevelési intézményekben,
• olyan protokoll kialakítása, amellyel megoldhatóvá válik az intézmény gördülékenyen működő támogató, szolgáltató funkciójának további fejlesztése és működtetése.
A fenti célok elérése érdekében fejlesztő teameket hoztak létre, amelyek a folyamatok, konkrét tevékenységek és a kapcsolódó dokumentációs rendszer kidolgozásában működnek közre.
A szolgáltatói szerepköre tervezett, az alábbi területeken nyújt tanácsadást, mentorálást:
• -az intézményi tehetséggondozás teljes rendszerének bemutatása,
• -a tehetség-megfigyelés, keresés,
• -a tehetség-beválogatás,
• -a differenciálás-kéttanítós modell,
• -a felső tagozaton a komplex modulrendszer, mint speciális tehetségfejlesztés,
• -az intézmény mérési-értékelési rendszere ( pedagógiai-pszichológiai-vizsgarendszer),
• -a tanulók egyéni fejlesztése, tervek, egyéni követés, mentorálás,
• -óralátogatás, konzultáció.
Az eddig nyújtott szolgáltatások:
• konferenciaszervezés, részvétel, (15 fő/év), előadás 24
• jó gyakorlatok átadása - 10 település, határon túl is; Zsámbok, Hajdúnánás, Fábiánsebestyén, Tápiószőlős, Dombóvár, Pálmonostora, Hajdúböszörmény,Kunszentmárton, Kiskunhalas, Szarvas. Jó gyakorlatok: Komplex intézményértékelés; Kéttanítós modell; A pedagógusok teljesítményértékelési rendszere; Az intézményi önértékelési rendszer; „Ügyes kezek, okos fejek” tehetségkereső program; Komplex modulrendszer.
• Wass Albert Országos Vers és Prózamondó verseny szervezése-6. alkalom 2017-ben.
• Hálózatépítés: Az elmúlt 5 évben az intézményben került megrendezésre: Tehetség-konferencia (2013), Tudástranszfer címmel (2014) régiós konferencia, 2016. Székely Tehetségsegítő Tanács-2 napos látogatás (előadások, bemutató órák, konzultációk) (2016).
A tehetséggondozó program eredményeiről több csatornán keresztül adnak tájékoztatást:
• publikációk: 12 pedagógus, 30 publikáció, más szakemberek publikációi: 13
• konferenciákon előadóként: 8-10 kollega, 10-15 előadás/év
• honlapunkon: www.bethleng.hu
• szülői nyílt napok, tehetségnapok
• országos konferenciák, tanulmányi verseny szervezése
• médiákban való megjelenés
Prof.Dr.F.J.Mönks az ECHA örökös elnöke, támogató nyilatkozata:
”A törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református, Általános Iskolában a tehetségfejlesztő program 1987 óta működik. Az átlagosnál jobb képességű tanulók számára nyújt lehetőséget a széleskörű ismeretszerzésre.
A program folyamán a tanulói képességek megismerése, azok tudatos fejlesztése, egy-egy részterületen kiemelkedő képességek intenzív gondozása van középpontban.
több éve dolgozik együtt az iskola dr. Balogh Lászlóval a Debreceni Egyetem Pszichológiai tanszékének vezetőjével, akinek segítségével készült el az iskola tehetségfejlesztő programja.
Az intézmény tagja az Európai Tehetséggondozó Társaságnak (ECHA).
Ezt a nyilatkozatot az intézmény kérésére pályázaton való részvétel céljából adtam ki.”
Az alsó tagozat 1-2. évfolyamán kéttanítós modell segíti a biztos alapkészségek kialakítását, majd a 3-4.évfolyamon célirányosan előkészítjük az ötödik évfolyamon induló tehetséggondozó programba való bekerülést. A tehetséggondozás rendszere az 5-8. évfolyamon teljesedik ki, a tanórai munka során alkalmazott dúsítás, gyorsítás, differenciálás eszközrendszerének segítségével, valamint a tanórán kívüli modulrendszer alkalmazásával. A moduljaink kötelezően választott és szabadon választható elemekből állnak. A kötelező modulok az önismeret, képességek és tanulástechnika fejlesztését tűzi ki célul. A szabadon választható modulok, összesen 16 a nyolc félév során, szolgálja a kikapcsolódás, az általános műveltség fejlesztését, az idegen nyelv jobb elsajátítását és az ECDL vizsgára való felkészítést. A tanulók fejlődésének nyomonkövetése első osztálytól indul, tanulói portfóliók kialakításával, intézményi mérési rend szerint egyénileg feldolgozott teljesítményterületek elemzésével. Az elemzést követő egyéni fejlesztési tervek készítése, megvalósítása garancia a tanulók tehetségének kibontakoztatására.
Az intézmény fenntartója a Törökszentmiklósi Református Egyházközség, amely kiemelten támogatja az intézményben folyó tehetséggondozással kapcsolatos szakmai munkát, elfogadja az intézmény stratégiai céljait, jövőképét, segíti annak megvalósítását.Az intézmény igazgatója, a tehetséggondozás szakmai vezetője mesterpedagógus, 4 pedagógus „Bonis Bona- A nemzet tehetségeiért” díj, 4 a Református. Nagykunságért Pedagógiai, 2 fő a megyei Pro Talento díj birtokosa. A nevelőtestület Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai díjat kapott 2011-ben. 2016-ban Európai Tehetségpontként vált regisztrálttá. .Az intézményvezetés elkötelezett a tehetségfejlesztés mellett, nagy figyelmet fordít a pedagógusok szakmai továbbképzésére, melynek köszönhetően az utóbbi években módszertani megújulás és szemléletváltás jellemezte/jellemzi a közösséget. Ezt a folyamatot sikeresen segítették a TÁMOP-os pályázati projekt. Aktiv szakmai kapcsolat a MATEHETSZ el, NTP-s pályázatokban való részvétel (5)A tárgyi, infrastrukturális feltételek a 21. sz. elvárásainak megfelelőek. Az eredményes munkához teljes internet lefedettség, 20 tanteremre 19 interaktív tábla 1 mobil projektor, kültéri színpad, konferenciaterem, egyéni fejlesztésre, csoportbontásra alkalmas helyiségek, kézműves műhely, a pedagógusok számára laptop és releváns hazai szakirodalom, webfelület hozzáférés áll rendelkezésre. A tantestület aktívan jelen van a tudásmegosztás különböző elektronikus csoportjaiban.