Pedagógiai programunkat, helyi tantervünket meghatározza az a tény, hogy mi elsősorban tanulásban akadályozott tanulókat nevelünk.
Törekszünk a Nemzeti alaptanterv követelményeihez igazodni, a maximális teljesítmény eléréséhez eljutni a jobb képességet, a dinamikusabb fejlődést mutató tanulóknál. Intézményünk befogadó is, tanulóink között vannak értelmileg akadályozottak, mozgáskorlátozottak és érzékszervi fogyatékosok is. Részt veszünk az enyhe értelmi fogyatékosok normál iskolákba történő integrációjában és ellátásában utazó gyógypeda-gógusként.
Valljuk, hogy a minimális műveltség mindenkinek jár. A sajátos nevelési igényű embernek is joga van a tiszta kultúrához, tiszta moralitásokhoz és a tiszta értékekhez. Pedagógiai programunkkal az emberi szabadsághoz, a kiteljesedéshez igyekszünk hozzájárulni. Ennek érdekében célunk a tanulásban akadályozott tanulók képességfejlesztése, a habilitáció, a rehabilitáció, az általános műveltség alapozása az életkoruknak és egyéni képességeiknek megfelelően. Különösen fontosnak tartjuk tanulóink tehetségének kibontakoztatását, ennek érdekében színes szakköri kínálatot nyújtunk. Kompetenciaalapú oktatásukkal, szakképzésükkel a társadalmi, egzisztenciális esélyüket, életben való boldogulásukat segítjük. Munkánkat áthatja az esélyegyenlőtlenségek kompenzálása.
Az intézmény kiemelt fejlesztő feladatának tekinti a sajátos nevelési igényű tanulók továbbtanulási lehetőségeinek bővítését, valamint a foglalkoztatás, utógondozás feltételrendszereinek megteremtését, működtetését.
Munkánk során felhasználjuk mindazt a gyógypedagógiai ismeretanyagot, amelyet intenzív tanfolyamokon, szakmai tanácskozásokon, konzultációkon, szakirodalmakon keresztül megszereztünk. Ezek, valamint a mögöttünk álló sokéves gyakorlat birtokában merjük vállalni az egységes közös szabályozók alkalmazása mellett az elszakadást az egyenlőség, az egységesítés, az uniformizálás eszméjétől, megmutatva az eltérő arculatot, a specialitást, az egyediséget.
Tanulóink számos megyei és országos versenyen, tanulmányi, művészeti és sport területen értek el kimagasló eredményt, több esetben első helyezést.
Tehetségpontunk elsődleges programja a SNI gyermekek és fiatalok számára szervezett Gyöngyhalászat tanulmányi verseny lebonyolítása. Ez a 2010/2011-es tanévben megyei, 2011/2012-es tanévben regionális (Közép-Dunántúl), majd azt követően - reményeink szerint - országos versenyként kerül megrendezésre.
Emellett működtetünk egy honlapot, amelyen keresztül online szolgáltatásokat nyújtunk a SNI tanulók, tanáraik, szüleik számára. Ennek elérhetősége "határtalan".
Szoros kapcsolatot építünk ki a civil szervezetekkel, akik tudnak segíteni célkitűzéseink megvalósításában.
A projekt megvalósításának egyik része a rendszeres segítségnyújtás. Ennek egyik mód-ja, hogy intézményünkben (egy berendezett) irodát működtetünk. Ebben tartjuk a tehetséggondozó felkészítéseket, a tanácsadást, fogadóórát.
Itt dolgozik a kapcsolattartó-szervező, aki a munkába bekapcsolódó gyógypedagógusokat, a tehetséges gyerekeket és fiatalokat, valamint azok szüleit segíti abban, hogy megtalálják azokat a programokat, azokat az embereket és szervezeteket, amelyek segítségükre lehetnek. Az irodában egy iskolai telefonvonalon keresztül biztosítjuk a kapcsolat-tartást. A kapcsolattartás és a Tehetségpont működtetésének másik módja - Weblapon keresztül - az iskolai internet használatával történik. Zöld számot működtetünk, hogy a klienseink könnyen elérhessék szolgáltatásainkat.
A Tehetségpont munkatársai a következőket nyújtják:
- tanulók felkészítése, tehetséggondozása
- pszichológiai tanácsadás
- utógondozás, nyomon követés
- kapcsolatépítés, civil szervezetek bevonása (munkaügyi központok, ÉFOÉSZ, szülői szervezetek, MÉS, fogyatékosok egyéb szervezetei, Komárom-Esztergom Megyei Tehetséggondozó és Léleksegítő Alapítvány, Kapocs Gyermek és Ifjúsági Egyesület, Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége Komárom-Esztergom Megyei Szervezete, Érted Alapítvány, Tatabányai Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda, Tatabánya Városi Szabadidősport Szövetség, helyi CKÖ)
- ösztöndíj, továbbtanulás, versenyzési lehetőségek felkutatása, kiajánlása
- programok felkutatása, ajánlása
- mentorok keresése (már működő Tehetségpontokkal való kapcsolat, támogatásuk kérése)
- együttműködés kulturális és egyéb intézményekkel (Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Városi Könyvtár, Jászai Mari Színház - Népház, Szabadtéri Bányászati Múzeum, Kernstok terem, amatőr művészeti csoportok, Erkel Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény)
Weblapot működtetünk, amelyen keresztül a következőket valósítjuk meg:
- linkek segítségével intézményajánló
- "segítő csomag" biztosítása (jogi, életviteli, egészségügyi, munkaügyi tanácsadás)
- versenyek meghirdetése (saját szervezésű versenyeink)
- egyéb versenyfelhívások közzététele
- híradás a versenyeredményekről, sikeres szereplésekről
- sikeres, tehetséges fiatalok bemutatása - velük chatezési lehetőség biztosítása
- életutak bemutatása, példaképek állítása
- fórum működtetése
- ösztöndíj lehetőségek feltárása
- állásajánlatok
- programajánló
- hírlevél szolgáltatás
- pedagógusok számára továbbképzési lehetőségek a tehetséggondozás köréből, tehetséggondozással kapcsolatos szakmai anyagok, óravázlatok
Tehetségpontunk országosan hiánypótló, hiszen a fogyatékkal élő gyermekek és fiatalok számára nincs hasonló lehetőség arra, hogy tehetséggondozásban részesüljenek. Ezzel a vállalásunkkal célcsoportunk számára esély nyílik az eredményesebb társadalmi beilleszkedésre, hiszen olyan életvezetési, tanulási technikákat sajátítanak el, amely sikeressé teheti őket az élet más területein is.
Programjaink a 2010/2011-es tanévben:
Megyei levelezős rendszerű tanulmányi verseny a SNI tanulók 5-8. évfolyamai számára 7 műveltségi területen (bevont tanulók száma min. 210, felkészítő gyógypedagógusok 33 fő).
Alapítványt hozott létre 5 magánszemély (gyógypedagógusok) Gyöngyhalászat Tehet-séggondozó Alapítvány néven. Ennek feladata a TÁMOP 3.4.3. és a TÁMOP 3.4.4. projektek futamideje után a Gyöngyhalászat Tanulmányi Verseny és a Gyöngyhalászat Tehetségpont működtetése. Ehhez az alapítvány kuratóriuma intenzív szponzorkereséssel teremti meg az anyagi fedezetet.
A Tehetségpont szolgáltatásait gyógypedagógusok, pszichológus, szociálpedagógus nyújtják. Sokévi tapasztalatuk, kontaktusuk a gyerekekkel és szüleikkel, kiterjedt informális kapcsolatrendszerük a civil szervezetekkel, segítőkkel biztosítja az eredményes működést.
A Weblap "tartalomszolgáltatója" szintén gyógypedagógus, informatikatanár.
Tehetségpontunk hatékony működését mérhetjük
- a versenyeken résztvevők számával, eredményeikkel;
- az állást találók,
- a sikeresen beilleszkedők,
- a tanácskérők
- az irodában megfordulók,
- a Weblap látogatói
- a tehetséggondozásba bevont tanulók
- a tehetséggondozást végző pedagógusok számával.
Működésünk során - tekintettel arra is, hogy a TÁMOP 3.4.4 keretén belül valósítjuk meg a programot, rendszeresen dokumentáljuk munkánkat, archiváljuk a munkanaplókat, jelentéseket, munkatársaink beszámolóit. A civil szervezetekkel írásban rögzítjük megállapodásainkat, együttműködési nyilatkozatainkat.
Az iroda berendezésével fesztelenebb légkört igyekszünk teremteni. A közvetlen személyes kontaktus lehetővé teszi a bizalmasabb, őszintébb kapcsolat kialakítását. Azok szá-mára, akik inkább "rejtőzködők", a Weblap nyújt megfelelő szolgáltatást. Ide a Fórumon keresztül írhatnak. A chatezés során is közvetlen hangvétel alakulhat ki. A kortárs segítők szintén segítenek a "bürokratikus" működés szisztémáján lazítani.