Iskolánk általános iskola és gimnázium egyben, így tehetségfejlesztő programunk széles bázisra épülhet.
- A gimnázium profilja: két tanítási nyelvű és nyelvi előkészítő osztályok, 5 évfolyamos képzés
-Optimális tanulói létszám
- Sok bejáró tanuló, vidéki iskola előnyei (családias közeg)
- Eddigi versenyeredmények minden szakterületen
- Kiváló pedagógus-diák kapcsolat
- Ideális kapcsolattartás a szülőkkel
- Eddigi pályázati eredmények, új oktatási módszerek használata (projektmódszer, kooperatív tanulás)
- Kiemelkedő informatikai és oktatástechnikai eszköztár
- Iskolán kívüli tevékenység (külföldi / hazai táborok, cserediák kapcsolat, ünnepek, kiállítások, műsorok stb.)
- Képzett és motivált tanári kar (továbbképzések, posztgraduális képzések, szakvizsgák száma)
2008 óta folyamatosan megújul tehetséggondozó tevékenységünk. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az intraperszonális és interperszonális kompetenciák fejlesztésére, a szülők és diákmentorok, önkéntesek bevonására. Nyitunk a civil szervezetek, a helyi közösségek felé. Innovatív ötletekkel igyekszünk megújítani programunkat, figyelembe vesszük a diákok igényeit. Bekapcsolódunk a neveléstudomány területén a kutatási-fejlesztési tevékenységbe.
A Tehetségpont tevékenységét (tehetségazonosítást, -gondozást, és tanácsadást, hálózatépítést) továbbra is helyi (intézményi) hatókörre kívánjuk kiterjeszteni. Célunk, hogy minél intenzívebb kapcsolatrendszert tudjunk kiépíteni a helyi, térségi és regionális tehetséggondozó kezdeményezésekkel:
- Továbbra is a pedagógiai-pszichológia és a tehetség témákban jártas diplomás pszichológus munkatársat kívánunk alkalmazni a pszichológiai jellegű diagnosztikai, gondozói és tanácsadói tevékenység esetén.
- Hagyományainkhoz híven továbbra is részt kívánunk venni helyi, megyei, regionális, országos és nemzetközi tanulmányi versenyeken.
- Kapcsolatba léptünk a pályaorientáció terén szakmai és/vagy szakszolgálati tevékenységet nyújtani tudó személyekkel és/vagy szervezetekkel.
- Pályaorientációval, iskolaválasztással kapcsolatos szülői értekezletet szerveztünk intézményünkben, illetve azokban az intézményekben, ahonnan tanulókat várunk a saját iskolánkba.
- Részt veszünk az iskolán kívüli formában működő, iskolához kötődő vagy iskolától független civil szervezetek (egyesületek, alapítványok) keretében működő tudományos, művészeti és sportprogramokon.
- Keressük az informális úton, azaz baráti alapon, magán úton szerveződő kutató-, alkotó és sportköröket.
- Tanulmányi- illetve versenyeredmények jutalmazására civil szervezetek (egyesületek, alapítványok) támogatását kérjük.
- A dúsítás és a gazdagítás jegyében külföldi utazásokat (cserediák kapcsolat, külföldi szemeszter), "terepgyakorlatokat", múzeumlátogatásokat, kiállításokat, múzeumpedagógiai órákon való részvételt, hétvégi programokat (túra, játszóház), nyári táborokat (nyelvi tábor, kézműves tábor, sporttáborokat szervezünk, részt kívánunk venni jövőbeni problémák megoldását célzó versenyeken, szellemi olimpiákon.)
- Biztosítjuk az iskolában tanuló tehetségek számára különféle szakmai kompetenciák megszerzését (számítástechnika, nyelvvizsgák).
- Szakmailag támogatjuk a tudományok és/vagy művészetek és/vagy sportok terén tehetséges diákokat tudományos diákköri és szakkollégiumi tevékenységükben.
- Részt kívánunk venni a tehetséges diákok számára induló kutatástámogatásban, valamint keressük a kapcsolatot tehetségeket támogató tudományos szakemberekkel (tutor-rendszer kiépítése).
- Publikációs támogatást kívánunk nyújtani tehetséges diákjainknak speciális kommunikációs tréningek szervezésével, kiállítás-és rendezvényszervezéssel, filmkészítéssel, sajtótermékek készítésével a városi/megyei sajtó és média szakembereinek bevonásával, saját erőforrásunk és civil szervezetek támogatásával.
- Segítséget szeretnénk nyújtani tehetséges, kutatni kívánó diákjainknak abban, hogy hazai és külföldi kutatóhelyeken dolgozó, mentori feladatokat önként vállaló tanáregyéniségekkel működhessenek együtt.
-Tehetséggondozó tevékenységünkbe beépítjük az iskolai közösségi szolgálatot és a diákmentor-programot.
A tehetséggondozó programban két programtípus beindítását tervezzük. Mindkét típusban alapvetően képzésjellegű programcélokat tervezünk megvalósítani.
1. A tehetséggondozó program szempontjából alkalmas tanulókat a program tervezése után választjuk ki pl. a Mönks-Renzulli tehetségkoncepció alapján, szubjektív és objektív követéses vizsgálatok elvégzése után. Eredmény: a beválogatott tehetséges tanulók teljes mértékben megfelelnek az alkalmazott tehetségkoncepciónak. Ebben az esetben a program célja a tehetséggel összefüggő erős oldal támogatása, a tehetséggel össze nem függő oldalak támogatása, tanulási stratégiák fejlesztése, személyiségfejlesztés.
Konkrét programok:
- tehetség tanácsadás diákok/ szülők/pedagógusok részére
- A tanítási órán differenciálási módok, eszközök alkalmazása
- A tanév során megvalósuló helyi, megyei, regionális, országos tanulmányi versenyekkel kapcsolatos információk összegyűjtése, közreadása, diák-pedagógus párok/kiscsoportok kialakítása
- Kapcsolatfelvétel pályaorientáció terén szakmai és/vagy szakszolgálati segítséget nyújtani tudó személyekkel és/vagy szervezetekkel, egyéni /kiscsoportos tanácsadás, előadások diákok és szülők számára
- A tehetséggel összefüggő oldal erősítése érdekében dúsító, gazdagító programok szervezése (pl. terepgyakorlat, múzeumpedagógiai órák, előadások stb.) A résztvevők körét a Renzulli-féle "Forgóajtó"-modell alapján kiterjesztjük az un. "tehetségtartalékokra" is.
-Tanulmányi utak, kirándulások szervezése, kapcsolatfelvétel tehetséggondozó táborokkal
- Kutatási, publikációs támogatás, mentorok keresése
- Önismereti , tanulás módszertani foglalkozások szervezése
- Versenyeredmények nyilvánosságra hozása, jutalmazása
2. A tehetséggondozó program tervezése előtt választjuk ki a program szempontjából alkalmas tanulókat. (5-11. évfolyam) Cél: az alulteljesítő tehetséges tanulók fejlesztése.
- Iskolai szinten azonosítjuk az intellektuális tehetségeket, majd az alulteljesítő iskolai tehetségeket. (tanulmányi teljesítmények vizsgálata).
- Megállapítjuk az alulteljesítés súlyosságát.
- Azonosítjuk az alulteljesítés okát.
- Megkíséreljük megszüntetni az alulteljesítés okát
- Prediktív hatásvizsgálatot készítünk.
- "Záró vizsgálatot" végzünk (az alulteljesítés kompenzálását célzó sikeres beavatkozás végén végzett hatásvizsgálat)
- A nyomon követéssel igyekszünk minimalizálni a mérési hibák lehetőségét. Amennyiben az alulteljesítés ismételten jelentkezik, megkíséreljük az alulteljesítés ismételt kompenzálását.
Konkrét programok:
- Tanulás módszertani problémák feltárása
- Tanulás módszertan fejlesztése
- Önértékelési problémák kezelése: önismereti kör szervezése
- Folyamatos tevékenység: tehetség tanácsadás a tanulók /szülők / pedagógusok számára
- A tanítási órán differenciálási módok, eszközök alkalmazása
- Az alulteljesítő tehetségek bekapcsolása a dúsító programokba, gazdagító programokba ("tehetségtartalékok")
- Tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás
A Tehetségpont szolgáltatásait csakis non-profit módon, önköltségi áron tervezzük megvalósítani.
Különböző jellegű költségkategóriák és az azokat fedező pénzügyi forrás kategóriák léteznek:
- személyi jellegű költségek és e költségek közterhei: bérek, munkadíjak, megbízási díjak, TB, egészségügyi hozzájárulás: saját erőből, ellenszolgáltatás nélkül végzett társadalmi munkával, egyéb forrásokból (pályázatok, alapítványok, szponzoráció) fedezzük.
- anyagköltség: irodaszerek, nyomtatványok, berendezési, felszerelési eszközök, alkatrészek , fogyóeszközök stb.: saját erőből (gazdasági és humán) és egyéb forrásokból fedezzük.
- anyagjellegű szolgáltatások költségei: kölcsönzési és bérleti díjak, fenntartási, karbantartási, javítási költségek, rezsi költség, postaköltség, sokszorosítás költségei, újságok előfizetési díja stb.: a rendelkezésre álló erőforrásokból ( informatikai és oktatástechnikai háttér, korábbi pályázatok beszerzései) és egyéb forrásokból fedezzük.
- nem anyagjellegű szolgáltatások költségei: utazási költség, hirdetési díjak, tagsági díjak, jutalmak a versenyeredményekért: saját erőből és egyéb forrásokból (elsősorban alapítványok, szponzorok támogatásaiból) fedezzük.