18 osztályban 470 diák folytatja tanulmányait, négy- és nyolcosztályos gimnáziumi oktatásban. A négy évfolyamos oktatásban évfolyamonként 2 vagy 3, 20-26 fős osztály van.
A tehetségek felkutatása az iskolába lépéskor a felvett tanulók felvételi dolgozatának, a 9. osztály elején elvégzett bemeneti mérésnek, az előzőleg szerzett versenyeredmények elemzésével, órákon és tanórán kívül tesztek segítségével, a diákokkal, szülőkkel folytatott beszélgetésekkel állapítjuk meg tanítványaink motivációit, kreativitását és felfigyelünk kivételes képességeikre. A vezetői képességekkel rendelkező tanulókat külön felkutatjuk. A beazonosítást az erős illetve gyenge pontjaik feltárása követi differenciált feladatok kiadásával, a megoldások elemzésével. Komplex tehetséggondozó programunkat szakköri munka, egyéni fejlesztés nyomán tervszerűen folytatjuk.
Tehetséggondozás: minden osztály két 10-16 fős fakultációs csoportból áll, kiemelt tantárgyukat (média, matematika, informatika, biológia, magyar, történelem, angol nyelv) heti 2 órával növelt óraszámban, emelt szinten tanítunk. Csoportbontásban tanítjuk az informatikát, angol, német, latin, francia nyelvet, itt lehetőség van differenciálásra. Az angol oktatását anyanyelvi tanár segíti. A csoportokba írásbeli és szóbeli felvételit követően kerülnek a tanulók.
Iskolánk szaktanárai együttműködnek egymással intézményen belül és kívül a tehetséges gyerekek segítése érdekében. Felkutatják a lehetőségeket a diákok pályáztatására, kiállításokon való bemutatkozás lehetőségére. Felkészítik, elkísérik diákjaikat, támogatják őket szakmailag és mentálisan is. Egyik büszkeségünk, hogy 2013-ban és 2014-ben az EGMO (Európai Leány Matematikai Diákolimpia) résztvevője volt tanítványunk. Egyeztetnek a szülőkkel a továbbhaladást illetően, segítik az érettségi és felvételi döntést, a pályaválasztást. A pedagógusok az ezt megalapozó tudást önképzéssel vagy tanfolyamokon szerzik meg.
Az oktató-nevelő munkát sokféle tevékenység színesíti, a tanulmányi kirándulások és külföldi cserekapcsolatok jelentősek. A COMENIUS programban 7 ország együttműködésével cserélhettek tapasztalatot, a TÁMOP 3.2.9. pályázaton videofilmeket készítettek tanítványaink. A TÁMOP 3.1.7. pályázat nyomán az iskola előminősített referencia intézménnyé vált a vizuális oktatás területén. Az MNB Pénzügyi Oktatási Programjával a logika-matematika terület fejlődik. A NTP-s pályázatainkban az idegen nyelv és a természettudományos oktatás a célterület.
Tehetség tanácsadás: pályázatokon keresztül arra törekszünk, hogy megteremtsük a lehetőséget a szakkörök, egyéni fejlesztések megtartásához, speciális eszközök beszerzéséhez, előadók meghívásához, egyetemi előadások megtekintéséhez. A pályázatok hozzájárulnak a tanácsadás elősegítéséhez is: ebben az évben pl Jilly Viktor, Bagdy Emőke, Vekerdy Tamás tartott előadást a szülőknek és tanároknak. Iskolánk szakértői, szaktanácsadói workshopok keretében osztják meg tudásukat az iskolai, városi, térségi tantestületek tagjaival.
Az intézmény a tehetségpont hatókörét elsősorban saját tanulóira kívánja kiterjeszteni, azonban ezek a tanulók Makóról, a 19 társközségből, továbbá Békés megye egyes településeiről kerülnek iskolánkba, így tehetségsegítő tevékenységünk térségi szintre terjed ki.
A 8. osztályos tanulók felvételi vizsgája, az általános iskolásoknak szervezett Szép Magyar Beszéd és angol nyelvi versenyek kapcsán folyamatos kapcsolatot tartunk fenn a térségi általános iskolák tanáraival. Visszajelzést adunk tanítványaik teljesítményéről, melynek eredményeképpen invitálni tudjuk a gyerekeiket a gimnáziumi képzésbe.
Kiváló érettségi vizsgahelyként és az őszi érettségi vizsgák kijelölt helyszíneként a középiskolákkal is tartjuk a kapcsolatot. A szakközépiskolás diákok eljöhetnek szakköreinkre, érettségi felkészítő foglalkozásainkra, az érettségivel, felvételivel kapcsolatos tájékoztató rendezvényeinkre.
A Szegedi Tudományegyetemmel kialakult évtizedekre visszanyúló jó kapcsolatunk megalapozza, hogy előadásokat, bemutatókat tartsanak intézményünkben, és tanulóink is ellátogathassanak az egyetem előadásaira, bemutatóira. Az ezzel kapcsolatos szervezési tevékenységet vállaljuk, és megoldjuk akár a város középiskolásainak is.
Tanáraink között van főiskolai óraadó, vannak szaktanácsadók, szakértők, érettségi elnöki feladatokat ellátók, segédkönyvek szerzői, érettségi feladatkészítők. Ez arra predesztinál minket, hogy megosszuk ezt a tudást a térségi iskolák tanáraival.
Fentiekkel kapcsolatos együttműködési megállapodást kötöttünk a város és térsége általános és középiskoláival, a TÁMOP 3.3.10 pályázatunk nyomán ezek az együttműködési megállapodások tartalommal teltek meg.
Tehetségazonosítás
A négy vállalt tehetségterületen vállaljuk, hogy az iskolába belépő tanulók tudásszintjét felmérjük az I. félév végéig. Interjúk, megbeszélések és feladatlapok segítségével kiszűrjük a legtehetségesebb tanulókat, erről visszajelzést adunk az általános iskoláknak.
Tehetségfejlesztés
Vállaljuk, hogy a fakultációk meghirdetésekor, a csoportlétszámok megállapításakor, a tantárgyfelosztás és az órarend elkészítésekor a vállalt tehetségterületeket kiemelten kezeljük. Ügyelünk arra, hogy a biztosítható legjobb körülményeket kapják a tehetséges diákjaink, és szakköri, illetve emelt szintű érettségi előkészítő foglalkozásokat is indítunk ezeken e területeken. Vállaljuk, hogy a város középiskolásainak is meghirdetjük a foglalkozásokat, a szaktanárok számára előadásokat tartunk, megismertetjük őket programjainkkal. Vállaljuk, hogy kiépített kapcsolatainkat (többek között például a temesvári Bartók Béla Líceummal) folytatjuk és a tehetséges diákjainknak közös versenyeket, előadásokat szervezünk.
Tehetség-tanácsadás
Minden területen igyekszünk megfelelő képzéseket, szakkönyveket keresni, beszerezni és először saját tanárainkat, majd a térség tanárait is képezni ezen a területen. Vállaljuk, hogy a tehetséges tanulók szüleivel külön, rendszeres időközönként megbeszélést tartunk az előrehaladásukról. Vállajuk, hogy tanácsokkal látjuk el azokat, akik hozzánk fordulnak a tehetséggondozás kapcsán. Igény felmerülése esetén vállaljuk, hogy workshopokat, helyi és térségi konferenciákat szervezünk az ismeretterjesztés, oktatás különböző területein.
A diákjaink versenyeztetésével kapcsolatos kiadásokat a fenntartónk és az alapítványaink segítségével fedeztük eddig, a jövőben is ez a tervünk.
Az Erdei Etelka alapítvány célja a biológiában tehetséges tanulók és a természettudományos oktatás támogatása, az Erdei Etelka–díj, Természetfotósok díja, Ifjú kutatók díja 3000-30000 Ft közöttiek, odaítélését külsős, szakmai zsűri végzi. Az Ollexik Viktor alapítvány a magyar és az angol irodalom terén tehetséges tanulók támogatását végzi, a legszínvonalasabb pályamunkákat díjazza 5000-10000 Ft között. A Csanád vezér alapítvány minden tehetséges tanuló támogatását felvállalja Alkotópályázat díjazásával, nevezési díjak fizetésével, tanév végi jutalomkönyvek kiosztásával, Pro Humanitate díjjal, mellyel a tartósan magas szinten eredményeket elérő tanulókat jutalmazza közel 300 000 Ft összértékben.
Törekszünk az elektronikus ügyintézésre, valamint a fenntartó által szervezett igazgatói értekezletek lehetőséget adnak a problémák megbeszélésére, egyeztetésre. Ezek költségvonzatot nem jelentenek. Egyéb tevékenységek tekintetében (pl. előadások, szervezése, eszközök vásárlása) pályázati forrásra támaszkodunk. Az elmúlt 5 évben 6 TÁMOP és EB által kiírt és számos hazai pályázatot írtunk meg, amelyek közül 40 millió forint értékben nyertünk. Ebből eszközparkunk bővítését, oktatáshoz kötődő rendezvények, konferenciák, továbbképzések lebonyolítását végeztük. TIOP projektek keretében az informatikai eszközparkunk megújult.