„A nagy örökség egyúttal kötelesség.Nehéz helyzet csak ott támad,ahol az ember kötelességét megtagadja.A nagy kultúrával feltétlenül együtt jár az a kötelezettség, hogy az
ember tovább építse.Kultúrában születni nemcsak annyit jelent, hogy élvezni a kiváltságokat,amiket az ősök alkotása teremtett, hanem annyit is,hogy előkészíteni az utódok kultúráját"(Hamvas Béla)
Az utódok kultúrájának előkészítése közös feladatunk,hiszen mindannyiunk felelőssége,hogy a jövő nemzedék milyen tudással,milyen képességekkel és milyen hozzáállással veszi át tőlünk és adja tovább a kultúra továbbépítésének egyszerre szép és nehéz feladatát.Igaz ez ránk,egyénekre éppúgy, mint ránk,egy közösség tagjaira, és különösen igaz ez az oktatás és nevelés fő színterére: az iskolára.A Dabasi Táncsics Mihály Gimnáziumot az alapítók ebben a szellemben hívták életre közel fél évszázaddal ezelőtt:vezetői, tantestülete és dolgozói ennek a-senki másra át nem hárítható-kötelességüknek igyekeztek és igyekszenek ma is megfelelni.Így vált, így válhatott a dabasi gimnázium a kultúra építésének és átadásának térségi központjává, a főiskolákon és egyetemeken továbbtanuló több ezer fiatal alma materévé.Ha a mögöttünk hagyott évtizedek változásaira, átalakulásaira,szellemi és fizikai értelemben is érvényes építkezéseire gondolunk, láthatjuk, hogy Iskolánk így,ezt a vezérelvet követve tudott egyszerre alkalmazkodni a változó körülményekhez, ugyanakkor képes volt arra is,hogy megőrizze a hagyományait:
az általános gimnáziumi képzés mellé így társult először a postaforgalmi szakközépiskolai képzés, majd a nyolc évfolyamos gimnáziumi oktatás, a nyelvi előkészítő évfolyammal.Legutóbb pedig–a 2020/2021-es tanévben bevezetésre kerülő új NAT-val együtt–négyféle tagozatos képzés bevezetésével amely emelt szintű oktatást biztosít matematikából, kémiából, történelemből és idegen nyelvből az azt választó diákok számára.Az iskola pedagógia programja is egyszerre tükrözi intézményünk hagyománytiszteletét és megújulásra való képességét.Hagyománytiszteletünket a közös értékeink ápolásában, megtartásában, az oktatásról-nevelésről vallott nézeteinkben, és a megújulásra való képességet a képzések tartalmában,a Kerettanterv adta határok között az óraszámok kialakításában.Napjainkban, az egészségügyi-mérnöki-és a természettudományos képzést egyre inkább előtérbe helyező állami igényeknek megfelelően tekintünk a matematika,a fizika,a biológia,a kémia tantárgyak, valamint az idegen nyelv és a digitális kultúra oktatásának növekvő fontosságára.Ugyanakkor valljuk:a humán tudományok,a művészet,a sport és az erkölcsi nevelés nélkülözhetetlen része a testi-és lelki értelemben egyaránt ép,egész ember eszményének megvalósításához,hiszen mindezen tudományok és az általuk megszerezhető képességek,készségek adnak tartást az ember egyéni-és közösségi-nemzeti létezéséhez,kiteljesedéséhez,a helyes értelemben–szűkebb és tágabb környezetünk javára-vett önmegvalósítás,jó lét nemes céljának eléréséhez.Pásztor Gergely Intézményvezető
Az iskolánkban működő Öveges József Természettudományos Központ tizenkét partnerintézményt fog össze Dabasról és a környező településekről.(Bugyi, Örkény, Táborfalva, Inárcs, Kakucs, Újhartyán, Újlengyel,Tatárszentgyörgy és Dabas négy általános iskolája).A laboratórium működése ötödik éve tart és elmondható hogy a helyszín, a miliő,a szellemi munka és a közös élmények-igazi természettudományos szellemi műhellyé emelték a Labort-az itt folyó munkát.A tehetséggondozás lehetőségeinek nyitott kaput, ahol nemcsak a belépő gyerekek hanem a felnőttek is elvarázsolódnak. Lehetőséget biztosít: szakmai továbbképzésekre, szakmai fejlődésre- pedagógus minősítésekre- tanulmányi versenyek szervezésére, lebonyolítására, változatos órák, munkaformák kialakítására.Meglepő de történelem és rajz órákat is változatos ötletességgel tartanak szaktanáraink.Történelem tantárgy is változatos projektekkel teszi élővé a történelmet, hozza közelebb a gyerekekhez a múlt emlékeit. A laborórák tananyagát a szaktanári munka és a felkészült pedagógusok kreativitása, elhivatottsága teszi színessé és élményszerűvé. A természettudományos kollégák labor értekezletek alkalmával összegzik és értékelik éves munkájuk eredményességét, ötleteikkel és szakmai tanácsaikkal segítik egymást.A környékbeli iskolák kollégái is fontosnak tartják a tehetségek felismerését, valamint jelentős eredményekről számolnak be egy-egy szakmai konzultáció alkalmával.Az elkövetkező években is törekedni fogunk erre a kiegyensúlyozott szakmai együttműködésre.Fontosnak tartjuk, hogy egy keresztmetszetet és egy közös együttes munkát alakíthassunk ki az általános iskolák a középiskolák és ehhez kapcsolódóan az egyetemek között is.Ez a következő lépcsőfok melynek megismertetése lényeges,ha betekintést adunk tanulóinknak az egyetemek "életébe" könnyebb az útkeresés, a pályaválasztás.Rendszeresen látogatjuk a tanulóink számára lényeges egyetemeket-ahol nyílt napokra,szakmai fórumokra, előadásokra, bemutatókra esetleg laborgyakorlatra szívesen járunk. Iskolánk hagyományos programja- a GimnáziumAvonaton- melynek egyik fontos eleme, hogy a város látogatásunk alkalmával a helyi egyetemet felkeressük pályaválasztás előtt álló tanulóinkkal-ahol bemutatják az egyetemet, képzési formákat, mindazokat a lehetőségeket amit biztosít a hallgatóknak.A természetközeliség- a környezet és természetvédelem szerepét hangsúlyozva szívesen járnak tanulóink az egyes Nemzeti Parkokban-ahol terepgyakorlaton, természetjáró túrán, madárgyűrűzésen, gyógynövényes túrán vagy Vízibusz vízvizsgálati laborórán vesznek részt.
Szívesen vagyunk házigazdái, szervezői egy-egy versenynek-legyen kémia tantárggyal( Írinyi János Középiskolai Kémia Verseny),legyen matematika tantárggyal( Zrinyi Ilona Matematika Verseny, Varga Tamás Matematika Verseny)vagy történelem tantárggyal (Pest megyei Történelemverseny és a Trianon vetélkedő )kapcsolatos.
Az iskola széleskörű nemzetközi kapcsolatai lehetőséget biztosítanak tanulóinknak, hogy külföldi utazások alkalmával vagy az ideérkező tanulók fogadásával az élő nyelvet hallhatják, a tanultakat alkalmazhatják. Nemzetközi találkozók biztosítják tanulóinknak, hogy a külföldi iskolák oktatási rendszerével is megismerkedjenek és néhány tanórát látogassanak. Utazó történelemóra-egyik sajátos formája az élő történelem óra, ahol a tanulók vagy Rómába vagy Mallorcára utaznak.
A Dabasi térségben működő Pedagógiai Szakszolgálat munkatársaival rendszeresen tartjuk a kapcsolatot.Iskolapszichológus és óvodai-iskolai szociális segítő munkájával tehetségsegítő tanácsadásokra, tanulási stratégiák kialakítására és az egyéni tanácsadásokra van lehetőség.A Pedagógiai Szakszolgálat tehetségfejlesztő szakértője segíti a tanulókat , szülőket és a szaktanárokat: korai tehetség-felismerésére, tehetségazonosítás, a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása.Tanácsadás a szülőnek, konzultáció a pedagógusok részére.
A programok széles spektrumban és változatos formában minden tantárgy tekintetében segítik a tehetség kibontakozását, felismerését. Lehetőséget biztosítanak a rekreációra, a szabadidő aktív és hasznos eltöltésére. Tanulmányi versenyeken való nevezés és részvétel segíti az ismereteik gazdagítását, bővítését. A közös osztályprogramok lehetővé teszik a közösséghez való tartózás érzésének kialakulását, az együvé tartózás élményét segítik. A közös produkciók megélése mind építő jellegű.A tanulók tudományos munkájához szervesen kapcsolódik minden alkalommal a rajz és a művészeti irány fejlesztése, ezen tevékenységi kör szépségének az összekapcsolódása a tudományokkal. Jövőbeni témáinkat az egészséges életmód, valamint a fenntartható fejlődés, az UNICEF és más nemzetközi szervezetek által fontosnak tartott témákat követni és megvalósítani.
Iskolánkban hagyományosan megrendezett programokat, rendezvényeket valamint alkalmankénti újszerű programokat is szoktunk szervezni a tanulóinknak.
Minden évben megrendezzük a Táncsics- napokat- ahol meghívott előadóink tartanak előadásokat, változatos témában és változatos helyszíneken. A hét zárásaként Osztályéneklési versenyt rendezünk ahol minden osztály egy általuk választott dalt énekel el- saját zenei kísérettel.
Karácsonyi Vásár, Vonatos kirándulás, Diáknap a Dabasi Strandon,
A természettudományos programok: Tanulmányi versenyek, Kémikusok napja, Madarak és fák napja, Fizikusok napja, Vízibusz- laboróra, Börzsöny terepgyakorlat.
Művészeti programok: Festészet napja, Zene világnapja, Karácsonyi koncert
Történelmi programok: Tanulmányi versenyek, Múmiabanán, Római utazás, Pákozdi Retro bringatúra
Nyelv : Tanulmányi versenyek, nyelvvizsgák, felvételi vizsgák, érettségi vizsgák, nyelvi vetélkedő- angol, német nyelven.
Testnevelés, sport: Sportversenyek, kézilabda- kosárlabda- meccsek
A pályázati lehetőségekkel szeretnénk élni, megfelelő projektek és jó gyakorlatok írásával és megvalósításával elérni mindezt.
Eddig programjainkat pályázati úton finanszíroztuk, előadóink gyakran ingyenesen vállalták az előadásaikat.
Újszerű és aktuális információkkal szolgálunk a térségben tanító kollégáknak és gyerekeknek.
Elsősorban természettudományos oldalról közelítjük meg és közelítettük meg a tehetséggondozást, a térségünkben működő Természetvédelmi Egyesületekkel, Nemzeti Parkokkal tarjuk a kapcsolatot.