A tököli Szárny-nyitogató Alapfokú Művészeti Iskola 2001. óta segíti a művészeti nevelés eszközeivel a tehetséges gyermekek felkutatását és tehetségük kibontakoztatását. A Tökölről és környékéről érkező gyermekeket négy választható művészeti ágban készítjük fel: képzőművészet, színművészet, zeneművészet és táncművészet, mely ágakon belül további tanszakok választhatók. Iskolánk az oktatási és tehetségfejlesztő programokhoz kapcsolódóan kiemelt figyelmet fordít a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyermekek felkarolására is.
A tehetséggondozás keretén belül már az alsóbb tagozatokon is hangsúlyt helyezünk a speciális (nyelvi, zenei, képzőművészeti, testi-mozgásos, vizuális-téri) képességek, valamint a kreativitás kibontakoztatására. A tanórákhoz kapcsolódó tehetséggondozás mellett számos tanórán kívüli programon vehetnek részt a diákok.
Az intézménynek 2007-ben mind a négy művészeti ága kiváló minősítést kapott a Minősítő Testülettől, diákjaink minden évben sikerrel vesznek részt az irodalmi és zenei országos versenyeken.
Iskolánk tanulói rendszeresen részt vesznek a különböző városi kulturális rendezvényeken, fesztiválokon, így már fiatalon megtanulhatják a hagyományőrzés, a kulturális értékek iránti elköteleződés fontosságát.
Iskolánk növendékei számos országos és nemzetközi rendezvényen eredményesen vesznek részt.
A „Szárny-nyitogató” Művészeti Iskola tantestületének munkájára a szakmai felkészültség a jellemző. Iskolánkban készségeket és képességeket magas színvonalon fejlesztő foglalkozások vannak a „testvérmúzsák” szoros kötelékben találhatók, és jól kiegészítik egymást.
A helyi és térségi szinten kiemelkedő művészeti tehetséggondozó tevékenység elismeréseként 2005-ben a Szárny-nyitogató alapfokú Művészeti Iskola, 2010-ben pedig az iskola vezetője vehette át a „Tököl Településéért Emlékérmet” Tököl város Önkormányzatától.
2013-ban iskolánk két pedagógusa vette át a Nemzeti Színházban a
„Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért” díjat.
2016-ban ismét egy pedagógusunk kapta meg ezt az elismerő kitüntetést.
Összegyűjtjük, koordináljuk az iskolánkban illetve a kistérségben ismert tehetségsegítő kezdeményezéseket. A jó gyakorlatot átvesszük, a miénket megismertetjük a kistérség tehetségsegítő intézményeivel.
A hozzánk forduló szülőket, diákokat pszichológus, tehetség-tanácsadó, tehetséggondozó tanárok együttes munkájával segítjük.
A település és környékén élő fiatalok tehetségének minél jobb felismerése és segítése érdekében, a pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítségnyújtást minden évben megújuló változatos programokkal (tanulmányi versenyek, pályázatok, alkotó táborok, projektek, tehetséggondozó műhelyek…) kívánjuk biztosítani.
A tanácsadói és tehetséggondozó munkánk eredményének és hatékonyságának értékelését kérdőívek, személyes interjúk, elégedettségi mérések segítségével ismerjük meg.
Iskolánk 2010. évben hivatalos kistérségi „Tehetségpont” lett, 2013. májusától „ kiválóra akreditált tehetségpontként” működünk. A „Tehetségpont” keretében különféle egyedi és rendszeres tehetségsegítő programokkal, kurzusokkal, műhelyekkel (pl. kézműves- és néptánc-tábor, képzőművészeti szakkör, zenei vetélkedő sorozat stb.) segítjük a térségi iskolák és óvodák tehetséggondozói munkáját (2010. évben a kistérség 2 óvodájával, illetve egy általános iskolával, egy gimnáziummal és egy hátrányos helyzetű gyermekek nevelésére „szakosodott” iskolával” hosszú távú együttműködést kötöttünk:
• Népi játék és tánc a Napsugár és Szivárvány óvodában
• Játékos Mozgásfejlesztés a tököli Napsugár és Hagyományőrző Óvodában
• Ünnepeink, jeles napjaink” – témanapok rendezése a délegyházai Hunyadi János és a tököli Weöres Sándor Általános Iskola alsó tagozatos tanulói számára (program szakmai tematikája megegyezik, a tököli Weöres Sándor Általános Iskolában megvalósított témanapok szakmai tematikájával.
• Kézműves és néptáncos bentlakásos tábor
• Nyári kamarazenei tábor a zenei-művészeti készségek fejlesztésére a Weöres Sándor Általános Iskola tanulói számára (mind az alsó tagozatos, mind a felső tagozatos zenekedvelő diákok bevonásával).
• „Üres tarisznyából teli tarisznya” drámapedagógiai tábor
• „ Zene másképp” - zene-felismerési vetélkedő a ráckevei Ady Endre Gimnázium, a délegyházi Hunyadi János Általános Iskola és a tököli Weöres Sándor Általános Iskola tanulói számára (a program szakmai tematikája megegyezik a Weöres Sándor Általános Iskolában és a délegyházai Hunyadi János Általános Iskolában megvalósított vetélkedők szakmai tematikájával (csak az időpont és a helyszín különbözik)).
• „Drámafoglalkozás- verssel, dallal, játékokkal” Heti szakkör a tököli Weöres Sándor Általános Iskola alsó tagozatos tanulói számára 2010. II. és 2011. I. félévben.
• Képzőművészeti és műismertetési szakkör Weöres Sándor Általános Iskolában.
• Tehetséggondozó kurzusok a ráckevei Ady Endre Gimnázium tehetséges tanulói számára
A fent megnevezett programokat iskolánk dolgozta ki és valósította meg, a jól sikerült programok kapcsán ma is együttműködünk az intézményekkel, a felsoroltakon kívül mindig újabb programok megvalósításában.
Az elmúlt évek együttműködései során széleskörű együttműködések alakultak ki iskolánk és a tehetséggondozásban érintett civil szervezetek, a kistérség oktatási nevelési intézményei, valamint a város önkormányzata között, melyet együttműködési megállapodás formájában, támogató nyilatkozatban rögzítünk.
Együttműködések:
• Intézményünk elismert tehetséggondozó munkája nyomán szívesen látogatnak iskolánkba a környező intézmények pedagógusai,
• térségi és országos tanulmányi versenyek szervezése során bemutathatjuk jó gyakorlatunkat,
• nyári alkotótáborok sikeres működtetésével széles körben fogadjuk a tanulókat,
• a „Szárny-nyitogató” AMI Alapítvány mozgatja a civil társadalmat az iskola céljainak elérésében,
• az elmúlt évek megvalósított programjai során sok mentor diák vett részt a programokban, az ő számuk, aktivitásuk egyre aktívabb,
• idei és őszétől együttműködési megállapodás a MÜPA- val.
Iskolánk tagja az Alapítványi Iskolák Szövetségének, valamint A Magyar Művészetoktatásért Országos Szakmai Szervezetnek.
A Szárny-nyitogató művészeti iskola programjainak színességét meghatározza, hogy iskolánk mind a négy művészeti ágat kínálja a gyermekeknek, azért, hogy mindeni megtalálhassa azt a tevékenységet, amiben a leginkább örömét leli.
Programjaink Tököl város életében is fontos szerepet játszanak, rendezvényeink közösségteremtő, igényformáló, tartalmas kikapcsolódás példáját mutató erővel bírnak.
Speciális programok:
• tanulmányi versenyek meghirdetése,
• tehetséggondozó műhelyek szervezése,
• tehetségazonosítás mérésekkel, tehetségfeltáró programokkal,
• tehetséggondozó táborok szervezése,
• májusban az óvodákban végzett tehetségazonosítás,
• iskolánk kis településen működvén lehetőséget teremt diákjai számára a zenei művelődésre iskolán kívüli programokkal a MÜPA- koncertek látogatásával, melyre szerződésben vállalkozik.
Konkrét programok:
• Nyári zenei tábor, amely zenekari játékon keresztül ad lehetőséget új ismeretanyag, új készségek elsajátítására. Két Klasszikus darab megtanulása mellett a harmadikat új ötlettel fűszerezzük meg, például „hangzócsövekkel” / színes, kromatikusan hangolva gyártott „hangzócsövek” / való előadása egy könnyedebb stílusú darabnak. A bemutatás a táborzáró eseményén, illetve a Weöres Sándor Általános Iskola tanévzáró ünnepélyén történik a városi Sportcsarnokban.
• Weöres Sándor Napok keretén belül megzenésített versek- és rajzverseny.
• A több éve gyakorlatban lévő általános iskolai ballagáson való szereplés, melyre a 7-8. osztályos, iskolánkban klasszikus zenét tanuló gyerekek könnyűzenei számot tanulnak meg tanári sajátos hangszereléssel, tanári felkészítéssel. Ez a program példája a színvonalas könnyűzene felé nyitásnak.
• A karácsonyi ünnepi műsor a városi Sportcsarnokban, ahol a hagyományokat elevenítenénk fel, kiemelten a Tököl három nemzetiségi múltjára jellemző „rác és sváb betlehemest. Ezzel a betlehemmel járták valamikor Tököl utcáit, ma már kihalófélben van, - szeretnénk felkutatni és a népzene tanszakkal feldolgozni.
• Olyan programot tervezünk, melyen művészek interpretálásában népdalok énekhangon, majd ugyanazon népdalok hangszereken szólalnak meg Bartók Hegedűduóiban. A hangélményt kapcsolódó képanyag teszi még élményszerűbbé kivetítés formájában, illetve egy Bartók-szakértő magyarázata. Ez az előadás példa a neves zeneszerző újító, alkotó munkájára, melyben a régmúlt idők dallamait dolgozza fel,példa továbbá a vetítéssel együtt a társművészetek kapcsolatára.
• Tervek szerint tanárok és diákok közös fellépése egy zenekarban, az előadott darabok kapcsán, azok ihlette, a képzőművészeti ág tanulói által készített óriásfestmény bemutatása. Az előadás példa lenne a társművészetek kapcsolatára, arra, hogyan jelenik meg ugyanaz az érzelem a különböző művészeti eszközök által.
• A 2016/17. tanévre a NKA pályázatán elnyert Országos népdalverseny megrendezése három fordulóban.
Tököl Város Önkormányzata – az intézmény munkájának elismeréseképpen - rendszeres anyagi támogatást nyújt az iskolának.
A város művelődési házát, sportcsarnokát, az általános iskola helyiségeit iskolánk térítésmentesen használhatja.
Az intézmény folyamatosan pályázik, az elnyert pályázatokkal nagyon sok tehetségsegítő, fejlesztő programot dolgoztunk ki és valósítottunk meg Tököl és a környező települések 6 – 21 éves fiataljai számára.
Önkéntes feladatvállalásokkal törekszünk a költségeket csökkenteni, minél több eredményt elérni.
Környezettudatos és takarékos magatartás jellemzi iskolánk pedagógusait és diákjait.
A „Szárny-nyitogató” AMI Alapítvány feladata az eddigi szponzori, támogatói kör bővítése.