A Kanizsai Dorottya Általános Iskola évek óta biztosítja több készségterületen a tehetséges tanulók tehetséggondozását.
Iskolánk pedagógiai programjában emelt óraszámú képzési lehetőséget kínál fel a tanulók számára az angol nyelv és ének-zene tantárgyakból. Az emelt óraszámú ének oktatás a térségben egyedülálló módon működik, összegyűjti a közelben élő zenében tehetséges általános iskolai tanulókat, intézményünk egyik fő profilját adja. Iskolánk gyermekkórusa a város és a térség kulturális, értékteremtő rendezvényeinek állandó szereplője. Az ének-zene területén számos tehetséggel rendelkezünk, akiknek rendszeresen verseny- és szereplési lehetőséget biztosítunk akár házi versenyek (Dorottya napi népdaléneklési verseny), akár egyre jelentősebb rendezvények (Népdalmaraton) keretein belül, valamint külső versenyeken és rendezvényeken. Az immáron hagyománnyá vált Népdalmaratonunk egy a népdal köré szerveződő tematikus nap formájában nyújt lehetőséget tanulóink, a város, a térség, de akár határon túli szereplők megmutatkozására is. Rendezvényünk népszerűségét igazolja, hogy a 2015-ös Népdalmaratonon már határon túli magyar és magyarországi nemzetiségi énekeseket is vendégül láthattunk. Ezek az alkalmak kiválóak arra is, hogy zenei tehetségekkel kapcsolatos tanácsadással keressenek meg bennünket, melynek kapcsán igyekszünk sokféle módon segíteni.
A zenei tehetséggondozáson kívül több tehetségterületre fókuszáló tehetséggondozást végzünk: tanulóink számos tehetségterületen érnek el évek óta eredményeket. Kiemelkedő versenyeredményeket mutathatnak fel gyermekeink országos rendszerű versenyekben a logikai-matematikai, nyelvészeti, természeti tehetségterületeken is.
Kollégáink lelkiismeretesen és elhivatottan végzik a tehetségek gondozását, az osztályfőnökök és szaktanárok mentorként segítik a tehetséges gyermekek fejlesztését, szervezik versenyeiket, keresnek számukra újabb lehetőségeket tehetségük megmutatkozására, támogatják őket.
Iskolánkban inklúzív pedagógiai klímát igyekszünk teremteni tanulóinknak, ösztönző és építő légkör megvalósítására törekszünk. A kiemelt figyelmet igénylő tanulók esélyegyenlősége ugyanolyan fontos számunkra, mint a klasszikus tehetségek gondozása: az SNI-s tanulók integrációja terén folyamatosan képezzük magunkat, együttműködünk a társszervezetekkel, megkülönböztetett figyelemmel fordulunk a kétszeresen kivételes tanulók felé; hátrányos helyzetű tanulóinkat mentorként segítjük, törekszünk a nekik szóló pályázati lehetőségek felkutatására és megvalósítására. A mindennapos nevelői munkát modern oktatásszervezési eljárásokkal gazdagítjuk, projekteket, témaheteket, témanapokat szervezünk; színes módszertant kínálunk fel a tanórákon; a gyermekeknek hasznos szabadidős tevékenységeket szervezünk; interperszonális és intraperszonális területeken is biztosítunk számukra fejlődési lehetőségeket.
Iskolánk tehetségpontként való tevékenységét elsőként saját intézményünkön belül valósítjuk meg, de a későbbiekben működését szeretnénk kiterjeszteni Siklós városára, valamint a siklósi járásra.
Együttműködő partnereink közül legfontosabbaknak tekintjük a szülőket, a szülői szervezettel való szoros kapcsolat, támogató magatartásuk és építő jellegű ötleteik nagy mértékben segítik az intézmény mindennapjait. A szülők számára rendszeresen és gyakran biztosítunk konzultációs lehetőségeket, a fogadó órákon és szülői értekezleteken kívül egyéni konzultációs alkalmakat is felkínálunk, alkalmazkodva az ő igényeikhez.
Folyamatos és jó munkakapcsolatban vagyunk többcélú intézményünk más tagintézményeivel, a város és a járás óvodáival, általános iskoláival, kulturális intézményeivel. Rendszeresen együttműködünk különböző programok és versenyek szervezésében és lebonyolításában, fontos számunkra a velük folytatott szakmai kommunikáció.
Szorosan együttműködünk az SNI-s tanulók habilitációját/rehabilitációját biztosító utazó gyógypedagógiai szolgálattal, melyet a Meixner Ildikó Egymi intézménye biztosít számunkra. Pedagógiai munkánk összhangban van a helyi és a járási esélyegyenlőségi programokkal, fontosnak tartjuk az egyenlő bánásmód és egyenlő hozzáférés elvét.
Folyamatos kapcsolatban állunk tanulóink érdekeit képviselve a térség szociális intézményeivel is, segítő magatartásuk nélkülözhetetlen számunkra.
Célunk az eddigi gyakorlatban jól funkcionáló együttműködéseket dokumentálni együttműködési megállapodások formájában, valamint együttműködő partnereink számát növelni, az együttműködéseket színesebbé és hatékonyabbá tenni.
Iskolánk tehetséggondozó stratégiája az Adj esélyt a tehetségre! címet viseli, ezzel példázva hitvallását, miszerint minden gyermek tehetséges valamiben. Tanulóink számára a tehetséggondozás széles spektrumát nyújtjuk a gardneri tehetségterületek mindegyikén, így felfedezve és felkarolva az egyes területeken kiemelkedő képességekkel bíró gyermekeket. Tehetséggondozó gyakorlatunk befogadó jellegű, mindenki számára hozzáférhető, valamint a tevékenykedtetésre, a saját élményű, felfedeztető tanulásra helyezi a hangsúlyt.
Komplex tehetséggondozó tevékenységünk folyamatos. A tanórai kereteken belül is biztosított tehetséges tanulóink gondozása a változatos oktatásszervezési eljárásoknak és a gazdag pedagógiai módszertannak köszönhetően. A tanórán kívüli keretek között működik a felső tagozaton Mozaik Tehetségműhelyünk, amely a több tehetségterületre fókuszáló tehetséggondozást fogja össze. Tehetségműhelyeink több korosztályhoz szólnak, megfelelő érdeklődés esetén kis létszámban az alábbi területeken működnek:
- zenei műhely (magában foglalja az alsós és felsős kórus működését)
- anyanyelvi műhely (nyelvtan és logika)
- humán műhely (irodalom, történelem, művészettörténet)
- reál műhely (főként a matematikát kiemelve)
- természettudományos műhely (főként a fizikát kiemelve)
- sportműhelyek
- idegen nyelvi műhelyek (angol és horvát nyelven)
- dráma műhely.
Minden tanévben változatos, tehetséges tanulóinkat is mozgósító projekteket, témaheteket és témanapokat szervezünk: egy részük állandó programja az iskolai életnek, más részük a tanulók érdeklődésének folyamatos megtartása céljából évente változik (az egyes évfolyamoknak szóló projektek, témahetek).
Folyamatosan megszervezésre kerülnek hagyományos házi versenyeink (Dorottya napi népdaléneklési verseny, sokszínű sport- és rajzversenyek), valamint versenyeink hatókörét kiterjeszteni igyekszünk, illetve újabb versenyekkel gazdagítani.
Biztosítjuk tehetséges tanulóink egyéni fejlesztését, mentorálását.
A 2014/2015-ös tanévben a Nemzeti Tehetség Program pályázatán nyert Élmény és Tudás, a 2016/2017-es tanévben Csodálkozz, gondolkozz! címmel komplex tehetséggondozó programunk, amely komplex programelemeivel átívelte az egész tanévet. Rendszeresen és eredményesen pályázunk az NTP és a MATEHETSZ, valamint egyéb pályáztatók tehetséggondozással kapcsolatos pályázatain.
A klasszikus tehetségek mellett kiemelt figyelemmel fordulunk a szociokulturálisan hátrányos helyzetű tehetségígéretek, valamint a kétszeresen kivételes tehetséges tanulók felismerése és segítése felé.
Tehetséggondozó tevékenységünk mellett fontos szerepet kapnak az iskolai mentálhigiéné különböző területei, a személyiségfejlesztés, az egészséges életmódra nevelés, az egyéni és közösségi segítés különböző formái.
A távoli jövőben a tehetséggondozás elméletét és megvalósulását szeretnénk mindennapos gyakorlattá tenni, így biztosítva egy ténylegesen elfogadó, ösztönző, támogató inkluzív pedagógiai klíma megteremtését intézményünkben.
A tehetséggondozás személyi feltételeit fenntartónk biztosítja, tehetségponttá alakulásunkhoz való pozitív hozzáállása adott.
A szülői szervezet, valamint alapítványunk fontos feladatának tekinti a minél kedvezőbb feltételek biztosítását tanulóink számára, ebben anyagi támogatásuk ezidáig is sokat segített, a jövőre vonatkozóan is biztosítottak bennünket mind erkölcsi, mind a lehetőségek adta anyagi támogatásukról.
Jelenleg és a jövőben is élni kívánunk a különféle pályázatok kínálta lehetőségekkel, ezért folyamatosan figyeljük a pályázatokat, rendszeresen pályázunk a legkülönbözőbb célokkal, több nyertes pályázattal rendelkezünk.
Ezidáig is érkeztek különféle jellegű felajánlások magánszemélyektől, illetve különféle területen működő szervezetektől, felajánlásból épült korszerű játszóterünk is, az ilyen jellegű felajánlások, támogatások ezután is kiemelten fontosak számunkra.