Hat nagy múltú, magas szakmai színvonalon dolgozó általános iskola tanügy-igazgatási összevonásával jött létre a Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola.
2007. július 1-én az Árpád Fejedelem – Újvárosi Általános Iskola Árpád Fejedelem Tagiskolaként, a Kazinczy Ferenc – Kertvárosi Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolaként működött tovább a Pollack Mihály Általános Iskola tagintézményeként.
2012. július 1-én újabb tanügy-igazgatási összevonásra került sor. Az Ádám Jenő Általános Iskola két tagintézményével együtt (Ádám Jenő Általános Iskola Dózsa György Tagiskola és az Ádám Jenő Általános Iskola Gárdonyi Géza Tagiskola) beolvadással összevonásra került a Pollack Mihály Általános Iskolával.
A székhelyintézmény - nevének megőrzésével - a Pollack Mihály Általános Iskola lett, amely az alapítás évétől kezdve (19669) foglalkozik tehetséggondozással. A művészeti alkotómunka és a pedagógiai innováció sajátos műhelye. Kezdetekben a tanórán kívül szakkörben foglalkoztunk tehetséggondozással, majd a 2008/2009-es tanévtől emelt óraszámú vizuális képzésre van lehetőségünk. Intézményünk jelentős szerepet tölt be minőségi oktató- nevelő munkájával, valamint kultúraközvetítő szerepével is. A tehetség gondozó munkánk eredményességét országos, megyei és tankerületi eredményeink igazolják. Iskolánk térségi tanulmányi versenyeket szervez. Az emelt óraszámú vizuális oktatás mellett a Kazincbarcikai Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti Iskola grafikai tanszaka működik iskolánkban 2002-től, valamint tehetséggondozó műhely létrehozására is volt igény a szülők és a tanulók részéről. A műhely fenntartását pályázati forrásokból is finanszírozzuk.(Oktatásért Közalapítvány pályázata tehetséggondozó műhely támogatására, TÁMOP-3.4.3.-11/2 iskolai tehetséggondozó műhely támogatására, majd újabb pályázat a további működtetésére. Iskolánk az infrastrukturális felújítás mellett a művészeti munka technikai fejlesztésére is sor került. Eszközállományunk égetőkemencével, elektromos korongozóval, mángorlóval, tűzzománc kemencével, elektromos gravírozókészlettel bővült. A fenntartó fő célja, hogy tanulóink igényes művészeti nevelésben részesüljenek, megismerjék adottságaikat, képességeiket, fejlesszék kompetenciáikat, segítse kreativitásuk kibontakozását, a szabadidő hasznos, igényes eltöltését, a képzőművészet terén tanulni vágyó fiatalok felkészítését. Alkotótáborokban szeretnénk biztosítani a tehetséges és hátrányos helyzetű tanulók alkotómunkáját a civil szervezetek támogatásával és pályázati lehetőségek kihasználásával. Az iskola életéről és az elért eredményeinkről iskolánk honlapján mindig beszámolunk.
A tevékenység hatóköre Kazincbarcika.
Iskolánk a művészeti tehetségek gondozása terén meghatározó tevékenységet folytat. Fontos feladatunk: az együttműködés a szakmai szervezetekkel, intézményekkel, amely lehetőséget teremt a tehetségsegítő rendezvények megszervezésére, a tehetségek közvetítésére. Fontos feladatunk az óvodákkal, a tagiskolákkal, a hasonló profillal rendelkező iskolákkal, az alapfokú művészeti iskolával való együttműködés. A művészeti tehetségek fejlesztésének lehetőségei már kisgyermekkorban szükségesek és meghatározóak a későbbi fejlesztés szempontjából. Iskolánk nyitott az óvodás korosztály számára is. Az alkotó munkában való közös részvétel lehetőségével, feltételeink és tudásunk felajánlásával a tagiskolák művészeti érdeklődésű tanulóinak is biztosítjuk az együttműködést. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézménye által beazonosított „Tehetségútlevéllel” ellátott tanulóink további fejlesztését, nyomon követését vállaltuk. Kazincbarcika területén olyan kulturális intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel van hosszabb-rövidebb múltra tekintő kapcsolatunk, amely a közös munkának a biztonságos hátterét jelenti, ilyen például a városban működő Mezey István Művészeti Központ. A tehetség azonosítás mellett a tehetségek közvetítésére is gondot fordítunk. Ezért az adatbázis létrehozása, kapcsolatépítés a tehetségpontokkal alapvető feladataink közé tartozik. Széleskörű szóbeli együttműködés alakult ki a tehetséggondozásban érintett civil szervezetek, a tankerületünk iskolái között, amelyet a jövőben együttműködési megállapodás, támogató nyilatkozat formájában szeretnénk hitelesíteni.
Iskolánkban kiemelt helyen szerepel a képzőművészeti képzés, így elsősorban ezen a területen szervezett programokkal szeretnénk működtetni iskolánkat Tehetségpontként, de különös figyelmet fordítunk a társművészetekre is.(ének-zene, tánc és dráma, magyar irodalom)
Specifikus tehetségformák:
- tehetségazonosítás, - tehetségfeltáró programokkal, tehetséggondozás és fejlesztés,
- mentorálás,
- a tehetségek regisztrálása, bemutatása, életpályájuk nyomon követése,
- tanulmányi versenyek meghirdetése,
- tehetségsegítő rendezvények szervezése,
- módszertani egyeztetések szervezése,
- szakmai konferenciák,
- tanácsadás
Tevékenységünk fontos eleme az óvodások körében végzett tehetségazonosítás, az általános iskolás tanulók vizuális képességének felmérése, fejlődésük nyomon követése, a tehetség ígéretek számára az emelt óraszámú képzés felkínálása. Tudatos tehetségfejlesztés. A tanulók fejlődésének, pályaorientációjának elősegítése.
Konkrét tevékenységek az alapítás évében:
- Tehetségpont – nyitóünnepség
- Programunk népszerűsítése,
- Tehetségek felkutatása,
- Tehetségazonosító programok, rendezvények szervezése,
- Adatbázis létrehozása, működtetése,
- Honlap működtetése, az információk, eredmények közreadása
- Szakmai találkozó szervezése a tehetséggondozásban érintett pedagógusok számára,
- A „Jó gyakorlat” közreadása
- Pedagógusok továbbképzése,
- Bemutató foglalkozás, nyílt nap
Programjaink működőképességét a tudatosan előretervezett munkafolyamatok biztosítják. Fejlesztési forrásként a nyertes pályázatokat mozgósítjuk. Újabb pályázati lehetőségek kiaknázását vállaljuk. Számítunk a Pollack Mihály általános Iskola Tanulóiért alapítvány, valamint a diákönkormányzat támogatására. Önkéntes
Programjaink működőképességét a tudatosan előre tervezett munkafolyamatok biztosítják. Fejlesztési forrásként a nyertes pályázatokat mozgósítjuk. Újabb pályázati lehetőségek kiaknázását vállaljuk. Számítunk a Pollack Mihály Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány, valamint a DÖK támogatására. Az együttműködésben résztvevő intézményekkel még hatékonyabban pályázatfigyelő rendszert működtetünk, pályázatokat nyújtunk be programunk támogatására. Önkéntes feladatvállalásokkal, egyéni felajánlásokkal igyekszünk a költségeket csökkenteni. A takarékosság elveinek betartását megköveteljük tanulóinktól. Feladatunk az eddigi szponzori, támogatói kör bővítése.