Az Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) alapító intézménye vagyunk, partnerünk a Táncsics Mihály Középiskolai Kollégium. A programot 2001 óta öt évfolyamos képzési formában valósítjuk meg. Egy előkészítő év és négy év gimnáziumi képzés. A program szerves része a tehetségazonosítás, a pszichológiai mérések rendszere, az egyéni fejlesztési tervek, tehetségfejlesztés, személyiségfejlesztés.
A négy évfolyamos gimnáziumi képzésben emelt szintű matematika, biológia és német nyelvi tagozatok és magyar-angol két tanítási nyelvű képzés működik. A hat évfolyamos képzésben humán- és reáltagozatokon tanítunk.
Ötféle idegen nyelv oktatása, emelt szintű érettségire felkészítés 15-féle tantárgyból, szintenkénti csoportbontások segítik gimnáziumunkban a tanórai tehetségfejlesztést. Tehetséggondozó szakkörök, egyéni tehetségfejlesztő foglalkozások, edzések, művészi körök, rendhagyó órák jellemzik tanórán kívüli iskolai munkánkat. Terepgyakorlatok, táborok, tanulmányi kirándulások, tematikus napok szolgálják a tanulók motiválását.
A leg jobb OKTV eredményeink az utóbbi 5 évben: matematikából 4. 11. 12. 27. 31., kémiából 11., földrajzból 20. 22., angol nyelvből 17. 19. 26. 32., spanyol nyelvből 12. 25. 26., olasz nyelvből 12., történelemből 4., rajz és vizuális kultúrából 1. 4. 5. 19., művészettörténetből 2. 4. 5. 15. 17. 21. 22., mozgókép és médiaismeretből 18., drámából 5. 6. 7. 8. 10. 17. helyezések. A további országos és megyei szintű tanulmányi, sport és művészeti versenyeken, pályázatokon is kiemelkedő eredménnyel szerepelnek diákjaink. A Nemzetközi Matematika Diákolimpián 2011-ben egyik tanulónk a magyar csapat tagjaként szerepelt. Junior Prima Díjas volt tanítványaink: Bata Éva színművész, Nagy G. László biológus.
Az évente átlagosan 150 végzősünk 94-95 %-a bekerül a rangos felsőoktatási intézményekbe. Az érettségizettek legalább 90%-a felső- vagy középfokú nyelvvizsgával rendelkezik. Tantestületünkben nagy számban tanítanak kitüntetett pedagógusok (Ecsson-díj, Junior Prima Díj, Grafisoft-díj, Radnóti-díj, Toldy-díj, Beke Manó Díj, Less Nándor Díj, Schwajda Dráma Pályázat 1. díj, Pro Talento Díj, Bonis Bona Díj, MolMesterM Díj) és három szaktanácsadó, továbbá hét szakértő kolléga is dolgozik.
Kiterjedt partneri hálózattal rendelkezünk Bács-Kiskun megyében, és azon túl is (AJTP Intézmények Egyesülete, a gimnázium tehetséggondozó alapítványa, felsőoktatási intézmények, külföldi testvériskolák, a Dél-alföldi régió kistelepüléseinek általános iskolái, önkormányzatai, Kecskemét Város közép- és általános iskolái, MATEGYE Alapítvány, Matematika Tehetségsegítő Tanács, Kecskeméti Tehetségsegítő Tanács, stb.). Iskolánk a Szegedi Tudományegyetem Kutatóiskolája, a Magyar Tudományos Akadémia partnerintézménye.
Másfél évtizede szervezzük a Szakács Jenő Megyei Fizika Versenyt, létrehoztuk és szervezzük a Megyei Német Nyelvi Fordító Versenyt. Pályázatokat írunk ki a különféle műveltségi területeken tehetséges diákok számára.
A tehetséggondozás területén elért eredményeinkre támaszkodva szeretnénk tovább erősíteni tehetségazonosító, tehetségfejlesztő tevékenységünket. Célunk a korábbi években kialakított partneri kapcsolataink megőrzése, erősítése, szélesítése (általános iskolákkal, középiskolákkal, egyetemekkel, főiskolákkal, tehetséggondozó szervezetekkel, szakemberekkel). Konkrétan az eddiginél több közoktatási és felsőoktatási intézménnyel, tehetséggondozó szervezettel kívánunk együttműködési megállapodást kötni, és közös tehetségsegítő tevékenységet folytatni. Ezzel munkánk hatóköre városi, megyei, regionális és országos szinten bővül, sőt reményeink szerint határon túli magyar lakta területekre is átnyúlik majd. Ettől azt várjuk, hogy majd több lehetőségünk adódik a tehetséggondozás új módszereinek megismerésére, alkalmazására. Fontosnak tarjuk a tehetséges tanulók motiválását. Ezt segítendő változatos programokat, tematikus napokat, rendhagyó órákat, szervezünk, amelyeken a tanulók aktivitása kapja a fő szerepet, de meghívott előadók közreműködését is beépítjük a programokba. Ezek a rendezvények nyitottak lesznek. Ezeken elsősorban a város és közvetlen környezete iskolái, tanulói, pedagógusai részvételére számítunk.
Ha a tehetségpontok hálózatába bekapcsolódunk, akkor ennek következtében is növekedni fog a hatókörünk. Bízunk benne, hogy az eddiginél is több alkalmunk nyílik majd más tehetségpontokkal együtt dolgozni akár egy-egy rendezvényen, akár hosszabb-rövidebb időre tervezett közös programokat megvalósítani például pályázatok keretében.
Az Arany János Tehetséggondozó Programon (AJTP) belül a résztvevő intézmények és az országos tehetséggondozó és tehetségsegítő szervezetek együttműködésére is számítunk.
A két tanítási nyelvű gimnáziumokkal is szorosabb szakmai együttműködést építünk ki.
Mindezzel párhuzamosan kívánatos, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar szakmai tagozataiban is egyre több kollégánk vállaljon szerepet.
Tehetségpontként szeretnénk még sokrétűbben bekapcsolódni a tehetségpontok hálózatába. Az eddigi eredményeinket szeretnénk megtartani, megerősíteni. A tapasztalatainkat pedig igény szerint megosztjuk partnereinkkel, illetve szeretnénk tőlük átvenni a jó gyakorlatokat, bevált módszereket a tehetségazonosítás, a tehetség fejlesztés és a tehetség tanácsadás területén.
Mivel eddig is kiterjedt olyan partneri körrel rendelkeztünk, akik között számos tehetségpont található, reális cél, hogy tehetségpontként velük további számos új együttműködési lehetőséget találjunk.
A tehetségazonosítás területén nagy hangsúlyt kap az Arany János Tehetséggondozó Programban (AJTP) zajló pszichológiai mérésekkel történő beválogatás. Ennek kiértékelése a központi írásbeli vizsga eredményével együtt módot nyújt a tanulók személyiségének sokrétű megismerése.
Ezt követi a tanév eleji bemeneti tudásszint mérés, amit a tanév végén visszamérés zár le. Ezek az objektív információk nagy segítséget adnak az egyéni fejlesztési tervek elkészítéséhez, egyúttal az adott terület fejlesztési eredményét is megmutatják.
Az AJTP része a bemeneti pszichológiai mérés, amit a későbbi tanévekben egymásra épülő mérések követnek. (Segítség a tehetségfejlesztéshez és a szociális kompetenciák fejlesztéséhez. A méréseket külső szakemberek készítik, gondozzák és segítenek a kiértékelésükben is.)
Az AJTP fontos része tanulásmódszertani órák, és az önismereti foglalkozások rendszere.
Tehetségpontként szeretnénk a fenti mérésekhez, foglalkozásokhoz hasonló tehetségazonosító és fejlesztő módszerekből minél többet bevezetni a többi képzésünkben is.
Felsorolásszerűen azok a további konkrét programok, amelyeket tehetségpontként szeretnénk megőrizni, megerősíteni, megvalósítani.
• Szakács Jenő Megyei Fizika Verseny (15 éve szervezzük, szakmailag is gondozzuk.)
• Német nyelvi fordítási verseny (Saját kezdeményezésként hoztuk létre 3 éve.)
• Nyílt matematika háziversenyünk, amelyen a 7. és 8. évfolyamos diákjaink együtt versenyeznek a vonzáskörzetünk általános iskolás tanulóival. (2 éve jól működik)
• További együttműködési megállapodások általános iskolákkal, középiskolákkal (határon túli is), felsőoktatási intézményekkel.
• Táborok, terepgyakorlatok szervezése partnerek bevonásával.
• A logikai képességfejlesztő játékok és a sakk, mint fejlesztő eszköz beépítése a matematika-oktatásunkba.
• Rendhagyó órák, nyílt tematikus napok szervezése.
• Pályázatok kiírása különféle műveltségi területeken. (fizika, kémia, biológia, képzőművészet, irodalom, idegen nyelvek, előadó művészet)
• Városi sportversenyek meghirdetése (röplabda, petanque)
• Iskolánk egyik jó gyakorlata az új diákok gólyatábora. Ezen önkéntes alapon szinte minden újonnan beiratkozott tanuló részt vesz. A táborban önismereti foglalkozások és tanulásmódszertani ismeretek átadása folyik a sport, a játék és a kirándulások mellett. Ezt a jó gyakorlatot szeretnénk tovább erősíteni, gazdagítani a pedagógusok továbbképzésével, fejlesztő eszközökkel.
• NTP pályázatok (Az eddigi aktivitásunkat szeretnénk fokozni.)
• További pályázatokon való részvétel.
A tehetséggondozó munkánk szerves része a pedagógiai programunknak, sok területen nem is lehet elkülöníteni azokat a forrásokat, amit erre fordítunk.
Ez igaz a humán erőforrásra, a pedagógiai tevékenységre és az anyagi forrásokra is.
Azt valljuk, hogy az inspiráló és magas elvárásokat támasztó közegnek nagy szerepe van a tanulók fejlesztésében, teljesítményében.
Ennek megteremtéséhez a mindenkori fenntartónk támogatását élveztük.
A támogatás mértéke azonban sohasem fedezte az indokolt igényeinket.
Ezért mindig támaszkodtunk a gimnázium alapítványára (például tehetséggondozó szakkörök szervezése, oktatást segítő eszközök beszerzése, versenyeztetések költségei).
A különféle pályázatokat folyamatosan figyeljük, és gyakran sikerrel pályázunk.
Sok segítséget nyújt az stabilnak mondható, és elsősorban a gazdasági szférához tartozó partneri kör, amelynek kiépítésén és megtartásán folyamatosan dolgozunk.
Mindezek mellett a mindenkori szülői közösség önzetlen segítsége is számottevő.
A jövőben ezt a „több lábon állást” szeretnénk megőrizni, megerősíteni.
Egyrészt a támogatói kör bővítésében látunk még lehetőséget. Másrészt reméljük, hogy tehetségpontként további pályázati csatornák nyílnak meg előttünk (például az NTP pályázatok között).
A tantestület nyitott az új, értelmes feladatok elvégzésére, lehetőségek felkutatására, kiaknázására. Ez nagyban segíti a fenntarthatóságot.