A LOGOS Alapítványt 1991-ben személyes motivációkra építve ismeretségi körben alapították és 1996 óta közhasznú szervezetként működik. Az elmúlt években a Kuratórium összetétele többször változott, elsősorban a tevékenység átalakulásának, fejlődésének függvényében.
Az Alapítvány fő célja – az Alapító Okirat szerint – a személyiség komplex fejlődését szolgáló alternatív módszerek felkarolása, a jó gyakorlatok terjesztése. Tevékenységében kiemelt szerepe van a Játéknak, a játékosságnak, mint önismeret- és képességfejlesztő eszköznek. A játéknak jelentős szerepet szán a közösségi kapcsolatok építésében, a Gyerek-Pedagógus-Szülő kapcsolatok fejlesztésében, a humán és természeti környezet megismerésében. Feladatai között fontos elemként kezeli a hátrányos helyzetű tehetséges fiatalok fejlődésének segítését, hátrányos helyzetük lehetséges kompenzációját.
Az Alapítvány tevékenysége elsősorban az egyéni képességek feltárását célzó módszerek felkarolását és a jó gyakorlatok elterjesztését célozza. Az utóbbi években a munkánkban prominens helyet kapott a tehetségsegítés módszertani fejlesztésének és széleskörű elterjesztésének, illetve a tehetségbarát társadalom kialakulásának elősegítése. Az Alapítvány egyik alapítója a 2006-ban alakult Magyar Tehetségsegítő Tanácsnak, illetve a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének.
Az Alapítvány az elmúlt években kidolgozta és működtette egy vidékorientált tehetségsegítő, fantázia nevén a „Paripa” Program-ot. A program a vidéken élő, ebből eredően intézményi és/vagy szociális értelemben hátrányos helyzetű ifjúsági korosztály esélyegyenlőségének javítását szolgálta. A program a több mint 10 évvel ezelőtti indításakor – külső civil bázison működő partnerként – a 2000 lélekszám alatti településeken alapvetően az általános iskolák alsó tagozatában tanuló korosztályt célozta.
A program egyik alapvető eleme a játékok készségfejlesztő eszközként való alkalmazása volt. A program ugyancsak prominens eleme volt a tevékenység egésze során a Gyerek-Pedagógus-Szülő „háromlábú szék” lokális megalapozása és stabil működésének, valamint a kisiskolák térségi együttműködésének segítése volt. A programba – különböző intenzitással – közel 40 kistelepülés iskola vett részt.
Az Alapítvány – a tágabb értelembe vett környezettudatosság fejlesztése érdekében – 2006-2007 években a Pilisi Kistérség általános iskolai intézményeivel és több térségi civil szervezettel együtt kezdeményezte a térség „Öröm-Bánat” térképének összeállítását. A programot az általános iskolákra épített, az ott dolgozó pedagógusok és az általános iskolás gyermekek bevonását célozta, de fontos volt a szülők, a családtagok mozgósítása is. Ez utóbbi feladatban a fő szerepet a programhoz csatlakozott civil szervezetek vállalták.
Az Alapítvány munkáját pedagógusokból, pszichológusokból és a tehetségsegítés iránt elkötelezett szülőkből álló szakértő, illetve aktivista csoport segíti.
Az Alapítvány, mint Tehetségpont elsődleges aktivitását a Szobi Kistérségben folytatja, de a tehetségpontokkal együttműködve, valamint egyedi szakmai kapcsolatain keresztül együttműködik más térségekben működő szervezetekkel és intézményekkel, így határon túliakkal is.
Az Alapítvány tervei között szerepel, hogy – különösen a játékok tehetségsegítésben történő alkalmazása tekintetében – kiterjessze tevékenységét, elsődleges aktivitását az ország egész területére, sőt a határon túli területekre is. A határon túli területen – a működés földrajzi adottságai miatt – elsősorban Szlovákiában vannak már kialakult együttműködések, de most építjük a szakmai kapcsolatot Dániában működő partnerekkel is.
Az Alapítvány – a tehetségsegítésben közvetlenül résztvevő szervezeteken túl, főként az vidéken élők esélyegyenlősége érdekében – együttműködik több vidékfejlesztésben résztvevő térségi és országos szervezettel, így a Börzsöny-Duna-Ipoly Vidékfejlesztési (LEADER) Egyesülettel, a Magyar LEADER Szövetséggel, illetve az ECOVAST Egyesülettel, mely utóbbinak Európára kiterjedő nemzetközi háttere is van.
Az Alapítvány 2009-ben a tevékenységének átalakítását határozta el. Az átalakításkor alapul vette az időközben a Parlament által elfogadott 20 évre szóló Nemzeti Tehetség Programot, valamint a Magyar Integrált Géniusz Programban elhatározottakat. Ezek a programok részben lefedik az Alapítvány eredeti céljait, illetve új tevékenységi területeket indukálnak.
Az új tevékenység meghatározásakor alapvető szempont volt, hogy az Alapítvány továbbra is az alternatív és kiegészítő területeken találja meg a sajátos szerepét. Az elhatározás szerint tevékenység centrumában maradt továbbra is a játék, valamint a Gyerek-Pedagógus-Szülő háromlábú szék építése. Továbbra is fontos elem a szélesebb értelemben vett hátrányosság, szociális, vidéki és más, kezelése. Az Alapítvány a tevékenységébe kezdettől fogva hiteles szakembereket vont be, illetve az új feladatokba továbbiak bevonását tervezi.
Az új tevékenységi területek meghatározásakor – a Hitvallásban megfogalmazott módon - kiemelt cél az ön- és környezetismeret szolgálata. Az egyéni adottságok tekintetében az önreflexió fejlesztésével az egyéni tudatos társadalmi felelősségvállalás megteremtése. A választott eszközök és a kijelölt út ennek van alárendelve.
1. Logikai és más, például térlátást, mikro-motorikus, mozgás és zenei képességeket feltáró és fejlesztő egyéni és közösségi játékos programok szervezése. Helyi, illetve térségi versenyek elektronikus és személyes részvétellel egyaránt.
2. Tehetségsegítés (felismerés, gondozás, tanácsadás) módszertani fejlesztése. Az egyes játékok konkrét alkalmazási területei és lehetőségei, a játék alapú mérés módja, a játékok pedagógiai programba illeszthetősége. (Játékklubok, játékmesterek, játékgyártók és -forgalmazók, stb.) A rajz és íráslenyomat alkalmazási lehetősége a potenciális tehetség területek felismerésében. („Firka Kör”, grafoklub, stb.) A zene (instumentális és elektronikus) személyiségfejlesztő szerepe, alkalmazási módja. (Pl.: Népi hangszerek és az elektronikus zene találkozása, Mindenki furulyaórája, stb.)
3. Személyes részvétellel személyiség- és készségfejlesztő foglalkozások, tanácsadó fórumok szervezése. Helyi és térségi tehetségbarát civilháló építése, a Tehetségpontokkal történő hálózati együttműködés. (Közös Gyerek-Pedagógus-Szülő játéknapok, helyi és térségi szülői fórumok, tehetségbarát találkozók, stb.)
Az Alapítvány működése során elsősorban a szakértői munka (tanulmányok, módszertani anyagok, képzések, tanácsadás, stb.) és a saját programok (rendezvények, táborok, eszközök vásárlása, stb.) kell finanszírozza. Ehhez az adott programok érintettjeitől kapott egyedi adományokkal, szponzori kapcsolatokkal teremti meg a feltételeket. Az egyes programok és fejlesztések lebonyolításához – az adományokon túl – pályázati lehetőségeket is igénybe vesz.
Az Alapítvány már a Paripa program keretében, majd az új tevékenysége kidolgozása során kialakította, illetve folyamatosan bővíti mind a pedagógiai és pszichológiai szakértői hátterét. Jelenleg mintegy 18-20 szakértővel működünk együtt. Ezen a tapasztalati és szakértői bázison került kidolgozásra az Alapítvány alábbi hitvallása és célrendszere:
„Az emberi létnek bizonyára van célja és oka. Ez felveti azt a kérdést, hogy valójában kik is vagyunk, és miért vagyunk olyanok amilyenek. Az egyes ember számára nagy rejtély és egyben egy életre szóló program, hogy kiderítse mi a feladata, mit és hogyan tegyen az élete során, miként viszonyuljon saját adottságaihoz, a tehetségéhez.
Az emberi intellektus – a kapott adottságaink, benne az önreflexiós képességünk birtokában – alkalmassá tesz bennünket arra, hogy tudatosan is építsük saját sorsunkat. Az adottságaink között kiemelt szerepe van az ember szabad akaratának. Természetesen a feltételek részben determináltak, de mindenkinek választási lehetőség is van saját sorsa befolyásolására, így nem vagyunk csak a körülményeink rabjai.
Ez a helyzet felveti az egyén felelősségét abban, hogy miként hasznosítja saját személyes adottságait, illetve miként él a felkínált választási lehetőségekkel. Az egyes ember számára a siker és a boldogság forrása lehet, ha tudatosan vezérli a sorsát és él a szabad akarat kínálta lehetőségekkel. Végül hiszünk abban, hogy az emberi cselekvés tudatossága fejleszthető, a pszichikai energiánk hasznosulása az emberi tudat, az intellektus eszközeivel optimalizálható, így a „Flow állapot” létrehozható, az egyes ember létének értelme megérthető és megteremthető.”
„Az Ember, mint szubjektum nagyon összetett lény, így nem túl egyszerű felderíteni. Az első lépés az önismeret magalapozása, majd annak folyamatos fejlesztése, aminek számos módja ismert. Ezek közül mi, illetve együttműködő partnereink több területen is felelősséggel vállalunk szerepet.
Az Ember számára rendelkezésre álló környezet szintén rendkívül összetett. Tág értelemben véve vannak az embertársaink, így a családunk, a barátaink, az ismerőseink, de a lehetőségeinket meghatározó külső adottságaink része a természeti és épített környezet is. Tehát a környezetismeret, vagyis a környezettudatosság megteremtése és fejlesztése sem egyszerű feladat, amihez szintén kínálunk néhány együttműködési területet.
Az önismeret, így az önreflexió, valamint a környezetismeret, vagyis a környezettudatosság fejlesztése közös cselekvés és játék útján, a játékok közös alkalmazásával lehet igazán eredményes. Ennek megfelelően a játék, a játékosság egyik alapvető módszer a munkánk során.”
Az Alapítvány néhány vezető szakértője:
- Csendes Éva, felnőttképzési szakember, játékszakértő,
- Rudas János, pszichológus, konfliktuskezelési szakértő,
- Balog Tibor, sportszervező, pedagógus,
- Rajnai Éva, pedagógus, grafológus, életvezetési tanácsadó,
Az Alapítvány jelenleg építi ki az új profiljához kapcsolódó szakmai és szakértői kapcsolatait. Így pl.: a játékok területén a Nebuló Alapítvánnyal (Aczél Zoltán), a MindLab képző szervezettel (Csendes Éva), Illetve az Élménypásztor Kft.-vel (Fekete Zsombor).
Az Alapítvány nem önálló intézmény keretében végzi tevékenységét, hanem intézményekkel, más szervezetekkel, illetve a szülőkkel való együttműködés formájában. Emiatt az együttműködés mélysége és választott formája jelentősen meghatározza a tevékenység eredményességét és hatékonyságát.
Ennek megfelelően az Alapítvány szakértői külső szolgáltatóként részt vesznek az együttműködő intézmény és/vagy szervezet tehetségsegítő programjának összeállításában és jelen vannak a programok, rendezvények előkészítésében, valamint azok értékelésében, hatásuk elemzésében, a további feladatok meghatározásában.
Fontos szerepet tulajdonítunk a szülőkkel való kapcsolatnak, így mind az intézményi, szervezeti programoknál, mind önállóan szülői konzultációkat szervezünk, illetve esetenként szülői fórumokat szervezünk.
A munkastílus alapja a minél személyesebb kontaktus a tehetségsegítés mindhárom szereplőjével, vagyis a tehetségígérettel, a pedagógussal és a szülővel.
Az Alapítvány adottságainál fogva nem integrálódik sem a programot szervező intézmény érdekeibe, sem a szülő szubjektív és elfogult érzelmi hatásaiba, így fontos szerepet lát el a rejtett konfliktusok kezelésében, mérséklésében. Ennek megfelelően kiemelten kezeljük a tehetségsegítés során kialakuló konfliktuskezelést.