A szegedi Móra Ferenc Felnőttoktatási Szakközépiskolát 2007-ben alapította az Élethosszig Tanulás Közhasznú Magánalapítvány azzal a céllal, hogy korszerű tudást, sikeres érettségire felkészítést és a munkaerőpiac napi igényeinek megfelelő ismereteket nyújtson olyan felnőttek számára, akik már munkahellyel rendelkeznek, illetve olyan fiatalok számára, akik az alsó fokú oktatásból vagy a szakképzésből, a nappali rendszerű középiskolákból kikerültek.
2012. szeptember 1-jével iskolánk fenntartójává a Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy vált.
Iskolánk pedagógiai programjának alapgondolata: a tanulókért vagyunk, mindenekfelett az ő érdekeiket tartjuk szem előtt. Intézményünk alapeszméje az élethosszig tartó tanulás jelentősége.
A képességfejlesztés és tudásgyarapítás terén fejleszteni kívánjuk diákjaink kritikus gondolkodását, kreativitását, a hatékony problémafeltárást és problémakezelés megtanulását, önmaguk megfelelő és reális megismerését, az önfejlesztés igényének kialakulását. Tehetséggondozó munkánkban figyelembe vesszük a diákok egyéni képességeit, valamint oktatási-nevelési és képzési igényeit.
A tehetség kibontakozását serkenti: a megfelelő tanulási-tanítási légkör megteremtése, a motiváció kialakítása, a tanár ösztönző attitűdje, a tanuló munkájára vonatkozó folyamatos visszacsatolás, önálló feladatokkal való megbízása.
A tehetséggondozás szervezeti formái intézményünkben: Az osztályfőnökök gyűjtik a kollégák jelzéseit a tehetséges tanulókról. Az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás biztosítása. A differenciált tanulásszervezés keretén belül: a tanulók aktivitásának optimális kibontakoztatására az együttműködő (kooperatív) tanulás technikáit, formáit alkalmazza; előtérbe állítja a tanulói tevékenységeket, önállóságukra, kezdeményezésükre, problémamegoldására, alkotóképességére épít; a differenciálás a feladatok kijelölésében (projektek készítése, gyűjtő- és kutatómunka végzése), azok megoldásában, a szükséges tanári segítésben, az ellenőrzésben, az értékelésben is megvalósul. Az emelt szintű érettségi vizsgára felkészítő foglalkozások keretein belül nagyobb lehetőséget kapnak az ismereteik elmélyítésére, a vizsgákra való felkészítésre. Tanáraink értékelik a tanulók önmagukhoz és másokhoz viszonyított kiemelkedő teljesítményeit, tehetségjegyeit feltárják, fejlesztik a tanórákon, más iskolai és iskolán kívüli foglalkozásokon. Az osztályfőnök feladata közé tartozik a fenti programban résztvevők operatív irányítása és ellenőrzése. Az iskola nem kötelező (választható) (csoportos/egyéni) foglalkozásokat vagy szakköröket szervezhet tehetséggondozás céljából.
A tudás és az ismeretek elmélyítését szolgálja a számítástechnikai-informatikai oktatás gyakorlásának biztosítása és a könyvtár, valamint az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy akár csoportos használatának lehetősége is.
Tehetségpontunk hatókörét helyi intézményi szintűre tervezzük. Tehetségazonosító, fejlesztő és tanácsadó tevékenységünket elsősorban saját tanítványaink számára kívánjuk minél szélesebb körben kiterjeszteni.
Együttműködési megállapodást kívánunk kötni a Magyar Tehetséggondozó Társasággal.
Tehetséggondozó azonosító, fejlesztő és tanácsadó munkánkat, együttműködésünket elsősorban a fenntartó Baptista Szeretetszolgálat EJSz által működtetett, érettségire felkészítést folytató középfokú intézményekkel kívánjuk megvalósítani: Illéssy Sándor Baptista Gimnázium Szakközépiskola és Szakiskola (Kisújszállás), Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Gimnázium (Budapest), Baptista Szeretetszolgálat EJSz Széchenyi István Gimnáziuma, Szakközépiskolája, Általános Iskolája, Sportiskolája (Pécs). Európa Baptista Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola (Miskolc); EURO Baptista Két Tanítási Nyelvű Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola (Debrecen). Ennek keretében az egyes speciális területekre (pl. idegen nyelv, természettudomány, környezeti nevelés, egészségnevelés) érvényes, a különböző tudásanyaggal és képességekkel rendelkező tanulók számára is felhasználható, individualizált tehetségfejlesztő modellekre alkalmazható komplex tehetséggondozó programokat kívánunk kidolgozni, kipróbálni, és azokat jó gyakorlatként mind a szakgimnáziumi, mind a szakközépiskolai, mind a gimnáziumi képzésben bevezetni.
Tehetségpontunk a felnőttoktatás szakközépiskolai, szakgimnáziumi és gimnáziumi területein kapcsolódik be a megalakuló Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy Tehetségsegítő Tanács munkájába.
Elsősorban a középiskolánk céljaival megegyező tehetségterületen tervezünk tevékenykedni, tehát a kötelező érettségi tantárgyakat lefedő tudományterületeken kívánjuk segíteni a tehetség kibontakozását.
Tervezett programjaink:
- Kerekasztal beszélgetés a tehetséggondozásról. Téma: Tehetségpont regisztráció és akkredditáció.
- Kutatók Éjszakáján való részvétel (előadások megtekintése, kísérletek végzése, eszközök kipróbálása)
- Külföldi kirándulás szervezése (tanulmányút)
- Szeged történelmi múltjának megismerése (városnéző túra, irodalmi túra)
- Budapesti kirándulás (kiállítások megtekintése)
- Csillagvizsgáló látogatása
- Színházlátogatás
- Mozi
- Bemutatkoznak tehetségeink:
o Emelt szintű érettségin való részvétel
o Házi versenyeken való részvétel (pl. helyesírási verseny)
o Karácsonyi ünnepség
o Ballagási ünnepség
o Sportnap
o Könyvtárunk a tehetségekért. Legyen a könyvtár a tehetséges tanulóink és tehetséggondozó oktatóink szakmai találkozó helye.
Tevékenységünk során ugyanakkor folyamatosan építünk az iskolai tehetséggondozás eredményeire is. A tehetséges növendékeink számára tehát színes és választékos programokkal biztosítjuk, elősegítjük fejlődésüket, továbbhaladásukat, pályaorientációjukat, amely az iskolában, vagy akár az iskolán kívül valósul meg.
- A tehetséggondozás helyi intézményi feladatainak megoldásához szükséges költséget a Baptista Szeretetszolgálat EJSZ Móra Ferenc Felnőttoktati Középiskolája éves költségvetésében kívánjuk tervezni. A fenntartó, a Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy a normatív állami támogatásokból biztosítja a tehetséggondozáshoz szükséges többlet kiadásokat.
- Pályázatok készítésével igyekszünk anyagi forrásokat szerezni a programok megvalósításához, a megvalósítást segítő taneszközök beszerzéséhez.