A Szabó László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény közel tíz éves múltra tekint vissza. Pedagógiai munkánk középpontjában a személyre szóló fejlesztés-és tehetséggondozás áll: meglássuk , megláttassuk és továbbfejlesszük minden egyes gyermekben személyiségének saját értékeit.
Intézményünkben képzőművészet-és tánctanszakokon folyik az oktatás. A gyermekek művészetek általi személyiségformálását tekintjük a legfontosabb feladatunknak. A tanáraink egyben elhivatott, sikeres művészemberek is, saját szakterületük aktív művelői. A város kulturális szellemiségére, örökségére, hagyományaira építve folytatjuk nevelő-oktató munkánkat. Ennek egyenes következménye lett, hogy nemcsak szerves része lettünk a város kulturális életének, hanem tudatos alakítói is.
- Képzőművészeti tanszakos diákjaink az iskola megalakulása óta töretlen sikereket érnek el nemzetközi- és országos rajzpályázatokon, félévente mutatkoznak be a város közönsége előtt vizsgakiállítások keretében, de az iskola többször szervezett már megyei és országos rajzpályázatokat is. Évente több tanítványunk választja a szakirányú továbbtanulást képzőművészeti szakközépiskolákban, gimnáziumokban, szakiskolákban. Nagy örömünkre sokan választanak olyan pályát, ami a kreativitással, a művészeti jellegű indíttatással kapcsolatosak.
- A táncművészeti oktatás célja , hogy felkészítse és irányítsa a tehetséges tanulókat a táncművészeti pályára, ill. az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásba . A múlt és jelen táncművészeti értékeinek és hagyományainak megismertetésével és megkedveltetésével lehetőséget teremt a tanulók életkorának megfelelő táncművészeti kultúra és műveltség megszerzésére.
- Hagyományos rendezvényünk az iskola szervezésében évről-évre a " Pünkösdi sokadalom" , az Észak-alföldi regionális néptánc találkozó, ahol közel ezer fiatal mutatja be gazdag néptánc kultúránk egy-egy jellegzetes táncát.
- Rendszeresen kapunk meghívást a város intézményeibe, szállodáiba ahol tanulóink mindig nagy sikerrel szerepelnek. Nyílt bemutatkozási lehetőségek továbbá a félévi és tanév végi táncvizsgák. Hajdúszoboszló testvérvárosaiban is többször szerepeltünk már , például Finnországban, Erdélyben, Szlovákiában. Több alkalommal meghívták csoportjainkat a csíksomlyói "Ezer székelylány " néptánc fesztiválra is.
- Minden tavasszal szervezői és résztvevői is vagyunk a "Szoboszlói Művészeti Napok" rendezvénysorozatának. Ezt a programsorozatot a városban működő társintézményekkel együtt szervezzük meg. A művészeti napok egyik kiemelt programja, hogy iskolánkban ételkóstolóval egybekötött táncbemutatót és táncházat rendezünk a város közönsége számára. Évről-évre hazánk más-más tájegységeinek táncát mutatják be tanítványaink és a tájra legjellemzőbb népi hagyományos ételekből tartunk kóstolót.
Ugyancsak a művészeti napok keretében szervezzük meg minden évben a tehetségkutató moderntánc versenyünket, amely Hajdú-Bihar megye tehetséges táncosait, tánc csoportjait igyekszik felkutatni és egyben bemutatkozási lehetőséget kínálni a fellépőknek.
A Tehetségpont tevékenységünket Hajdúszoboszló területére szeretnénk kiterjeszteni.
A Tehetségpont specifikus és konkrét programjai:
- nemzetközi , országos-és városi képzőművészeti pályázatokon való részvétel
- nemzetközi - országos-és helyi szintű táncversenyeken, fesztiválokon, tehetségkutató versenyeken való részvétel és azok szervezése, lebonyolítása
- szakmai táborok szervezése
- városi vizsgaelőadások, vizsgakiállítások
- táncbemutatók- és előadások
- városi, megyei versenyek szervezése
- az évkör jeles napjaihoz köthető néphagyományok, táncok bemutatása
- bemutató órák, szakmai napok, tanácskozások
- kölcsönös tapasztalatcsere, cserelátogatások más tehetségpontokkal
- módszertani, szakmai segítségnyújtás
- tanfolyamok szervezése
- helyi kulturális pályázatok
- országos és uniós pályázati források keresése
- civil szervezetek támogatása
- az iskola alapítványának ilyen jellegű támogatása
Az intézményen belüli, a gyerekekkel közvetlenül foglalkozó pedagógusok ilyen irányú felkészítését, és felkészülését és szemléletváltását látjuk a legfontosabbnak. Az intézményen kívüli segítségnyújtást pedig a tehetséggondozásban járatos, képzett és művészetoktatásban járatos szakember/ek személyében látjuk.
Eredményesség és hatékonyság:
- milyen eredménnyel szerepelnek tanítványaink a különböző művészeti versenyeken pályázatokon
- az általunk kiírt és szervezett programokon milyen volt a részvétel
- hogyan szerepelnek diákjaink a különböző fellépéseken
- mennyire elégedettek a partnerek
Az alapfokú művészetoktatás intézményi szintre lebontva már eleve egyéni és specifikus jellegű / település jellege, helyi hagyományok, szokások, földrajzi adottságok , stb./ A helyi adottságokat, lehetőségeket, a humán erőforrásokat, a szellemi és tárgyi kultúrát kell erősíteni. A jó példákat népszerűsíteni. Elkerülhető a bürokrácia és a hivatalszerűség ha elhivatott, munkájukat szerető emberek vesznek részt benne. Aki nem erre szocializálódott, az maradjon ki belőle.