Iskolánk nyolc évfolyamos általános iskola, amelyben általános műveltséget megalapozó alapfokú nevelés és oktatás folyik, valamint alapfokú művészeti iskola, ahol a gyerekek néptánc és népzene tanszakon tanulhatnak.
- Elsődleges célunk a gyermekbarát iskolai légkör kialakítása. Nagy hangsúlyt helyezünk a gyerekek önismeretének, társas kapcsolatainak fejlesztésére. Közösségi programjaink között vannak osztály, tagozat, iskolai és regionális szintűek is.
- Differenciált tanórai oktatás alkalmazása a tehetséges tanulók fejlesztése, illetve a fejlesztésre szoruló tanulók felzárkóztatása érdekében.
- Előnyben részesítjük azokat a pedagógiai módszereket, amelyek az együttműködésre, kooperálásra helyezik a hangsúlyt, tanév során rengeteg projektet valósítunk meg tantárgyi, osztály vagy iskolai szinten.
- Korszerű informatikai eszközökkel, interaktív táblákkal rendelkezünk, pedagógusaink felhasználói szintű számítógépes ismereteket szereztek és az interaktív táblák használatát a kollégák nagy része elsajátította.
- A nevelőtestület tagjai elkötelezettek az intézmény céljai iránt, folyamatosan képzik magukat.
- Nagy hangsúlyt kap matematika, magyar nyelv, idegen nyelv, informatika, rajz, testnevelés tantárgyakhoz kapcsolódó tehetséggondozás. Az adott területekhez kapcsolódó tehetséggondozó foglalkozásokat, szakköröket működtetünk, ingyenes versenyzési lehetőséget kínálunk.
- Kiemelten kezeljük a hátrányos, és halmozottan hátrányos helyzetű tanulóink felzárkóztatását, fontos számunkra az esélyegyenlőség megteremtése a tehetséggondozás területén is.
- Kiemelt célunk a népi kultúra őrzése és a hagyományok ápolása, a gazdag néprajzi kincsünk megőrzése. Ehhez kapcsolódóan minden évben témanapokat és - heteket szerezünk, kézműves szakkört működtetünk, szabad órakeretünkből 6. osztályban hon-és népismeret órát építettünk be.
- Intézményünk művészeti iskolaként is funkcionál, ahol a növendékek népzene és néptánc tanszakon tanulhatnak, számukra is minden évben kínálunk csoportos és egyéni fellépési lehetőséget hagyományőrző programokon.
- ÖKOISKOLA lévén fontosnak tartjuk a környezettudatos magatartás kialakítását, témához kapcsolódó projektek szervezését, erdei iskola működtetését.
- Vállalkozói ismereteket oktatunk 7. évfolyamon, ahol a gyerekek a helyi termékek tervezéstől az előállításán, kiértékelésén keresztül jutnak el a termékek értékesítéséig pedagógus koordinálása mellett.
- Szoros kapcsolatot ápolunk a családi házzal. A kötelező kapcsolattartási formákon túl Szülők Klubját működtetünk, ahol konfliktuskezelési, tanulás módszertani tanácsokat adunk, valamint számos tanórán kívüli programokba vonjuk be a szülőket.
- Gyógypedagógusaink szakszerű segítséget nyújtanak a különböző képességtesztek elvégzéséhez, valamint igény szerint segítségül hívjuk az iskolában dolgozó külsős szakembereket.
Tehetséggondozó tevékenységünk fontos mutatója, hogy tanulóink kiemelkedő eredményeket érnek el a kistérségi és megyei tanulmányi- és sportversenyeken.
A Tehetségpont hatóköre helyi (intézményi/települési) szintű, de az intézmény beiskolázási területéből adódóan 9 településre is kiterjed. Munkánkat a viszonylag nagy körzet, az SNI-s és BTM-es tanulók magas aránya, valamint a 30%-ot meghaladó HH- és HHH-s tanulók száma alapvetően meghatározza.
Szülők: a kötött kapcsolattartási formák mellett számtalan kötetlen kezdeményezéssel próbáljuk meg bevonni gyermekek iskolai életébe. Rendszeresen látogatjuk a családokat, Szülők klubját működtetünk. A Szülők Közössége szervezet önállóan és nagyon hatékonyan működő csoport az iskolában, amely kreatív ötletekkel, programokkal egészíti ki a rendezvényeinket.
Óvodák bevonása: Eddigi kapcsolatainkat személyes találkozók, közös szakmai rendezvények, szülői fórumok révén tudatosan tovább építjük azokkal az óvodákkal, ahonnan első évfolyamos tanulóink érkeznek. Az együttműködésünk alapja az óvoda-iskola átmenetet segítő jó gyakorlatunk.
Középiskolák: A felkészítés során célunk, hogy végzős tanulóink rugalmasan illeszkedhessenek be leendő középfokú oktatási intézményükbe. Nyomkövető rendszert működtetünk a beilleszkedés hatékonyságának mérésére. Szorosabb együttműködést ápolunk az AJTP iskolákkal. Biztosítjuk a pályaválasztási kiállításokon, nyílt napokon való részvételt, az iskoláknak helyi bemutatkozási lehetőséget kínálunk. Felkészítő foglalkozásokat tartunk a központi írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgákra.
Gyermekjóléti és védőnői szolgálat: bevonjuk a közösségi programokba foglalkozásvezetőként, mert így lehetőségük van nekik is közvetlenebb kapcsolat kialakítására a gyerekekkel és nem csak hivatalos szervként találkoznak a tanulókkal probléma esetén. Ez segít a tehetséges, de hátrányos helyzetű gyerekek elkallódásának megakadályozásában is.
Önkormányzatok: A korábban fenntartóként funkcionáló települési önkormányzatok szívükön viselik ma is az iskola sorsát, anyagilag és részvételükkel is támogatják programjainkat.
Alapítványok: A Törökkoppányi Iskoláért Közalapítvány és a Törökkoppány Községért Közalapítvány jóvoltából a gyerekek térítésmentesen tanulhatnak az Alapfokú Művészeti Iskolában. Támogatja a tantárgyi levelező versenyek nevezési díjait, hozzájárul a házi versenyek, tanév végi könyvjutalmak finanszírozásához.
Civil szervezetek: A sport területén nagyon erős az együttműködésünk a Törökkoppányi Szabadidő és Tömegsport Egyesülettel, akik kiemelten a labdarúgásban tehetséges tanulók utánpótlás nevelésével foglalkoznak. A heti két edzésen és az egyesületi versenyeztetésen túl részt vesznek az iskolai versenyek lebonyolításában is. Szintén a versenyeztetésbe és a felkészítésbe kapcsolódik be a Törökkoppányi Tűzoltó Egyesület, akik minden évben fiú és lány kategóriában is vállalják a gyerekek felkészítését és versenyre utaztatását. A Koppány-népe Íjász Egyesület az íjászatban tehetséges tanulók felkarolását és versenyeztetését vállalta fel, ehhez az iskola biztosítja a heti egyszeri edzést. A Völgy Hangja Egyesület pályázatokkal segít anyagi támogatást szerezni az általunk fontosnak tartott tehetséggondozó programokra, rendezvényekre.
- A gyerekek önismeretének fejlesztésére a napi munka minden színterén, hiszen ez az alapja minden harmonikus társas kapcsolat kialakulásának.
- A gyerekek interperszonális kapcsolatainak fejlesztése kötött és kötetlen programokkal, iskolán belüli és kívüli rendezvényekkel, kirándulásokkal, személyiségfejlesztő, konfliktuskezelő és társas gyakorlatokkal.
- Matematika, magyar és angol nyelvhez kapcsolódóan a tehetséges tanulóknak nívó, a lassabban haladóknak felzárkóztató foglalkozás biztosítása.
- Matematika, informatika, angol nyelv tantárgyakhoz szakköri foglalkozás működtetése az ismeretek bővítésére, versenyeztetés előkészítésére.
- Sport területén belső forrásból asztalitenisz, röplabda, atlétika és aerobic sportágakban szakköri tehetséggondozás. Ez mellett együttműködve a helyi egyesületekkel a labdarúgásban és íjász sportágban tehetséges gyerekeknek kínálunk sportolási és versenyzési lehetőséget.
- A gyerekek kreativitását, kézügyességét fejlesztő szakkörök, foglalkozások, témanapok szervezése.
- Művészeti tehetséggondozás népzene és néptánc tanszakon és képzőművészeti területen.
- Hagyományápolás Húsvétváró, Farsangi és Koppány napon, honismereti témahéten.
- Tehetséggondozó Erzsébet- táborokra pályázatok benyújtása és koordinálása.
- Intézményi jó gyakorlatok (vállalkozói ismeretek, óvoda-iskola átmenet, erdei iskola, projektek) folytatása, átadása más intézményeknek
- A tanulók érdeklődésének megfelelő rajzpályázatokon való részvétel.
- Atlétikai versenyeken, kisiskolás bajnokságokon, mezei futóversenyeken és diákolimpiákon való eredményes szereplés.
- Vers- és prózamondó, ének versenyekre felkészítés szaktanár segítségével, iskolai Ki mit tud? szervezése.
- Bemutató órák, nyílt napok szervezése szülőknek és külső érdeklődőknek.
Tanácsadás
- tanulóknak egyéni pszichológiai tanácsadás, beszélgetések, mentorálás, továbbtanulás segítése
- pedagógusoknak továbbképzések, hospitálási lehetőségek szervezése.
- szülőknek szülői fórumok, klubok, közös programok
Célunk, hogy megtartsuk azokat a forrásokat, melyek eddig is segítették anyagilag intézményünket, illetve hatékonyabb PR tevékenységgel igyekszünk bővíteni a támogatók körét. Eddigi támogatóink:
- Fenntartó: Évente rögzítjük a munkatervünkben a tehetségfejlesztéssel kapcsolatos programjainkat, annak érdekében, hogy fenntartói támogatással juttathassuk el tanulóinkat a különböző versenyekre.
- Alapítványok: Kihasználjuk a Törökkoppányi Iskoláért Közalapítvány és a Törökkoppány Községért Közalapítvány anyagi lehetőségeit a nevezési díjak, versenyre való utaztatás, az Alapfokú Művészeti Iskola tanszakán tanuló diákjainak a térítési díjainak kifizetésekor.
- Önkormányzatok: A korábban fenntartóként funkcionáló 6 önkormányzat minden évben támogatja az iskolai alapítványt, melyet az iskola saját belátása szerint használhat fel.
- Cégek: Évente felkeressük a környékünkön lévő nagyobb cégeket, hogy támogassák alapítványunkat.
- Saját rendezvények: Intézményünk jótékonysági rendezvényeket tart, melynek bevételéből a tehetségek támogatására is fordítunk bizonyos összeget.
- Szülők Közössége: Önálló jótékonysági programokat szervez, melyeknek bevételét a gyerekekre, illetve az iskola eszközkészletének gyarapítására fordítják.