A Pitypang Sport óvodában 2016/2017 nevelési évtől a tudatos és hatékony tehetséggondozás megsegítésére szakmai munkaközösséget hoztunk létre. Feladatunk az Óvodai Programunkhoz illeszkedő Tehetséggondozó Program kidolgozása. A nevelőtestület nevelésfilozófiája és gyakorlata lehetőséget biztosított a különleges bánásmódot igénylő gyerekek differenciált, egyéni fejlesztésére, melyhez szakmai segítséget kaptunk speciális szakterületeken képzett kollégák személyében. Csatlakozott szakmai munkánkhoz két fő logopédus, pszichopedagógus és pszichológus. Ezt kiegészítve, párhuzamosan jött létre a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés szakmai munkaközösség formájában.
Óvodai nevelés országos alapprogramja is előirányozza a tehetséggondozást, de az eddigi óvodai gyakorlatunkban nem vált igazán tervezetté, tudatossá. Az eddig megalakult munkaközösségek a tehetségterületek egy-egy részeit emelték ki így már részben foglalkoztunk vele, de a tehetség munkaközösség ezeket összerendezve kívánja továbbfejleszteni. (matematika, beszédfejlesztés, drámajátékok, mozgás, környezet)
Az óvodánkban vannak átlagon felüli képességű gyerekek is, ezért az egyéni eltérésükre történő reagálás fontos feladatunk lett.
A nyáron előkészültünk a munkaközösség létrehozására. Szakirodalom tanulmányozás, pedagógiai program átdolgozása, munkaterv készítés, lehetőségek felmérése.
Óvodánk személyi feltételei, az óvodapedagógusok speciális képzései, végzettségei, szakmai felkészültsége alapot és garanciát jelentettek a tehetséggondozó team létrehozására.
A tehetségsegítő munkánkat a szakmai színvonal megtartásával, a jó kapcsolati rendszer
megőrzésével igyekszünk a jövőben is elérni. (szülők, kollégák, külső szakemberek, fenntartók).
Kezdetben óvodán belül, később a településen belül szeretnék a tehetségpont tevékenységét kiterjeszteni. Nevelőmunkánk hatékonysága érdekében fontosnak tartjuk a kapcsolattartást a szülőkkel. A gyermek fejlődése nagymértékben függ attól a családtól, ahonnan érkezik, és amellyel állandó kapcsolatban áll. A család a gyermek óvodai beiratkozásától kezdődően, az iskolába lépésig folyamatos, napi szintű kommunikációt kíván. A kapcsolattartásnál hangsúlyozzuk a segítő szándékot, illetve azt képviseljük, hogy az óvoda a családdal együtt tud eredményeket elérni.A tehetséggondozáshoz, műhelymunkákhoz bevonjuk a családokat ismegteremtése érdekében.
Óvodánkban a beiratkozást megelőzően nyílt napot, Csipegető napot, szervezünk, mely során lehetőségük van a gyermekeknek és szülőknek megismerkedni az óvodapedagógusokkal. Ekkor tartjuk az első szülői értekezletünket, mely során a szülők tájékoztatást kapnak az óvodai életről, nevelési elveinkről, hagyományainkról, ünnepeinkről, a tehetséggondozásról, jövőbeni terveinkről..A gyermek harmonikus fejlődése érdekében elengedhetetlen a család és az óvoda közötti kölcsönös bizalom, tisztelet. A kapcsolattartás formái változatosak az óvodánkban a személyi kapcsolattól a különböző rendezvényekig sok lehetőséget rejt magába. Ezek megtartása, erősítése a legfontosabb számunkra.
• hospitálások szervezése (belső-külső)
• rendezvényeken, szakmai tapasztalatcseréken való részvétel
• a műhelymunkákhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása
• pályázatok figyelése, pályázatírás
• szponzorok felkutatása
Tartjuk a kapcsolatot más óvodákkal, iskolákkal. A város értékit kihasználva a műhelymunkák tervezésénél figyelembe vesszük.
( könyvtár, múzeum, művelődési ház, zeneiskola, kiránduló helyek, helyi vállalkozók)
A tervünk tehetségműhelyek létrehozása a tehetségterületek figyelembe vételével.A jövőben tehetségműhelyek kialakítása, létrehozása, folyamatos fenntartására a fő cél. Ide csak apró lépésekkel tudunk csak eljutni, megfelelő alappal és szaktudással.
Kitűzött feladataink:
• tehetségszűrő szempontsor összeállítása
• A tehetségdiagnosztika rendszerének kialakítása /tehetségazonosítás, beválogatás, hatásvizsgálat/, megvalósítása, évenkénti felülvizsgálata.
• Az egyéni képességekhez igazodó tevékenységtartalmak kimunkálása (műhelyek kialakítása), éves munkaterv, gazdag, színes tehetséggondozó programok készítése, szervezése
• hospitálások szervezése (belső-külső)
• rendezvényeken, szakmai tapasztalatcseréken való részvétel
• a műhelymunkákhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása
• pályázatok figyelése, pályázatírás
• szponzorok felkutatása
Tehetséggondozás terv:
• Tehetségígéretek felfedezése, azonosítása
Időtartama: 3-5 éves korig
Megfigyelést végzik: a csoportban dolgozó óvodapedagógusok.
• Tehetségígéretek beválogatása:
Időpontja: 5 éves korú gyerekek körében- Műhelymunkák
Megfigyelést végzik: a gondozó műhelyek vezetői
Óvodapedagógiai munkánk során a kiválóan kreatív, tehetségígéretes gyermekek saját csoportjukban élik óvodás életüket. Elsősorban játszanak, azzal foglalkoznak, amivel akarnak, szeretnek. A gyermekek fejlesztése két síkon történik: óvodai csoportjaikban a napi tevékenységekbe ágyazva, illetve kiscsoportos kreativitást fejlesztő "tehetséggondozó" foglalkozások keretében 5 éves kortól.
2016/2017 –ben a kiemelt terület a vizuális nevelés így még több lehetőségünk lesz a gyermekek megfigyelésére, több hospitálásra ad lehetőséget, melyet szakmai tapasztalatszerzésre ad lehetőséget az óvodapedagógusoknak.
Feladat: Ábrázolás, kézimunka, művészeti tevékenységek gyakorlásához változatos, jó minőségű, eszközök (írószerek, festékek, különleges papírok, fonalak, anyagok, stb.) álljanak a gyerekek rendelkezésére. Nagyon fontos, a gyermeki fantázia, kreativitás fejlesztése, a legkülönfélébb anyagok felkínálása és az ezekkel való tevékenykedés lehetőségének a biztosítása.
Célunk, hogy a gyerekek körül mindig legyenek olyan anyagok, eszközök, amelyek érdekelhetik őket, és ezekhez szabadon hozzáférhessenek és sokoldalúan, előző tapasztalatokra építve felhasználhassák.
Az óvoda önállóan működő költségvetési szerv. Gazdálkodását éves költségvetés alapján, saját intézményi hatáskörben gyakorolja.
A fenntartó által biztosított pénzeszköz, illetve egyéb bevételei alapján látja el jogkörrét. Jogköre jóváhagyott előirányzat felhasználásra, illetve előirányzat módosítás kezdeményezésére, önálló bérgazdálkodásra terjed ki. Az intézmény zavartalan működéséhez és hatékony szakmai munkájához a költségvetési források rendelkezésre állnak.
Alapítványunk és a szülői támogatások alapot jelentenek a Tehetségpont tevékenységének fenntartására.