Tehetségpontunk alapját a Kozma Ferenc Mezőgazdasági Szakképző Iskola adja, melynek az elsődleges célja a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. szakember utánpótlásának biztosítása.
Az iskolánk 107 éves történelmi múltja, mezőgazdasági alapokon nyugvó működése, valamint többféle lovas képzése egyedivé teszi a régióban.
Diákjaink a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt-nél kizárólagos gyakorlati képzőhellyé nyilvánított tanműhelyekben töltik a szakmai gyakorlatukat.
Tanulóink tehetséggondozását segíti a tehetségpontunk intraperszonális, interperszonális személyiségfejlesztő tevékenysége, mely kiegészül az iskolánk parkos környezete által biztosított infrastrukturális lehetőségekkel (pl: őshonos növényvilág, halas kerti tó).
A mi vidéki kis iskolánk legfontosabb célja - és legnagyobb előnye a nagyvárosi intézmények falansztereivel szemben -, a családias légkör biztosítása. Egy egészséges és szép környezetben, a tanítási órákon kívül is színvonalas programok sokaságát kínálva, egymást személyesen ismerve és tisztelve igyekszünk felkészíteni diákjainkat az életre. A 2016. évben több mint 114 millió forint értékű beruházás kezdődött – a Kozma egy épülő és szépülő, jól felszerelt iskola képét mutatja. Milliós pályázatokat nyertünk, kulturális rendezvények sokaságát szerveztük, melyek közül kiemeljük az 1956-os eseményeket bemutató Sötét zakatolás című helytörténeti színdarabot. A 2016-2017-es tanévben hat új osztályt indítottunk, megállítottuk a tanulólétszám csökkenését, sőt növekedés kezdődött. Bevezettük a hétvégi kollégiumi ügyeletet, hogy az egész országból fogadhassunk diákokat. Több országos versenyen értünk el dobogós helyezést, a tanév végén a tanulmányi átlag 3,68 volt, egyetlen fegyelmi tárgyalás sem volt, és a hiányzások száma is jelentősen csökkent. Diákjaink negyede sajátos nevelési igényű tanulóm akiket egy befogadó iskolában, elfogadó gyerekek között, integráltan, sikerrel képzünk.
A tehetségpont regisztráció előkészítő munkálatai során személyes kapcsolatot alakítottunk ki a térség két tehetségsegítő tanácsaival, a Mezőkovácsházi Tehetségsegítő Tanács és a Dél-békési Tehetségsegítő Tanáccsal. Az együttműködési munkát hosszútávú egymást segítő, szakmai alapokon nyugvó tevékenységként képzeljük el.
A Tehetségpont hatóköre elsősorban az iskola beiskolázási körzetére, Békés és Csongrád megye területére terjedne ki, ugyanakkor sajátos, az országban egyedülálló képzéseink (például a patkolókovács képzés) okán országos, sőt országhatáron túlnyúló hatóköre lehet.
A Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. és iskolája közötti együttműködésből, összefonódásból csak olyan eredmények születhetnek, amelyek a helyben élőknek, a dolgozóknak, esetleg az idelátogató gazdáknak is - határokon túlról is -, és nem utolsó sorban a felsőoktatási intézményekkel való együttműködésből fakadóan a jövő agráriumának vezetői számára is hasznot hoznak. Olyan bázisa lesz Mezőhegyes az agrároktatásnak, ami megkérdőjelezhetetlen. Ehhez kell egy stabil háttér, ezt a hátteret a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. biztosítja. Magas szintű képzéseket tervezünk, olyan szakmák oktatását, amelyekre a tevékeny termelő ágazatnak valóságosan szüksége van. Ezeknek a prioritása számunkra fontos. Nem csak a gazdálkodáshoz kapcsolódó képzéseket tervezünk, fontosnak tartjuk a műemlékek rekonstrukcióját, valamint a turizmus fejlesztését is.
Iskolánk együttműködik több agrár vállalkozással is, a kapcsolat alapját a duális szakképzés adja.
Magas szintű képzéseket tervezünk, olyan szakmák oktatását, amelyekre a tevékeny termelő ágazatnak valóságosan szüksége van. Ezeknek a prioritása számunkra fontos. Nem csak a gazdálkodáshoz kapcsolódó képzéseket tervezünk, fontosnak tartjuk a műemlékek rekonstrukcióját, valamint a turizmus fejlesztését is.
Intézményünkben szeretnénk meghonosítani a piaci igények szerint működő felnőttképzést. A felnőttképzési engedélyeztetés eljárása folyamatban van
(Állatgondozó
Aranykalászos gazda
Építő- és anyagmozgató gép kezelő (Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő)
Erdőművelő
Gazda
Gyümölcspálinka-gyártó
Hegesztő (Bevontelektródás kézi ívhegesztő)
Hegesztő (Fogyóelektródás védőgázas ívhegesztő)
Hegesztő (Gázhegesztő)
Hegesztő (Volfrámelektródás védőgázas ívhegesztő)
Kistermelői élemiszerelőállító, falusi vendéglátó
Méhész
Motorfűrész-kezelő
Szállodai recepciós
Tisztítás-technológiai szakmunkás)
A középfokú, nappali rendszerű képzések jelenlegi kínálatát a jövőben a Ménesbirtok és az intézmény hagyományai, valamint a munkaerő-piaci igények tükrében szükséges bővíteni, különös tekintettel az emelt szintű szakképesítésekre, a technikusképzésre. A Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság mint a felsőoktatási intézmények gyakorlati képzési központja is fontos szerepel kell, hogy betöltsön. A Dunától keletre eső területek mezőgazdasági felsőoktatási intézményeit, illetve a határon túli képzőhelyeket megkeresve (Partium, Bánság) lehetőséget ajánlanánk Mezőhegyes termőterületén magas szintű növénytermesztési, állattartási technológiák elsajátítására a gyakorlatban. A mindenkori nagyüzem kapcsolatban volt több felsőoktatási intézménnyel – több állattenyésztő és növénytermesztő mérnök dolgozója címzetes oktató, tanár megbízással rendelkezett. A mezőhegyesi földeken végzett munka és kutatás eredményeképpen számos tanulmány, kísérlet, szakdolgozat született meg, s ezek mind az egyetemek, főiskolák, mind pedig az agrárkultúra és a mezőgazdaság fejlődését egyformán szolgálták.
· évközi gyakorlati helyek biztosítása (gépészet, állattenyésztés, növénytermesztés, feldolgozás, raktározás, növényvédelem, takarmány-előállítás, kertészet, öntözés)
· növénytermesztési kísérletek
· állattenyésztési kísérletek
· fajtabemutatók, kísérleti parcellák kialakítása
· nyári gyakorlati hely (vetőmag-termesztési felügyelet)
· szakdolgozat témák kidolgozása, megvalósítása a gyakorlatban
· versenyek szervezése, kiállítások rendezése
· talajtani kísérletek
· szántóföldi, feldolgozó gépészeti bemutatók, kísérletek
· a Ménesbirtok gépműhelyénél kiállított muzeális traktorok bemutatása a nagyközönségnek
A tehetségpont bázisa maga az Kozma Ferenc Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium. Az intézmény működése mind az infrastruktúra, mind a személyi feltételek tekintetében hosszútávú garanciát biztosít a programban való részvételre.
Törekszünk arra, hogy a szakmai tehetséggondozó tevékenységünkben minél nagyobb hatékonyságban vonjunk be a civil szférából, valamint a gazdasági élet szereplói közül partnereket. Ezen túlmutatva szakmai tehetséggondozó pályázati lehetőségek felhasználására törekszünk.