Intézményünkben 3 művészeti ágon folyik tanítás. Zeneművészeti ágon kívül a táncművészeti és képzőművészeti ágon is. Már iskolánk elődjében is folyt ezeken a művészeti ágakon oktatás, de nem ilyen sokrétű tanszakon. Most már pl.: a zeneművészeti ágon a réz-és fafúvós hangszerek szinte majd összes palettáját lefedjük, ezeken kívül beindítottuk az akkordikus tanszak ütő tagozatát, dallamütő hangszerekkel is. Elektroakusztikus tanszakon is tanulhatnak tanítványaink és csengettyű együtteseinkben is kibontakoztathatják tehetségüket .Zenepedagógusaink nagy része a saját művészeti területén aktív előadóművész is. Művészeti tagozaton tanító kollégáink közül többen az általános iskolai részen is tanítanak. Iskolánk mindhárom művészeti ágban elnyerte a kiválóra minősített címet a korábbi akkreditáció alkalmával. Intézményünknek saját kidolgozott tehetséggondozó programja van, mely az "Azonos esélyekkel a Pitypalatty-völgyből" elnevezést kapta EFOP pályázat keretében 2021-ben.Ez a program komplex esélyjavító, hátránykompenzációs, tehetséggondozó program. Nagy örömmel tölt el minket, hogy iskolánk szinte összes tanulója részt vesz művészeti képzéseinkben. Ez azért is méltányolandó, mert tanulóink, negatív értelemben vett, szociális és családi hátterét tekintve ez kiemelkedő, pozitívum. Fúvószenekarunk létszáma is egyre gyarapszik, már utánpótlásra is van lehetőség. A tantestületben 2 tehetségfejlesztő szakos kolléga tevékenykedik és 11 kollégánk vett részt a Tehetséggondozó programok tervezése és szervezése 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésben. Továbbá részt vettünk tanulásmódszertani képzésen: "Kreatív tanulás fejlesztése a tehetséggondozásban. Szakmai segítséget kaptunk és kapunk Kormos Dénes, Sarka Ferenc, Dr. Mező Ferenc, Dr.Mező Katalin és Schmercz István tanár uraktól és tanárnőtől. Egy kolléganőnk tehetségfejlesztés témakörben írta mesterpedagógusi minősítő munkáját.
Tehetségpontunk hatóköre, helyi, intézményi hatókör. Iskolánk a Pitypalatty-völgyben található és az itt elterülő falvak adják tanulóközösségünket. Ezek a települések Varbó, Parasznya, Radostyán, Sajólászlófalva, Sajókápolna és Kondó, de a Tiszáninneni Református Egyházkerület fenntartásában működő iskolaként a völgyön túlról, Sajószentpéterről és Miskolcról is járnak hozzánk gyerekek. Az iskolát a 8. évfolyam után elhagyó középiskolás tanulók is visszajárnak művészeti képzéseinkre, a ballagás után nem hagyják abba pl:. zenei tanulmányaikat, hanem művészeti alapvizsgát és záróvizsgát tesznek. Együtt működünk más tehetségpontokkal, egyesülettel, ifjúsági szervezettel és egyházi intézménnyel is. Rendezvényeinken szívesen vesznek részt és mi is minden alkalmat megragadunk hogy eleget tegyünk szíves meghívásaiknak. Ezeken a rendezvényeken sokat tanulunk egymástól, "jó gyakorlat" címén is. Együttműködő partnerként, mint résztvevő ,mint előadó és mint fő szervező is eleget teszünk az elvárásoknak. A Református EGYMI Miskolci Tagintézménye által rendezett szakmai rendezvényeken való aktív részvétellel is erősítjük kapcsolatainkat, hiszen szakembereik végezték iskolánk tanulóinak tehetség bemérését. Művészeti neveléssel kapcsolatos szakmai együttműködésben, közösségépítésben veszünk részt. A Református Tehetségsegítő Tanács alapítói között voltunk és elkötelezett szolgálatot végzünk az alulteljesítő tehetségek kiemelése és hátránykompezációja érdekében. A Parasznyai Ifjúságért Egyesülettel évek óta szoros kapcsolatot ápolunk, rendezvényeiken művészeti képzésben részt vevő tanulóink szerepelnek.
Intézményünk alapfeladata a tehetséggondozás, mint művészeti iskola ez nem megkérdőjelezhető. A tehetségazonosítást már a legkorábbi időszakban megkezdjük és egyéni és kiscsoportos oktatásban részesítjük tanulóinkat. A kiemelkedően tehetséges növendékeket szaktanári ajánlásra "B" tagozatra irányítjuk. Fontosnak tartjuk a differenciált fejlesztést tanulóink számára. Fontos terület a zeneművészetben a kamaracsoportos oktatási jelleg, és ennek megfelelően fejlesztjük a kamaracsoportokban a fúvószenekarban és az ütőegyüttesben résztvevő tanulókat. Ezek a tanulók érzelmi többletet kapnak , hiszen a közös "munka" az egymásra való odafigyelés, egymás segítése, a tolerancia mind-mind elősegítik és erősítik a tanulóink személyiségfejlődését is. Érzik, hogy a sok "munka" meghozza gyümölcsét, hiszen az iskola külső partnerei mindig szívesen fogadják tanulóink rendezvényeken történő szerepléseit. Különlegességünk az elődiskola által létrehozott csengettyű találkozó mára már csengettyű fesztivállá nőtte ki magát és évről-évre egyre több intézmény jelentkezik és részvételi szándékát jelzi felénk. A fesztivált mindig kiegészítjük érdekes társrendezvényekkel is, pl.: festménykiállítással, fából készült alkotások kiállításával.
Pedagógusaink elhivatottsága példaértékű, hiszen a legnehezebb időkben is méltó alapja volt az iskolánkban folyó minőségi "munkavégzésnek". Iskolánk fenntartója- elismerve a művészeti nevelés elengedhetetlen és pótolhatatlan személyiségfejlesztő hatását- eddig is biztosította működésünket. Eszközeink, hangszereink folyamatos megújításán kívül pedagógusaink további szakmai fejlődésének biztosítására pályázati források bevonására is törekszünk. A Nemzeti Tehetség Program, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége és más pályáztatók által nyújtott források nagy segítséget jelentenek a színvonalas tehetségfejlesztő szolgálatunk megvalósításához.