Intézményünk a Kunmadarasi Összevont Óvoda, 4 tagintézménnyel működik. A 2011. évi CXC. - köznevelésről szóló - törvény a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek közé sorolja a tehetséges gyermekeket. Mivel intézményünk gyermekei nagy létszámban hátrányos helyzetűek, nehéz körülmények között nevelkednek, így az intézmény sokáig a fejlesztésekre, hátránykompenzációra helyezett nagyobb hangsúlyt. A "tehetség" fogalmát sokáig csak ízlelgettük, bizonytalanul álltunk az ötlethez, hogy a mi gyermekeink között is felismerhetünk tehetségígéreteket. 2016 szeptemberében lettem az intézmény vezetője, a tehetségfelismerés és gondozás irányába ekkor mozdultunk el, bevallom először annak érdekében, hogy a törvényi elvárásoknak megfeleljünk. A csoportnaplónkat, fejlesztési terveinket úgy alakítottuk ki , hogy a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek- így a tehetségígéretes gyermekek- egyéni fejlesztése tudatossá váljon és megvalósuljon az óvodai csoportokban. Időközben aktivitásra, öntudatra ébredtek a tehetség iránt elkötelezett kollégák intézményünkben, így egy év után már két műhelyünk működik az intézményben. "Lépegető- Sakk-matt" néven a sakk rejtelmeivel működik műhelyünk az Árnyas tagóvodában, melynek vezetését a sakk iránt elkötelezett kollégánk végzi, régi álmát megvalósítva ezzel. A műhelyben kiemelkedő teljesítmény nyújtó gyermekek esetében tervei közt szerepel a ovi-versenyeken való indulás, esetleg óvodás korú gyermekek részére verseny szervezése.
"Ügyes kezek- ügyeskedek" néven varró műhelyt indítottunk székhelyóvodánkban egy kézi munkát kedvelő kolléganő vezetésével. A műhelyben a varrás különböző technikáival ismerkednek a gyerekek. Tervünk nevelési év végén egy települési kiállítás szervezése. A két műhely pedagógusai a belső tudásmegosztás keretein belül bemutató foglalkozást tartanak tavasszal intézményünk pedagógusai számára.
Mindemellett a szakmai elméletben és módszertanban való elmélyülés céljából munkaközösséget hoztunk létre "Miből lesz a cserebogár?" néven. A munkaközösség vezetője 30 órás továbbképzésen vett részt a "Kisgyermekkori nevelés támogatása" pályázaton belül "Tehetségazonosítás, tehetséggondozás lehetőségei hátrányos helyzetű gyermekeket nevelő óvodában" címmel. A továbbképzés során kiemelkedő aktivitása révén multiplikációs feladatokra is felkérték. Első előadását februárban tartja intézményünk nevelőtestülete számára.
Jövő évben terveink közt szerepel újabb műhely indítása a Manófalvi tagóvodában néptánc területén. Az óvodába ebben az évben került be egy minősítés előtt álló lelkes gyakornok, aki rendelkezik a néptánc átadásához szükséges képesítéssel is.
A tehetségfelismerés, gondozás és hatásvizsgálat elméletének széles körű megismerése érdekében felvettük a kapcsolatot a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Szakértői Bizottság Karcagi Tagintézményének regionális tehetségkoordinátorával, aki nevelési értekezlet keretében nyújtott betekintést a tehetség témakörébe tartozó elméleti és módszertani szakanyagokba. Munkánkat azóta is figyelemmel kíséri, segítségével igyekszünk ki/átdolgozni pedagógiai programunk tehetséges gyermekekre vonatkozó részét.
A sakk-műhelyünk "kistehetségeit" szeretnénk megméretni területi versenyeken. Ehhez keressük a környékünkön hasonló műhelyt működtető - esetleg szervező- intézményeket, óvodákat.
Varró műhelyünk alkotásaiból kiállítást szervezünk a helyi művelődési házban, melynek megtekintésére lehetőséget biztosítanánk ilyen formában bárkinek. A helyi foltvarró nyugdíjasklubbal együttműködve is el tudunk képzelni közös kiállítás szervezését.
Mindenképp szeretnénk elméleti és módszertani tudásunkat is mélyíteni a tehetséggondozás területén. Szeretném, ha a jelenlegi és leendő műhelyvezetők részt vennének ilyen jellegű továbbképzéseken, betekintenének hasonló jó gyakorlatokba. A jövőben vállalkozó szellemű fiatal pedagógusaink közül szeretnénk szakvizsgás képzésen továbbtaníttatni 1 fő óvodapedagógust a tehetséggondozás területén.
Az együttműködési lehetőségeket keressük az általános iskolával is. Szeretnénk, ha az intézményben megkezdett munkánk nem szakadna meg az iskolába kerüléskor, ha hasonló területen működő műhely foglalkozásokat lehetőség szerint kialakítanának ill. működtetnének a helyi általános iskolák is.
Az intézmény tehetségműhelyei kidolgozott éves munkaterv szerint működnek. A műhelyek heti foglalkozásai előre megtervezett formában zajlanak.
A sakk-műhely keretein belül részt szeretnénk venni versenyeken, lehetőség szerint intézményünk is szervezne ovi-sakk kupát.
A varró-műhely tehetségígéreteinek munkáiból kiállítást tervezünk megvalósítani. Emellett szívesen vinnénk el a gyerekeket varróklubok kiállításaira akár helyben, akár a környező településeken.
A néptánc-műhely beindítása jövő évi terveink közt szerepel. Már előre gyűjtjük a műhely beindításához szükséges folklór jellegű kellékeket. A későbbiekben tervezünk fellépéseket települési rendezvényeken, melyhez a gyerekek számára fellépő ruhákat szeretnénk készíttetni.
Törekszünk a profilunkba vágó jó gyakorlatok megismerésére, esetleg mi is bemutatnánk szélesebb körben jó gyakorlatainkat. Ennek első lépcsőfoka a belső tudásmegosztás saját intézményünk nevelőtestülete számára
Munkaközösség-vezetőnk multiplikációs tevékenységeit a jövőben is támogatjuk más intézményekben is.
A tehetségműhelyek létrehozásának anyagi vonzata is van. A műhelyek beindulását és jelenlegi működését az intézmény saját költségvetéséből, önerőből finanszírozza. A sakk-műhelyben szükséges táblákat, játékokat, bábukat a műhelyvezető gyűjtötte össze saját erőből, régebben működő klubok adományából. Az intézmény szakkönyvvel támogatta megindulásokat
A varráshoz szükséges alapanyagra intézményi költségvetésből fordítunk pénzt. Az ötleteket elsősorban interneten keresztül szerezzük, melyre az óvodában is van lehetőség. Az előkészítő munkában a műhelyvezetőt segítik az óvoda pedagógiai asszisztensei is.
A későbbikben a műhelyek szélesebb körű, eredményesebb működése érdekében szükséges lesz külső anyagi források (pályázatok, támogatók) felkutatására pl. versenynevezésekhez, a gyerekek utaztatásához, kiállítások belépőire stb.