Az érdi Általános Gimnázium 1961 szeptemberében indult. 1993-ban az iskola beindítja nyolcosztályos képzését. A diákok így már ötödik osztálytól, nyolc éven keresztül is tanulhattak a gimnázium falai között. A 90-es évek második felében tovább bővült a tagozatos profil: beindultak a speciális tantervű matematika tagozatos osztályok.
Az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium általános és emelt szintű képzést biztosító, 4 és 8 évfolyammal működő középiskola. A négyosztályos képzésben évfolyamonként 6 tagozatos és 2 általános tantervű csoport működik. Nyolcosztályos képzésünkben évfolyamonként egy osztályt indítunk. A nyolcosztályos tagozatunk a korai tehetséggondozás eredményes helyszíne. Ebbe az osztályba is központi írásbeli majd szóbeli vizsga után lehet bekerülni. Az idegen nyelvi, a matematika, a biológia, a kémia valamint a humán tagozatos tantervű osztályokban emeltszintű képzés folyik. Az intézményben angol, német, francia, orosz, olasz és latin nyelv tanulására nyílik lehetőség.
A tehetséggondozás és - fejlesztés az intézmény legfontosabb pedagógiai célkitűzése. Ennek keretében segítjük az általánosan vagy egy-egy területen kiemelkedő képességeket mutató diákok munkáját, illetve igyekszünk megtalálni minden tanulónál a fejlesztési lehetőségeket. A legfontosabb eszköz a tehetség és a képességek kibontakoztatását szolgáló, az intézményben hagyományosan működő tagozatos rendszer. A diákok az általános tantervű oktatásnál lényegesen magasabb heti óraszámban foglalkoznak az emelt szintű tantárgyakkal, csoportbontásban.
A tanulók az eredményes szerepléshez a szakmai-pedagógiai segítséget megkapják /kellő óraszámban fakultáció biztosítása, gyakorló órák, csoportbontás, esetenként egyedi órarend készítése/. A tananyagon túli képzés igényével, a tehetséges tanulók érdeklődésétől függően, a szakmai munkaközösségek javaslatára szakköröket, tantárgyi versenyfelkészítő foglalkozásokat indít az iskola. A tehetséggondozás egyéni fejlesztéssel, önképzőkörökben, szakkörökben, versenyfelkészítő foglalkozásokon zajlik az életkori sajátosságoknak megfelelően. A pedagógusok tehetséggondozó munkáját, iskolapszichológus segíti. Szorgalmazzuk azt is, hogy diákjaink minél nagyobb számban tegyenek emelt szintű érettségi vizsgát. Évente átlagosan 100 tanuló jelentkezik az OKTV-re, a legrangosabb középiskolai versenyre, ebből 10-12 fő jut tovább, majd 6-an a döntőbe és ott 3 fő 1-30-ba jut.
Gimnáziumunk közössége két alkalommal kapta meg az EZÜST EÖTVÖS DÍJAT, példamutató oktatói-tehetséggondozói tevékenységéért. A BME Alapítványának Pro Progressio díjában a természettudományos képzés népszerűsítéséért kifejtett tevékenysége alapján a gimnázium már három alkalommal részesült. A BME minden tanévben megköszöni tehetséggondozó munkánkat a hozzá bekerült első évesek matematika mérésének alapján. A gimnázium Regionális ECL Nyelvvizsgaszervező Központként működik, évek óta emelt szintű érettségi vizsgaközpont. Gimnáziumunk az Oktatási Hivatal Bázisintézménye, illetve Ökoiskola
Tehetségfejlesztő munkánkat elsősorban intézményi szinten, helyi hatókörrel kívánjuk megvalósítani. Nagymértékben számítunk iskolánk pedagógusaira, sok éves tapasztalataikra, hozzáértésükre. A település intézményeit, civil szervezeteit és a szülői közösséget is szeretnénk bevonni tevékenységünkbe. A sokszoros túljelentkezésnek köszönhetően diákjaink közül sokan egy vagy több tehetségterületen is kiemelkedőek. Az iskolában működő munkaközösségekre alapozzuk a tevékenységet. Ez jelenti a feladatok lebontását, az információk átadását, szervezést, kulcsszerepet kapnak a munkaközösség-vezetők.
Tehetséggondozó munkánkban szerzett tapasztalatainkat, tudásunkat - jó gyakorlataink átadásával igyekszünk megosztani más intézményekkel. Az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium természettudományos szakmai munkaközösségei, évente rangos komplex természettudományos versenyt szerveznek Érd és vonzáskörzete 8. évfolyamos diákjai számára. A kistérség általános iskoláival való szoros együttműködésnek köszönhetően - fokozódó érdeklődés mellett – a rendezvény tanulóknak, szülőknek és a pedagógus kollégáknak jó lehetőséget jelent egy, a felvételi előtti utolsó, versenyszerű megmérettetésre. A program évek óta közel 200 általános iskolai tanulót mozgat meg. Lehetőségünk van megbeszélni a tantervi, követelményi vagy tankönyvi változásokat, jó gyakorlatokat osztunk meg egymással. Így merült fel az is, hogy segíteni tudnánk az általános iskolákban fizikát oktató kollégáinknak. Nekünk nagyon jól felszerelt a laborunk, kiválóan felkészült szaktanáraink vannak, zárjuk tehát a versenyt egy látványos fizika show-val. Itt diákjaink, tanáraik vezetésével mutatnak be és ismertetnek a tanórákon is elvégezhető kísérleteket. Bázis Intézmény lévén a térség több közép- és általános iskola pedagógusaival vagyunk kapcsolatban.
Tehetséges diákjaink intézményen kívüli mentorálasát is támogatjuk, segítjük. Kapcsolatot tartunk az ELTE megfelelő intézeteivel, tanszékeivel, a BME-vel, egyéb kutatóintézetekkel.
A Mathias Corvinus Collegium középiskolásoknak szóló programja az országban egyedülálló módon ingyenes internetes (e-learning) társadalomtudományi képzést kínál olyan motivált középiskolás fiatalok számára, akik az átlagnál olvasottabbak, tájékozottabbak szeretnének lenni és érdeklődnek a XX. és a XXI. század legfontosabb társadalmi, gazdasági, politikai eseményei iránt. Évente 1-2 tanulónk csatlakozik – e tehetséggondozó programhoz.
A DemoLab egy 2018 januárjában indult innovatív művészeti-pedagógiai kezdeményezés középiskolásoknak a kritikus gondolkodás fejlesztéséért. A kétéves projektben nyolc magyarországi középiskolában alakultak, diákok, tanárok és kortársművészek egyenrangú együttműködésén alapuló kreatív önszerveződő műhelyek (DemoLab-ok), amelyek szabad teret adnak az önálló kutatásnak, az értelmes vitának és a közös kreatív alkotásnak.
A MTA pályázatán nyertes EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társasággal való együttműködés keretén belül egészség nevelési programhoz is csatlakoztunk, mint meghívott intézmény. Két pedagógusunk a munkacsoport tagja, és mint intézmény A Tanulj, tanítsd, tudd! Ifjúságnevelési programban működünk közre.
Gimnáziumunk az ELTE Partneriskolája. Az ELTE PP K-val kötött együttműködési megállapodás keretében intézményünkben zajlik a tanár szakos hallgatók egyéves hosszú gyakorlatának mentorálasa. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a Károli Gáspár Református Egyetem a Semmelweis Egyetem és a Testnevelés Egyetem is partnerintézményünk.
A tehetségponttá válástól azt is reméljük, hogy a MATEHETSZ-en keresztül további kapcsolatokhoz és forrásokhoz férünk hozzá.
A jelzett tehetségterületeken a diákok fejlesztése a tanórák mellett szakkörökben, önképzőkörökben, versenyfelkészítő foglalkozások keretében történik. A Tehetségpont cím elnyerése után is folytatni kívánjuk az eddigi eredményeink alapján hatékonynak bizonyult tehetségápolási tevékenységeinket a már bizonyítottan jól működő formákban.
Logikai – matematikai tehetséggondozást, tehetséggondozó matematikai szakkörök indításával, illetve bontott csoportos matematika tanítás, tanulási stratégiák fejlesztésével tervezzük. A matematikai tehetség azonosításában az egyik legfőbb irányelv a térbeli-vizuális játékok, rejtvények alkalmazása.
Természeti tehetséggondozás - rendszeres túrák, természetjárás hétvégenként, biológus tábor a Zemplénben, földrajzos tábor a földrajz iránt érdeklődő tanulóknak hazánk különböző tájain, iskolakert ápolása, madárbarát kert, természettudományos vetélkedő, természettudományos laborfoglalkozások, az Érdi Tankerület általános iskoláinak szakkörei felé is nyitottan, állatházas foglalkozások, akvarisztikai szakkör. Szakmai programok a fizika tantárgyhoz kapcsolódóan, fizika-show, látogatás a KFKI-ban „Kutató leszek egy napra”. Terepgyakorlatok a biológia tagozathoz kapcsolódóan, Ökoiskola egyéb programok szervezése.
Nyelvészeti tehetséggondozás - Disputa - érv-verseny, A magyar nyelv hetének rendezvényekkel, kiállításokkal történő megünneplése, több fordulós nyelvművelési vetélkedőt. Kreatív írásverseny, Költészetnapi pályázatok, témanapok. Idegen nyelvi színházlátogatás, ország ismereti bemutató, drámapedagógiai módszerek a magyar-és történelem, valamint osztályfőnöki órákhoz kapcsolódóan tervezzük.
Testi-kinesztetikus tehetséggondozás - Működő sportegyesület a VMG DSE, röplabda, műfüves focipályán Öregdiák - focikupa, szülő- nevelő-diák sportnap, röpi – kupa meghívott iskolákkal, kerékpártúra, nyári vándortábor szervezése, Néptánctanítás beépülve a pedagógiai program helyi tantervében, társastánc tanítás, évenként 1 – 2 tematikus sportnap szervezése. Síoktatás szervezése.
Térbeli-vizuális tehetséggondozás megvalósítása: képzőművészeti kiállításokra való pályaművek alkotása, filmek alkotása a magyar tantárgyhoz illetve a mozgókép-és média órákhoz kapcsolódva.
Zenei tehetség - Vox Juventutis vegyeskar, évenként projekt férfikórus a Vörösmarty – napra és Nőnapra, Adventi koncert, Tavasz koncert, ahol az énekkar mellett együttesek, kamarazenélés, szóló zenei számok szerepelnek, DIÁKGÁLA-tanulóink művészeti tevékenységének bemutatója.
Interperszonális tehetség: Diákszínpad és Kisdiákszínpad, ahol az iskolakarácsonyra és nemzeti ünnepeink méltó megemlékezésére készülnek tanulóink. Kommunikációs tréning a pedagógusok számára, majd konfliktuskezelési műhelyfoglalkozások, „Az eredményes pedagógus 7 szokása…” – vezetői tréning,
Intraperszonális tehetség: Önismereti szakkör szervezése az iskolapszichológus és a pedagógiai asszisztens által, tantárgyakhoz és tevékenységformákhoz kapcsolódó szakkörök, órán kívüli foglalkozások.
Iskolánk tanárai évek óta vállalják a szakköri foglalkozások tartását, a versenyfelkészítést, az önképző körök segítését. A tehetséggondozó tevékenység alapját az iskolában dolgozó pedagógusok munkája jelenti. A tehetségfejlesztés illetve tehetségazonosítás nagy része tanórai, szakköri keretekhez kapcsolódik. Az iskola fenntartója a helyi pedagógiai program alapján finanszírozza ezeket a tevékenységeket.
Az iskola kiválóan működő alapítványa támogatja a tehetséggondozó programokat anyag- és eszközbeszerzéssel, infrastruktúra fejlesztéssel, szükség esetén szociális támogatást is nyújt a diákok felkészítéséhez, felzárkóztatásához. Szakmai programjaink megvalósítását az alapítványi támogatás mellett pályázati források is segítik.
A szociálisan hátrányos helyzetű, de tehetséges tanulók támogatását másik alapítványunk mellett a 2016-ban alapított Kovács István Alapítvány segíti. Ösztöndíjaira rendszeresen jelöljük tehetséges tanulóinkat. Az Alapítványnak célja, hogy egyrészt az Érd Megyei Jogú Város általános és középiskoláiban tanuló, kiemelkedő tanulmányi-, sport,- művészeti és közösségi munkát végző diákokat támogassa, illetve, hogy a magyar sikersportnak jegyzett kajak-kenu sportág utánpótlás versenyzőit jutalmazza. Eddig 4 alkalommal 4 – 12 diákunk nyert el 60 000 – 120 000 Ft támogatást az Alapítványtól.