Iskolánk a Berde Áron Kereskedelmi Liceum kiemelten kezeli a differenciált képességfejlesztést, ezen belül a tehetséggondozást. Már a 2018/2019. tanévben is az iskola 413 tanulója közül szervezett keretben 50 tanuló részesült valamilyen területen tehetségfejlesztésben. Megpróbálunk minden tehetségígéretet felfedezni és fejleszteni.
Ehhez a tevékenységhez elhivatott pedagógusokkal rendelkezünk, akik a tanórán kívüli foglalkozások mellett a differenciált óraszervezéssel is segítik a tehetségek kibontakozatását, fejlesztését. Pedagógusaink a kompetencia alapú oktatás elkötelezett hívei. Szívesen szerveznek rendhagyó órákat, alkalmazzák az új ötleteket, használják a számítógépet, a digitális táblát az órák során.
Az elérendő célok között tehetséggondozás szempontjából először az alapkészségek és a tanulási képességek fejlesztését kell kiemelnünk, mert ezek elérésére már most több olyan módszert alkalmazunk, amelyek segíthetik a tehetséggondozás továbbfejlesztését iskolánkban. Ilyenek az egyéni képességeket is előtérbe helyező tanulásszervezési eljárások alkalmazása, különféle fejlesztőprogramok és mérések.
Tanulásszervezési módszerek: a projekttanítás, a kooperatív technika, a drámapedagógia alkalmazása, erdei iskola, valamint komplex tananyagrendszer kidolgozása és alkalmazása.
Kiemelendő célunk a valós élethelyzetekhez alkalmazkodó magas szintű kommunikatív idegennyelv-tudás megszerzése. Ennek érdekében feladatként fogalmaztuk meg a tehetséggondozást. Eszköze az emeltszintű nyelvoktatás, a második nyelv tanulásának lehetősége, nyelvtanulás lehetőségének biztosítása már az 1. osztálytól kezdve, versenyeztetés, angol nyelvi kompetencia fejlesztés.
A személyiségfejlesztés színterei között a tanórai foglalkozások; a tanórán kívüli intellektuális, művészeti és sportfoglalkozások; az osztály és iskolaszintű közösségi rendezvények, események; a különféle táborok, kirándulások, túrák; a napközis szabadidő és tanulásidő; az iskolai élet egyéb színterei és végül az iskolán kívül tartott programok, foglalkozások szerepelnek.
Tehetségfelmérés, tehetséggondozás eredményeinek megőrzése és fejlesztése érdekében összehangolni igyekszik a középiskolás diákok és tanáraik munkáját.
A Tehetségpont működését helyi szinten tervezzük. A település intézményeit, civil szervezeteit és a szülői közösséget is szeretnénk bevonni tevékenységünkbe.
Az intézményünkbe járó gyerekek tehetségének felismerését, fejlesztését tűztük ki célul, elsősorban idegen nyelv és a természettudományok területén.
Építeni szeretnénk iskolánk pedagógusaira, sok éves tapasztalataikra, hozzáértésükre.
Együttműködési megállapodásaink vannak többek között óvodával, középiskolával, könyvtárakkal, múzeummal, egyetemekkel is.
Hatóköre a mi iskolánk tehetséges diákjainak kiválasztása, felmérése és időbeni gondozása. Együttmükődés a sepsiszentgyörgyi Székely Tehetség Tanáccsal, Tehetségpont iskolákkal a városunkból, az Önkormányzattal és a Matehetsz Szervezettel.
Jó kapcsolatainkat tovább ápoljuk a város iskoláival, a városban működő Tehetségpontokkal. Nyitottak vagyunk szakmai konzultációkra, partnereink számának bővítésére is.
Kiemelten kívánunk foglalkozni az idegen nyelvi és természettudományos tehetséggondozással, de fontosnak tartjuk a sport, művészet szerepét is.
Tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységek során végezzük:
- egyéni képességek, tehetség felismerése
- az önképzés igényének kialakítása
- a tehetséggondozás lehetőségeinek feltárása
- középiskolába készülők felkészítése
- tanulási stratégiák fejlesztése.
A szakkörökön, tehetségműhely keretén belül a kiemelkedő idegen nyelvi, természettudományos gondolkodással rendelkező gyermekekkel kívánunk foglalkozni.
A tanulók számára egyéni pszichológiai tanácsadást, beszélgetést biztosítunk.
Minden gyermek személyiségét - szükség szerint pszichológus igénybevételével- kielemezzük, és a képzésüket ennek figyelembevételével tervezzük meg. A képzés önkéntes, tehát a szülő és a gyermek egyetértésével történik. Különösen nagy figyelemmel kísérjük a hátrányos helyzetű tehetséges gyermekek fejlődését az esélyegyenlőség érvényesülésének érdekében.
Dr. Szőke Ana-Mária iskolánk igazgatói vezetésével, valamint két tanárkollega Máthé Ágota és Deák Magdolna segitsegevel dolgoztuk ki az iskolában elvégzett tehetségméréseket valamint a tehetségcsoport működésének elveit, programját.
Pedagógusunk felkészítést kapott továbbképzés keretében a kompetencia alapú oktatásra.
Iskolánk Ökoiskola, így ezen iskolák hálózatán keresztül is segítséget kap a tehetségfejlesztéshez.
A tehetséges diákok kiválasztása a zene, tudományok, nyelvek terén. A kiválasztás után a diákok tehetségének gondozása megalapozott tevékenységek során, az eredmények bemutatása, iskolai ünnepségeken, városi összejöveteleken.
Tervezett programjaink:
-Öko Hét (városi és város vonzáskörzeti szintű rendezvény)
- Versenyek szervezése (Berde Aron-Chemia Iskolaja, Alapműveleti matematika versenyek)
- A Tehetségnap keretében kiállítást, workshopot szervezünk a természettudományos tehetségműhely munkái alapján.
- Kísérletek délutánja (lehetőséget biztosítunk diákjaink számára, hogy a saját maguk által készített eszközöket, kísérleteket bemutassák).
- Nyílt nap (Bemutató órákra, foglalkozásra várjuk a szülőket, az érdeklődőket.)
- A Tehetségpont működésének, a műhelymunkának a kommunikálása a helyi médiában, az iskola honlapján.
Sepsiszentgyörgy Város Önkormányzata szakmailag támogatja a tehetségfejlesztést.
Kompetencia alapú oktatás folytatása.
Tehetségcsoport működtetése.
Pályázatok figyelemmel kísérése; részvétel minden olyan pályázaton, amely a tehetséges gyerekekkel való foglakozást segíti.
Barabás Endre Alapitvány anyagi segítséget nyújt a tehetségműhelyek finanszírozásában (csoportbontás, felvételi felkészítés, megbízási díjak)
Az intézmény az infrastruktúra biztosításában is segít.
A szűkös anyagi források miatt, folyamatos pályázatfigyelést és pályázatírást végzünk (Bethlen Gábor Pályázat, Önkormányzat által meghirdetett pályázatok, stb.)
Szülői jótékonysági rendezvények is segítik munkánkat.
Anyagi támogatás reményében, szponzorokat, szakmai és civil szervezeteket is keresünk, felkutatunk.
Humán erőforrásként -ez nem anyagi kérdés-, de nagyon fontos a nevelőtestület elkötelezettsége a tehetséggondozás iránt.