Az Allegro Alapfokú Művészetoktatási Intézmény azért jött létre 1999-ben, hogy a falusi gyermekek is hozzájussanak a számukra egyébként nagyon nehezen elérhető művészeti képzéshez, hiszen a környékbeli művészeti iskolák nem tudták felvállalni ezt a feladatot. Iskolánk küldetése a Pápa környéki falvak esélyegyenlőségének segítése, a falusi gyermekek hátrányainak kompenzálása, tehetségek felkutatása.
Az intézményünkben folyó alapfokú művészetoktatás jellegénél fogva egyedülálló lehetőségeket nyújt számukra, hiszen mi a "helyükbe megyünk." Tanáraink a kistelepülésekre kijárva végzik a munkát.
Feltétlenül hiánypótlást végeznek, mert művészeti együtteseket vezetnek, helyi rendezvényeket, jótékonysági hangversenyeket szerveznek, aktívan részt vesznek Pápa és a környező falvak, Veszprém megye és a régió kulturális életében.
Intézményünk előképző, alapfokú és továbbképző évfolyamokkal működik. A zeneművészeti ág az iskola alapításának évében 1999-ben, a táncművészeti ág 2004-ben, a színművészeti-és képzőművészeti ág 2005-ben indult.
Iskolánk pedagógiai programjának megfelelően célul tűzte ki, hogy az alapfokú művészetoktatás keretében a tehetséges tanulókat felkészítse és irányítsa a művészeti pályára, illetve a tanulók számára biztosítsa készségeik, képességeik kibontakoztatását. Az elmúlt évek eredményei visszaigazolják a pedagógiai programban megfogalmazott célkitűzések helyességét. Ma már elmondható, hogy jó néhány volt diákunk zenetanárrá, művészetpedagógussá vált, vagy éppen a Zeneművészeti Egyetemen, illetve szakirányú művészeti szakközépiskolában tanul.
Az elmúlt években tanulóink számos megyei, regionális és országos, valamint nemzetközi versenyen szerepeltek sikerrel.
A jelenlegi és korábbi évek végzős diákjaiból alakult zenekarunk ma már rangos hazai és nemzetközi versenyeken vesz részt, nagy sikerrel.
A néptánc tanszak tanulói jelentik a Rábaközi Bokréta Táncegyüttes utánpótlását, az együttes határon innen és túl számtalan fesztiválon fellépésen vesz részt.
Pedagógusaink, művész-tanáraink fellépései, kiállításai gazdagítják megyénk, régiónk kulturális életét.
Ezek az eredmények példaként szolgálnak az éppen csak most beiratkozott növendékeink számára, ugyanakkor inspirációt jelenthetnek azoknak a gyerekeknek is, akik ma még a művészetek világától távol vannak
A tehetségpont megvalósítása éppen ezeknek a gyerekeknek jelent sokat , mert a kulturális élet aktív részeseként az önmegvalósulás teljesebbé válhat , a felnőtt társadalomba való beilleszkedés hatékonyabb lesz.
Intézményünk működési területe elsősorban Veszprém és Győr megye, a Pápa és környéki falvak általános iskolái, gimnáziumai illetve az ott lakó gyerekek, felnőttek. Iskolánk 10 éve foglalkozik tehetséggondozással, ennek a munkának a tapasztalatai alapján szeretnénk Tehetségponttá válni.
Az Allegro Alapfokú Művészetoktatási Intézmény hatóköre Veszprém és Győr megye 22 települése, ahol biztosítjuk a művészetoktatást képző- és iparművészet, zeneművészet, színművészet, táncművészet ágakon. Iskolánk által működtetett tehetséggondozó műhelyei vonzzák a települések tehetséges tanulóit.
Regionális hatókörünket szeretnénk megerősíteni a tehetségpontként.
Széleskörű együttműködést alakítottunk ki a tehetséggondozással foglalkozó szervezetek között, egyesületek, oktatási-nevelési intézmények, művelődési házak, önkormányzatok és az ott dolgozó szakemberek között. Szakmai tapasztalatok átadásában segítségünkre van a már korábban létrejött együttműködésünk országos szakmai szervezetekkel (AME, MZMSZ), működő tehetségpontokkal. (Képesség- és Tehetségfejlesztő Magániskola Várpalota, Csitáry Emil Művészeti Műhely Székesfehérvár)
Kapcsolatot tartunk művészeti szakközépiskolákkal, főiskolákkal, művészeti iskolákkal.
Tanulóink szüleivel szoros partneri kapcsolatot ápolunk, hiszen gyermekeik révén érdekeltek a tehetségfejlesztésben, bevonhatók a fejlesztő munkába.
Tehetségazonosítás: működési területünkön minden művészeti ágban, tehetségműhelyek munkája keretében, felkutatjuk az óvodáskortól a középiskoláig a lehetséges tehetségígéreteket.
Tehetséggondozás, fejlesztés: a műhelymunka során fontosnak tartjuk a tehetségígéretek számára a rendszeres foglalkozások mellett a lehetőséget biztosítani a gondozás-fejlesztés feladatai közé tartozó mérés-értékelést erősíteni. Alkalmakat keresni, biztosítani versenyeken, fesztiválokon, pályázatokon, szerepléseken részt venni, ahol a munka eredményének visszajelzését értékelve lehet a gondozó munkát folytatni.
Tehetségtanácsadás: a tehetségígéretekkel foglalkozó pedagógusok számára továbbképzéseket szervezni, ahol szakemberek segítségével bővíthetik munkájukhoz szükséges eszköztárukat, programjukat.
Rendezvény, program terveink: gitár regionális továbbképzés, képzőművészeti tábor, néptánc tábor, népdaléneklési regionális verseny, képzőművészeti pályázat az uniós elnökség kapcsán, versmondó verseny.
A tehetségpont megalakításához és működéshez szükséges feltételeket az Allegro AMI és az intézmény fenntartója az Allegretto nonprofit kft. biztosítja.
A tehetségpont működéséhez szükséges költségeket részben a civil szervezetek támogatása fedezi. A hatékonyság emelkedésével igyekszünk támogatókat találni, pályázatokon részt venni, valamint a környezettudatos magatartás elvei szerint a költségeket minimalizálni.
Tehetségpontként a régióban összefogjuk a tehetségsegítő kezdeményezéseket, a működő "jó gyakorlatokat" alkalmazzuk, újakat fejlesztünk. Szoros kapcsolatunk a működő tehetségpontokkal és szakembereikkel biztosíték a tehetségazonosítás és fejlesztés sikerére.
A tehetséggondozó szakemberek módszertani, szakmai támogatása ad útmutatást tehetséggondozó munkánkhoz.
Szakemberek, akik segítségére számítunk:
- Onczay Csaba Kossuth-díjas gordonkaművész, a Zeneművészeti Egyetem professzora,
- Dr. Tokos Zoltán gitárművész, a Zeneművészeti Egyetem professzora,
- Gerséné Krausz Szilvia a Hang-Szín-Tér Művészeti Szakközépiskola igazgatója, művészetoktatási szakértő, - Deák Istvánné a Képesség- és Tehetségfejlesztő Magániskola igazgatója, tehetségfejlesztő szakértő,
- Katona György festőművész,
- Lencsés Lídia művészetoktatási szakértő, AME elnökségi-tag,
Tehetségazonosító munkánk eredménye, ha a régióban összegyűjtött tehetséggondozó kezdeményezéseket minél többen veszik igénybe.
Tehetséggondozás, fejlesztés hatékonysága és elért eredménye mérhető a művészeti pályán való továbbtanulók számával, a különböző szintű versenyek, bemutatók, pályázatokon elért eredményekkel. A rendezvényeken résztvevő érdeklődők, szülők figyelemmel kísérhetik a fejlődést, tapasztalataikkal észrevételeikkel segítik munkánkat.
A hatékonyság növelése nyilvánul meg abban, ha a tehetség tanácsadáshoz kapcsolódó képzéseken, előadásokon a résztvevő érdeklődők száma jelentősen emelkedik.
A tehetséggondozó munkánk folyamatos, hiszen intézményünk megalakulásának egyik céljaként emeltük ki ezt a tevékenységet. A segítő szakemberekre, a tehetségpont megalakításában résztvevő civil szervezetekre eddig és ezután is az elhívatottság a jellemző, ami magában hordozza az önkéntességet, önzetlenséget.
A közös cél, a tehetségfelismerés és annak segítése alakítja a továbbiakban is a szervezeti kapcsolatot, a tevékenységi formát. Mindannyian valljuk, hogy mindenki tehetséges valamiben, amit fel kell ismerni és lehetőséget kell nyújtani a kibontakoztatáshoz.