A Regionet Alapítvány elsősorban a differenciálást középpontba helyező digitális oktatás révén járul hozzá az oktatási kultúra megújításához. „A differenciálás funkciójának értelmezésében három csoportja körvonalazható: a gyengék fejlesztése a bukás elkerülése érdekében; felzárkóztatás, azaz a gyengébbek teljesítményeinek közelebb hozása a jobb tanulókéhoz; és a tehetséggondozás.” Ennek értelmében kiemelt szempontot jelent számunkra a teljesítményszorongás csökkentése azáltal, hogy minden diák a saját tanulási ütemében, a saját képességeinek megfelelően halad, a lemaradó diákok felzárkózásának támogatása, ugyanakkor az átlag feletti diákok tehetségének kibontakozása és továbbfejlesztése. A felzárkózás és a tehetséggondozás szorosan összefonódik, hiszen ezáltal biztosítjuk a lehetőséget a diákoknak a hosszú távú fejlődéshez.
A tevékenységünk alapját képező innovatív módszertan bemutatása
A differenciált oktatást középpontba állító innovatív módszertan hátterében egy olyan adaptív, egyéni tanulási útvonalakat szerkesztő algoritmus áll, mely lehetővé teszi, hogy a diákok képességeiknek és aktuális tudásuknak megfelelően tanuljanak. A bejárt útvonal, vagyis az, hogy merre halad tovább a diák, a feladat megoldásának függvéynében változik. Kiemelt szempont, hogy ne állítsuk a lécet olyan alacsonyra, hogy a diáknak ne kelljen a legjobb képességei szerint nekifutnia, sem olyan magasra, hogy vesztesnek érezze magát.
Az eddigi tevékenységünk közül kiemelném a "7 Smart Steps" Erasmus+ projektet, amelyben alapítványunk partnerként vett részt (további infók: www.regionet.ro)
A 7 Smart Steps projektben a folyamatosan átalakuló társadalmi igényekre reagálva szeretnénk részt vállalni a pedagógiai kultúra megújulásában. Arra törekedtünk, hogy a szakemberek képessé váljanak az oktatási célhoz, a tanulók érdeklődéséhez, képességeikhez leginkább illő digitális tananyagokat és oktatási megoldásokat választani, szükség esetén azt létrehozni.
A projekt keretében egy egymásra épülő, hétlépéses (7 okos lépés) adaptációs folyamatot valósítunk meg, melynek keretében egy olyan “képzést” dolgoztunk ki pedagógusok számára, melynek során digitális tananyagot fejlesztenek és közben új ismereteket szereznek az IKT eszközökről, ezáltal járulva hozzá a tehetséggondozáshoz. A közös munka eredményeként megszületett egy színvonalas, differenciáló tananyag a 8. osztályos kilépő szintet megcélzó tartalommal, melyet valós iskolai körülmények között tesztelt több mint 400 diák.
Széleskörű tapasztalattal rendelkezünk az érettségi felkészítő programok szervezésében, melynek egyrészt a lemaradó, a vizsgán megbukó diákok felzárkózásának támogatása a célja, megadva ezáltal a lehetőséget a diákoknak a jövőbeni jó teljesítményre és tehetséggondozásra. Projketjeink megtekinthetők a www.erettsegi.ro honlapon.
A megyei magyar oktatási intézményekkel, képzési központokkal jó kapcsolatot ápolunk. Projektjeinkben részt vevő pedagógusok bedolgozására további projektek során is számítunk.
A külső szakemberek és intézmények bevonása disszeminációs tevékenységek segítségével valósul meg, melyeknek célja, hogy betekintést biztosítson a korszerű oktatási kultúra, az új pedagógiai módszerek, a digitális pedagógia és oktatási segédeszközök világába. Elsősorban a Tanlet alkalmazásban és az általunk kidolgozott innovatív módszerben rejlő lehetőségek, valamint az IKT-eszközök tanításban betöltött szerepének tudatosítására törekszik. Az új oktatási tartalmak létrehozásának előnyeit, az ehhez szükséges technikai-módszertani feltételeket közvetítjük az érdeklődők felé, ezzel hozzájárulva egy olyan hasznos képességstruktúra és szemléletmód kialakításához, amely hosszú távon kamatoztatható az oktatás területén.
Célcsoport: A közvetlen és közvetett célcsoportot a pedagógusok, oktatási intézmények, diákok, szülők, döntéshozók, irányító hatóságok, szakmai és szélesebb közvélemény képezik.
Kétféle disszeminációs stratégia mentén dolgozunk: a felülről lefelé építkező stratégia célja a másodlagos terjesztési célcsoportok elérése: oktatási intézmények, oktatási intézmények fenntartói, döntéshozók. Az alulról felfelé építkező stratégia a fő célcsoport elérését célozza meg, vagyis elsősorban az érintett tanárokat, valamint a diákokat.
A disszeminációs stratégia egyszerre épített a lokális és globális kommunikációban rejlő lehetőségekre. A közvetlenül nem érintett szakembereket országos és nemzetközi szinten az online kommunikáció eszközével próbáljuk elérni. A főbb kommunikációs eszközökkel történő tájékoztatás a projekt során folyamatosan megvalósul: mintaanyagok, hírlevelek, weblap, közösségi media, projekthonlap, a partnerek weboldala, ingyenes elérhetőség az interneten stb.
A korábban ismertetett innovatív módszertan segítségével szeretnénk a jövőben is hozzájárulni a felzárkóztatás támogatásához és tehetséggondozáshoz.
Egyrészt a 7 Smart Steps projekt továbbfejlesztését valósítjuk meg 2022 őszétől, melynek keretében az innovatív módszertant mesterséges intelligencia segítségével fejlesztjük tovább.
A tervezett projekt célja differenciált, adaptív, egyéni tanulási útvonalak mentén történő tanulást lehetővé tévő módszertan szélesebb körű adaptációja az általános iskolák felső tagozatán. A módszertan hátterében egy olyan adaptív, egyéni tanulási útvonalakat szerkesztő algoritmus áll, mely lehetővé teszi, hogy a diákok képességeiknek és aktuális tudásuknak megfelelően különböző tanulási utakat járjanak be. A diákok az aktuális tudásszintjüknek megfelelő kihívásokkal találkoznak, és a saját ütemükben haladhatnak a tananyagban. A tanárok folyamatos figyelemmel kísérhetik a tanulók előrehaladását, nehézségeit, így képesek támogatást nyújtani a gyermekeknek elakadás során.
A személyre szabott tanulási folyamat eredményeképpen a tanuló a saját tanulási ütemében, a saját képességeinek megfelelően halad. Igyekszünk elkerülni, hogy a tanuló folyamatos kudarcélményekkel szembesüljön, mint ahogy azt is, hogy unatkozzon. A differenciálás működésének előfeltétele, hogy a tananyagot tetszőleges számú nehézségi szint alapján strukturáljuk, ebben a rendszerben az alsóbb szinteken helyezkedjenek el a könnyebb, míg a felsőbb szinteken a nehezebb feladatok. A diák így egy feladatrendszerben halad, melynek a lényege, hogy a tananyag nehézségi szintek szerint van strukturálva, minden szinten több feladat található. Ezáltal a jobb képességű diákok foglalkozhatnak a versenyfeladatokkal, amivel további fejlődésük garantált. A diákok nincsenek magukra hagyva a tanulási folyamat során, a Superunit (Szupercella) feladattömb célja a megoldásban elakadt tanulóknak való segítségnyújtás. A Superunitot egy alapfeladat és a hozzá tartozó Segítőfeladat(ok) és Magyarázat(ok) alkotják. Lényege, hogy ha nem sikerül megoldani az alapfeladatot a tanulónak, segítséget kap, olyan rávezető kérdés vagy információ formájában, melyet a tanár tenne fel a gyermeknek az osztályteremben.
A Regionet Alapítvány matematika, magyar nyelv és irodalom ill. román nyelv és irodalom tantárgyakból érettségi vizsgára felkészítő tanfolyamot szervez. A célcsoportot a Hargita megyei oktatási intézmények segítségével sikerült elérnünk. A kezdeményezés oka, hogy a régióban hosszú ideje komoly gondot jelent, hogy az érettségi vizsgát nem teljesítő tanulók aránya magas, idén ez 600 diákot jelent románból, valamint 140 matematikából.
A felkészítő foglalkozások blending learning formában kerülnek megvalósításra, a résztvevők tantárgyanként 10-15 online konzultációs alkalmat biztosítunk, valamint a Tanlet alkalmazásban elérhető valamennyi digitális tananyagot a rendelkezésükre bocsátjuk.
A Regionet Alapítvány projektjei fenntartásához szükséges bevételek mérvadó részét elsősorban Erasmus+ pályázati források képezik, emellett az alapítvány szimpatizánsai által nyújtott adományokból, jövedelemadóból származnak. Éves rendszerességgel nyújtunk be pályázatokat román ill. magyar állami pályázati kiírásokra, mint pl. Nemzeti Kulturális Alap, Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., a bukaresti Etnikumközi Kapcsolatokért Felelős Osztály, stb. Érettségi, valamint pótérettségi vizsgafelkészítő projektjeinket Hargita Megye Tanácsa/ Hargita Megyéért Egyesület támogatja.