Nevelő-oktató munkánk egyik alapvető feladata a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése, melynek alapja a tanulók egyéni képességeinek, fejlettségének, ismereteinek figyelembe vétele, a differenciálás, valamint különféle fejlesztő módszerek és szervezeti formák alkalmazása a tanítási folyamatban. Az intézmény tehetségfejlesztő munkájának eredményét jól tükrözik az érettségi átlagok, a felvételi arány, a kompetenciamérés, az országos és egyéb tanulmányi versenyek eredménye, a nyelvvizsgák száma.
Intézményünk a tehetségfejlesztő módszerek közül a gazdagítás mellett tette le a voksot: a tehetségígéretek adottságainak, képességeinek ismeretében folyamatosan többet nyújtunk tehetségük kibontakozásához. A gazdagítás tehetségfejlesztő módszert tekintve két út valósul meg intézményünkben: a tanórára épülő szervezeti forma és a tanórán kívüli lehetőségek.
A tanórára épülő lehetőségek közül három szervezeti forma teljesül. Intézményünkben van emelt szintű képzés matematikából, informatikából, biológiából, melyek elsősorban a tehetségígéretek logikai- matematikai területeit fejlesztik; szintén emelt szinten tanulhatják a tehetségígéretek a magyar irodalmat és történelmet, ami az ő interperszonális területeit fejleszti; és e mellett angol nyelvi emelt szintű képzést is biztosítunk tanulóinknak, mellyel nyelvi tehetségterületeit fejlesztjük. E mellett lehetőség van 11. osztálytól fakultáció választására, melyet már gimnáziumban megvalósult beválogatás alapján választhatnak a tehetségígéretek. Ezek a gazdagító formák mind a hét tehetségterületet lefedik.
A tanórára épülő szervezeti formák közül elsősorban mélységben történő gazdagítás történik, hiszen az emelt óraszámok biztosításával több lehetőséget kínálunk a tehetséges tanulóknak tudásuk és képességeik alkalmazására. A tanórai differenciálással mód van a tempóban történő gazdagításra is, hiszen a tehetséges gyerekek az átlagosnál gyorsabban végzik munkájukat, ezért ugyanabban az időben, mint társaik, több ismeretet, kiegészítő elemet lehet bevinni a tanítás-tanulási folyamatba.
Működő tehetségműhelyünk jellemzői:
A program neve: Irodalmi színpad az Erkel gimiben
A programban a színház és színjátszás iránt érdeklődő tanulók tapasztalati úton történő megismertetése az előadásra szánt darab kiválasztásától a színpadra állításig. Hiszünk abban, hogy napjainkban szükség van olyan gimnáziumi végzettséggel rendelkező fiatalokra, akik általános tudásuk mellett képesek a dráma és a többi művészetek értő befogadására és értelmezésére, fejlett kommunikációs és kooperációs készségeik, nyitottságuk és empatikus képességeik birtokában bármely szakterületen megállják a helyüket. Az alkotás folyamatában megtanulják, milyen érzés a szereppel történő azonosulás. Lehetőségük van önmaguk és egymás jobb megismerésére, a felelősségvállalásra. A különböző szituációkba történő beleéléssel, a párbeszédekkel a nyelvi, kommunikációs készség, a cselekvéssor eljátszásával a kinesztetikus készség fejlődik.
A gimnázium Gyula, valamint a környék oktatási és kulturális központja. A gimnázium vonzáskörzete Békés megye, de távolabbról, akár az ország határain túlról is érkeznek növendékek.
Munkánkat térségi hatókörben végezzük, de különösen Békés megyére összpontosítunk. Elsősorban a Gyulai Tankerületi Központhoz tartozó általános és középiskolákkal, a Békéscsabai Pedagógiai Oktatási Központ Bázisintézményeivel, a Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gyulai Tagintézményével kívánunk együttműködni. Célunk továbbá, hogy a Szegedi Tudományegyetemmel és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel kialakított együttműködésünkben is helyet kapjon a tehetséggondozás. Az idegen nyelv oktatása, a kulturális együttműködések kapcsán építünk az iskola nemzetközi kapcsolatrendszerére: az aradi Csiky Gergely Főgimnáziumra, a ditzingeni gimnáziumra, Budrio város középiskolájára, továbbá a Magyar Francia Ifjúsági Alapítvánnyal történő együttműködésre.
Intézményünk bekapcsolódott a Magyar Tudományos Akadémia által indított „Középiskolai MTA Alumni Programba, melynek keretén belül a mára kutatóvá érett diákok egykori alma materükhöz fűződő kapcsolatukra építve hozzák köze¬lebb a középiskolás fiatalokhoz a tudományos gondolkodás értékeit, a felfedezés, a megismerni vágyás örömét.
Törekszünk más Tehetségpontokkal, valamint a településen működő civil szervezetekkel, az intézményt támogató alapítványokkal való együttműködésre. Az együttműködés az alábbi területekre terjed ki:
- közös rendezvények (pl. előadások tehetséggondozás témában);
- rendhagyó tanórák, foglalkozások tartása;
- műhelymunkák;
- jó gyakorlatok megosztása;
- pályaorientációs rendezvények;
- pályaorientációs tanácsadás;
- egyetemlátogatás;
- Öveges-labor látogatása általános iskolás tanulók számára.
A tehetség megjelenítésére és fejlesztésére hagyományosan számos tanítási és tanuláson kívüli programot biztosítunk, melyek mindegyike lehetőséget ad a tanulóinknak a kibontakozásra a következő területeken: nyelvi, logikai, matematikai, testi- kinesztetikus, térbeli, zenei, inter- és intraperszonális.
- emelt szintű tagozatos képzések;
- fakultatív felkészítés az emelt szintű érettségire;
- szakkörök, műveltségi körök, önképző körök;
- versenyfelkészítés;
Tervezett programok:
- tehetségműhely működtetése: Irodalmi színpad
- saját szervezésű versenyek, rendezvények: pl. tantárgyi versenyek; Implom József Országos Középiskolai Helyesírási Verseny, Matematika szakmai nap, Költészet napi projekt
- tudomány-népszerűsítő program: MTA Alumni program
- kulturális programok (pl. Erkel Diák Ünnepek, DÖK rendezvények)
- tanulmányutak (pl. Bűvösvölgy)
- témanapok, témahetek; (pl. „Egészségesen éld az életed” témanap, Magyar Diáksport Napja, Fenntarthatósági, Digitális, „PÉNZ7” pénzügyi és vállalkozói témahét)
- sportfoglalkozások, edzések (Magyar Diáksport Szövetség Aktív Iskola programja)
- Oktatási Hivatal Bázisintézményi programjai
- SZTE Partneriskolai programja
- pedagógus továbbképzések
- tehetséggondozó munkacsoport létrehozása: a tehetséggondozó program kidolgozása
A program fenntarthatóságát intézményünk fenntartója, a Gyulai Tankerületi Központ biztosítja. A pályázati források mellett az iskolához kapcsolódó alapítványok, civil szervezetek bevonásával kívánjuk támogatni a szakmai munkát. Továbbá számos partneri felajánlás érkezik az iskolába: pl. rendhagyó tanórák, jogi előadások, pályaorientációs programok.
Pályázati tevékenységeink:
- EFOP-3.2.3-17-2017-00035 – Digitális környezet kialakítása a Gyulai Tankerület intézményeiben - digitális pedagógiai-módszertani csomagokra épülő programok megvalósítása
- „A hazai nagy hagyományú országos szervezésű tanulmányi és sport versenyek támogatása” NTP-TMV-M-22 – az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny előkészítésével, szervezésével, megrendezésével összefüggő koordinációs feladatok támogatása