Iskolánk, a Budapest I. Kerületi Petőfi Sándor Gimnázium nagy múltú, 134 éves fővárosi gimnázium, amelyben 4, illetve 5 éves gimnáziumi osztály működik. 5 tagozatkódunkkal évfolyamonként 4 osztályt indítunk: nyelvi előkészítő, nyelvi tagozat, történelem, matematika orientációjú és általános tantervű osztályok. Küldetésünk célja egy olyan intézmény működtetése, amely minden tanuló számára biztosítja az általános műveltség megszerzését és ezáltal segíti őket a tudatos pályaválasztásban; azaz célkitűzésünk, hogy gyermekeink olyan pályát válasszanak, amely képességeiket és készségeiket figyelembe véve leginkább adekvát számukra. Ebben nyújt támogatást intézményünk. Ezért a pedagógiai munkánk fontos részét képezi a tanulókban rejlő tehetség felfedezése, kibontakoztatása és támogatása, melynek fontos alapja a tanárok és a tanulók közötti folyamatos együttműködés. Tanulóink jól teljesítenek, az elmúlt tanév során a diákok több, mint 80%-a nyert felvételt közvetlenül érettségi után egyetemre, a többiek felsőfokú szakképzésben tanultak tovább. Nyelvi képzésünk magas színvonalú, köszönhetően a nyelvi előkészítő és nyelvi tagozatú osztályok működtetésének, így érettségire szinte minden tanuló rendelkezik egy középfokú nyelvvizsgával, és nagyon sokan két nyelvből is. Mindezt elősegítik nemzetközi cserekapcsolataink is. A tehetséggondozásban a pedagógusok munkáját segíti az idei tanévben létrehozott Menta Team, amelyben az iskolapszichológus mellett két fejlesztő pedagógus és egy iskolai szociális segítő tevékenykedik. A Team tagjai együttműködve az osztályfőnökökkel, a szaktanárokkal az egyéni fejlesztések, a tanulás-módszertani foglalkozások mellett csoportos foglalkozásokat is szerveznek (csapatépítő, önismereti, érdeklődési köröket feltáró, prevenciós) a tanulóknak. Az oktató-nevelés folyamatában a hagyományos tanítási módszerek mellett az alábbi módszereket helyezzük előtérbe: a kooperatív tanulás támogatása kiscsoportos és csoportos formában, tantárgyi integráció a projektmunkában, élményalapú tanulás, kutatásalapú tanulás, interaktív órák. A tehetség „ébresztését” és gondozását szolgálják a különböző szakkörök, sportfoglalkozások és táborok. Évek óta sikeresen működik az iskola színjátszó köre, PSG Színkör, amely minden tanévben egy-egy színdarab feldolgozásával, színpadra vitelével foglalkozik. Tevékenységük kiegészül a rendszeresen megszervezett nyári drámatáborral, amelyben a színjátszó kör vezetője olyan diákokra is számít, akik tanulási nehézségekkel küzdenek. A drámapedagógia eszköztára fejleszti a beszédkészséget, a memóriát, a koncentrációt és az önismeretet, így a tehetséggondozásban is kiemelkedő szerepet vállal. A sport területén a röplabda sportköri foglalkozások jelentenek jól működő tehetséggondozást, mert diákjaink sportegyesületekben tudják folytatni pályafutásukat az itt megszerzett tudásuk alapján. Valamint a diákolimpiák keretében rendszeresen eredményesen megmértetettjük tehetségeinket más középiskolák csapataival.
A Tehetségpont működését kezdetben az intézményen belül, helyi szinten szeretnénk megvalósítani. Részt kívánunk venni a MATEHETSZ és a Tempus Közalapítvány által szervezett továbbképzéseken. A „Petőfi Napok” programsorozat keretében Tehetségnapot szervezünk, melyen az egy-egy tehetségprogramban résztvevő tanulóink számolnak be diáktársaiknak, tanáraiknak, meghívott vendégeknek a tehetségprogramban szerzett tapasztalataikról. Emellett tehetséggondozással foglalkozó szakembereket kérünk fel egy-egy előadás megtartására. Továbbra is működtetjük a DÖK és a SZMK közös projektjében idén megvalósított PILVAX Közösségi Teret, ahol diákjaink alkotásaiból a tanév folyamán kiállítást rendezünk, tehetséggondozó programokat szervezünk, melyekbe bevonjuk volt diákjainkat és a szülőket is. Rendszeresen indítjuk tanulóinkat kerületei, megyei és országos tanulmányi-és sportversenyeken, diákolimpián. A tanulóknak a következő partnerekkel és helyszíneken szervezünk foglalkozásokat és az ott megszerzett tudást és tapasztalatot beépítjük az oktatás-nevelés folyamatába. Ezek a partnereink: Örkény Színház, Bajor Gizi Színészmúzeum, Kelenvölgyi Közösségi Ház, KÁVA Kulturális Műhely, Kerekasztal Színház, Petőfi Irodalmi Múzeum, Dráma a Nevelésért Alapítvány, ELTE, SOTE, WWF, Budapesti Diáksport Szövetség, British Council, Budapest Főváros Önkormányzata, Budavári Önkormányzat, Perőcsény település, FŐKERT Nonprofit Zrt, Hungaromet. Emellett a tanulók nyelvi és kommunikációs készségének fejlesztését támogatja jelenleg működő külföldi cserekapcsolatunk Svájcban (Collège et École de culture générale Madame de Staël Carouge-ban). A jövőben szeretnénk emellett újabb partneriskolát szerezni. Mindezen felül keressük az együttműködést a körzet tehetségpontjaival.
Az egyes tehetségterületek fejlesztésére nagy hangsúlyt kívánunk fektetni az oktatás-nevelés folyamatában, különböző színtereken: tanórákon, tanórán kívül, nyári táborokban, tanulmányi kirándulásokon. Ezeken a foglalkozásokon elsődleges szempont az élménypedagógia megteremtése; növekedjen tanulóinkban a motiváltság, a kreativitás, a flow-élmény, az elköteleződés egy új terület felfedezése, megismerése iránt.
A tehetségfejlesztés jelenleg is működő és sikeres színterei intézményünkben: speciális osztály (nyelvi előkészítő), tagozatos osztály (történelem tagozat), mentorprogram, a különböző versenyekre való felkészítés, iskolai vers- és prózamondó verseny, iskolai fotópályázat, iskolai ünnepélyek műsorainak összeállítása és előadása, délutáni foglalkozások, szakkörök, művészeti tevékenység (színjátszó kör), változatos sportfoglalkozások (kupák, házi versenyek), évközi és nyári kerékpártúrák, sítábor, gyalogtúra tábor, tanulmányi kirándulások, színházlátogatás, múzeumlátogatás, PILVAX Közösségi Tér kulturális programjai, iskolai csereprogram testvériskolával, nyári táborok (színjátszó tábor, DÖK tábor, észlelőtábor Ráktanyán, sporttábor), pályaorientációs nap szervezése régi diákok bevonásával, tanulmányi kirándulások szervezése külső helyszínekre (üzemlátogatás).
A Tehetségponttá válást követő első évre tervezett konkrét programjaink:
• Tehetségnap megszervezése
• Tehetségtábor megvalósítása pályázati forrásból
• Továbbképzés szervezése a pedagógusoknak a tehetséggondozás területén
• Nemzeti Tehetségprogram pályázataiban való részvétel, pályázatírás és megvalósítás
• Kapcsolatépítés külföldi partneriskolákkal
• Erasmus kapcsolat kiépítése
• Részvétel az ODE online fesztiválján
• Részvétel Diákolimpián
A PSG Színkör az általuk színpadra vitt előadásokon támogatói jegyek bevételével finanszírozza munkája egy részét. Idén egyéni szülői felajánlás segítette a jelmezek beszerzését. Emellett az intézmény alapítványának („Együtt a Petőfiért” Petőfi Sándor Gimnázium Alapítvány) támogatása segíti a színkörösök, sportkörösök, Zöld Kör tevékenységét és a táborok (DÖK tábor, színjátszó- és csillagász tábor)) szervezését. Az iskolai alapítvány segíti a házi versenyek finanszírozását és a győzteseinek jutalmazását is. A Röplabda Sportkör eredményes szerepléséért támogatásban részesül a BDSZ (Budapesti Diáksport Szövetség) által. Ezen felül pályázatokból igyekszünk finanszírozni a tehetséggondozás támogatását, fenntartását; folyamatosan figyelemmel kísérjük a kiírt pályázatokat.