Az Ádám Jenő Általános Iskola Kazincbarcika Város Önkormányzata által fenntartott intézmény.1979-ben alapították. Kezdetektől fogva ének-zene tagozatos általános iskola. 1996-tól összevont iskolaként működött Ádám Jenő - Központi Általános Iskola néven. Ekkor bővült az iskola profilja az ének-zene emelt szintű oktatásának megtartásával emelt szintű matematika és rajz tantárggyal. Kiemelt szerepe volt a testi nevelésnek és a mozgásnak. 2007-ben újabb összevonással négy tagintézményből álló intézménnyé vált Ádám Jenő Általános Iskola néven. Időközben egy tagintézményünket átvette a református egyház. Jelenleg egy székhelyintézménnyel és két tagintézménnyel működünk.
1) - Iskolakoncepciónk vezérfonala a humánum, minden fázisában arra törekszünk, hogy a gyermek optimális személyiségfejlődését szolgáló emberi esélyegyenlőségen alapuló képzési rendszert dolgozzunk ki, s folyamatosan jobbítsuk azt."
Programunkkal hozzájárulunk a hátrányos helyzetű gyerekek esélyegyenlőségének megteremtéséhez.
2) - Közös munkánk csak úgy lehet eredményes, ha az "iskolahasználók" köre: a diákok, a szülők és a pedagógusok együttműködve, közös erkölcsi alapvetéssel, mindannyiunk megelégedésére élnek és dolgoznak együtt.
3) - Iskolatörténetünk minden fázisában fontosnak tartottuk és a jövőben is kiemelt feladatnak tartjuk a tehetségek megtalálását és fejlesztését, életpályájuk megalapozását.
4) - Iskolai életünk kiemelt területei, amelyek a tehetséggondozásban részt vesznek: a zeneművészet, a sport és a természettudománnyal foglalkozó tantárgyak.
Célunk, hogy ezeket a területeket a személyiségfejlesztés szolgálatába állítsuk.
I) - Végigtekintve eddigi tevékenységünket az alábbi eredményeket mutathatjuk fel:
Az ének-zenei nevelés több mint harmincéves múltra tekint vissza.
- Az iskola nevének megválasztása is utal zenei elkötelezettségünkre. Az emelt szintű ének oktatás mellett harminckét éve működik iskolánkban két kórus.
A Nagykórus többször mutatkozott be a városon kívül is. Országos megmérettetéseken vett részt. Kétszer volt résztvevője a Kodály Zoltán Magyar Kórusversenynek, és hat alkalommal mutatkozott be a Pünkösdi Ének Nemzetközi Gyermekkórus Fesztiválon. A megmérettetéseken mindig kivívta a szakmai zsűri elismerését. A Kiskórus is igyekszik egyre szélesebb körben megmutatni magát. Egy alkalommal a Pünkösdi Ének Nemzetközi Gyermekkórus Fesztiválon ezüstminősítést ért el.
- A klasszikus zenei nyelv megértéséhez fontos a zenei anyanyelv a népzene ismeret és szeretete is. Tagiskolánkban hosszú éve működő Kalácska népzenei együttes országos népzenei versenyen szerzett több alkalommal Arany minősítést.
Az iskola rendezésében kerül sor a kistérségben népszerű népdaléneklési verseny, amely a környék énekelni szerető közösségeit nagy számban mozgatja meg. Ennek felmenő versenye a Tiszán innen-Dunán túl Országos népdaléneklési verseny. Az országos döntőben több éven keresztül kaptak tanítványaink arany minősítést.
II) - A mindennapos testmozgásra nevelés fontos területe az iskolai nevelőmunkánknak.
Kiemelt sportágaink a grundbirkózás, az atlétika, a kézilabda és a labdarúgás. Szakköri kereten belül folyik évek óta a munka.
- Intézményünk 1998-tól vesz részt a grundbirkózó diákolimpián. A II-III. korcsoportosok körében kedvelt sport, így minden évben jelentős tömegbázissal rendelkezik a szakkör. Közülük a legjobbak képviselik iskolánkat a versenyeken. A kemény edzéseknek köszönhetően több mint tíz éve végeznek a fiúk az országos versenyeken az első három között. Célunk a lányok bevonása a jövőben a versenyzők közé
- Atlétikában 15 éve az országos bajnokságok résztvevői között versenyeznek az iskola diákjai futásban, távolugrásban, kislabda dobásban, négy-és ötpróbában.
- A kézilabdacsapat több mint 15 éve versenyzik az Országos Gyermekbajnokságon. Rendezője és résztvevője 18 éve a Borsod Kupa Nemzetközi Kézilabdatornának, és az alsósokat megmozgató ERIMA szivacskézilabda versenynek.
- Labdarúgásban az I-II. korcsoport Országos Diákolimpia döntőben sikeresen vesz részt. A III-IV. korcsoport csapata területi döntők győztesei között van.
- Az iskola részt vesz az intézményi Bozsik programban, amely az utánpótlás nevelésben játszik fontos szerepet.
III) - 1996-tól iskolánkban emelt szintű matematikaoktatás folyik. Évenként egy osztály tanulja magasabb óraszámban ezt a tantárgyat. Intézményünk 1992-től rendezője és résztvevője az Észtörő kistérségi matematika versenynek, a Jedlik Ányos Országos matematika és fizika verseny, és a Zrínyi Ilona matematika verseny regionális fordulójának.
- 2006-tól öt alkalommal került be a Bolyai matematika verseny országos döntőjébe. Legjobb eredményét 2011-ben érte el országos 6. helyezettként.
Továbbra is dolgozunk az eddig elért eredmények megtartásán. Fontosnak tartjuk az iskolánkba bekerülő tehetségek minél korábbi felismerését és a megfelelő irányítását. Ebben segít az iskolapszichológusunk által már megkezdett önismereti körök működtetése 1-8. évfolyamon. A komplex személyiségfejlesztés fontos része ez, amely jól kapcsolható a művészeti és a testi kinesztetikus neveléshez egyaránt.
A kialakítandó tehetségpont tevékenységének hatóköre az intézmény. Célunk a tanulók, a pedagógusok és a szülők bevonása a közös tevékenységbe. Fontos a város és a térség tehetségeivel a kapcsolattartás.
1) - A tehetségazonosításban számítunk a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézetnek, mint Tehetségpontnak, a szakértelmére.
2) - A tehetségek felkutatásában számítunk az Egységes Kistérségi Pedagógiai Szakszolgáltató Központ támogatására.
3) - A tehetséggondozásban elvárjuk tagintézményeink együttműködését.
( Ádám Jenő Általános Iskola, Dózsa György Tagiskola, Gárdonyi Géza Tagiskola)
4) - Együttműködési szerződést kívánunk kötni a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnáziummal.
5) - Számítunk a Surányi Endre Szakképző Iskola és Kollégiumra (sport), Deák Ferenc Szakképző Iskolára (művészet) a továbbgondozásban.
6) - Kazincbarcika város harminchárom települést összefogó kistérség központja.
Hatókörünket, az eddigiekhez hasonlóan, a város és a kistérség intézményeire kívánjuk kiterjeszteni, annál is inkább mivel egyik tagintézményünk vidéken található.
7) - Az egyesületekkel létrehozott együttműködési forma fontos állomása tehetségek továbbgondozásának.
a) - kazincbarcikai Kézilabda Sportegyesülettel kézilabdásainkat gondozza tovább.
b) - Labdarúgásban az iskola a Sajóvölgye Focisuli Sportegyesületnek az intézményi bázisa vagyunk.
A tehetségek versenyeztetésében és a pedagógusok továbbképzésében a BAZ Megyei Szakmai Szakszolgálat Közművelődési és Sportintézet segítségére.
A rendezvények szervezése, a versenyeztetés szükségessé teszik a megyei és az országos szervezetekkel a kapcsolatfelvételt. Az együttműködés formáit a Tehetségpont konkrét programjai fogalmazzák meg.
Célunk az eddigi tehetségformák megtartása és a bővítése.
Művészet, személyiségfejlesztés területén:
1. A harminckét éve működő iskolai Kiskórust és Nagykórust a továbbiakban is működtetni kívánjuk a jelenlegi 120 fős létszám megtartásával.
2. Az intézményben működő Kalácska népi énekegyüttest tovább működtetjük.
3. Az alsó tagozatban a néptánc szakkör munkáját bővíteni kívánjuk. Tervezzük a csoportok számának növelését, és a tánctanítást, a társas tánc világának megismerésére is kiterjesztjük.
4. Színjátszó szakkör létrehozását tervezzük, amelynek munkája több ponton összekapcsolható a kórus és a tánccsoportok munkájával.
5. A komplex művészeti neveléssel és az önismereti csoportok működtetésével biztosítani kívánjuk gyermekek érzelmi intelligenciájának növelését.
Tervezzük művészeti tábor szervezését, ahol kulturális gálán mutatkoznának be a résztvevő csoportok.
Sport területén:
1. A grundbirkózó, atlétika, kézilabda, labdarúgás sportágakban szakköröket működtetünk a jelenlegi létszámok megtartásával.
2. Kiegészítjük:
" sakkszakkör működtetésével, amely szellemi sportként jelenik meg. Feladat a tehetségek megtalálásával a szakköri létszám emelése.
" Leány grundbirkózó csapat, és leány labdarúgó csapat létrehozásával.
3. Edzőtáborokat szervezünk a csapatépítés erősítése érdekében.
4. A tehetségek kiválogatása és a rendszeres testmozgás népszerűsítése érdekében osztálybajnokságok, kupamérkőzések lebonyolítását tervezzük.
Konkrét egyéves programtervünk a következő:
1. A tehetségek azonosítása pszichológiai tesztek segítségével történhet az iskolapszichológus irányításával.
Előkészítőt tartunk az alsó tagozaton a matematikában tehetségesek kiszűrésére.
A tehetségek kiválasztásában a zene és a sport területén segítségünkre lesznek működő szakköreink.
Színjátszó kör elindítása a felső tagozatosok számára a verbális-és mozgásképességek fejlesztésére.
Önismereti foglalkozások megtartása és kibővítése.
2. Tervezzük olyan programok kidolgozását, amelyben kiemelt szerepet kapna a szakmai kérdések mellett a komplex személyiségfejlesztés.
A kiválasztott tehetségterülethez kapcsolva projekt feladatokat határozunk meg.
" Kistérségi népdaléneklési versenyt rendezünk, szóló és kisegyüttes kategóriában.
" Az Éneklő Ifjúság napjához kötve dalostalálkozót és zenei műveltségi vetélkedőt szervezünk a kistérség intézményeinek.
" Tudományok hete projekthetet rendezünk a természettudományok népszerűsítésére.
Ezen belül:
o Bemutatkoznak a kis matematikusok; egészségnap, környezetvédelmi nap megtervezése,
o Észtörő kistérségi matematika verseny megrendezése;
o szelektív hulladékgyűjtés (elem, papír PET palackgyűjtés) népszerűsítésével.
" Dózsa Kupa kistérségi kézilabda kupa szervezése, csapataink részvétele.
" Ádám Kupa labdarúgó bajnokságot rendezünk intézményi szinten.
" Borsod Kézilabda Kupa lebonyolítása.
" ERIMA Megyei Szivacskézilabda Kupa lebonyolítása.
Anyagi támogatóink közé tartoznak az iskolai alapítványok, amelyek bevétele az adó 1%-ból és egyéb befizetésekből áll össze. Tehetségeink támogatói a diákönkormányzatok és a szülői szervezetek is. A versenyeztetés támogatására gyakran sikerül megnyerni kisebb, nagyobb cégek, mint szponzorok támogatását és önkormányzati képviselők támogatását.
Évről évre pályázati pénzek nyertesei is vagyunk.
Több alkalommal nyertünk:
- a Wesselényi pályázaton,
- BAZ megye Mecénás pályázatán sportolóink;
- Pro Renovanda Cultura Hungariae pályázatán kórusaink 2 évenként;
Reméljük, a jövőben is megtaláljuk ezeket a lehetőségeket, és az eddigiekhez hasonlóan tudjuk támogatni tehetségeinket.
Iskolánk pedagógusai eddigi oktató-nevelő munkájuk során többéves illetve évtizedes tehetséggondozó múlttal rendelkeznek. Munkájuk eredményeként számos diák került a megye és az országos versenyek legjobbjai közé. Sokan választják a megye legkiemelkedőbb középiskoláit, megtartva eddigi eredményeiket. Évente többen választanak művészeti középiskolát az itt megszerzett tudás birtokában. Sokan választják a sportot fő tantárgyukká a továbbtanuláskor.
A tehetségek felismerése érdekében nagy tehetséggondozási tapasztalattal rendelkező szakembereket nyertünk meg:
- Sarka Ferenc - a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnökét;
- Dr. Lubinszki Mária - okleveles pszichológust, pszichológia szakos tanárt, a Miskolci Egyetem tanszékvezető egyetemi adjunktusát;
Iskolánk dolgozói, akiket megnyertünk a tehetségpont működtetéséhez:
- Molnárné Marczis Erzsébet - történelem ének-zene szakos tanár, pedagógus szakvizsga, kórusvezető, a KÓTA ifjúsági zsűri listájának tagja, 29 éves tehetséggondozó múlttal;
- Dr. Gerbár Lászlóné - általános iskolai ének-zeneiskolai szolfézstanár, kórusvezető, 30 éves tehetséggondozó múlttal;
- Szentesi Mária - általános iskolai ének-zene szakos tanár, történelem szakos bölcsész, népdalkör vezető, 20 éves tehetséggondozó múlttal;
- Béres Zsuzsa - néptáncpedagógus, a Kodály Zoltán Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára, 20 éves tehetséggondozó múlttal;
- Lukácsné Gaál Ágnes - általános iskolai tanító, magyar szakos általános iskolai tanár, drámapedagógus, "Iskolai tehetséggondozás" 30 órás továbbképzésen részt vett;
- Haraszti Istvánné - magyar szakos általános iskolai tanár, iskolai könyvtáros, tehetséggondozó mentor továbbképzése folyamatban;
- Fejes Eleonóra - matematika-kémia-számítástechnika általános iskolai tanár, 25 éves tehetséggondozó múlttal;
- Hajde Éva - matematika-kémia szakos általános iskolai tanár; 27 éves tehetséggondozó múlttal;
- Molnár Anna - matematika-kémia-technika szakos általános iskolai tanár, 30 éves tehetséggondozó múlttal;
- Molnárné Madar Mária - matematika-fizika szakos általános iskolai tanár, 25 éves tehetséggondozó múlttal;
- Kócsiné Bialkó Ildikó - biológia-technika-fizika szakos általános iskolai tanár, matematika szakos mester tanár;
- Kondor István - földrajz-testnevelés szakos általános iskolai tanár, testnevelés szakos mestertanár testnevelés pedagógus szakvizsgával, 25 éves tehetséggondozó múlttal;
- Kócsi József - biológia technika számítástechnika szakos általános iskolai tanár, TF középfokú labdarúgó edző, UEFA "A" licences labdarúgó edző, 24 éves tehetséggondozó múlttal;
- Görcsös Lászlóné - földrajz-testnevelés szakos általános iskolai tanár, a sakkszakkör vezetője 15 éves tehetséggondozó múlttal;
- Oláh Zsoltné - biológia-testnevelés szakos általános iskolai tanár, gyógytestnevelő, kézilabdaedző, 30 éves tehetséggondozó múlttal;
- Bejczi Tímea - okleveles pszichológus, pszichológia szakos tanár, iskolapszichológus, az önismereti körök vezetője;
Célunk olyan szintű tehetségfejlesztés, amelyben a megszerzett kompetenciák a középiskolai tanulmányok során alapot adnak az azonosított tehetségek továbbfejlődéséhez.
Ezért tervezzük:
- egyéni és csoportos tehetségfejlesztő foglalkozások megtartását, bővítését;
- egyéni tehetségfelmérést és követést;
- az eddig kialakított munkamódszerek hatékonyságának a növelését;
- a tehetséges tanulók eljuttatását a megfelelő szintű versenyekre;
- az eddigi gyakorlathoz hasonlóan a térség általunk szervezett versenyeinek, rendezvényeinek megtartását;
- az eddig működő érdeklődési körök szakkörök további működtetését, létszámának megtartását;
- a művészeti csoportokban közösségformáló erő mérését ún. klímaméréssel;
- együttműködést a térségben kialakított tehetségpontokkal, az azonosítás, a fejlesztés és a programok megismerése területén;
- évenként konzultációt a tehetséggondozásban részt vevő szakemberekkel;
- tanulmányutak szervezését, más tehetségpontok látogatását, a meglévő cserekapcsolat ápolását Rimaszombattal, új cserekapcsolat kialakítását.
Tehetséggondozó tevékenységünket az eddigi hagyományainkra alapozva az alábbiakra alapozzuk:
- Kazincbarcika Város Önkormányzata, mint fenntartó támogatásával;
- Együttműködést tervezünk a város és a térség tehetséggondozó intézményeivel;
- Bemutató órák szervezésével, módszertani ötletbörzével, nyílt napok és gálaműsorok rendezésével kívánjuk eredményeinket propagálni.
Oktató-nevelő munkánkban a tanulók mellett legfontosabb partnernek a szülőket tekintjük. Ügyelnünk kell arra, hogy programjaink eljussanak a családokhoz, és az érdeklődő civilekhez.
Ehhez kívánjuk felhasználni:
- a Szülői Munkaközösség segítségét,
- az alapítványaink támogatását.
- szponzoraink érdeklődését.
A felsorolt kapcsolatok további erősítései biztosítékul szolgálhatnak arra, hogy a leírt tehetséggondozási program megvalósítható legyen.