Helyi nevelési programunkat Nagy Jenőné: Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel c. program felhasználásával készítettük. Saját képünkre, adottságainkra, a lehetőségek figyelembevételével tekintettel fogalmaztuk meg céljainkat, feladatainkat. Az eddigi évek kialakult szokásaira, meglévő értékeinkre építünk. Programunk legfontosabb pillére az érzelmi nevelés és a gyermeki kíváncsiság kielégítése. Ezek az alapok, amelyeket építhetünk, annál is inkább, mivel óvodánkban nagyon magas a HH, valamint a HHH gyermekek aránya. Előbbi 88 %, az utóbbi 72 %. Óvodánk ezért integrált (IPR) nevelést is folytat. Hittünk és hiszünk benne, hogy minden gyermekben érték rejtőzik, nekünk felnőtteknek kell azt felszínre hozni, kibontakoztatni, ne maradjon rejtve a világ előtt. A korán felismert tehetségtöbblet a későbbi többletteljesítmény ígéretét hordozza, a gyermek számára optimálisan fejlesztő oktatási-nevelési környezetben átlagos fölötti teljesítmény elérését teszi lehetővé. Az esélyegyenlőség megvalósítása érdekében a gyermekek tehetségének felismerése, kibontakoztatása, valamint a gyengeségek felismerése kihívást jelent az óvodapedagógusok számára.
Óvodánk 2010 szeptemberétől a TÁMOP-3.4.3 projekt megnyerésével tehetséggondozást folytatott az alábbi területeken:
- iskolaérlelő, megerősítő foglalkozás, (személyiségfejlesztés a drámapedagógia eszközeivel, mozgásfejlesztés, nyelvészeti)
- kézműves foglalkozás,
A gyermekek fejlesztését óvodánk épületében valósítjuk meg. Jó gyakorlatainkat szívesen megmutatjuk, továbbadjuk érdeklődő kollégáknak, közelebbi és távolabbi óvodáknak is. Együttműködünk a maglódi Napsugár óvodával, (amely már Tehetségpont), a hejőkeresztúri IV. Béla ÁMK-val, (az IPR-tehetségfejlesztő program keretén belül is).
A tanév elején a DIFER alapján szűrjük ki a legtehetségesebb gyermekeket.
Létrehozzuk a
- a Kézműves műhelyt (amelynek darabjaiból év végén kiállítást rendezünk),
- matematika,
- nyelvészeti,
- grafomotorika
Eddigi tevékenységünket EU pályázat segítségével, valamint önerőből finanszíroztuk, de a továbbiakban a fenntartó, valamint helyi alapítványok segítségével kívánjuk programunkat biztosítani.
Óvodánk uniós pályázatot nyert a tehetségfejlesztés, tehetséggondozás témakörben. E témakörben rendezett továbbképzéseken, hospitálásokon vettünk részt, amelyekkel igyekeztünk megteremteni munkánkhoz a szakmai hátteret.
Palakovics Erzsébet az ELTE fejlesztőpedagógia szakán végzi tanulmányait (diplomáját előreláthatóan 2012. júniusában kapja meg), segítséget nyújt a tehetségek azonosításában.
Együttműködünk a dabasi IGAZGYÖNGY Általános Iskola és Egységes Pedagógiai szakszolgálattal, akik rendszeresen pszichológiai, nevelőmunkát segítő tanácsokat adnak.
Az eddigi jó kapcsolatunkat továbbra is fenntartjuk a tatárszentgyörgyi CKÖ-vel.
A gyermekek egyéni fejlesztése képességeiknek megfelelően Helyi Nevelési Programunk fő feladata.
Gyermekeink részére az eddig használt DIFER mérőlapokat, dokumentumokat áttekintjük. Meghatározunk sikerkritériumokat, amelyeket évente felülvizsgálunk, a hatékonyság növelése érdekében a sikerkritériumokat, valamint az elért eredményeket minden esetben összehasonlítjuk.
Kérdőíves formában rendszeresen visszajelzést kérünk a szülőktől, kikérjük véleményüket, észrevételeiket.
A tehetséggondozás területén folyamatos önképzést végzünk, az ott szerzett ismereteket felhasználjuk a minél eredményesebb, hatékonyabb munka érdekében.
Mindenképpen szeretnénk megtartani az eddigi jó kapcsolatot az óvoda, a szülők és családok között. A szülők bizalma, érdeklődése, együttműködése az óvodapedagógusok motivációját növeli. Óvodánk nyitott minden érdeklődő számára, jellemző ránk az egymástól való tanulás, a tapasztalatok átadása.