Az elmúlt évek során iskolánkban kialakítottunk egy szisztematikus, alulról építkező, több lépcsős modellt elsősorban a matematikai tehetséggondozásban. Tehetséggondozó programunk általános célja az, hogy tanulóink matematikai gondolkodása, tudása a saját képességeiknek megfelelő szinten fejlődhessen úgy, hogy eredményesek legyenek tanulmányaik során, biztos alapokat kapjanak ahhoz, hogy a későbbiek során elsősorban a műszaki, informatikai pályákon, a munkaerőpiacon megállják a helyüket.
Konkrét céljaink között szerepelt a matematika oktatás támogatása, kiterjesztése, differenciált képességfejlesztés, a pályaorientáció segítése. A tehetséggondozásunk célja kettős. Egyrészt célul tűztük ki a tanulók használható tudásának, önálló gondolkodásának és önálló munkavégző képességének átlag feletti növelését, ezáltal a matematikatanítás színvonalának és eredményességének emelését. Másrészt szeretnénk azt is elérni, hogy iskolánk tanulói minél sikeresebben szerepeljenek a tantárgyi versenyeken. A rendszer elemei már rendelkezésre álltak. A szakszerűség növelése céljából egy matematika szakos kollégánk tehetségpedagógusi képzésben vett részt. Az ő feladata a rendszer szakmai felügyelete, fejlesztése.
Az elmúlt években megtapasztalhattuk a program eredményeit is. Számszerűsíthető eredményként tartjuk nyilván a matematika tantárgyi és verseny eredmények, mérési statisztikák javulása, országos rangsorban előbbre lépés. Az utóbbi 8-10 évben iskolánk folyamatosan az első helyek egyikén szerepel a kompetenciaméréseken.
Egyéb változások: a matematikaoktatás hatékonysága nő, pozitív visszajelzések, nagy kereslet az iskola iránt. A pedagógiai haszna abban is megnyilvánul, ha minél több tanuló számára tudunk valamilyen sikerélményt biztosítani, a tehetséggondozásban részt vevők húzóerőként hatnak a tanításban. Az önálló munkára való nevelés eredményeképpen remélhetjük, hogy a tanulók jobban megállják helyüket a felsőoktatásban és a munka világában
Arra nincs módunk, hogy a többi tantárgy vagy műveltségterületen is ilyen rendszert hozzunk létre. Viszont úgy gondoljuk, hogy a matematikai tehetséggondozás léte és eredményei pozitív példát állítanak a többi kolléga elé, akik néha csak egy-egy tehetséges tanulóval foglakoznak.
A tehetségpont jó felkészültségű tanári gárdával rendelkezik, egy kollégának van speciális végzettsége, ő tud segíteni az esetlegesen felmerülő kérdésekkel. Sajnos iskolapszichológussal nem rendelkezünk. A fenntartó ehhez nem tudott pénzügyi keretet biztosítani, az alapítvány sem bírna el egy ekkora munkabér terhet. Sajnos az is gond, hogy szakembert sem tudunk találni. Pszichológus hiányában az ifjúságvédelmis kolléganőnk munkájára számítunk, aki tapasztalatai és végzettsége (szociálpedagógus) bizonyos mértékig tud segíteni, illetve tudja, hogy kit kell továbbküldeni szakemberhez.
A tehetségpontunk elsősorban iskolai hatókörrel működik, de szükség esetén korlátozott létszámban tudunk fogadni más iskolából érkező jelentkezőt is. Anyagi és szakmai erőforrásaink nem teszik lehetővé, hogy ennél szélesebb körben tevékenykedjünk. Munkánkhoz a helyben elérhető intézményeket és erőforrásokat kívánjuk elsősorban igénybe venni a mindenkori lehetőségek függvényében. Nagyon jó a kapcsolatunk a Széchenyi Egyetemmel, a Pedagógiai Oktatási Központtal, a Kisalföldi Tehetségsegítő Tanácssal, a Veszprémben működő Erdős Pál iskolával, a németországi partnereinkkel (GDS, Sindelfingen, Sick, Waldkirch), a Generátor Alapítvánnyal. Úgy érezzük, hogy a sikeres munkában a jövőben is tudunk rájuk számítani, annak ellenére, hogy nem mindegyikkel van szerződéses kapcsolat. Természetesen legfőbb erőforrásunk ebben a munkában az iskola tantestülete, hiszen ők azok, akik a végzett munka során érzékelik, hogy kik a tehetségesek, ki miben tehetséges és kiből mit lehet "kihozni" és milyen módon.
Az iskola vezetése elkötelezett a tehetséggondozás irányába. Jórészt az ő munkájuk eredménye, hogy az iskola ipari kapcsolatai révén az alapítvány az 1%-os felajánlásokon túl kapjon egyéb támogatást is. Fontos szerepe van a volt diákoknak is, akikkel jórészt az iskolavezetés tartja a kapcsolatot. A támogatások túlnyomó része az ipar olyan szereplőitől jön, akiknél az iskola egy vagy több korábbi diákja dolgozik. A tehetségpont megalakulása óta az iskola a harmadik fenntartó alá tartozik. Sajnos a korábbi években nagyon nehéz volt a fenntartóval folytatott együttműködés, a Centrum mostani vezetésében viszont megvan a szándék, hogy ebben segítsék az iskolát.
A tehetségpontunk a következő években az eddigi programjai közül folytatni kívánja a matematika tehetséggondozás a jelenlegi formájában, a LEGO-robot szakkört a jelenlegi formájában. Szándékunkban áll, hogy az eddig is meglévő versenyekre a jövőben is jelentkeztetjük és felkészítjük a diákjainkat.
Nyitottak vagyunk és figyelemmel kísérjük az esetlegesen megjelenő pályázati lehetőségeket és lehetőségeinkhez képest pályázunk ezeken. Ily módon került képbe a Tinkering - program, amelyben a Milánó Múzeummal vezetett nemzetközi csapat tagjaként vettünk részt.
Tovább kívánjuk folytatni a tehetségtanácsadás keretében végzett összes tevékenységet, hiszen fontosnak érezzük, hogy ne csak a diákok, hanem a szülők is megkapják azt az információt, amire gyermekük eredményes fejlődéséhez szükségük van.
Tovább kívánjuk folytatni a nyelvi tanfolyamokat a felvettek számára. Igény és szükség esetén végzünk versenyfelkészítést ezen a téren. Az OKTV versenyen kevés diákunk indul, hiszen itt nincsenek kategóriák, és a gimnáziumi tanulókkal csak egy-egy egészen kivételes diákunk tudja felvenni a versenyt. Az ő felkészítésüket egyénileg oldjuk meg.
Az egyéb nyelvi versenyekre való mozgósítás és felkészítést a kollégák az órákba építetten és a szabadidejüket áldozva végzik.
Viszonylag kis létszámot érint, de nagyon fontos tevékenységünk, hogy évente 5-10 diák tud Németországban szakmai programon részt venni a GDS Iskoláva való együttműködés keretében, illetve az Erasmus program réven Waldkirchenben.
A tehetségpont tevékenységének anyagi hátterét a Generátor Alapítvány jelenti. Az alapítvány létrehozásakor az alapítók az alábbi célokat fogalmazták meg:
• Az ifjúság szakmai, szellemi és erkölcsi felemelkedésének segítése
• Az ifjúság szakmai, szellemi és erkölcsi felemelkedéséért dolgozótanárok és kollégák támogatása
• Jedlik Ányos emlékének ápolása
• Az iskola eszköztárának fejlesztése
• A munkaerőpiac elvárásainak megfelelő képzés támogatása
• A célokat érintő non-profit jellegű könyvkiadás támogatása
Az alapítvány működési bevételei az SZJA 1%-os felajánlásokból származnak, de a kollégák kapcsolatai révén sok céges támogatót és tudtunk szerezni. Az alapítvány anyagi helyzete stabil, rendelkezik tartalékokkal, tehát működését nem befolyásolják a fent jelzett források évenkénti esetleges ingadozásai.