A Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon kiemelt feladatának tekinti a tehetséggondozást, amint a katolikus egyház életében ez több évszázados hagyomány. "Számunkra a nevelés azt jelenti, hogy az embereket, mint Isten képmására alkotott teremtményeket, teljes kibontakozásukhoz segítsük, és képessé tegyük őket, hogy adottságaikat bevessék a föld emberhez méltóvá alakításába." (Iskolanővérek Szabálya 22.)
Pedagógiai programunkban is meghatározó súllyal szerepel a diákjainkban rejlő képességek felismerése és fejlesztése minden intézményegységünkben.
Intézményünk többcélú:
- óvoda,
- 6 osztályos általános iskola
- 6 osztályos gimnázium
- diákotthon
A 6 osztályos gimnázium és a diákotthon - 20-25 fő körüli osztálylétszámokkal - különlegesen alkalmas struktúrát biztosít a tehetséggondozáshoz. Az óvodában ill. általános iskolában pedig nagy hangsúlyt helyezünk a korai fejlesztésre, hiszen életkoruk miatt bizonyos szempontból ők a legalakíthatóbbak. Kiemelt óraszámban biztosítjuk a továbbfejlődés lehetőségét az affinitást mutató tanulóknak. A tanórán kívüli oktató-nevelő munkában többféle formát és színteret biztosítunk a fejlesztő munkához.
Intézményünkben a tehetség ápolásának lehetőségei a tanórákon:
- szintfelmérés alapján alakítjuk ki a csoportokat: több tantárgyból bontott (nyelvekből kis létszámú) csoportokban tanítunk, így a tehetséggondozás és a felzárkóztatás is rendkívül hatékony.
- 10-12. évfolyamos diákjaink számára érdeklődésük alapján választott, kis létszámú, emelt vagy középszintű érettségire felkészítő foglalkozásokat szervezünk, melyek különösen alkalmasak az órákon szerzett ismeretek bővítésére és a sikeres továbbtanulás megalapozására - tanulóink eredményei bizonyítják ezt.
- differenciált feladatok
- önálló, közvetlen tanári irányítás nélküli munka az alsó tagozatban az "önálló órák" keretében
- szorgalmi feladatok, gyűjtőmunkák
- az egyéni munka váltakoztatása csoportmunkával
- saját gondolatok, saját érdeklődés felhasználása és megbeszélése a környezet, az irodalom, a művészeti és a nyelvórákon
- integrált órák
- a diákok egymás közti kapcsolatának irányítása, hogy a tehetséges tanuló ne szakadjon ki az osztályközösségből
- emelt szintű énekoktatás az általános iskolában
Intézményünkben a tehetség ápolásának lehetőségei a tanórán kívül
- differenciált egyéni foglalkozások
- szabadidős tevékenységek
- szakkörök
- önképzőkörök
- házi, területi és országos tanulmányi és egyéb versenyek
- énekkar
- színjátszó kör
- sportfoglalkozások
A tehetséggondozás újabb területe az iskolai rendezvények, ünnepségek lehetőségeinek kihasználása. Egy-egy ilyen alkalommal a különböző jellegű szerepléseken kívül a szociális kompetencia is jól fejleszthető. Például: szervezői képesség, vezetői képesség, nyilvánosság előtti megnyilatkozás.
A liturgiába való aktív bekapcsolódás kicsi kortól kezdve sokféle képességet fejleszt, és lehetőséget teremt a tanultak alkalmazására. Az előéneklés, a ministrálás, az egyéb oltárszolgálat, a felolvasás mind-mind egyben a nyilvánosság előtti megmérettetés alkalmai a gyermekek számára.
A tanulmányi versenyek nagyszerű lehetőségei a megszerzett ismeretek mérésének.
A versenyek szintjei:
- iskolai házi versenyek és pályázatok
- katolikus iskolák közötti, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet által kiírt versenyek
- más felekezeti iskolák által szervezett versenyek
- a Minisztérium vagy pedagógiai szolgáltató intézetek által szervezett helyi, területi és országos versenyek
Iskolai keretekben, de tágabb környezetünk tehetséges tanulóinak is lehetőséget kívánunk biztosítani a részvételre, együttműködve önkormányzati és egyházi fenntartású intézményekkel, Debrecen ill. a megye, az ország közoktatási intézményeivel, hiszen referencia intézménnyé válásunk folyamatban van. Eddigi tehetséggondozó munkánkban együttműködtünk a Katolikus Pedagógiai Intézettel, a Debreceni Atommagkutató Intézettel. Kapcsolatban álltunk szakmai civil szervezetekkel pl. Magyar Madártani Egyesület, Természettudományi Múzeum. Ezeknek körét bővíteni szándékozunk. Nemzetközi tapasztalattal is rendelkezünk, fenntartónk: a Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővérek rendje nemzetközi kongregáció, így kapcsolataink világméretűek. Németországi intézményeinkkel különösen szoros a kapcsolatunk.
- általános tehetséggondozás az 1-4. évfolyamon
- kiemelt területek: angol, informatika, matematika, atlétika, röplabda
- tanártovábbképzés a tehetséggondozás területén
- rajzkiállítás
- témahét - Audiovizuális emlékgyűjtés, Kompetencialapú oktatás bevezetése (TÁMOP-3.2.9 és TÁMOP 3.1.4. pályázat)
- bemutató órák, workshopok a 2010/2011 tanévtől kezdődően
- a tehetségek kiválasztásának és egyéni követésének helyi módszertanának kidolgozása, beindítása, kipróbálása, működtetése
- kapcsolatrendszer kiépítése a helyi, térségi, regionális tehetségpontokkal
- helyi, regionális, országos tanulmányi, sport- és művészeti versenyeken való részvétel,
- projektek külföldi partnerekkel
- önismereti és tanulás módszertani foglalkozások
A tehetséggondozáshoz szükséges források alapvetően két csatornából származnak. Egyrészt a költségvetés tervezésekor figyelünk a tehetséggondozás kiemelt szerepére is, és forrásainkból előteremtjük a tehetséggondozással járó feladatokhoz szükséges anyagiakat. Másrészt pályázunk, számos pályázaton voltunk eredményesek, legutóbb a TIOP 1.1.1 tanulói laptop programján, az audiovizuális emlékgyűjtést támogató TÁMOP 3.2.9, a tanórán kívüli tevékenységek fejlesztését segítő TÁMOP 3.2.1., ill. a kompetencia alapú oktatás fejlesztésére irányuló TÁMOP 3.1.4, korábban pedig a HEFOP pályázat keretében vettünk részt a kompetencia alapú tankönyvek kidolgozásában.
A Magyar Géniusz program keretében megvalósuló konferenciákon tanáraink is részt vesznek, illetve előadókat hívunk meg. Együttműködés a Katolikus Pedagógiai Intézettel és a Magyar Géniusz program szakembereivel szükség szerint.
A tehetséggondozó munkában meghatározó szerepet betöltő kollégáink szakmai kapcsolataikat is felhasználják a hatékonyabb munka érdekében.
Iskolánk jellegzetességeinek (tanár-diák, iskola-szülői otthon közötti jó viszony, rendszeres személyes jellegű kapcsolat, munkaformák, sokszínű iskolai alkotói tevékenység, programok, hagyományok) köszönhetően a tehetség azonosítása nem jelent különös nehézséget. A diákok iskolai teljesítménye mellett figyelembe vesszük a tehetségfaktorokat, különösen az intellektuális és kreatív képességüket, szociális kompetenciájukat. Számításba vesszük a nem kognitív személyiségjegyeket, főképp a teljesítménymotivációjukat, tanulási stratégiájukat és stresszhelyzetben tanúsított magatartásukat, valamint a környezeti feltételeiket, főleg a családi hátteret. (MMG, a Tehetség Müncheni Modellje alapján)
Pszichiáter szakembert foglalkoztatunk évek óta - kiváló, elkötelezett szakemberként hatékonyan segíti munkánkat.
Nehéz lenne felsorolni a minket segítő nagylelkű szakembereket, néhány közülük:
- Dr. Berényi Dénes magyar atomfizikus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja.
- Dr. Papp Lajos szívsebész, a Pécsi Tudományegyetem nyugalmazott tanára, valamint PTE ÁOK Szívgyógyászati Klinika korábbi igazgatója
- Maczkó Mária népdalénekesnő
- Dr. Csige István DE TTK - MTA Atomki Kihelyezett Környezetfizikai Tanszék tanszékvezetője
A munkánk eredményességét belső és külső mérések minősítik. Hatékonyságunk értékelésekor támaszkodunk az érettségi eredményeire, a tanulók által megszerzett nyelvvizsgák arányára, a felsőoktatási felvételi eredményekre, az országos és regionális tanulmányi és sportversenyeken elért teljesítményekre. Figyelembe vesszük az évfolyamfelmérők tanulságait és a kompetencia mérés eredményeit. Minőségbiztosítási rendszerünk kidolgozott, biztos formáinak segítségével értékeljük rendszeresen munkánkat, ennek részeként végzünk tanulói, szülői elégedettség méréseket is.
Intézményünkben működésének több mint 110 éve alatt folyamatosan kiemelt értékünk volt a személyesség, az egyénre szabott fejlesztés. A tehetséggondozásban különösen nagy figyelmet fordítunk a tehetséges gyermek növelésére, persze a feltétlen szükséges adminisztrációt elvégezzük, de ez sosem vonja el figyelmünket e lényegről, a gyermekről.
A tanár és a diák közös tevékenységein, együttgondolkodáson, partnerségen alapuló tevékenységek, az "élményadás", a tanár személyiségének motiváló hatása fontos elemei a tehetséges tanulókkal történő foglalkozásoknak. A tehetséges tanulók egyéni és csoportos foglalkozásokon vesznek részt, a szakköri és egyéni tehetségfejlesztési tevékenységeken kívül rendszeresen találkoznak mentorukkal.