Helyi Pedagógiai Programunk, Intézményi Minőségirányítási Programunk támogatja a tehetséggondozás, az esélyegyenlőség megvalósulását, tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekekre is.
A tehetséggondozó innováció intézményünk aktív, elkötelezett pedagógusainak kezdeményezésére indult. Az érdeklődés felkeltésével, szakmai segítségnyújtással támogatjuk a többi városi óvoda bekapcsolódását, újabb innovációk elindítását. Az egészség védelme, a gondozás, az egészséges életvitel óvodai nevelésünk örök értékei közé tartoznak, melyeknek fontossága korunkban még inkább felértékelődött, ezért gyakorlatunk alapja és mércéje a gyermekek testi és lelki szükségletek minél magasabb színvonalon történő kielégítése, a gyermek testi fejlődése.
A prevenciós, korrekciós és tehetséggondozó tevékenység ellátása a családdal való együttműködésben, illetve a családi nevelés kiegészítéseként.
Óvodánkban kiemelt jelentőségű az egészséges életmód és életvitel erősítése.
Az egészség definíciójához igazodva ez testi, lelki és szociális jólét együttes meglétét kívánja, ezért az egészségnevelés az óvodai élet minden mozzanatában jelen van, a nevelési folyamat egészét áthatja.
A gyermek óvását, az "okos" szeretetet, a türelmet, az együttérzést és segítőkészséget, a toleráns magatartást kiemelkedően fontosnak tartjuk és az óvodánk valamennyi dolgozójától elvárjuk.
Az egészségnevelés sohasem jelentkezik önálló tevékenységként. Minden esetben kapcsolatos valamely más tevékenységgel, hatékonysága attól függ, hogy mennyire képes alkalmazkodni az aktuálisan adott keretekhez.
A tehetséggondozó munkát jelenleg óvodánkban 12 fő óvodapedagógus vezeti, kiemelten 1 fő segíti.
Óvodánk felsőoktatási gyakorlóhely, partnerintézmény, mely a modernizáció területein módszertana szempontjából mintaközvetítő.
Óvodapedagógusaink speciális végzettségüket, (úszó edző) is sikeresen alkalmazzák a gyermekekkel való foglalkozásban, kiemelten a tehetségek esetében.
A helyi kezdeményezéseket a szülők örömmel támogatják. A kiemelkedő gyermekeknek éppúgy szükségük van támogatásra, gondoskodásra, mint a képességeikben lemaradóknak. A hazai tradicionális óvodapedagógia építőköveiből, a jelen és a jövő elvárásainak is megfelelő optimális fejlődési és nevelési feltételeket teremtő, az iskolai közösségbe történő beilleszkedéshez szükséges személyiségvonások fejlődését segítő nevelő munka mellett, a kiemelkedők húzóerőt jelentenek az átlagos vagy képességeikben elmaradó fejlődésű társaik számára.
Fontos szerepet kap az erősségek és gyengeségek fejlesztése. Nagy kihívást, szakértelmet, pedagógiai megújulást és örömöt jelent a velük való foglalkozás még akkor is, ha a problémás tehetségekkel néha nem könnyű. Ez a terület több szakmai támogatást igényel, amelyet a megalakuló Tehetségponton keresztül szeretnénk biztosítani a segítséget igénylő pedagógusok számára.
A tehetségek felismerése és a fejlesztés, a tehetséggondozás megszervezése, biztosítása.
A pedagógusok képzése intézményünkben.
Esélyek lehetőségének megteremtése.
Tehetség-ígéretek nyomon követése az iskola 1-2. évében, majd a későbbi életkorban a szülőkön keresztül.
A tehetséggondozói munkát végző munkatársak erkölcsi elismerése, publikációinak támogatása.
A tehetségügyben érdekeltek szakmai együttműködésének fejlesztése.
Kapcsolatok erősítése közvetlen és közvetett partnereinkkel, kiemelt helyen a szülőkkel.
Óvoda- szülői ház közötti kapcsolat elmélyítése, a gyermek egészséges testi- lelki fejlődéséhez megfelelő környezet biztosítása.
Szponzorok megnyerése.
Eredmények publikálása, közzététele partnereink és az érdeklődők számára.
Mozgás- és egyensúlyérzék-, komplex személyiség fejlesztés, önkifejezés lehetőségei a mozgásom belül.
A tehetséggondozás területén a tájékozottság, szakértelem növelése, továbbképzés.
Tehetségfejlesztő munkacsoport megszervezése.
Tehetségfejlesztő program tudatosabb működtetése.
Innováció, fejlesztési tervek kialakításának szakmai támogatása.
Szakmai tapasztalatcserék megszervezése.
Kapcsolatok ápolása, bővítése.
Tájékoztató az együttműködő partnerek számára.
Együttműködő partnerekkel közös szakmai munka, nyílt napok, eredmények bemutatása.
Tehetségprojektek, csoportos és egyéni fejlesztési tervek készítése.
Nyílt programok szervezése. Érdeklődők, partnereink széleskörű informálása.
Tehetséggondozással kapcsolatos képzések.
A programok iránti érdeklődés és igény felkeltése, támogatása.
A tehetség-csírák segítését vállaljuk, kiemelten az egyensúlyérzék fejlesztés és mozgás, improvizatív mozgás területe.
Tehetségpontként az alábbiak szervezését tervezzük:
- Tehetséggondozó módszertani műhely
- Tehetségnap
- Tehetségsegítő partnereink fóruma
- Pedagógusok továbbképzésében ajánlások nyújtása.
- Tehetségek fejlesztése tehetségpontokban
- Személyiségfejlesztő tréning
- Másság és teljesítmény.
- Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban
- A tehetségek felismerése és azonosítása, tehetséggondozó projektek
Az óvodánkban látott példa mintát nyújt a szülőknek egészségesebb életmód kialakítására otthon is.
- Gyermekközpontú nevelésünk a testi, lelki szükségletek kielégítésére, a gyermeki személyiség legteljesebb kibontakoztatására irányul.
- Testben és lélekben egészséges, boldog, kiegyensúlyozott gyermek az, aki harmóniában van környezetével és önmagával.
- Szülők számára ismeretnyújtás, szorosabb kapcsolat kialakítása, közös élményekkel, egymás megismerése.
Játékos mozgások során bővüljön ismeretük, fejlődjön képességük.
A gyermek sokoldalú egészséges fejlődésének, személyisége kibontakozásának elősegítése, az egyéni sajátosságok figyelembevételével.
Harmonikus, összerendezett mozgásuk, egyéni testi képességeik fejlődésének elősegítése.
"Jó gyakorlatunk" a gyermekek nagy mozgásigényének kielégítését tartja fontosnak sok játékkal és egyéb természetes mozgással.
A mozgásos tevékenységeket úgy valósítjuk meg, hogy minél intenzívebben mozogjanak a gyerekek. A mozgás intenzitásának növelésével hatékonyabban tudjuk fejleszteni a gyerekek motoros képességeit.
A motoros képességek fejlesztésének megvalósulása biztosítja a gyermekek egészséges testi fejlődését és hozzájárul az iskolai követelmények könnyebb, zökkenő mentesebb teljesítéséhez.
Az óvodai testnevelés tartalmának tudatos, módszertanilag újragondolt összeállítását valósítjuk meg.
Célunk a motoros képességek fejlesztésén alapuló mozgásfejlesztés.
Minél több testnevelési játék alkalmazása a célok elérése érdekében.
Tudatos és hatékony fejlesztés a gyermeki szervezet sokoldalú fejlődése érdekében, sok játékkal és természetes mozgással.
Gyakorlatunk nem sportág specifikus, hanem széleskörű kompetenciákat fejlesztve ad kitekintést és lehetőséget a különböző sportágakra.
Napról napra alakítottuk, formáltuk ezt a komplex egészségnevelési programot.
A nevelőtestület nyitottsága, kezdeményező képessége, az egyenlő hozzáférés biztosítása, az innovatív pedagógiai szemlélet, az együttgondolkodás, a családokkal való szoros együttműködés, az egyéni bánásmód sokszínű alkalmazása, a sajátos nevelési igényű, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, és a tehetséges gyermekek érdekeinek figyelembevétele jellemzi pedagógiai munkánkat.
- Ahhoz, hogy jól átgondolt, jól megszervezett és eredményes egészségnevelő munkát tudjunk végezni, elsősorban a felnőttek - óvodapedagógusok és segítőik - egészségtudományi, egészségvédelmi szemléletének fejlesztésére van szükség, másodsorban pedig megfelelő motívumok fejlesztésével a korszerű megelőzés, a prevenció a feladatunk.
- A gyermek testi fejlődésének elősegítése, az egészséges életmód, a testápolás, az étkezés, az öltözködés szokásainak kialakítása, a betegségmegelőzés, az egészségmegőrzés alapvető feladatunk.
- Nagyon fontos a családokkal történő együttműködés, a családok szemléletváltásának segítése, az egészséges és természetes szokás alakításának terén. A követendő minta szempontjából kiemelt jelentőségű óvodapedagógusaink egészségnevelő munkája, benne az egészségügyi szűrővizsgálatokkal, mint gerinc-, lúdtalp-, hallás- és látásvizsgálat, valamint fogászati szűrés.
- A kialakítandó szokások, a pedagógiai intézkedések megfelelnek a gyermek korának, testi, szellemi és lelki sajátosságainak, igazodnak a gyermeki személyiséghez. Keressük a helyes arányokat az elégséges és szükséges segítségnyújtás között. A tevékenységekbe való bevonás elősegíti a gyermek önálló véleményalkotását és döntési képességeinek fejlődését.
- A tárgyi feltételek folyamatos bővítése mellett nagy fontosságú a személyi feltételek biztosítása is programunk megvalósításához.
- A nap minden pillanatában igyekszünk megfelelni a helyzetünkből adódó modell-szerepnek.
- Odafigyelünk személyi higiéniánkra, esztétikus megjelenésünkre, egészséges életvitelünkre és sportos magatartásunkra.
- Fontosnak tartjuk ezeknek az értékeknek a közvetítését a szülők felé is, hiszen közösen hatunk a gyermekekre, ezért jó, ha egységes felfogás tükröződik bennünk.
Feladataink ellátásához a törvényi előírások alapján, tervszerűen alakítottuk ki az egészséges életmódra nevelés feltételeit.
A testi nevelés eszközei megfelelő méretben, jó minőségben és kellő mennyiségben állnak rendelkezésre.
Eddigi támogatásaink forrásai:
Hazai országos- és helyi pályázatok.
Helyi Óvodai Alapítványunk támogatása.
Megyei Közalapítvány pályázatai.
Cégek által nyújtott támogatás.
Jövőbeli tervek:
Eddigi támogatóink megtartása, elégedettségi mutatók fenntartása, növelése.
Újabb szponzorok felkutatása, megnyerése a cél érdekében.
Magánszemélyek támogatásának megnyerése alapítvány javára.
A "jó gyakorlatunk" során megvalósuló napi mozgásos tevékenység az óvodai élet szerves része, így minden óvodánkba járó gyermek számára elérhető, egyeztetett időpontban biztosított a szülő számára az azokon történő részvétel.
- A szülőnek lehetősége van megtekinteni, a gyermekével részt venni az óvónő által megtervezett, szervezett és vezetett testnevelési tevékenységben, tanulásban.
- A szülőnek alkalma van ezekben a helyzetekben a már meglevő ismereteit alkalmazni, az óvónő tudatos, módszertanilag megtervezett tevékenységében ismereteit rendszerezni, a gyermekek mindenek felett álló érdekeinek szem előtt tartásával ok-okozati felismerés szintjéig eljutni.
- A szülő támaszkodni tud a jó gyakorlat megvalósulása során a gyerekben kialakult mozgáskészségekre, képességekre. ( A kirándulások, játszótéri mozgások során a gyerek elő tudja hívni, alkalmazni tudja a megfelelő mozgásformákat.)
- Az a tény, hogy a gyermek az óvoda által rendszeresen megvalósuló mozgásos tevékenységekben vesz részt, a szülőkben is belső igényt alakíthat ki a mindennapos mozgás természetesé válása terén.
Ezeknek a lehetőségeknek a biztosítása a záloga a sikeres óvoda-pedagógus- szülő együttműködéseknek.
A "jó gyakorlat"alkalmazása során az óvodai testnevelésünk legfőbb feladta valósul meg: a motoros képességek magas szintű fejlesztése.
A tudatosan kiépült, folyamatosan és differenciáltan működő motorika a gyermek fejlődésfolyamataiban egyedülálló jelentőséggel bír, mert a rendszeres mozgás szükségletként, öröm és a testi-lelki kielégülés forrásaként jelenik meg a gyerekek életében.
A "jó gyakorlat"alkalmazása kedvezően befolyásolja a gyermeki személyiség komplex fejlődését.
Nyomot hagy a gyermekek alakváltozásában, élettani funkciók differenciált működésében, a motoros, a kognitív, az effektív és a pszichomotoros képességeik, cselekvéseik fokozott és magas szintű megnyilvánulásában a társas kapcsolatok alakulásában.
E mellett a gyerekek mozgásaktivitása fokozódik, edzettebbek, bátrabbak, kiegyensúlyozottabb lesznek, munkabírásuk nő és sokkal jobban eleget tudnak tenni az iskolai követelményeknek.
Fontos kiemelnünk:
1] Az óvodai testnevelés hatékonyságának fokozódását, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás eredményét.
2] A versenyszellem, a teljesítménymotiváltság és az egyéni szerepvállalás jelentőségét.
3] Az óvodai testnevelés még tudatosabb, módszertanilag újra gondolt megvalósítását a célok elérése érdekében.
4] Széleskörű kompetenciák fejlődését, a későbbi életkorokban rendszeresé váló mozgás, egészséget megőrző életforma és a különböző sportágakra való alkalmasság lehetőségét.
A méréseket a Minőségfejlesztési Munkacsoport segítségével dolgozzuk ki és végezzük el.
A gyermekek folyamatos megfigyelését, értékelését dokumentáljuk, külön gyermeknaplóban rögzítjük.
Belső ellenőrzés, dokumentumok, követelmények, a fejlődés várható jellemzőinek vizsgálata, normák, szokások, szabályok.
Az intézményvezető folyamatosan információt gyűjt a nevelési év értékelési, ellenőrzési dokumentumai alapján. megfogalmazott célok, sikerkritériumok összevetése óvodánk mindennapi életével, működésének eredményeivel, hatékonyságával, szakszerűségével.
- Nevelőtestületi konszenzuson alapul, amelynek célja az értékelt rendszer javítása, jobbítása.
- A mérés, értékelés nem zavarhatja a gyermekek mindennapi életét, a pedagógus alapvető feladatainak az elvégzését, nem történhet a csoportban folyó nevelőmunka rovására.
- Az óvónői értékelési rendszer a helyi nevelési program megvalósítását szolgálja és a pedagógus munkavégzéssel kapcsolatos követelményeket a nevelési programra építi.
- A pedagógusértékelési rendszer tiszteletben tartja az óvodapedagógus autonómiát. Csak olyan mértékig, és csak olyan területen fogalmaz meg és értékel követelményeket, amelyek az óvoda közösen elfogadott értékrendjének és a nevelési programban megfogalmazott feladatainak a megvalósulását szolgálja.
- Az óvodapedagógus értékelési rendszer része az óvoda minőségbiztosítási rendszerének.
Mozgás belső értékelése:
Elkötelezettség, mozgás a szabadban, játékos, biztonságos, differenciált mozgásfejlesztés. Szülőkkel közös mozgásos programok.
Eszközök és a hely segítse elő a balesetmentes mozgásfejlesztést. Tiszta levegő, pormentesítés, higiéniai feltételek biztosítása. Biztonságos és életkori sajátosságoknak megfelelő kirándulások szervezése.
Partneri elégedettségi visszajelzések a szülők, a már iskolát kezdő gyerekek, az elsős gyerekeink testnevelő tanárai részéről.
Sokan azért keresik meg jelentkezésükkel /körzeten kívülről is/ óvodánkat, mert hallották, hogy nagy hangsúlyt fektetünk a mozgásra, a gyerekek számára sok lehetőséget biztosítunk szabad és szervezett mozgásokra.
A gyerekek nagycsoportos korukra kevesebbet hiányoznak, a megvalósított intenzív mozgásokkal hozzájárulunk a gyermeki szervezet edzéséhez, egészségesebb testi fejlődéséhez.
Eredményesség felmérése: Óvodásainkkal minden évben részt veszünk városi szintű sportrendezvényeken.
Itt mindig kiváló eredményeket érünk el. Ezeket az eredményeket tanúsítják az óvodánkban kihelyezett kupák, oklevelek, nyeremények /kerékpárok, rollerek, futball- és rögbi labdák/.
Helyi minőségirányítási program elégedettségi eredményei.
Az általunk összeállított mozgásproject jó hatásfokkal járul hozzá a gyermek motoros képességeinek és készségeinek alakításához, fejlesztéséhez, kedvezően befolyásolja és erősíti az érzelmi, az erkölcsi, az akarati tulajdonságaikat, örömet, boldogságot vált ki és pozitív emberi tulajdonságokat nagymértékben fejleszti.
- az intenzív mozgásokat tartalmazó tevékenységek során begyakorolt mozgásformák beépülnek a gyerekek mozgás-mototrikájába és bármikor előhívhatóvá válnak /kirándulásokon a kidőlt fán egyensúlyozó járás; fára mászás, onnan történő lejutás; játszóterek, más eszközökön történő lengések, abból biztos talajérések -vészhelyzetek biztonságos megoldása, ill. balesetek megelőzése.
- gyerekek alig várják, hogy menjünk és mozogjunk
/ főleg a másik óvodából évközben átjött gyerekeknél figyelhető meg ez az ugrásszerű változás, öröm /
- pozitív hozzáállás a mozgásos tevékenységekhez
/nem húzódzkodnak a tevékenységekben történő részvételeknél/
- hiányzik nekik a mindennapos, szervezett mozgás: a mindennapos mozgások rendszerességet hoznak életükbe; természetessé válik számukra
Kérdéseink?
- Iskolába menő tehetséges gyermekeink közül hány főnek sikerült kiemelkedő képességének megfelelő iskolát, tehetséggondozást találnia?
Közvetlen partnereink elégedettség- és igény mérése IMIP szerint.
- Gyermekek jól érezték-e magukat a programokban, mi tetszett nekik, mi kevésbé, mit szeretnének a jövőben; szívesen jönnek-e a programokba máskor is?
- Szülők elégedettsége, a továbbképzéseken résztvevő pedagógusok elégedettsége, a hallottak hasznosítása.
- Rendezvények, szakmai tapasztalatcserék értékelése; résztvevők száma.
- Szülői rendezvények látogatottsága, elégedettség, igény.
- Tehetségek számaránya a célként megjelölt területeken; lányok, fiúk aránya.
- Új partnerek száma.
- Hátrányos helyzetű tehetségesek számaránya a programban.
- SNI gyermekek száma a programban.
- Szakmai együttműködő kapcsolatok kialakítása a szakmai érdeklődés és elkötelezettség alapján.
- Személyes kapcsolat kialakítására belső- és külső partnerünkkel.
- Önként vállalt feladat, ezért fontosnak tartjuk a segítésüket, erkölcsi elismerésük biztosítását. Feltöltődésüket, szakmai fejlődésüket, szakmai tapasztalatcserék megszervezésével segítjük.
- Nyílt napok szervezésével mutatjuk be tehetséggondozó munkánkat a szűkebb és tágabb környezetünk részére, ezzel is szeretnénk érdeklődésüket felkelteni a tehetségügy iránt és bizalmukat, támogatásukat megnyerni.
- Tevékenységünkkel azokat a kollégáinkat kívánjuk támogatni, akik közvetlen kapcsolatban állnak a gyermekekkel és elkötelezettek a tehetséggondozás területén közösen kialakított célok elérése iránt.