A Líra Tehetségpont minden lehetőséget megragad ahhoz, hogy a tehetséges gyermekeket a zene eszközei segítségével valamilyen módon fejlessze. Célunk volt az új élményekkel való gazdagítás, érdeklődési kör, a tudásvágy kibővítése, a megtapasztalt élmények, tudásanyag-kínálatának segítségével. A hosszú távú reményünk, hogy az ilyen tevékenységeken való részvétel a későbbiekben könnyebbé tegye a pályaválasztást a gyermekek számára, könnyebben és nagyobb tudatossággal választhatnak majd a lehetőségek között.
2014-ben a Fény a művészetekben, a Tűzijáték zene és a Zene vár címmel adtunk be pályázatot, melyből csak az utóbbi került elutasításra. 2015-ben a Széchenyi 2020 keretében valósult meg egy nagyszabású pályázatunk, melyben a pedagógus továbbképzések mellett kirándulásokat, tábort és tehetségműhelyt is létrehoztunk. 2016-ban a Zene megerősít engem című nyertes projektünk mellett három sikertelen pályázatunk is volt: a Bokorugró citerahúr, A siker kapujához vezető út és a Segítség ,ember. 2017-ben Az állatok is emberek című zenés, dramatikus játékokra épülő projektünk forráshiány miatt szintén támogatás nélkülivé vált. A Matehetsz által kiírt pályázaton 2016-ban is és 2017-ben is sikeresek voltunk.
A pályázatok keretében olyan közösségformáló műhelyeket hoztunk létre illetve terveztünk, amiben a résztvevők a zene segítségül hívásával megtanultak egymással kommunikálni, gondolataik, érzelmeik kifejezésének eszköztára bővült. Igyekeztünk a gyermekek interperszonális, testi kinesztetikus, vizuális és zenei képességeiket a lehető legmagasabb szintre emelni. A zenei képességek fejlesztése mellett más művészeti ágakba is betekintést nyújtottunk, így a képzőművészet, drámapedagógia és a tánc is része volt tevékenységeinknek. A programok közül kiemelkedőek voltak azok az intenzív tevékenységek, amelyekkel a közösségi életet, a csapatszellemet is fejlesztettük a személyiségen kívül. Gondolok itt a táborokra, kirándulásokra, város- illetve színházlátogatásokra.
A programok megvalósításához különböző módszerekkel dolgoztunk: zenei intelligencia fejlesztése, auditív és asszociációs képesség fejlesztése, szépérzék formálása, mozgásgyakorlatok a hangszeres játék megkönnyítéséhez, zenei emlékező-képesség fejlesztése. A bevont növendékeket tudásuk, képességük, kreativitásuk szerint válogattuk. Munkánk célja az volt, hogy lehetőséget adjunk a tanulói csoportokban a tudás eltérő szintjén álló diákok egyidejű fejlesztésére a differenciálás eszközével élő tanítási technikai alkalmazásán keresztül. A kiegészítő szabadidős tevékenységekkel új élményekhez juttattuk a tanulókat ezzel is motiváltabbá téve őket az ismeretszerzésre és gyakorlásra. A kisebb településeken, ingerszegény környezetben élő gyermekeknek szinte ez volt az egyetlen lehetőségük, hogy eljussanak nagyobb városokba, kulturális eseményeken vehessenek részt.
A tehetségpont fő célcsoportja a Líra zeneiskola telephelyeinek (3 megyében B.A.Z., Heves, Bács-Kiskun 21 telephelye)tanulói, valamint a környező településeken, tanyákon élő fiatalok. a tanulók létszámának 20-25 százaléka hátrányos helyzetű gyermek, dew mind emellett a fennmaradó létszám 60 százaléka a szociálisan rászoruló kategóriájába esik. A településeken lévő önkormányzatokkal. egyházi felekezetek képviselőivel, művelődési házakkal szoros kapcsolatot tartunk fenn. Tiszatavi Térségi Tehetségsegítő Tanács partnereként közös tehetséggondozás, hálózatbővítés; rendezvényeken zsűrizés, tehetségsegítés, folyamatos kapcsolattartás a gyermekeket érintő tehetségterületekkel kapcsolatban, kiemelten a zenei oldalt
Együttműködésünkben elsősorban a pszichológus szerepe jelentős ebben a kapcsolatban, de mint a tehetséggondozás hivatalos feladatellátójaként is nagy segítséget nyújt tehetséges gyermekekkel kapcsolatos munkákban.
Évek óta "közös növendékek" felfedezése, segítése. Kiemelt tekintettel a tehetséges vidéki gyermekeket, hiszen intézményünk telephelyeinek nagy része hátrányos helyzetű területeken neveli, oktatja zeneszeretetre, zenére az ifjúságot.
Elsősorban hangszerellátottságban nyújt segítséget az iskola, hiszen gyakran kölcsönöznek részünkre hangszereket (célunk része: minden gyermek gyakorolhasson otthon is, még az is aki nem tudja megvenni a hangszerét). Rendezvények zsűrízése, közös segítségnyújtás.A
Tehetségpont további működtetésével szeretnénk továbbra is ingyenesen hozzáférhető szolgáltatásokat nyújtani a fenntartó (Mezőkövesd) és az iskola működési területén kistérségi vagy regionális szinten is, együttműködve az oktatási és kulturális stb. intézményekkel, fiatalokkal, szülőkkel. Ezekben a megyékben van a legnagyobb igény erre a tevéknységére.
Minden tehetségfejlesztéssel kapcsolatos pályázaton megpróbálunk részt venni. Több éves hagyományteremtő tevékenységünknek köszönhetően minden évben kamarazenei találkozót rendezünk 2 helyszínen B.A.Z. és Bács-Kiskun megyében. Hangszeres tanszakonként házi versenyt szervezünk a 3 megye különböző telephelyein. A telephelyek általános iskoláival való jó együttműködés nek köszönhetően kölcsönösen bevonjuk programjainkba a másik intézmény tanulóit. Tehetségnapokat szervezünk minden tanévben, ahová nemcsak saját növendékeinket hívjuk meg, hanem mindenki számára elérhetővé tesszük e rendezvényeket. A tehetségnapok az egyik jó lehetőség arra, hogy fő tevékenységi körünk közül a tehetségazonosítás egy folyamatát elvégezzük. Az alapképzésen túl a pályázatok keretében zajló csoportos és egyéni foglalkozásokon valósul meg a tehetségfejlesztés. - Tehetségprojekteket indítunk be egyéni fejlesztési tervek elkészítésével
További céljaink:
- Tanácsadás helyszínen és Interneten egyaránt
- Kapcsolatépítés a hazai és nemzetközi tehetségügyben érdekelt szervezetekkel
- Tanfolyamok, konferenciák szervezése, lebonyolítása
- Zeneóvoda program
- Nyílt napok szervezése szülők/pedagógusok stb. számára
- Tehetséggondozó tábor megvalósítása hátrányos helyzetű gyerekeknek
- Zenei műveltségi vetélkedők megszervezése általános iskolások számára
- Szakmai kirándulások és tanulmányutak
Minden lehetséges pályázaton rész veszünk, évente 8-10 projekt lehetőséggel próbálunk élni. Ebből átlagban 2-3 lesz nyertes- a nagy érdeklődésre való tekintettel- ami nem mondható magas százaléknak. A fennmaradó programok megvalósításához fenntartói támogatást veszünk igénybe. A projektek megvalósítsa során beszerzett eszközöket, hangszereket a későbbiek során is tudjuk hasznosítani. Pedagógusaink a szabadidejüket, nyári szabadságuk egy részét fefeláldozva térítés nélkül vesznek résazt az ebben az időben megvalósuló programokon.