A Nyilas Misi Tehetségtámogató Egyesület főként falusi, halmozottan hátrányos helyzetű, tehetséges, erdélyi iskolákban magyarul tanuló gyermekeket támogat. A támogatás hetedik osztályban kezdődhet, és - amennyiben a tanuló körülményei nem változnak - érettségiig vagy éppen az egyetemi tanulmányok lezárásáig tart. A program nem tesz különbséget a tanulók között sem felekezeti, sem etnikai tekintetben.
Öt évvel ezelőtt magyarországi és erdélyi egyetemi tanárok kezdeményezték a tehetségmentő akciót, amely 2003-tól a budapesti székhelyű Baptista Szeretetszolgálat "Fogadj örökbe" programjának részeként működött. Az első évben Kolozsváron az Iskola Alapítvány adminisztrálta a pályázatokat és a támogatásokat, 2004-től ezt a feladatot a közben önállóan bejegyzett Nyilas Misi Tehetségtámogató Egyesület vette át, 2008 augusztusától pedig az egész programot az Egyesület működteti.
A támogatáshoz pályázati úton juthatnak hozzá a rászorulók. A beérkező pályázatokat az Egyesület pedagógusokból álló ösztöndíjbizottsága ítéli oda egységes kritériumok alapján. A támogatásban részesülő tanulók tanulmányi előmenetelét és a család anyagi helyzetét az Egyesület munkatársai családlátogatások során ellenőrzik. A támogatókkal folyamatos kapcsolatot tartunk, évi legalább egy alkalommal tájékoztatva őket a támogatott gyermek aktuális tanulmányi és szociális helyzetéről. A támogatóknak ezen felül felajánljuk a támogatott családdal való személyes kapcsolattartás lehetőségét is.
Az Egyesület által végzett tehetségazonosítás az ösztöndíjért pályázó tanuló tanulmányi és tanulmányi versenyek eredményei, illetve pedagógusi véleményezésének alapján történik.
A tehetségtámogatás főként anyagi támogatás formájában valósul meg. A program első iskolai évében, (2003/2004) a támogatottak száma 100 tanuló volt, 2004/2005-ben 255, 2005/2006-ban 387, 2006/2007ben 533, 2007/2008-ban 445 és 2008-2009-ben 300. Az Egyesület az elmúlt öt évben 178,5 millió Ft-ot juttatott el az ország kb. 15 megyéjében élő ösztöndíjas diákjai részére.
- A létrehozandó TehetségpontŽ tevékenységét regionális hatókörre terjesszük ki;
- Együttműködünk a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem tanáraival, a Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesülettel, a kolozsvári Centurion Egyesület munkatársaival, valamint az Egyesületünk Tutori hálózatához tartozó általános és középiskolai tanáraival, a tanuló osztályfőnökével és szüleivel.
- A tehetségazonosítás eredményeitől függően választjuk ki a támogatni kívánt specifikus tehetségformákat.
- A Tehetségpont megalakítását követő első évre a következő programokat tervezzük:
- Tehetségazonosítás (megszervezése, megvalósítása);
- A tehetséggondozásba résztvevő szakemberek képzése;
- Tehetséggondozási programok kidolgozása és alkalmazása.
A megalakítandó Tehetségpont anyagi fenntartását az Egyesület egyrészt saját, másrészt pályázati és támogatási forrásokból fedezi.
- A Tehetségpont pedagógiai és pszichológiai szempontból megfelelő működését a tehetségazonosítás és tehetséggondozás területén szakmailag felkészült pszichológus közreműködésével biztosítjuk.
- A Tehetségpont tevékenységének pszichológiai és pedagógiai segítését vállaló szakemberek:
- Dr. Benedek Dezső - antropológus, egyetemi professzor;
- Dr. Berszán István - egyetemi docens;
- Dr. Berszán Lídia - szociális munkás, családterapeuta, egyetemi adjunktus;
- Cseke Mónika Zsófia - pedagógus, szociális munkás, programszervező;
- Dr. Prof. Péntek János - akadémikus;
- Szőke Erzsébet - pedagógus;
- Phd. Török Melinda Mária - pszichológus, szaktanácsadó, projektvezető.
A tehetséggondozás eredményességének és hatékonyságának felmérését és növelését a következőkkel biztosítjuk:
- Nemzetközileg standardizált mérőeszközök segítségével történő tehetségazonosítás és utánkövetés;
- A szakszerűen kidolgozott tehetséggondozás eredményeinek folyamatos ellenőrzése;
- A tehetséggondozást vállalók munkájának szakszerű támogatása;
- Szükség esetén a kidolgozott tehetséggondozó program korrekciója.