A KTKT Egységes Iskola és Szakiskola kistérségi intézményként működik. Ez lehetővé teszi tehetségsegítő kistérségi hálózat működtetését. A korábbi tagiskolai tehetségsegítést kistérségi hatókörűvé tesszük. Tevékenységünk kiterjed a tehetségazonosításra, a tehetségígéretek segítésére és tehetség tanácsadásra is.
A tehetségazonosítást egy adott korosztály körében végezzük kistérségi szinten. Kistérségi szintű tehetségprogramokat szervezünk, amelyet elismert szakemberek vezetnek.
A tehetségpont önálló kistérségi naptárt állít össze és valósít meg.
A tehetség tanácsadást többszintűvé tettük. A tagintézményi szint mellett tehetség tanácsadó központot is működtetünk.
Honlapot hoztunk létre, amely segítségével az információk könnyebben áramolnak.
Szakmai anyagokat, jó gyakorlatokat dolgoztak ki a pedagógusok, ami elérhető minden intézményben dolgozó pedagógus számára.
Működtetjük a Tehetségtanácsot és a tehetségsegítő munkaközösséget.
A tehetségpontot kistérségi hatókörrel működtetjük, s ezt a továbbiakban is így tervezzük.
Olyan együttműködési rendszert kívánunk működtetni, amely elősegíti az eddigi munka folytatását, egyes területeken a kiegészítését, bővítését.
Együttműködünk a következő szervezetekkel:
- Bács-Kiskun Megyei Kisiskolák Közművelődési Egyesülete
- Bácskertesi József Attila Általános Iskola (Délvidék)
- Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Kiskőrös
Eddigi tevékenységünk során a következő területek kaptak kiemelt szerepet:
- matematikai tehetségfejlesztés
- angol nyelv
- sport
Tanulókat érintő programok:
- kistérségi matematikai tehetségprogram
- kistérségi szintű angol nyelvi program
- kistérségi szintű sport program
- kistérségi versenyek
Pedagógusokat érintő programok:
- Szakmai munkaközösségek napja
- Géniusz képzések pedagógusok számára
A tehetségpont megalakulásakor tevékenységeit költségvetési forrásból fedezte. 2010-ben pályázati összegekből építettük ki a tehetségsegítés szervezetét, kistérségi hálózatát, indítottunk kistérségi programokat.
A következő időszakban is terveink szerint igénybe vesszük a pályázati forrásokat, amelyeket költségvetési összegekkel.
A későbbiekben támogatókat keresve szeretnénk önfenntartóvá tenni a tehetségpont tehetségsegítéssel kapcsolatos munkáját.
A Tehetségpont a hálózat és a szervezet felépítését pályázati támogatással végezte. Ez lehetővé tette, hogy pszichológus és tehetségsegítő szakértői segítséget vegyünk igénybe.
A tehetségsegítő munkaközösség tagjai a tehetségazonosítási munkát a két szakértő mentorálása mellett végezték. Segítséget kaptak a mérőanyagok kiválasztásához, a mérés lebonyolításához, értékeléséhez.
A szakértők lektorálták azt a szakmai anyagot, amelyet a munkaközösség tagjai készítettek a következő témakörökben:
- Módszertani segédanyag a tehetségazonosításhoz, gondozáshoz, tanácsadáshoz
- A tehetségfejlesztő programok pedagógiai-pszichológiai támogatása
A szakmai munkát segítő szakemberek:
- Németh-Rácz Kata pszichológus
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológia Szakán végzett 2004-ben. 2007-ben Krízis tanácsadó szakpszichológusi képzésen vett részt.
Munkája során az oktatáson kívül foglalkozott munkanélküliek pszichológiai tanácsadásával, dolgozott kórházban, ahol pszichiátriai betegeket gyógyított.
Az oktatásban is szerzett tapasztalatokat, amikor a drogprevenciós munka során kapcsolatba került középiskolásokkal.
Gyakorlatot szerzett képesség-felmérés területén, jártassága van kognitív viselkedésterápia területen is. Képzettsége, valamint szakmai gyakorlata alkalmassá teszi a kistérségi tehetségprogramokkal kapcsolatos munka segítésében.
A Tehetségsegítő munkaközösség tagjai számára képzést tartott, a szakmai anyag összeállításában, a tehetségazonosítási munkában nyújtott eddig segítséget.
- dr. Duró Zsuzsa tehetségsegítő szakértő
Duró Zsuzsa igazi, klasszikus pedagógus egyéniség, a tehetséggondozás egyik elkötelezett híve. Elvégezte a Budapesti Tanítóképző Főiskolát. Először egy külső kerületi, falusi típusú iskolában tanított 13 évig. Később bemutatóórái sikeressége révén az egyik kerületi pedagógiai kabinet főállású szaktanácsadónak kérte fel. E mellett óraadóként már akkor a Szegedi Tudományegyetemen is oktatott. Közben elvégezte Egerben a fejlesztőpedagógia szakot, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetében a tehetségfejlesztési szakértő, az oktatásügyi rendszerelemző szakot, valamint szakvizsgát tett pedagógiából. Most a szegedi egyetemen nevelés- és oktatáselméletet, tehetségfejlesztést tanít.
Legismertebb könyvében, a Tehetséges gyerekekről mindenkinek, a tehetséggondozással, tehetségfejlesztéssel foglalkozik.
Továbbképzéseken tartott előadásai is ezt a kérdéskört boncolgatják. Empatikus, kedves személyiség, ez segíti választott szakterülete művelésében.
A tehetségsegítéssel kapcsolatos munka eredményességet kétféleképpen mérjük.
A tanácsadói munka eredményességét és hatékonyságát a tanácsot kérők számával tudjuk mérni.
A tehetségsegítő programok hatékonyságát a bemeneti és a kimeneti mérések segítségével mérjük, másrészt a kistérségi versenyek eredményeit értékeljük. A programok hatékonysága azzal mérhető, van-e, ha van, milyen mértékű a lemorzsolódás.
Munkánkban a személyességet a feladatok személyekre osztása jelenti. A tagiskolák pedagógusai közvetlen kapcsolatban állnak a tanulókkal és szülőkkel. A személyes kapcsolat így biztosított.