A Telepy Iskola több évtizedes tehetséggondozó múltra tekint vissza a testnevelés, a sport területén. Budapest első olyan iskolája volt, ahol testnevelés tagozat indult. Ezen a területen olyan gyakorlattal rendelkező pedagógusok foglalkoznak a tanulókkal, akik ennek rendszerét az azonosítástól a differenciált képességfejlesztésig kiváló eredményt érnek el. Olyan szakmai programot alakított ki az iskola, amely a tehetség azonosítástól a kiváló sporttehetséggé válásig segíti az ezen a területen megfelelő képességekkel rendelkező diákokat. Természetesen, ennek a munkának nem csak az iskolai sport az alapja, hanem az az együttműködés a sportegyesületekkel, amely összehangolja a tanulók tanulmányait és sportkarrierjét is. Az iskola ennek a speciális programnak a folyamatos fejlesztésével éri el eredményeit. Ennek a fejlesztésnek fontos lépése a sportiskolai pályázaton való sikeres szereplésünk. Sportiskolai tantervet vezettünk be minden évfolyamon egy osztályban.
Az iskola tanulóinak eredményei az olimpiák érmeseitől a világversenyek győzteséig nagyon sok sportágban megjelennek. Az iskola tehetségfejlesztő programja alkalmazkodik a tanulók egyéni igényeihez, segíti a megfelelő sportág kiválasztását és az abban való kiteljesedést. Az azonosítás célja, hogy minden tehetséges tanuló képesség-összetevőit felmérjük, mely a differenciált fejlesztés alapja. Azonosítási módjaink a játékos sportfoglalkozás (képességfelmérés), a Kíváncsi láda alkalmazása első osztályban és a kognitív profilteszt felhasználása magasabb évfolyamokon. Fontos eleme a tehetséggondozásnak a tanácsadás mind a tanulók, mind a szülők számára. Ez minden esetben személyes, gyermekre szabott. A sportedzői végzettséggel is rendelkező testnevelő tanárokon kívül az iskola pszichológusa és két tehetségfejlesztői szakértői végzettségű pedagógusa is segíti a tehetséggondozás komplex megvalósítását.
A tehetségazonosítás módjai:
- játékos sportképesség felmérés az iskolába jelentkező tanulók számára
- Kíváncsi láda alkalmazása
- kognitív profilteszt alkalmazása
- sportfoglalkozások megvalósítása (az azonosítás egyik módja a fejlesztés, az érdeklődés felkeltése többféle sportágban)
- Gál András - pszichológus segítőnk
- Horváthné Várady Zsuzsanna - testnevelés munkaközösség-vezető
- Hulkó Enikő - tehetségfejlesztő szakértő
Tehetségpontunk munkáját budapesti hatókörrel kívánjuk megvalósítani. 16 sportegyesülettel van élő együttműködési szerződésünk, de ezenkívül is nagyszámú egyesülettel tartunk kapcsolatot, mivel diákjaink több mint 40 féle sportágban szerepelnek, leigazolt sportolók. Az egyesületekkel való kapcsolat a testnevelők és szakedzők együttműködésén túl az osztályfőnökök, szülők és pedagógusok kapcsolatát jelenti. A sportszakmai vezetőkkel való konzultáció az alapja a tanulók megfelelő terhelésének, tehetséggondozásának. A tanulók tehetségígéretének beválásához széles körben megismertetjük szakmai programunkkal az edzőket, a szülőket és a pedagógusokat is.
A kerületünk iskoláival, az ott tanító testnevelőkkel gyakori a szakmai konzultáció, iskolánk igyekszik tapasztalatait átadni mint sportiskola módszertani központ, ennek keretében bemutató foglalkozásokat, konzultációkat, kerületi továbbképzéseket tartunk.
Az iskola fenntartója a sportutánpótlással foglalkozó egyesületek támogatásánál fontos szempontnak tekinti az iskolánkkal való együttműködését az egyesületeknek. Ez a fenntartói támogatás segíti a sporttehetség gondozás megvalósulását.
Együttműködési megállapodás a Ferencvárosi Tanodával, melynek célja a Telepy Tanoda szakmai programjának komplex fejlesztése.
Együttműködés a Ferencvárosi Torna Clubbal, akadémiai gimnáziumi osztály megalakítására. Együttműködés a Budapest, IX. kerületi Kosztolányi Dezső általános iskolával, mint Tehetségponttal, a Sakk-palota program támogatására.
A testi-kinesztetikus képességek területén kiemelkedő tehetségek segítése a fő célunk. Az egészséges életmód és a sport területét tartjuk kiemelkedően fontosnak, és foglalkozunk a sporttehetségek fejlesztésével. Célunk még a nyelvi tehetségek fejlesztése, a zenei tehetségek támogatása, tanácsadás.
Tervezett programjaink:
- sportkonferencia az együttműködő sportegyesületek és a kerület oktatási intézményeinek meghívásával
- kerületi továbbképzés szervezése testnevelő tanárok részére
- sportnap szervezése
- családi nap szervezése - sportprogramokkal
- tehetség-tanácsadás a szülők és tanulók számára
- Polgár Judit Sakk Alapítvány Sakkpalota címen kidolgozott módszertani program felhasználása, korszerű oktatási program megismertetése.
- Telepy Tanoda: Gazdagító program.ami elősegíti a diákok képességeinek mind teljesebb kibontakoztatását
• A tantárgyi tananyag gyermekközpontú, játékos, sokrétű megközelítését
• Az elsajátítandó ismeretek tantárgyi csoportba való rendezésével, megközelítésével rávilágítani az egyes tantárgyak közötti szoros, sokszor ok-okozati összefüggésre
A tehetségfejlesztés megvalósításának anyagi feltételei a fenntartó által biztosított költségvetési kereteken túl rendszeres pályázatokon való részvétellel tudtuk biztosítani. A továbbiakban is a pályázati forrásokat tartjuk elérhetőnek - sporteszközökre, sportrendezvényekre szolgáló pályázatok. A továbbiakban is a pályázati forrásokat tartjuk elérhetően, mint a MOB sportiskolai támogatása és egyéb sporteszközökre, sportrendezvényekre szolgáló pályázatok. Szoros kapcsolatot sikerült kialakítani az Albert Alapítvánnyal. Az iskolai szülői munkaközösség is sokat tesz a tehetségpont tevékenységének fenntarthatósága érdekében, segítő szülők anyagilag is támogatják iskolánkat.