Iskolánk a1989-90-es tanévtől az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Pedagógiai Program alapján működik.
2001-2002-es tanévtől bekapcsolódtunk az országos mai nevén KGYTK munkájába, amely 2003-tól az OKM akkreditált komplex tanulmányi versenye. 2009-2010-es tanévtől iskolánk a Duna-Tisza köze régió koordinátora.
Dr. Zsolnai József XX. századi magyar pedagógia meghatározó alakja volt, a professzor úr dolgozta ki a Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési programot, majd az értékközvetítő és képességfejlesztő iskolamodellt, melynek pedagógia programját iskolánk is adaptálta. Ez a program pedagógiai akciókutatásra épül. A Zsolnai-pedagógia azt hangsúlyozza, hogy minden gyermek tehetséges valamely területen. Az iskola dolga az, hogy ezt a területet maximálisan fejlessze, optimálisan kibontakoztassa a tehetségígéretek képességeit. Munkánk alapja: a kultúra teljességére épülő képességfejlesztő pedagógia.
ÉKP-program egyaránt alkalmas a hátrányos helyzetűek fölzárkóztatására és a tehetségek kiugrasztására, felfedezésére. Külön foglalkozások keretében oldjuk meg a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók felzárkóztatását. A tehetségígéretes tanulók képességeinek fejlesztése szellemében számos tehetségsegítő tevékenységet végzünk, a képességfejlesztés lehetőségére minden lehetőséget megragadunk: tematikus foglalkozások, pályázati kiírások, versenyek, kísérletező délutánok, erdei iskola, sportfoglalkozások, versenyekre való felkészítések, versenyek szervezése. Iskolai rendezvényeink, szabadidős programjaink, palóc hagyományőrzésünk számtalan további lehetőségeket kínál a tehetséggondozásra, a tehetségígéretek kibontakoztatására.
Pedagógusainak nevelési kultúráját az alkalmazott módszerek széles skálája jellemzi: differenciált rétegmunka, kooperatív tanulásszervezés, projektmunka, témahét, epochális és moduláris oktatás, széleskörű kompetenciafejlesztés, IKT eszközök használata.
A tudománypedagógia szellemében bővítjük a tanulók kutatás-módszertani tudását, miközben a kutatást a problémamegoldással, valamint az eredeti, kreatív megoldások keresésével kapcsoljuk össze. A diákok minden évben helyi, regionális és országos szinten is bemutathatják kutatási eredményeiket. A program a Pannon Egyetem, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával folyik. A program fővédnöke Dr. Zsolnai Józsefné Dr. Mátyási Mária (Dr. Zsolnai József özvegye) egyetemi docens, a KGYTK kutatói legitimálója Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet Oktató- Kutatóközpontja, Pápa.
A tehetséges tanulók érdeklődési és kutatási területeinek megfelelő szakembergárda (muzeológusok, levéltárosok, történészek, nyelvész, néprajzkutató, biológus, egészségügyi és más szakemberek) áll rendelkezésünkre.
A tudományos diákköri tevékenység általános iskolai szinten történő megvalósíthatóságának elméleti kidolgozója a Pannon Egyetem pápai Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet Oktató- Kutatóközpontja, országos koordinátora Kiss Albert, Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Óvoda igazgatója.
A tudományos diákköri tevékenység egy kreatív tehetséggondozó forma, amely nyílt pedagógiai folyamatokban zajlik.
Céljai: felkínálni diákjaink számára a szubjektív alkotások létrehozásának lehetőségét, segíteni a tudományos problémák értelmezését, megtanítani a felelősségteljes önművelést, a forrásközpontok felhasználását, eljuttatni a tanulóinkhoz az ismeretterjesztés digitális és nyomtatott formáit; az általuk érthető kutatási módszereket, segíteni a megértett tudományos problémák mikrokörnyezetükben történő vizsgálatát, megtanítani a szubjektív alkotásukról történő kommunikációt.
A zalabéri központban történik meg a versenyek kiírása, a pályázatok regisztrációja, a szakmai és formai követelmények meghatározása, a kategóriák megállapítása, a pályázatok szekciókba sorolása, a versenymenetrend meghatározása. A jelentkezők az iskolai fordulót követően a regionális döntőbe juthatnak. A KGYTK központ országos szinten öt régiót határozott meg, melyből a Duna-Tisza köze régió központja a mi iskolánk, a Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola.
A KGYTK Tehetségsegítő Tanácsának tagjai a régikoordinátorok is, így iskolánkat Fenesné Tóth Ágnes képviseli.
Iskolánk a KGYTK kezdeteitől készít fel diákokat a tudományos kutatómunkára, Minden évben van országos első díjjal jutalmazott tanulónk, több alkalommal kiemelt első díjat is kaptunk. Az eredményes tehetségsegítő munka elismeréseként Fenesné Tóth Ágnes megkapta a KGYTK központ által alapított „Mester és tanítvány” díjat arany kitűzővel. Fenesné Tóth Ágnes és Kökény Adrienn, iskolánk pedagógusai Díjoklevelet is átvehettek kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az országos tehetségnapokon.
A KGYTK központ szakmai irányításának része a pedagógusok rendszeres szakmai továbbképzése, valamint a publikációs lehetőségek biztosítása is.
A Tehetségpont hatóköre kiterjed a Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjaira, tőlünk elinduló középiskolás volt diákjainkra, valamint a Duna-Tisza köze régió 3 megyéjére - Nógrád, Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyére.
Az országos KGYTK konferencia döntése alapján a kiemelt első helyezést elért kutatás meghívást kap az ÉKP-s iskolák országos tehetségnapjára. Itt a diák bemutatja kutatási eredményeit, a felkészítő pedagógus pedig a kutatás menetét és a mentorálás módját ismerteti.
A környező települések önkormányzataival szoros kapcsolatot tartunk fenn, melynek fő eleme, hogy diákjainkat felkérik rendezvényeiken való részvételre, előadásaik bemutatására, ill. kiállításokat rendezünk munkáikból.
A helyi, járási és megyei hatókörű civil szervezetek, alapítványok, egyesületek elismerik és támogatják munkánkat. Szakmai segédanyagokkal, előadásokkal, kutatási helyszínek és eszközök biztosításával segítik tehetséggondozó tevékenységünket.
A szülői közösség rendszeres résztvevője programjainknak, támogatásukra anyagi és erkölcsi szinten is számíthatunk.
Szakmai tapasztalatcsere céljából folyamatosan bővítjük kapcsolatrendszerünket a megye ill. az Észak-Magyarországi Régió tehetségpontjaival. Közös tehetségnapok szervezésével kívánjuk hatékonyabbá tenni munkánkat.
Tehetségpontunk vállalja a tudomány iránt érdeklődő tehetséges gyerekek feltérképezését iskolánkban. Tehetség kibontakoztató foglalkozásokat szervezünk az intellektuális alkotóképességük fejlesztésére. Felkészítjük tanulóinkat a regionális és országos szintű megmérettetésekre. Vállaljuk tehetséges tanulóink életútjának nyomon követését.
Régióközpontként referencia tudományos diákkört működtetünk. Továbbképzés formájában átadjuk az általános iskolai tudományos diákkör működtetésében szerzett tapasztalatainkat.
Tehetségpontunk kialakítja a kapcsolatokat a határon túli magyar tehetségsegítő szervezetekkel (Ragyolc, Fülek, Losonc).
Konkrét terveink:
- Tehetségsegítő adatbázis létrehozása
- Bekapcsolódunk az országos KGYTK Tehetségpont hálózatba
- Iskolai szintű és regionális KGYTK komplex tanulmányi versenyek megszervezése, lebonyolítása
- Felkészítés az országos KGYTK versenyre
- Dunától keletre eső régiókban tehetségnap szervezése
- Tehetségsegítők képzése
- Kapcsolatkialakítás (hazai, szlovák)
Intézményünk felkeresi és felkéri a helyi és kistérségi civil és társadalmi szervezeteket a tehetséggondozó munka és a tehetségpont szponzorálására. Segítségüket elsősorban szakmai segédanyagok, kutatási helyszínek biztosításánál tudjuk igénybe venni.
Pályázati lehetőségek kihasználásával kívánjuk a tehetségpont fenntarthatóságát biztosítani Az országos KGYTK központ a TÁMOP pályázatok keretében már rendelkezik több nyertes pályázattal. A pályázati forrásokból a konferenciák lebonyolítását, a díjnyertes alkotások díjazását, a vendégek és a zsűri ellátását fedezzük.
A szülők bevonásával tudjuk a kutató diákok utaztatását megoldani, valamint segítségüket a kísérleti és mérési eszközök elkészítésében várjuk.