A Petőfi Kollégium több mint fél évszázados múlttal, nagy hagyományokkal rendelkező, ebből következően hagyományos pedagógiai alapelveken nyugvó nevelési rendszerű nevelési-oktatási intézmény, az egyedüli önálló fiúkollégium Miskolc városában. Kollégistáink zömében Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből, kis százalékuk a kistérségből kerül ki, néhány tanulónk miskolci lakos. A 255 fős tanulói létszámból a tanulók 23%-a szakiskolába, 9%-a gimnáziumba, 67%-a pedig szakközépiskolába jár. A hátrányos helyzetű tanulók aránya kollégiumunkban 25% körül mozog. Pedagógiai cél- és feladatrendszerünk megvalósításához tizennégy főből álló nevelőtestülettel rendelkezünk.
Mindezekből, valamint az intézménytípus alaprendeltetéséből adódóan a pedagógiai programunkban megfogalmazottak szerint a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés egyes területeit vállalja fel már több mint egy évtizede intézményünk. Kollégiumunk az eltelt tizenhárom tanévben szakmai céljaink megvalósítását segítő, valamennyi pályázaton elindult. Pályázati tevékenységünk sikerességi mutatója 82%, amelynek révén kollégiumunk több mint ötven millió forintnyi vissza nem térítendő támogatást nyert el a pályáztató szervezetektől. Kollégiumunk vezető, illetve társpartnerként három, az Európai Unió által támogatott nagyobb projektben is részt vett, és sikerrel valósított meg szakmai projekteket. Mindezek a kívülről bevont pénzeszközök jelentős mértékben járultak és a mai napig jelentős mértékben járulnak hozzá az alábbiakban ismertetésre kerülő szakkollégiumi és tehetséggondozó tevékenységeink megvalósításához, fenntarthatóságához.
Tehetséggondozó tevékenységünk területei és formái
- a sport terén tehetséges tanulók azonosítása, segítése. Helyi tehetségkutató versenyek, bajnokságok, városi sportbajnokságon válogatottak indítása, felkészítése. A 2000-es évtől Petőfi-kupa néven városi kollégiumi kispályás labdarúgó bajnokság szervezése, lebonyolítása. A Miskolc Város Díjáért, a mindenkori polgármester által 1997. óta kiírt kollégiumi, öt sportágat magába foglaló sportbajnokság nyolcszoros bajnoka a Petőfi Kollégium. Minden tanévben felfedezettjeink közül több tanulót viszünk sportegyesülethez. Igazolt sportolóink száma, akik valamely miskolci sportegyesülethez kötődnek jelenleg 27 fő, őket egy tanulócsoportba szerveztük, szakképzett testnevelő kolléga segíti őket tehetségük kibontakoztatásában.
- informatikai tehetségfejlesztés. Alapját a pedagógiai programunkban szereplő két szakkollégiumi programunk képezi. Szervezett órarendi keretek között, szaktanár segítő munkájával két modulban felzárkóztató és tehetségfejlesztő tevékenységet is folytatunk. Tehetséges kollégistáink számára minden tanévben a város többi kollégiumának részvételével megmérettetési lehetőséget biztosítunk, őszi-tavaszi, kétfordulós városi informatika versenyt bonyolítunk le. Kollégistáink versenyeredményei magukért beszélnek. (www.petofi-koll.sulinet.hu) Szakkollégiumi programunk célzottan hozzájárult több tanulónk sikeres ECDL vizsgájának letételéhez.
- angol nyelvi tehetségfejlesztés. Alapját az informatikaival egy időben kidolgozott angol nyelvi kétmodulos szakkollégiumi program jelenti. A hátránykompenzáló, szintre hozó-fejlesztő differenciált kiscsoportos foglalkozások a kilencedik belépő évfolyamon tanóraszerűen, szakképzett kollégák irányításával folynak. A szaktárgyban tehetséges kollégistáink -tehetségfejlesztő csoport- részére, az informatikaihoz hasonló lebonyolítási rendszerű városi kollégiumok közötti kétfordulós versenyt szervezünk. Eredményességi mutatóink alátámasztani látszanak munkánkat(www.petofi-koll.sulinet.hu). Az őszi forduló fordítási versenyként, míg a tavaszi angol nyelvi szép kiejtési vers- és prózamondó verseny formájában kerül megrendezésre. A kollégisták a foglalkozásokon "kapottakon" túlmenően mindkét verseny esetében tét és következmény nélkül gyakorolhatják a vizsgaszituációt is.
- képzőművészet terén tehetséges tanulók azonosítása, fejlesztése. Formája a rajzszakkör tevékenysége grafikus művésztanárunk szakmai segítségnyújtásával. A szakkör a merítés szűk keresztmetszete miatt a kollégium 1997-es átszervezése óta csak néhány főből álló kis csapattal működik. Mini galériánk, általában valamelyik partner gimnázium rajztagozatával közös kiállítás formájában, a nagy nyilvánosság előtti megjelenés lehetőségét biztosítja tehetséges tanítványaink számára. A rajzszakkör tagjai 2009-ben részt vettek kollégiumunk alapításának ötvenedik évfordulója alkalmából létrehozott, jubileumi emlékfal kialakításának művészeti munkájában.
- Petőfi vers- és prózamondó verseny. Mintegy két évtizede minden márciusban a miskolci középiskolai kollégiumok számára meghirdetett tehetséggondozó versenyünk. A tanulók fejlesztése, felkészítése magyar szakos kollégánk segítő tevékenységével kiscsoportos formában valósul meg. A tehetségesnek tűnő tanulók "felfedezése" csoportszinten a nevelőtanárok hathatós közreműködésével történik. A tehetségpont hálózathoz való kapcsolódásunkkal a hálózat által nyújtott, kölcsönösen gyümölcsöző lehetőségek kiaknázásával, a kollégiumunkban folyó eddigi tehetséggondozó tevékenységünk tudatosabbá, tehetségfejlesztő pedagógusaink képzése révén hatékonyabbá tételét, valamint a tehetség-tanácsadás vonatkozásában új részterülettel való bővülését reméljük. Tizennégy fős nevelőtestületünk elkötelezettségét mutatja, hogy 2010.11.26-ig hét fő adta be jelentkezését PAT képzésre.
Kollégiumunk szoros kapcsolatot ápol Miskolc város, a Miskolci Kistérségi Társulás középiskoláival, középiskolai kollégiumaival. Tágabb kapcsolatrendszerünkben partnereinkként azonosítjuk az oktatási intézmények mellett a közoktatás, a sport, a tudományos- és a kulturális élet képviselőit: a Miskolc Városi és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Intézetet, a Nevelési Tanácsadó Intézetet, a Miskolci Egyetemet, a DVTK-t, a Miskolci Sportiskolát, a városi múzeumokat, könyvtárakat, a Miskolci Galériát.
A kollégium által szervezett rendezvények, versenyek is erősítik ezeket a kapcsolatokat. A Magyarország-Szlovákia határon átnyúló együttműködési program 2007-2013 keretein belül megvalósult két szakmai jellegű projektünk révén testvérintézményi kapcsolatot alakítottunk ki és tartunk fenn a kassai Skolsky Internattal. A megvalósított rendezvények, események, ökológiai, egészségvédelmi, sport, valamint az országismereti táborok nagymértékben hozzájárultak kollégistáink látókörének bővüléséhez, személyiségének fejlődéséhez. Sokoldalú kapcsolatrendszerünk előfeltételezi intézményünk alkalmasságát arra, hogy kistérségi tehetségponttá váljon. A kollégium méretéből fakadóan -kis létszámú nevelőtestülettel dolgozunk- reálisan felmérve lehetőségeinket, alapfeladataink ellátása mellett nem tudjuk felvállalni a regionális tehetségpont szerepét és feladatait.
Kollégiumunk sokoldalú, sokszínű pedagógiai célrendszerét szerteágazó tevékenységrendszerrel valósítja meg, amelynek középpontjában a tanulók képességeinek, személyiségének kibontakoztatása, az esélyegyenlőség biztosítása áll. A magas szintű nevelő-oktató munkát bizonyítják verseny- és nyelvvizsgaeredményeink, sikeres pályázataink. Az eddigi tehetséggondozó tevékenységeinket szeretnénk komplex rendszerbe foglalni, tudatosabban, új szakmai ismeretekkel felvértezve végezni. A tehetséggondozásunk fő irányai továbbiakban is a sport terén kiemelkedően tehetséges tanulók felfedezésén túlmenően a tehetséggel összefüggő erős oldal támogatása, és a nehézségekkel küzdő - a tehetséggel összefüggő gyenge oldal erősítése- diákok fejlesztése, a tanácsadás lenne.
Kiemelten fontosnak tartjuk a magas szintű angol nyelvi és informatikai tehetséggondozást. Ezek mellé be szeretnénk hozni a rendszerbe a német nyelvi és a társadalomtudományos tehetséggondozást is. Mindezen tevékenységek hatékony és eredményes hosszabb távú megvalósításához, a továbbképzési lehetőségek megragadásával nevelőtestületünk ez irányú ismereteit is bővíteni kívánjuk.
Jelenlegi tehetséggondozó tevékenységünk egy részét, a versenyek lebonyolítását pályázati pénzeszközökből finanszírozzuk. A felkészítő, alapozó foglalkozásaink pedagógiai programunk részét képezik, így azok finanszírozása az intézményünk éves költségvetésének terhére történik. A tehetségpont fenntarthatósága tehát hosszabb távon is biztosított.
Évek óta fontos partnerünk a Miskolci Városi Pedagógiai Intézet. A tehetségpont regisztrációját követő tanévben az intézet szakértőinek segítségével kilencedik belépő évfolyamunkon el kívánjuk végeztetni a tehetségdiagnosztikát. 2010.november 26-ig 14 fős nevelőtestületünkből 7 fő jelentkezett PAT képzésre. Jelen tanévvel kezdődően ki kívánjuk aknázni a Városi és a Megyei Pedagógiai Intézet tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzései által megszerezhető szakmai többlet ismereteket is. Szándékunkban áll az ELTE "Módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban" szakirányú továbbképzési szakára legalább két kollégánk beiskolázása.
Fontosnak tartjuk a tehetséggondozó munka eredményének mérését önkontrollos hatásvizsgálattal. Minden évben szükség szerint korrekciós tervet készítünk, ebben határozva meg a továbblépés irányát és területeit. A tehetséggondozó munka nagyon sokféle területet érint. Azonosított partnereink szempontjából úgy gondoljuk, hogy igényeik beazonosítását követően a következő eredményességi mutatókat kell figyelembe vennünk.
Közvetlen és közvetett partnerek:
- Igény
- Eredményességi mutató
Középiskolák:
- Hátrányos helyzetű és tehetséges tanulók esélyegyenlőségének javítása
- Javuló továbbtanulási mutatók, felvételi arányok javulása, fluktuáció csökkenése
Szülők:
- Jól képzett, sokoldalú, sikeres, kiegyensúlyozott gyermek
- Szülői elégedettség
A kollégium pedagógusai:
- Szakmai kompetenciák bővülése, fejlődés biztosítása
- Sikeresen elvégzett továbbképzések, működőképes projektek száma, elégedettség
Tanulók:
- Komplex személyiségfejlesztés, piacképes tudás, tehetség kibontakozása
- Tanulmányi eredményesség javulása, versenyeredmények, nyelvvizsga, ECDL vizsga, igazolt sportolók számának növekedése
Nevelőtestületünk kis létszámú, egy szakmai munkaközösséget alkot, ezért munkánk során, a személyes kapcsolatokon alapuló együttműködés meghatározó jelentőségű. Ugyancsak a fenti, helyi adottságunkból következően szervezetünk a lehető legkisebb bürokráciával, hatékonyan működik. Kollégáink személyes elkötelezettsége, és a szakmai továbbképzéseken szerzendő új kompetenciái, meglévő tapasztalatai képezik azt a közös alapot, amelyre a tehetségek azonosítására és fejlesztésére fókuszáló, gyakorlati tevékenység során építkezhetünk.