Mint minden közoktatási intézménynek, így iskolánknak is a Közoktatási Törvényből adódó kötelessége, hogy a tanuló jogát a képességeinek megfelelő oktatáshoz biztosítsa.
A tehetséges tanulóinknak tehát kiemelkedő képességeikhez kell mérnünk nevelési-oktatási tevékenységünket.
Pedagógusaink mindig nagy hangsúlyt fektettek a tehetséggondozásra, egyre erőteljesebben fogalmazódott meg körükben az igény, hogy hatékonyabban, tudatosabban kellene segíteni, támogatni a tehetséget az iskola falai között.
A tehetséggondozás területén fő célkitűzéseink: a tehetségek korai azonosítása, fejlesztése, valamint új módszerek, programok bevezetése, a pedagógusok tovább- és átképzésének szervezése.
Tehetséggondozó formáink: tanórai, tanórán kívüli; művészeti oktatás, tanulmányi és sportversenyek, alapfokú nyelvvizsga, rendezvények, sokféle iskolán belül és kívüli program kínálata, táborok.
Éves munkatervünkben mindig szerepel a versenyekre való felkészítés, versenyek szervezése, lebonyolítása, műsoros rendezvények szervezése - ahol lehetőséget kapnak a tehetséges tanulók a bemutatkozásra.
Ennek feltárására előzetes igényfelmérést, célcsoportos elemzést végzünk, mely külön vizsgálja, hogy a tervezett tevékenységeink megfelelő módon illeszkednek-e célcsoportunk életkori sajátosságaihoz és környezetükhöz. Tanulási stílus, attitűdmérés, tantárgyi mérések, partneri igény és elégedettségmérés.
Az utóbbi években folyamatosan a következő tehetségterületeken végeztünk tehetséggondozást: hangszeres zene, néptánc, modern tánc, színjáték,idegen nyelv, kézilabda, futball, atlétika (2010-ben országos 1. hely), informatika.
Szakmai tanácskozások, bemutató foglalkozások szervezése. A művészeti iskola nyílt napjait évek óta azzal a céllal rendezzük meg, hogy mind a szülőknek, mind a pedagógusoknak nagyobb rálátása legyen a tehetséggondozó programokra, az ott folyó munkára.
Helyi, intézményi szintű tehetségpontként kívánunk működni, bevonva a munkába az alábbi partnereinket.
Óvoda: Eddigi kapcsolatainkat személyes találkozók, közös szakmai rendezvények, szülői fórumok révén tudatosan tovább építjük. A leendő elsősök és szüleik számára "nyitott napot" szervezünk.
Általános iskolák: A térségi általános iskolákkal igyekszünk jó partneri viszonyt kialakítani, közös szakmai programokat, pályázati projekteket megvalósítani, hogy a tehetséggondozás területén azonos elvek mentén fejlesszük tanulóinkat. Partneri együttműködés keretében a 2010/11. tanévtől kapcsolódtunk a tiszavasvári Kabay János Általános Iskola Tehetségpontjához.
Középiskolák: Igyekszünk a középiskolák "bemeneti igényeit" feltárni, hogy végzős tanulóink rugalmasan illeszkedhessenek be a leendő középfokú oktatási intézményükbe. Tanulóink részt vesznek a középiskolák nyílt napjain.
Felsőfokú képzőhelyek: Számítunk a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékének munkatársaira, akik előadásait jelenleg is figyelemmel kísérjük. Dr. Balogh László professzor úr többször tartott már nagy sikerű előadást iskolánkban a tiszadobi pedagógusoknak.
Civil szervezetek: a Széchenyi István Iskolai Alapítvány szakmai együttműködésére építünk, de ezen kívül tehetséggondozó tevékenységünk speciális projektjei esetében a segítséget nyújtani tudó, helyben működő civil szervezetekkel is ápoljuk a jó kapcsolatot. (Tanoda, TUTI Klub)
Szülők: Szülői fórumok, értekezletek, fogadórák révén tudjuk a szülőket tehetséggondozó programjainkba bevonni.
Továbbra is törekszünk arra, hogy intézményünk aktívan részt vegyen a kistérségi iskolák közösen szervezett szakmai tanácskozásain, konzultációin.
A Tehetségpont munkájának középpontjában továbbra is iskolánk tanulói állnak majd, az ő fejlesztésük érdekében tovább bővítjük a tanórai differenciálást, tehetségfejlesztő programokat, a tanórán kívüli lehetőségeket. Ennek során felkeressük a térségünkben működő szakembereket, illetve azokat is, akik annak idején szintén iskolánk tanulói voltak, s megkérjük őket tehetséggondozó programunk segítésére. Pl. a Családsegítő És Gyermekjóléti Szolgálat vezetőjét, aki pszichológus.
A szakmai tanácskozások, konzultációk, bemutató foglalkozások megismertetik a térségben dolgozó, tehetséggondozás témakörében érdeklődő kollégákat a gyakorlatban már alkalmazott módszerekkel.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság rendezvényeit figyelemmel kísérjük, azokon részt veszünk, ezzel biztosítjuk, hogy a kollégák naprakész, friss információkkal rendelkezzenek.
A tehetségpont feladata: tehetségkutatás, tehetségek azonosítása, kiválasztása, fejlesztése.
Iskolánk 2008 óta alkalmazza az Integrációs Pedagógiai Rendszert. Célunk a sokszínű tanulói összetétel mellett a "Minden gyermek tehetséges valamiben" elvek betartásával olyan tanulói környezet, olyan szakmai-módszertani háttér, olyan foglalkoztatás, olyan mérés-értékelési rendszer használata, amelynek során minden tanulónak biztosítjuk a képességei szerinti fejlődés lehetőségét, a hátrányok kompenzációját, a teljes élethez való alapokat, az egyéni értékelést és az élethosszig tartó tanulás iránti igény és motiváltság megalapozását.
Tehetségfejlesztő munkánk során tervezzük egy saját mérési-értékelési rendszer kidolgozását, melynek segítségével már 2. osztálytól tehetségfejlesztő foglalkozásra irányítjuk azokat a tanulókat, akiknek a mérések alkalmával tehetségük azonosításra került.
Ez a program felső tagozatban különböző versenyekre való felkészítéssel, középiskolába készülőknek ajánlott felkészítéssel egészül ki.
A tehetségek gondozását tanítási órákon differenciált képességfejlesztéssel, változatos gazdag módszertani eszközök használatával és újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazásával tesszük hatékonyabbá (kooperatív módszer, projektoktatás, témahét).
A tanórán és a tanórán kívüli formák gazdagítása mellett új formaként kívánjuk kialakítani a tehetséggondozó program kidolgozását, képességet és logikai készséget fejlesztő foglalkozásokat.(táblajátékok) Fontosnak tartjuk a versenyeken való részvételt, melyhez felkészítő órákat biztosítunk. Nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni az egyénre szabott fejlesztésre. A szülőkkel való kapcsolattartás és párbeszéd, az együttműködés nélkülözhetetlen ebben a programban, a mérések eredményeiről, a tehetséggondozás fontosságáról a szülőknek tájékoztatókat, fórumokat szervezünk.
Kisiskolás korban az alapozó munkát tekintenénk kiemelkedőnek, a tehetség általános képességeihez tartozó elemeinek hatékony fejlesztését. LÜK táblajátékok alkalmazásával ezen a területen mérhető eredményjavulást várunk.
Felső tagozaton a megjelenő speciális képességek azonosítását, gondozását, fejlesztését, nyomon követését tartjuk fontosnak.
A program megvalósulásának színterei:
- tanórai differenciálás
- fejlesztő foglalkozások
- könyvtárhasználat
- versenyeztetés
- alapfokú nyelvvizsga
- művészeti oktatás
- szabadidős tevékenységek
- színházlátogatás
- tanulmányi kirándulások
- nyári táborok
- iskolai ünnepélyek, rendezvények
Művészeti oktatás- néptánc, moderntánc, színjáték képzőművészet; tehetséggondozó órák, fejlesztő foglalkozások keretén belül a kiemelkedő nyelvi és informatikai/logikai gondolkodással rendelkező, a színjáték, a tánc, a képzőművészet, a sport iránt elhívatott gyermekekkel kívánunk foglalkozni.
A tehetséggondozásunk elhanyagolt területe a tehetségek tanácsadása, az alulteljesítő tehetségesek felkutatása, felzárkóztatása.
Ezt a hiányt igyekszünk pótolni megfelelő szakemberek segítségével, képzéseken való részvétellel.
Hatékony tehetséggondozást az iskola egyedül nem képes felvállalni, szükséges a szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés, tanácsadás.
A szülők részére konzultációs lehetőséget biztosítunk a gyermek optimális nevelése és fejlesztése érdekében, ha igénylik, pszichológus bevonásával.
Tervezett programjaink: Hogyan tanuljunk?
Tehetség felismerés szülői szemmel
Alsó tagozatban:
Kiemelkedő célként fogalmazzuk meg a komplex személyiségfejlesztést. A cél érdekében alsó tagozatban bevezetjük a táblajátékokat LÜK. Szakmai kapcsolatot ápolunk a hejőkeresztúri Árpád Vezér Általános Iskolával a további táblajátékok alkalmazásának érdekében.
Felső tagozatban:
Nagy figyelmet kívánunk fordítani az informatikai és angol nyelvi képzésre. Ezeket a tantárgyakat már eddig is képesség szerinti csoportbontásban oktattuk. A pályázati lehetőségek kihasználásával folyamatban van a nyelvi labor kialakítása. Célunk: minél több gyermeknek lehetőséget biztosítani az alapfokú nyelvvizsga megszerzésére,amelyre az idén másodszor került sor.
Tehetséggondozó programunk megvalósítása folyamán a tervezett tevékenységek elvégzéséhez választott módszerek:
- szaktanácskozások meghívott előadókkal,
- fejlesztő foglalkozások - egyéni képességekhez igazodó feladatlapok, páros illetve kiscsoportos differenciált foglalkozások
- modern technikai eszközök alkalmazása
- kirándulások, táborok szervezése
- mérések, tesztek, mérőlapok - emlékezet és figyelem vizsgálata, motiváció, tanulási stílus
- bemutató foglalkozások - kooperatív tanulási módszerek
Tantestületünk számára tehetségazonosítás, -gondozás témájú nevelési értekezletet kérünk a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékétől. Dr. Balogh László professzor úr több alkalommal is tartott előadást Tiszadobon.
Tervezzük, hogy pedagógusaink közül többen is szerezzenek tehetségfejlesztő-szakértői végzettséget.
Iskolánk önkormányzati fenntartású intézmény - a működési költségeket a fenntartó állja.
Speciális programjaink számára iskolánk Alapítványa adományokból, az adó 1%-ából származó bevételekből és pályázati forrásokból biztosítja az önfenntartáshoz szükséges bevételeket.
Az eddigi tehetséggondozást saját erőből, az önkormányzat által biztosított költségvetésünkből, alapítványi és pályázati támogatásokból finanszíroztuk.
A továbbiakban is ezeket a forrásokat tudjuk biztosítani, távolabbi pályázati lehetőségeket keresünk a cél érdekében közösen együttműködő partnerekkel.
A fenntartó is elkötelezett a tehetséggondozás iránt, lehetőségeihez mérten maximálisan támogatja.
Civil szervezetek megnyerése a programok támogatásában.
Igényfelmérés során tártuk fel azon tehetségeket, akikkel ezt a munkát folytatjuk. Az érdeklődő gyermekeket szívesen látjuk, hiszen ez a fejlődésüket szolgálja.
- néptánc - Szabó Péterné minősített táncpedagógus
- színjáték - Szőke Katalin magyar szakos tanár
- atlétika, kézilabda - Fábri Zoltán, Bugya István testnevelő tanár
- informatika - Király János informatika tanár
- angol - Barkó Erika, Barócsi Mária angol szakos tanár
A felsorolt szakemberek megfelelő végzettséggel rendelkeznek tevékenységi területük ellátásához, az elmúlt években folyamatosan folytattak szakköri és kiegészítő foglalkozás keretében tehetséggondozást, versenyeztetést.
Kovácsné dr. Nagy Emese oktatási szakértő, szakértési terület kémia és angol nyelv; egyetemi óraadó (ELTE, Miskolci Egyetem) a hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskola igazgatója.
Intézményünknek a régóta jó a kapcsolata a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékével.
A Nevelési Tanácsadó pszichológusainak segítségére is számíthatunk.
A Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat vezetője volt tanítványunk,és pszichológusként is számíthatunk rá.
Iskolánk pedagógusai jelenleg is - a tehetségtémájú továbbképzések után pedig várhatóan még fokozottabban - alkalmasak a tehetséggondozó feladatok ellátására.
Egy jól működő monitoring rendszert terveztünk. E rendszeren belül a programban résztvevő diákok, szülök, pedagógusok, véleményének megismerésével, a monitoring eredményének értékelésével tehetjük hatékonyabbá működésünket, fejleszthetjük tevékenységi körünket.
Komplex fejlesztő programunk összeállításánál mindenkor figyelembe vesszük az adott tanulóifjúság és a szülői közösség igényeit, elvárásait.
Programjainknak és eredményeinknek igyekszünk megfelelő nyilvánosságot biztosítani. Folyamatos a kapcsolattartás az együttműködő és az érdeklődő intézményekkel.
Bemutató órákat, előadásokat, nyílt hetet szervezünk.
A tehetségfejlesztő foglalkozássokkal párhuzamosan folyamatosan készül egy bevezető tanulmány, amelyben az intézményünk tehetséggondozó múltjáról, eddig elért eredményeiről, az iskolából kikerült tehetséges gyerekek sorsáról, vallomásáról, az őket tanító pedagógusok élményeiről, a tehetséggondozás nehézségeiről lesz szó.
Ezen kívül feltárjuk a gyerekek társadalmi szociális hátterét, annak érdekében is, hogy a gyerekekkel való gondoskodás a család pontos ismerete mellett valósulhasson meg. A tehetséggondozás végén készítünk egy hatástanulmányt, amely összefoglalja az elért eredményeket, nehézségeket, és segítséget nyújt ahhoz, hogy a tehetséggondozás az elkövetkezendőkben még sikeresebb legyen. Tanév közben folyamatosan felméréseket, fejlődési haladást mutató vizsgálatokat végzünk.
A tehetségfejlesztés nem képzelhető el másként, mint a személyes kapcsolatok és az adekvát tanár-diák, mentor-tanítvány kapcsolatok bensőségessé válásával. Szeretnénk elérni azt, hogy a tehetséget növelő szakember és a növelendő diák közös tanítási-tanulási élménye legyen a tehetségfejlesztés, melynek során mindketten gyarapodnak, szellemiekben, érzelmekben, és mentalitásuk is pozitív irányba fejlődik.
A gyermek követendő mintát lát a tanárában, közvetlen munkakapcsolatot alakítanak ki a fejlesztés során.
Páros munka, projekt módszer, infokommunikációs technológia alkalmazása, kooperatív módszerek.