A kecskeméti Kodály Iskola nemrégiben ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját. Miután Szentkirályi Márta zenepedagógus 1950-ben megalapította az ország első kodályi zenei nevelésre épülő iskoláját a Kecskeméten született nagy zeneszerző útmutatásai alapján, mintájára hamarosan több mint 200 hasonló intézmény alakult hazánkban.
Az iskola törekvése a zene és művészetek iránt fogékony nemzedék felnevelése a mindennapos énekes foglalkozások által.
Az ének-zenei általános iskolaként induló intézményben 1953 szeptemberében indult a hangszeres oktatás, 1964-től pedig gimnáziumi tagozattal bővült. 1981 óta a zeneművészeti szakközépiskolában készülhetnek a továbbtanulásra a zenetanári vagy előadóművészi pályát választók.
2007-ben a helyi intézmény-összevonások után az iskola a Kecskeméti Művészetoktatási Intézmények legnagyobb és legösszetettebb egysége lett. Az összevonáskor új elemmel is gazdagodott az intézményegység, először alapfokon, majd egy évvel később középszinten a szakközépiskolai oktatás részeként is megjelent a néptánc oktatás.
A Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Kodály Zoltán Ének-zenei Iskolája jelenleg szakmailag önálló intézményegységként is 4 részből áll. Az általános iskolát befejező diákok tovább folytathatják tanulmányaikat a gimnáziumban vagy a zene- és néptáncművészeti szakközépiskolában. Az érdeklődő általános iskolások és gimnazisták fakultatív jelleggel részt vehetnek az alapfokú művészetoktatásban, amely hangszeres és néptánc oktatást kínál.
Rendszeresen látogatják a Kodály-módszer szerint tanító énektanárok óráit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetének külföldi hallgatói, hogy a módszert elsajátíthassák. Emellett számos bel- és külföldi látogató fordul meg az intézmény falai között.
A nemzetközi és hazai versenyeredmények, díjak mellett a legkiemelkedőbb elismerések, amelyek mind az iskolában folyó magas színvonalú munkát dicsérik, a 2002-ben odaítélt "A magyar Művészetoktatásért díj", a 2005-ben elnyert Magyar Örökség díj, és a 2010-ben a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítványtól átvett Kodály Zoltán díj.
A tehetségpont intézményi hatókörű, de meg kell itt jegyeznünk, hogy külföldi kapcsolataink meglehetősen szerteágazóak. Kapcsolatban állunk pl. olasz és szlovén intézményekkel, de az iskola gazdag múltjára visszatekintve nem feledkezhetünk meg a német, angol, finn, svéd, dán, holland szervezetekről sem. Kórusaink évente többször indulnak külföldi turnékra, nemzetközi versenyekre, az iskola színpadán számtalanszor lépnek fel külföldi csoportok, zenekarok, kórusok. Gyakran térnek vissza a Kodály Intézet volt hallgatói is csoportjaikkal, kollégáikkal.
Zeneművészeti szakközépiskolánk országos beiskolázású, a művésztanárok gyakran viszik zenei táborokba és fogadnak nyáron a zenei táborban más vidékről származó diákokat. Az utóbbi néhány évben a zeneművészeti szakközépiskolába beiratkoztak határon túli magyar nemzetiségű tehetséges fiatalok is.
A nemrég beindult néptáncművészeti szakközépiskola nemcsak a kecskeméti, hanem a megye környékbeli településeinek tehetséges táncosait is vonzza.
Az intézményegységnek mint tehetségpontnak elsődleges tervezett hatóköre természetesen maga Kecskemét Megyei Jogú Város, hiszen az általános iskola települési beiskolázású, és itt bontakozhatnak ki az ifjú tehetségek az iskola falain belül.
Az épületben található koncertterem lehetőséget kínál a város lakóinak a művelődésre, a koncertek és egyéb rendezvények látogatására. Az itt megrendezett kiállítások is nyitottak a város és a környék lakói számára. Az alkalmanként óvodásoknak is programokat kínáló intézményegység a bőséges programajánlattal is lehetőséget kíván adni a tehetséges kisgyermekeknek, hogy itt bontakoztassák ki képességeiket.
A Kodály Intézettel, a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral, a Kodály Örökség programmal való kapcsolatok is alapot szolgáltatnak a tehetségpont megalakításához. Fel kívánjuk venni a kapcsolatot és csatlakozni szeretnénk a Kecskeméti Tehetséggondozó Tanácshoz.
Az első évben folytatni szeretnénk a már meglévő "jó gyakorlatainkat".
Egész évben folytatjuk a külföldi és magyar hallgatók mentorálását, bemutatóórákat, nyílt napokat szervezünk.
A zeneművészeti szakközépiskola fennállásának 30. évfordulója alkalmából koncertet rendezünk, amelyre országos és nemzetközi hírű kiváló volt növendékeinket hívjuk meg vendégszereplésre.
Felkészítjük növendékeinket hangszeres, zenekari és énekkari versenyekre, de részt kívánunk venni a közismereti szaktárgyi versenyeken is.
A Kecskeméti Szimfonikus zenekar megrendezi a zeneművészeti szakközépiskola legkiemelkedőbb diákjaival közös koncertjét. A végzős diákok búcsúkoncerteken mutatják be, hogy milyen zenei és egyéb művészeti képességeket fejlesztettek ki az iskolai falai között. Az alsó tagozatosok kiállítják a kisdiákok munkáit az "Ügyes kezek" kiállítás keretében. A tanítók kézműves foglalkozásokba vonják be a tanulókat. Az alsós karácsonyi műsor lehetőséget ad arra is, hogy a tehetséges óvodások és szüleik érdeklődését felkeltsük iskolánk iránt. A reál munkaközösség a tanév 2 utolsó napján "ész-játék" napot tart az iskola aulájában. Előadó meghívásával népszerűsítik a reál tárgyakat. Az idegen nyelvi munkaközösség nyári tábort szervez Ausztriába, ahová az érdeklődő angol és német nyelvet tanuló tehetségeket viszik magukkal a szervező nyelvtanárok. A délutáni sportfoglalkozások a sportversenyekre való felkészítés színhelyei is azon kívül, hogy a tömegsport igényeit is kielégítik. A humán munkaközösség a versenyekre történő felkészítés mellett megrendezi a drámanapot, ahol a színjátszók megmutathatják tehetségüket. Számos tanszaki, vegyes tanszaki hangversenyen bizonyíthatják rátermettségüket a hangszeresek és énekesek. A néptáncosok mindig a legélénkebb színfoltjai az iskolai ünnepségeknek, de területi, országos fellépéseken, versenyeken is számot adnak tehetségükről.
Szeretnénk helyben megszervezni egy tehetséggondozással foglalkozó továbbképzést, hogy hozzáértő stábot alakíthassunk ki a tehetséggondozó munkához.
A Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, ezzel együtt a Kodály Zoltán Ének-zenei Iskola fenntartója Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, melynek támogatását érezhettük, érezhetjük ma is.
A fenntartó eddig heti 40 óra támogatással segítette sok éven át az intézményegység ének-zenei programjának megvalósítását, az ének-zenei iskola fennmaradását. Szeretnénk, ha ezzel továbbra is számolhatnánk. Cserében igyekszünk szereplésekkel emelni a városi rendezvények és részönkormányzati összejövetelek színvonalát.
A részönkormányzat is hozzájárul eszközfejlesztésünkhöz ( pl. a táncterem padozatának korszerűsítéséhez). A városi önkormányzat rendszeresen ír ki pályázatokat, melyekre több alkalommal sikeres pályamunkákat adtunk be.
Az iskola alapítványának kuratóriumára is számíthattunk már eddig is a tehetséggondozó foglalkozások, versenyeztetéssel kapcsolatos finanszírozási kérelmek kedvező elbírálásában.
Hagyománnyá vált az alapítványi juniális parti megrendezése, melyben elsősorban az alsós munkaközösség stábja jeleskedik. Számítunk Kodály Zoltán özvegyének támogatására, valamint a városi Kodály Örökség program segítségére.
Igyekszünk felkutatni támogatókat, szervezeteket és magánszemélyeket egyaránt, ilyenek pl. a Lion's Club, a Rotary Club, képzőművészek, zenészek, írók, cégek, kertészetek, utazási vállalatok, nyomdák, volt tanítványok, akik pénzzel, tárgyi adományokkal, díjazás nélküli fellépésekkel, utazási kedvezményekkel, nyomtatványok elkészítésével segítik tehetséggondozó tevékenységünket.
Élni kívánunk továbbá a pályázati kiírások adta lehetőségekkel.
A felvételi vizsgákon és az előzetes konzultációkon a középfokú beiskolázás során a művésztanárok megfelelő szakmai háttértanulmányokkal ( zeneakadémiai végzettség ) biztos értékítélettel ismerik fel a tehetségeket, de már előzetesen zeneiskolai versenyeken is tájékozódhatnak a felbukkanó tehetségekről. Ilyen hangszeres művésztanárok a zeneművészeti szakközépiskolában:
- Agócs Márta - gordonka
- Révész László - orgona, zongora
- Gerhátné Papp Rita - csembaló, zongora
- Radványi Mária - zongora
- Pusker Imre - zongora, kamarazene, zenekar
- Maczák János - klarinét
- Dratsay Ákos - fuvola
- Berényi Bea - fuvola
- Vereb Katalin - oboa, furulya
- Palotás Gábor - ütőhangszerek
- Juhász Ágnes - hegedű
- Altorjay Tamás - magánének
- Gerhát László - zongora, egyben a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar karmestere
- Antoni Andrea, Kókai-Szabóné Antal Noémi, Balogné Papp Boglárka - szolfézs-zeneelmélet
- A kóruséneklés területén Durányik László, Antoni Andrea
A kicsinyek kiválasztásában több évtizedes tapasztalattal rendelkezik Ubrizsyné Érsek Éva, akinek zeneóvodai nevelő-oktató munkája iránt óriási az érdeklődés. Tapasztalait immáron sikeresen tovább adta a fiatalabb generációnak. A néptánc, a népi kultúra, mozgáskultúra oldaláról is jelentős szakmai múlttal rendelkező oktatók, Bedőcs József, Bedőcsné Szabó Rita, valamint Lukács László, a Kecskemét Táncegyüttes vezetője biztosítják a megfelelő szakmai hátteret.
Kiemelt helyen áll kapcsolatunk a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetével és annak tanáraival, köztük Dr. Nemes László Norberttel, az intézet vezetőjével, a Magyar Rádió Gyermekkórusának egyik karnagyával.
A matematikából tehetséges gyermekek felkutatására ösztönző hatással bír a Mategye Alapítvánnyal fennálló jó viszony, ezen belül is a többszörösen kitüntetett Csordás Mihály tanár úr tehetséggondozó munkája. Francia nyelvből a Magyar-Francia Ifjúsági Alapítvánnyal megkötött szerződés alapján évek óta idegen nyelvi lektor vesz részt az iskolai munkában. A magyar nyelv és irodalom területén Alföldyné Dobozi Eszter igazgató József Attila-díjas költő, Príma díjas személye is megjelenik támogatóként. A képzőművészetben Patkós László grafikus, a Kecskeméti Szabadiskola tanára aktív támogatására számítunk.
Az eredményességet, hatékonyságot a visszacsatolás különböző eszközeivel mérhetjük. Félévente, évente jelzik a tehetséggondozó munka eredményességét a tanulmányi eredmények, de az országos kompetenciamérések eredményeiről készült jelentések is jelzés értékűek.
Továbbtanulási mutatóink már eddig is azt bizonyították, hogy előkelő helyen állunk az intézmények rangsorában. Általános iskolánk 8. osztályosainak mintegy 90 %-a tanul tovább évente gimnáziumban, néhányan szakközépiskolában ( főleg művészeti szakközépiskolában), elenyésző arányban jelentkeznek szakiskolákba.
A 12. évfolyam végzősei közül kb. 80 % vagy annak felette tanul tovább egyetemen vagy főiskolán. A fennmaradó rész OKJ-s képzésre megy, esetleg külföldre távozik nyelvtanulás céljából. Alig van olyan, aki nem tanul tovább.
Kidolgozott pályakövetési rendszerünk van, mely főként a szakközépiskolára vonatkozik.
Fontosnak tartjuk a nyelvvizsgák számának növelését, hiszen a mai fiatallal szemben lényeges elvárás, de éppúgy feltétele a diploma megszerzésének is.
A visszacsatolás, megerősítés nemcsak számokban, százalékos arányban jelentkezhet, hanem egy bemutató előadás, hangverseny közönségsikerében is. A hatékonyságot jelzik a városi, megyei, regionális, országos és nemzetközi versenyeredmények is. Az intézményegység pedagógiai programja előírja a helyi, iskolai méréseket is. 6. és 8. osztályban magyarból és matematikából, 10. osztályban a tavaszi szünet után idegen nyelvből.
A személyes példamutatást tartjuk a legfontosabb elemnek, ami a művészetoktatásban egyedi lehetőségeket kínál, kiválóak az egyéni és kiscsoportos oktatás "tanár-diák kapcsolatot" építő lehetőségei. Az egyéni zeneművészeti hangszeres és magánének oktatásban, a 3-4 fős kamaraórákon, a néptáncművészeti tagozaton a 6-8 fős kis csoportokban történő oktatás révén előtérbe kerül a személyes jelleg.
A pedagógusok tapasztalatai a versenyek, előadások, hangversenyek megszervezésében, megrendezésében, a továbbképzések és a bemutatóórák megtervezése, lebonyolítása terén egyaránt nyomatékosítják a hivatalszerű, bürokratikus működés elkerülését.
Segít a cél megvalósításában a minőségfejlesztésben alkalmazott partnerközpontú működés, a partnerek elégedettségének mérése, az erősségek, gyengeségek, elvárások feltérképezése. A közvetlen és közvetett partnerek visszajelzései megerősíthetik meglévő "jó gyakorlataink" megőrzését, vagy éppenséggel rámutathatnak a szükséges változtatásokra.