Nevelőtestületünk mindig nagy hangsúlyt fektetett az egyéni bánásmódra, differenciált nevelésre. Helyi nevelési programunk célja:
- A tevékenységre épülő, sokoldalú képességfejlesztés által a gyermekek személyiségének kibontakoztatása az egyéni és életkori sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével.
- Humanista életszemlélet megalapozása
- Az iskolai beilleszkedés közvetett elősegítése gazdag, változatos tevékenységrendszerrel, az egyes gyermekhez igazított módszerekkel, eszközökkel, differenciáltan, az informatikai nevelés lehetőségeinek biztosításával.
Ezeket a célokat a következő kiemelt feladatokkal valósítjuk meg:
- Tevékenységközpontú szemlélet és fejlesztő stratégia
- A személyre szabott fejlesztés
- Az erkölcsi értékek átadása, a gyermeki személyiség pozitív formálása
- A változatos mozgás- és informatikai nevelés lehetőségeinek biztosítása
Csoportszervezésnél a vegyes korosztályt részesítjük előnybe, ezzel is elősegítve céljaink megvalósítását. Nevelőtestületünk mindig is fontosnak tartotta az önképzést, továbbképzéseken való részvételt. A 2009/2010-es évben a TÁMOP 3.1.4 Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés-innovatív intézményekben c. pályázat kapcsán minden pedagógusnak lehetősége nyílt ismereteinek frissítésére, pedagógiai módszereinek megújítására. 9 óvodapedagógus közül 4 fő rendelkezik szakvizsgával, 5 fő ECDL start jogosítvánnyal. 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő Pozitív fegyelmezési, 3 fő Hatékony tanulói megismerési technikák,1 fő Inklúzió, integráció, együttnevelés, 4 fő Tanulói differenciálás heterogén csoportban, 3 fő Tevékenység és személyiségfejlesztés, 2 fő Agresszió kezelése a pedagógiai gyakorlatban, 1 fő Stesszkezelési- és elmefejlesztő, 2 fő viselkedésrendezéssel kapcsolatos továbbképzésen vett részt.
Óvodánk rendelkezik több innovációval, „Jó gyakorlattal.” Pályáztunk a TÁMOP 3.1.7 Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése c. pályázatra.
Dajkáink a pedagógiai munka hatékonyabb segítése érdekében egész nap a csoportban tartózkodnak, aktív részesei a nevelésnek.
Intézményi szinten tervezzük a tehetséggondozást, tehetségfejlesztést, differenciálást. Ezen kívül szeretnénk együttműködni az azonos célokat valló és megvalósító intézményekkel. Az érdeklődő, érintett szülők számára tanácsot nyújtunk. Munkánkba bevonjuk a tehetségfejlesztés iránt fogékony civil szervezeteket, helyi médiákat.
Nevelőtestületünk a tehetséggondozást az interperszonális képességek fejlesztése valamint a logika-matematika területén szeretné végezni.
Sokéves pedagógiai munkánk során egyre jobban tapasztaljuk, hogy a gyermekek értelmi, és érzelmi intelligenciája nagy eltéréseket mutat. Ismereteik gazdagok, változatosak, de interperszonális kapcsolataik, érzelmi életük labilis, gyakran szélsőséges. Ez a kettősség gyakran okozza, hogy a gyermek nem képességeinek megfelelően teljesít. Ezért is gondoltuk, hogy fokozottan foglakozunk a viselkedéskultúrával, a kapcsolatok formálásával.
Óvodánk speciális tevékenységei:
- Viselkedéskultúra mérése
- Projektek tervezése
- Drámajátékok alkalmazása
- Szülői fórumok szervezése
- Játszóházak szervezése (gyermek-felnőtt)
- Piktogramok használata
Korunk egyik vitatott területe a kisgyermekkori IKT eszközök használata. Óvodánk nevelőtestülete több mint tíz éve foglakozik az óvodáskorúak informatikai nevelésének kérdésével. Véleményünk az, hogy az IKT eszközök használata a hétköznapokban már olyan mértékben elterjedt, hogy azt nem tiltani kell, hanem megmutatni azok helyes használatát, tudatosítani veszélyeit, kihasználni előnyeit. Ne a gép uralja az embert, hanem az ember legoptimálisabban használja ki a lehetőségeket a céljai elérésében.
Célunk az óvodai nevelés keretei között: a tágabb és szűkebb környezetében magabiztosan eligazodni tudó, az információszerzés és kezelés technikáit ismerő, az infokommunikáció különböző formáiban jártas gyermekek nevelése. Az informatikai nevelés áthatja az óvodai élet egészét, de az eszközhasználat differenciáltan, a gyermekek érdeklődésére, fejlettsége szerint történik. Nagymértékben elősegíti a logikus gondolkodás a kreativitás fejlődését.
Konkrét tevékenységeink e területen:
- eTwinning projektekben való részvétel
- IKT eszközök használatának megismerése (számítógép, nyomtató, fénymásoló, fényképezőgép, diktafon)
- Interneten való kommunikáció
- Játékprogramok megismerése, használata
- Műveltségterületek gazdagítása
- Szülők szemléletének formálása
- Kiállítás szervezése
Tevékenységeink, programjaink jó része önerőből- a jelenlegi tárgyi és személyi feltételek mellett- megoldható. A tárgyi eszközök beszerzését képviselők támogatása által, illetve a Csicsergő Alapítvány bevételéből kívánjuk finanszírozni. Keressük a kapcsolódó pályázati lehetőségeket is.
Óvodánk az Európai Uniós pályázatok során több szakmai szervezettel, szakértővel került kapcsolatba. Munkánk azóta is folyamatos, egymást segítő.
Partnereink:
- Kőrösné dr. Mikis Márta - Informatika- Számítástechnika Tanárok Egyesületének elnöke, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa.
- Károly Sára - nyugdíjas pszichológus, a Budapest XVII.ker. Nevelési Tanácsadó volt vezetője
- Bartókné Halmai Katalin - logopédus, fejlesztő pedagógus, a Gyurkovics Tibor Általános Iskola, Képességfejlesztő Speciális Szakiskolai Előkészítő, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó igazgató helyettese.
- Jurecz Emil - a Szabadság Sugárúti Általános Iskola (1171 Budapest, Szabadság sugárút 32.) igazgatója, az Országos Közoktatási Szakértők Egyesületének főtitkára.
- Bella Tibor - tehetségfejlesztő tanár, a Gregor József Általános Iskola igazgatója (1172 Budapest, Hősök tere 19-20) az Országos Közoktatási Szakértők Egyesületének elnöke.
A tehetséggondozás szakmai koordinátora
- Juhászné Almási Zsuzsanna - az ELTÉN szerzett szakvizsgát Preventív-korrektív pedagógia, pszichológia szakon.
A jövőben tervezzük a tehetség azonosításának, fejlesztésének tudatosabb dokumentálását, tervezését, megfigyelési szempontok kidolgozását. Részt vennénk továbbképzéseken, konferenciákon. Minden csoportban év végén elemzést, összegzést készítünk a tehetséggondozással kapcsolatosan, kijelöljük a következő év feladatait. Tájékoztatást nyújtunk a szülők számára. Cikket írunk a helyi sajtóba, szakmai lapokba.
Kérdőíves felmérést készítünk pedagógusok, szülők részére. Jó gyakorlatok keretében bemutatót tartunk érdeklődő kollégáknak.
A differenciált bánásmód elvét követve egyéni, kiscsoportos tevékenységeket szervezünk. A projekt módszert felhasználva a gyermekek egyéni érdeklődésére, aktivitására építünk. Fontosnak tartjuk, hogy dolgozóink a gyermek személyiségét elfogadva, a benne rejlő lehetőségeket meglátva végezzék a fejlesztést. Munkánk során a szülőt partnernek tekintjük. A tehetséggondozás folyamatába minden dolgozónkat bevonjuk.