Intézményünk működése nyolc óvodában folyik. Az intézmény férőhely száma 805 fő, jelenlegi statisztikai létszámunk 887 fő. Dolgozói létszám 114,5 fő, melyből 67 fő pedagógus.
Nevelő-fejlesztő munkánk hagyományokra épülő, ugyanakkor fogékonyak vagyunk az új értékekre és megpróbálunk megfelelni a mindenkori társadalmi elvárásoknak. Munkánk során célunk, hogy a hozzánk járó gyermekek nyugodt, szeretetteljes, családias légkörben nevelkedjenek. Mindezt a családokkal közösen végezzük, a partnerközpontú működési szemléletet követve.
Nevelési elképzelésünk lényege, hogy az óvodai nevelést egy egységes folyamat első intézményi szakaszaként értelmezzük, amelynek törés nélkül kell folytatódnia az iskolában, illetve azt követően az élet során.
Mint nevelési intézmény ellátjuk az óvó-védő, szociális, nevelő-fejlesztő feladatokat. Pedagógiai funkciónkat tekintve pedig felvállaljuk az iskolai életre való előkészítést úgy, hogy az iskolába kerülő gyermekeink olyan pszichés fejlettséggel rendelkezzenek, amely a tanulásra, mint fő iskolai tevékenység formára alkalmassá teszi őket.
Arra törekszünk, hogy gyermekeink az iskolai élet megkezdésére rendelkezzenek megfelelő kompetenciával – önismerettel, önértékelő képességgel, tudjanak önállóan gondolkozni, testi-lelki-szellemi fejlettségük megfeleljen az óvodáskor végére elérendő szintnek.
Céljaink meghatározásánál abból a sajátos helyzetből indultunk ki, hogy az intézmény tagóvodáinak munkáját felölelve, összességében és egységesen is tükröződjön a környezeti sajátosságokból adódó lehetőségek kihasználása.
Munkánkat szolgálatnak tekintjük, folyamatosan képezzük magunkat, hogy egyre magasabb színvonalon tudjunk dolgozni. Ezt bizonyítja az is, hogy intézményünkben országosan elismerten szinten működik a minőségfejlesztés, mely iránt valamennyien elkötelezettek vagyunk.
Intézményünk valamennyi tagóvodájában több mint 10 éve olyan tevékenységeket és megfigyeléseket végzünk, melyek alkalmasak arra, hogy felismerjük azokat a kiváló képességű gyermekeket, akik az átlagtól eltérő, magasabb, különlegesebb szinten képesek bizonyos tevékenységek megvalósítására.
Célunk, minden esetben:
• a tehetség felismerése,
• a további fejlesztés lehetőségeinek felkutatása, megteremtése,
• a tehetséges gyermekek személyiségének sokoldalú kibontakoztatása,
• partnerintézmények bevonása a tehetséggondozásba.
Konkrét tevékenységeink
Intézményi szinten „Kisművészek” tehetségfejlesztő, tehetséggondozó csoportot működtetünk lehetőséget teremtve egy speciális képzésre azoknak a gyermekeknek, akik kiemelt tehetséget mutatnak a vizuális kultúra területén.
A képzés globális célja a művészeti nevelés, tehetséggondozás a vizuális kultúra területén. A gyakorlat lehetővé teszi az egyénre szabott feladatok differenciált megoldását, figyelembe veszi a gyermek érdeklődését, képességeit, munkatempóját, alkalmat teremt olyan beszélgetésekre, akár vitákra is, melyek által közelebb kerülnek az adott témákhoz.
A program eredményesen alkalmazza az egyes vizuális problémák megértését, több nézőpontból való megközelítését, pl. kompozíció – képi egyensúly, tér, szín, vonal, mozgásábrázolás, rész-egész viszonya.
Bármely terület érintése a technikák változatos alkalmazásával, a témával való érzelmi kapcsolat kialakításával kerül feldolgozásra.
Ezen kívül még kettő óvodánkban (Fürkész-, Kuckó Óvoda) külön is működik a „Varázsceruza, „Ügyes kezek” műhely.
A csoportokból gyermekeink rendszeresen részt vesznek helyi, országos és határon túli pályázatokon igen szép eredményekkel.
A műhely vezetői oszlopos tagjai az intézmény Vizuális munkaközösségének, illetve egy kolléganő rajztanári diplomával rendelkező művész óvodapedagógus, a jászberényi „Berény műhely” vezetője.
Intézményi szinten működik a görkorcsolya műhely. A résztvevő gyermekek heti rendszerességgel járnak a városi görkorcsolyapályára edzeni. A résztvevő gyermekek közül a későbbiekben többen a városi Görkorcsolya szakosztály tagjai lesznek. Az óvodás görkorcsolyázók az elmúlt évek során az Országos Ifjúsági Görkorcsolya bajnokságon I. és II. helyezést értek.
A csapat koordinátora maga is edzett görkorcsolyás óvodapedagógus.
Intézményünk nyolc tagóvodájából kettő óvodában (Fürkész-, Szivárvány Óvoda,) olyan jellegű néptánc tevékenység folyik, melynek tagjai a későbbiekben büszkén táncolnak a Jászság Népi Együttesben.
E tevékenység vezetői óvodapedagógusok, a fent említett együttes volt tagjai, illetve egyikük a Hagyományőrzők csoportjának képviselője.
A Fürkész Óvodában nagy sikert arat a gyerekek, szülők és kollégák körében az origami. A tehetséges gyermekekkel pályázatokon veszünk részt, a kollégák által hajtogatott modellek pedig gyermekmunkákban, vagy ajándék formájában köszönnek vissza.
A műhely vezetője a Magyar Origami Kör tagja.
A Fürkész Óvodában a „Bábműhely” ad kiváló alkalmat arra, hogy a nagyon jól kommunikáló, szívesen játszó, felszabadult színészi tehetséggel megáldott gyerekek igazi bábszínházat hozzanak létre a maguk által megálmodott díszlettel és bábokkal együtt.
A tevékenység irányítója színészeket meghazudtoló módon köti le a gyerekek és felnőttek figyelmét mese közben.
Drámajáték műhely működik a Központi Óvodában, mely az empatikus, jó kommunikatív és problémamegoldó gyerekek kedvelt tevékenysége, melynek során közvetlen, nyitott módon történik a gyermekek személyiségfejlesztése.
A tevékenység irányítója drámapedagógusi végzettséggel rendelkezik és a Magyar Drámapedagógiai Társaság tagja.
„Zene ovi” működik a Zengő Óvodában a zene területen kiemelkedő képességű gyermekek tehetségfejlesztése céljából. A csoport tagjai a gitáron kiválóan játszó óvodapedagógusi együttessel - a „Dalidákkal” - gyakori fellépők különböző városi rendezvényeken, kiállítások megnyitóján. A tagok közül számos gyermek a helyi zeneiskolában folytatja tanulmányait.
A társulat irányítója, több jászberényi énekkar lelkes résztvevője.
A Tehetségpont tevékenységét városi, megyei és akár országos hatókörrel szeretnénk kiterjeszteni. Erre azért lenne lehetőségünk, mert „Jó gyakorlataink” kapcsán már ismert intézményünk tevékenysége és van gyakorlatunka a szervezési feladatok ellátásában is.
A terjesztés érdekében nyílt napok keretében mutatnánk be a különböző területeken végzett tevékenységeinket az érdeklődők számára.
A tehetséggondozás folyamatában - a komplexitás okán- szorosabb kapcsolatot szeretnénk építeni a:
- családokkal,
- a jászsági óvodákkal,
- Jászberény Város Önkormányzatának Humánerőforrás Bizottságával,
- JNSZM Pedagógiai Szakszolgálat Jászberényi Tagintézményével,
- Jászság Népi Együttessel,
- Palotási János Zeneiskolával,
- jászberényi Görkorcsolya szakosztállyal,
- Berény Műhellyel
- jászberényi Növény-és Állatkerttel.
Munkánk során számítunk a civil lakosságban élő művészek (kosár-illetve szalmafonók, festők, zeneművészek, táncművészek) és kiemelkedő sportolók közreműködésére is.
Elsődleges célunk az eddigi tevékenységek folytatása a jelenlegi működési feltételek mellett.
Óvoda Tervezett tevékenység
Intézményi szinten szervezett „Kisművészek”
Görkorcsolya
Fürkész Varázsceruza
Origami
Néptánc
Bábműhely
Központi Drámajáték
Kuckó Ügyes kezek
Szivárvány Néptánc
Zengő Zene ovi
Tervezett fejlesztések
- Néptánc tehetségfejlesztő csoport működtetése intézményi szinten,
- Origami világnapja intézményi szinten,
- Bábelőadások (Bábműhely által) intézményi szinten.
Megalakulásunk utáni első évben tervezett fejlesztések
- Tehetségfejlesztő programjaink bővítését, valamennyit intézményi szintre terjeszteni;
- Honlapunkon a tehetséggondozás rendszerének bemutatása;
- Továbbképzéseken való részvétel;
- Szakmai napok, bemutatók szervezését;
- Országos és helyi rajzpályázatokon való részvételt.
A már meglévő forrásaink
- Nyertes pályázatok
- A harmadik évezred jászberényi gyermekeiért Alapítvány bevétele
- Cégek, civil szervezetek által nyújtott támogatások
- Szülők támogatása
Leendő forrásaink
- Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Géniusz Program pályázatai
- Önkormányzat szak bizottságainak támogatása
- Más civil szervezetek, magánszemélyek bevonása a programba.