A József Attila Gimnáziumban a tehetséggondozás és a felzárkóztatás stratégiai kérdés. Nemcsak az oktatás, hanem a nevelés szempontjából is az, szorosan összefügg a személyiségfejlesztéssel, -fejlődéssel.
Az iskola, a pedagógus alapvető feladata, hogy minden gyermeket hozzásegítsen ahhoz, hogy eljusson képességeinek maximumáig. Nemcsak tanulmányi, hanem nevelési szempontból is igen fontos, hogy stabil osztálykeretben folyjék a tanítás négy, illetve öt éven keresztül. Az átlagnál tehetségesebb vagy az átlagnál nehezebben tanuló diákok fejlesztését differenciált tanítással oldjuk meg.
A tehetséggondozás célja a tanulók
önállóságának, kezdeményezőkészségének kibontakoztatása
problémamegoldó módszereinek bővítése
alkotóképességének előtérbe állítása
kreativitásának fejlesztése
kulcskompetenciáinak bővítése
egyénhez igazodó fejlesztése.
A fejlesztés lehetőségei
kiscsoportos és egyéni foglalkozások
differenciálás, csoportbontás
projektmódszer
versenyek
az iskolai könyvtár lehetőségeinek kihasználása,
Tehetséggondozási formák:
egyéni fejlesztési tervek készítése,
egyéni és csoportos versenyfelkészítés,
tehetségazonosítás,
tehetséggondozás,
tehetség-tanácsadás,
alulteljesítő tehetségek azonosítása,
hátránykompenzáció.
Néhány tantárgyat a 9. évfolyamtól kezdve tudásszintek alapján létrehozott csoportokban tanítunk. Elsősorban a matematikát és az idegen nyelveket, de ide sorolhatók a tagozatokon a céltantárgyak valamint (11-12. évben) a fakultációk. A legtöbb esetben a csoportbontás nem osztályonként, hanem évfolyamonként történik. Rendkívül fontos, hogy kommunikációnkkal is azt fejezzük ki, hogy mindenkit a saját haladási ütemének megfelelően akarunk eljuttatni az általa elérhető tudásszintre. Természetesen (fél)évenként lehetővé tesszük a csoportváltást mindazoknak, akiknek az egyéni fejlődése ezt megkívánja.
A tehetséggondozás talán legfontosabb színtere a fakultáció. A fenntartó lehetőséget biztosít arra, hogy igen gazdag fakultációs választékkal segítsük a tehetséggondozást a József Attila Gimnáziumban.
Tudjuk, hogy a tehetséges diákok között akadnak „borotva eszű” és „ekeeszű” gyerekek is. Az előbbieknek valóban úgy vág az eszük, mint a borotva: gyors észjárásúak, kiváló a felfogóképességük, így könnyen megértik a tanári magyarázatot, jól motiválhatók. Az utóbbiak lassabban, gyakran nehezebben sajátítják el a tananyagot, de gondolataik alaposabbak, mélyenszántóbbak. Hosszabb távon legalább olyan kiváló eredmények elérésére képesek, mint gyorsabb felfogású társaik. Fontosnak tartjuk az „ekeeszű” tehetségek felkutatását és fejlesztését is.
Ugyancsak fontosnak tartjuk a különleges – egy-egy tantárgy keretei közé nem szorítható – tehetséggel megáldott tanulók fejlesztését is. A tanórák kereteit átlépő foglalkozások – diákszínpad, kiadványszerkesztés, rajzszakkör, sportkörök – teret adnak a szabad energiákkal bíró diákjainknak különleges produkciók véghezvitelére.
A tehetségek felfedezésének és fejlesztésének egy fontos módja a tehetséges diákok országos középiskolai tanulmányi versenyen való szereplése. A magas színvonalú tanulmányi versenyre való felkészítés az iskola igen fontos feladata.
Iskolánk nevelőtestülete az oktató-nevelő munka területén magas szakmai felkészültséggel, hozzáértéssel rendelkezik. A kollégák folyamatosan járnak többek között olyan továbbképzésekre is, amelyek a tehetséggondozással, annak módszereivel részletesebben foglalkoznak.
Több neves tanulmányi és tehetséggondozó versenyre készítjük fel tehetséges diákjainkat.
A legfontosabb versenyek, melyeken rendszeresen részt veszünk: Arany Dániel Matematikai Tanulóverseny, GORDIUSZ Matematika Tesztverseny, OKTV történelem, angol, olasz, francia, matematika, kémia, földrajz, biológia tantárgyakból. Iskolánkban saját szervezésű versenyeket is bonyolítunk.
Iskolánk emelt szintű érettségi vizsgaközpont, az UNESCO által asszociált iskola, kiemelt figyelmet fordít az idegen nyelvek tanítására oly módon, hogy diákjaink évtizedek óta emelt óraszámban tanulhatják az általuk választott idegen nyelvet.
Diákköreink és szakköreink szervezésével is a tehetségek felkutatását, azonosítását, fejlesztését célozzuk meg. 2013 szeptemberében létrehoztuk a JAG a Tehetségekért „Jelet hagyni” alapítványunkat azzal a céllal, hogy támogatást kapjunk a tanulmányi, sportversenyek, valamint a művészeti pályázatok kiírásához, díjazásához.
Tervezett hatókörünk elsősorban intézményi, amely lefedi az alábbiakat: tanórák és tanórán kívüli foglakozások tartása, szakkörök, differenciált foglalkozások, érettségi felkészítés, rendezvények, versenyek, szabadidős foglalkozások. A sikeresebb beiskolázás érdekében azonban nyitunk a hozzánk jelentkező nyolcadikos tanulók irányába is.
Hatókörünk és együttműködésünk intézményen kívüli szintje: a beiskolázás érdekében kapcsolatot tartunk Újbuda és a szomszédos kerületek általános iskoláival. Intézményünk szorosan együttműködik a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal, annak Budapesti XI. Tankerületével, az Újbudai Pedagógia Intézettel- Tehetségponttal, az Újbudai Tehetségsegítő Tanáccsal, a szülői közösséggel és az iskolai Diákönkormányzattal, valamint a XI. kerületi közművelődési intézményekkel, az önkormányzattal, civil szervezetekkel, helyi médiával. Folyamatosan kapcsolatot tartunk az idejáró gyerekek szüleivel is annak érdekében, hogy támogassák iskolánk tehetségsegítő és tehetséggondozó munkáját. Régi diákjaink rendszeresen visszajárnak és részt vesznek az iskola kiemelt rendezvényein, személyes példájukkal motiválják a tanulókat. Velük még szorosabb együttműködést szeretnénk kialakítani egy mentori program keretében.
A tanulmányi és sportversenyek, illetve diákcserék lebonyolítása és szervezése végett is több intézménnyel tartjuk a kapcsolatot.
Kiemelten fontos a szülőkkel való napi szintű, folyamatos kapcsolattartás, akár személyesen, akár más formában.
Tantestületünk minden tagja elkötelezett a tehetséggondozásban. Kiváló humánerőforrással, tapasztalatokkal rendelkezünk e téren. Több kollégánk tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéseken is részt vett. 2014 januárjától iskolapszichológus is segíti munkánkat, illetve az Újbudai Pedagógiai Intézet munkatársainak, szakértőinek segítségére is támaszkodunk.
Segítő szakemberek: Szénási Istvánné, az Újbudai Pedagógiai Intézet pedagógiai szakértői és előadói, Heimann Ilona, Herskovits Mária, Brozsek Andrea, Balogh László, Bajor Péter.
Pedagógusaink a következő Újbudai Pedagógiai Intézet – Tehetségpont által szervezett tehetséggondozással összefüggő szakmai rendezvényeken és előadásokon vett részt:
A pedagógus szerepe a tehetséggondozásban: F. J. Mönks
Értékek és tehetség: Dr. Csermely Péter, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke, a Bölcsek Tanácsának tagja
Természetes fejlődési krízisek és a tehetség: Dr. Gyarmathy Éva – tudományos munkatárs – MTA
A Tehetségpont működtetésében rejlő lehetőségek: dr. Herskovits Mária, a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnöke
A tehetséggondozás gyakorlata – módszerek, eljárások bemutatása: Duró Zsuzsanna közoktatási szakértő
A pedagógusszerep változásai a korszerű tehetséggondozásban: Dr. Balogh László egyetemi docens
Pedagógusok mentori szerepben: Pecsenya Éva egyetemi oktató, szakértő
Egész napos tehetséggondozás: Bajor Péter elnök Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Erősségek és gyenge pontok a hazai tehetséggondozásban: Dr. Balogh László egyetemi tanár
Szülők és a család szerepe a tehetségek támogatásában: Dr. Váradi Ágnes pszichológus
Munkastílusunkat jellemzi a tanulóközpontúság, az esélyegyenlőség megteremtése, pedagógusaink elhivatottsága, munkaközösségeink összeszokott csapatmunkája, a szülőkkel való jó kapcsolat, a szülők és a diákok együttműködése, bevonása az iskolai programokba.
Munkastílusunkra jellemző a hálózatban való működés, melyben kiemelt hangsúlyt helyezünk a folyamatos, többirányú és naprakész információáramlásra, a tapasztalatok cseréjére, az egymástól való tanulásra. Napi kapcsolatot tartunk fenn az Újbudai Pedagógiai Intézet- Tehetségponttal, valamint az Újbudai Tehetségsegítő Tanáccsal.
A lehető legkisebbre szeretnénk szorítani a bürokráciát. Tehetségponttá válásunkat követően szeretnénk felvenni a kapcsolatot más Tehetségpontokkal és kialakítani egy hosszú távú szakmai együttműködést, amely biztosítja a tehetséggondozással összefüggő információáramlást és tapasztalatcserét.
A spontán megbeszéléseken túl nagy hangsúlyt helyezünk a tudatosan tervezett értékelésekre, annak érdekében, hogy minél hatékonyabbá tudjuk tenni tehetséggondozással összefüggő tevékenységünket. Minél több fórumon igyekszünk bemutatni tevékenységünket a szülők, más intézmények diákjai, tanárai és minden érdeklődő számára. Tehetséggondozó tevékenységünket, mint Tehetségpont szeretnénk még tudatosabbá tenni, hatékonyabban végezni a fiatal tehetségek kiemelt segítését.
Alapítványi támogatással tehetséggondozó szakköröket hirdettünk meg a 8. osztályos tanulóknak.
Testnevelőink egy-egy sportág szakedzőiként kiemelt figyelmet fordítanak a sportban eredményesen versenyeztethető tanulók edzésmunkájára.
Tervezett tevékenységek:
• évente természettudományi projektnap és egészségnap szervezése,
• nyílt napok az általános iskola nyolcadik osztályos tanulóinak számára,
• terepgyakorlat szervezése a biológia tagozatosok részére,
• szakmai napok és tanulmányi kirándulások nyelvi kompetenciaterületen,
• intézmény- és évfolyamszintű versenyek, tehetséggondozó programok,
• pályaválasztási tanácsadó munka osztályfőnöki segítséggel,
• matematika felzárkóztató szakkör,
• rajz és képzőművészeti szakkör tehetséges tanulók számára,
• természettudományokkal kapcsolatos tanulmányi kirándulások (pl. paksi erőmű-látogatás, autógyár-látogatás),
• JAG Jelet Hagyni Alapítvány minden tantárgyat érintő versenyfelhívása,
• felkészítés országos és nemzetközi versenyekre,
• tehetséges tanulók fogadása más intézményekből,
• diák- és tapasztalatcsere külföldi intézményekkel,
• aktív állampolgárságra nevelés iskolai nyílt napok szervezésével, tanulmányi versenyeken való részvétellel,
• sportversenyek, sporttáborok szervezése,
• tehetséggondozó szakkör az általános iskolák nyolcadik osztályosai számára.
• Irodalmi színpad, diák színjátszás
A középiskolások körében végzett tehetséggondozó tevékenységünk hatékonyságának mérésére alkalmas eszköz a tanulmányi versenyeken, az érettségiken elért eredmények és a végzett diákjaink utókövetése.
A fentieken kívül a tehetséggondozás eredményességére utalnak azok a produktumok - tanulmányok, művészeti alkotások, stb. -, amelyeket a tehetséges diákok hoznak létre tanulmányaik során.
A József Attila Gimnázium egykor és ma is számos kiváló tehetséget ad hazánknak. Iskolánk fontosnak tartja, hogy a jelenlegi tanulók megismerjék azokat az elődeiket, akikre büszkék lehetnek.
A Jóskás öregdiákok közül az utóbbi években megfordult iskolánkban
Bálint András színművész
Jordán Tamás színművész
Jordán Adél színművész
Süveges Gergő televíziós személyiség
Rókusfalvy Pál televíziós személyiség
Németh György ókortörténész
Fináczy György és Péter vitorlázók
Ferdinándy György költő
Az iskola biztosítja a Tehetségpont infrastrukturális hátterét. A helységek, eszközök rendelkezésre állnak a programok megvalósításához.
Ez év augusztusában létrehoztuk a JAG A TEHETSÉGEKÉRT Alapítványt, amely támogatja a tanulmányi és sportversenyek megrendezését és díjazását és aktív szerepet vállal a tehetséggondozás támogatásában.
A foglalkozásokat megtervező, szervező és megvalósító kollégák anyagi megbecsülésének fedezetét alkalomszerűen az iskola egyéb bevételeiből (pl. pályázatokból) próbáljuk biztosítani. Mindezeket a pályázatok követésével, szponzorok, önkéntes segítség keresésével egészítjük ki. Minden tehetséget segítő, fejlesztő hazai és nemzetközi pályázatban rész kívánunk venni.