- Az óvodáinkba járó gyermekek, a „csodabogár ígéretek”, akikkel fokozottabban törődni KELL, hiszen Ők a jövőnk!
A TÁMOP 3.4.4/B-11/2 Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása című pályázatra elkészítettük CSODABOGÁR KERESŐ pályázatunkat, és pozitív elbírálásban részesültünk
A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM Az óvodai tehetségsegítő programok, erdei óvodai programok támogatása (A pályázat kódja: NTP-OTM-MPA-12-021) pályázatunk is segített a tehetségekkel való munkánkban
- Az Ajka Városi Óvoda 7 óvodájában alapítása óta, a tanulásban alkalmazott differenciálás során, a gyermekek felzárkóztatása mellett, elkezdtünk foglalkozni az életkorukhoz mérten, átlagon felül teljesítő gyermekekkel is. Ezt főleg interperszonális (drámajáték, vers-mesemondás), mozgásos(úszás, egyéb mozgásos tevékenységek), valamint térbeli-vizuális területekre vonatkoztatva. Versmondó versenyt, rajzkiállítást, mozgásos tevékenységeket, vizi vetélkedőt, szerveztünk, kapcsolva ezt a jeles napokhoz, ünnepekhez.
- A szakmai alapok elsajátítása érdekében a 2011/2012. nevelési évben Tehetséggondozó szakmai műhelyt hoztunk létre, melyben a kollégák a témákat felosztva, majd azt a többiekkel megosztva ismerkedtek a tehetséggondozás elméleti részével is.
- A pedagógusok személyes kompetenciái, szakmai felkészültségeik megfelelőek az elvárásoknak. Speciális végzettséggel is rendelkezünk / fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, drámapedagógus, beszédfejlesztő pedagógus, mérési értékelési szakpedagógus /. TÁMOP - 3.4.4/B-11/2 - Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása, a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program"Csodabogár kereső" TÁMOP-3.4.4/B-11/2-2012-0023 pályázata keretében egész kollektívánk részt vett a Tehetség felismerése és gondozása tehetségfejlesztés a mindennapi pedagógiai gyakorlatban címmel, valamint szakmai vezetőnk a Kreativitás fejlesztése a tehetséggondozás szolgálatában című 30 órás akkreditált továbbképzésben.
- Óvodánkban olyan óvodapedagógusok dolgoznak, akik szeretetteljes légkört teremtve, a folyamatos innovációra nyitottan, önfejlesztést, reflexiót végezve, professzionális szakmai és módszertani felkészültséggel segítik a gyermekek eltérő képességeinek kibontakoztatását. ( SNI, IPR, HH, HHH, tehetség) A helyi igényekre épülő kulcskompetenciákat fejlesztő, tevékenységközpontú , tehetséggondozást tartalmazó, saját készítésű nevelési program alapján folyik a nevelőmunka.
- Jó gyakorlatok, amelyek a www.iskolataska.educatio.hu honlapon megtalálhatóak. (Kalandoló-mozgásfejlesztő, Varázsszó- anyanyelvi fejlesztő, A játék öröm - fejlesztő játékok gyűjteménye, Zöld óvoda- élhetőbb jövő)
- Óvodánk Örökös Zöld Óvoda lett 2013-ban
- 2004 óta IPR intézményi innovációs tevékenységet folytatunk.
- HEFOP 2.1.5/B Halmozottan Hátrányos Helyzetű tanulók Integrált Neveléséhez sikeres pályázatunk segítséget nyújt az integrált oktatáshoz.
- A TÁMOP 3.1.4. Kompetencia alapú programcsomag adaptálásával kompetenciaterületi, módszertani fejlesztéssel, innovációs tanulásszervezési tevékenységgel valósul meg a tanulás. Innovációnk, amely Jó gyakorlat is lett, a mozgással kapcsolatos, azt új formában, szerepben jeleníti meg.
2014 januárjától óvodapszichológus segíti a tehetséggondozásban résztvevő gyermekeket és szakembereket egyéni és csoportos tanácsadással, fejlesztő foglalkozásokkal.
Először intézményi és települési hatókörre szeretnénk kiterjeszteni a megalakuló Tehetségpont tevékenységét. Óvodánk 7 tagóvodából áll, s gyermekösszetételtől, valamint a pedagógusok speciális tevékenységétől függően más és más tehetségterületen folyik a munka. Programjainkkal, műhelymunkáinkkal ezeket a tevékenységeket, programokat szeretnénk összefogni.
- A tagóvodákból érdeklődő pedagógusok részére közös előadásokat, továbbképzéseket, műhelymunkát, bemutató foglalkozást, szabadidős programokat szervezünk, ahol együtt ismerkedünk a tevékenységek területenkénti elméleti és gyakorlati alapjaival. A résztvevők interaktív módon bekapcsolódhatnak az előadásokba, bemutatásokba, saját tapasztalataikat, elméleti tudásukat megosztva társaikkal. Így - mondhatni - közös alapokra építve folyhat a munka. Jelenleg még óvodánként folyik a „tehetségcsírák” megmutatása, bemutatkozása, a készített alkotások kiállítása, de szeretnénk ezeknek az elismerés, dicséret, pozitív megerősítés miatt minél nagyobb hangot adni, nagyobb közönség elé vinni.
- Óvodánk olyan speciális adottsággal, gyermek uszodával, úszóoktatókkal rendelkezik, mely lehetőséget ad a gyerekek vízhez való szoktatására, úszás alapjainak elsajátítására, így készítve fel őket a városi uszodában való verseny úszás feltételeinek elsajátítására. Óvodánkba járó gyerekeknek lehetőségük van csoportosan, vagy egyénileg ezt igénybe venni.
- A programjaikra, ünnepeinkre, szakmai napra, hospitálásra meghívott szakemberek, szülők, pedagógusok már a gyermek óvodai életkorában megismerkedhetnek, kapcsolatok alakulhatnak.
- Városi szinten szeretnénk a Tehetségpont kapcsolatait az általános iskolákra is kiterjeszteni, hiszen a gyermekeink életében az lesz a következő intézmény a szocialitás színterén. Természetesen a kapcsolat velük más területek, pályázatok kapcsán már jelenleg is működik. Így a szülők jobban megismerkedhetnek az iskolák speciális ajánlataikkal (szakkörök, tehetségműhelyek stb), a tevékenységekhez kapcsolható pedagógusokkal, lehetőségekkel.
A specifikus tehetségformák, amelyekkel szeretnénk foglalkozni, az interperszonális, a térbeli-vizuális, és a zenei. Ezen területeken műhelymunka folyik, de csoporton belül is fokozott ráfigyelést kapnak a gyerekek, akik e területek iránt érdeklődnek. A csoportokban folyó fejlesztésben a logikai-matematikai, valamint a mozgás- úszás is nagyobb hangsúlyt kap. Ezen területeken kívánjuk majd az elkövetkező időkben kiterjeszteni a tehetségekkel foglalkozó műhelyeinket. Természetesen függ ez a gyermekek összetételétől, és az egyéb feltételek meglététől is.
VARÁZS-SZÓ műhelyünk, mely az anyanyelvi programunk a drámajátékok alkalmazásával a kimagasló anyanyelvi kultúrával, különös anyanyelvi - és kommunikációs érzékkel rendelkező gyermekek fejlesztését tartja szem előtt, felkészítve őket a XXI. század elvárásaira is. A meseélmény gazdagítja a gyermeki személyiséget, formálja az esztétikai, erkölcsi érzelmeket, fejleszti az értelmi képességeket, kibontakoztatja a gyermeki világképet és az anyanyelvi-kommunikációs képességeket, hozzájárul a FLOW érzés eléréséhez. A XXI. század emberének mindkét területen kicsit többnek kell lennie, mint az elmúlt évtizedekben. A kommunikáció, az emberek közötti kapcsolatteremtés bármely formája nagyobb hangsúlyt, jelentőséget kap, mint az elmúlt évtizedekben. Ezért szeretnénk ennek a területnek nagyobb jelentőséget adni. A kompetenciák fejlesztése terén is fontos ez a két terület, hiszen mondhatjuk, hogy a gyermekek óvodai életkorában ezek fejlettsége már látható, valamint e területeken való elmélyülés az életkori sajátosságok figyelembevételével fokozottabban megoldható. Közelebb áll hozzájuk a terület, a következő éveikben viszont ezek fejlettebb voltja jobb alapot ad majd más területek kibontakozásának. Fontos a gyermek személyiségének formálódásában az elfogadott emocionális, erkölcsi normák kialakítása, s ez a két terület ennek is nagy lehetőséget biztosít.
Fontosnak tartjuk a gyerekek komplex személyiségének fejlesztését (esztétikai, anyanyelvi, értelmi, érzelmi, erkölcsi), hiszen az alapvető normák, értékek továbbvitele elengedhetetlen feltétele a felnőtt életnek.
A CSENGŐ-HANG műhely, Komplex Zenei Tehetségfejlesztő műhelyünk célja, a közös éneklés és játék örömének élvezete, valamint zenélés közben ismerkedés hazánk népi kultúrájával. A zenei képességek (ritmus, éneklés, hallás, mozgás) és zenei kreativitás alakítása, mélyítése, a nyelvi képességek fejlesztése mondókával, dalokkal, zenei készségfejlesztő játékokkal. A zenei ízlés, mozgáskultúra formálása, zenei-, esztétikai fogékonyságra nevelés (hangverseny), zenei alkotókedv-, kreativitás felébresztése, fejlesztése.
Lehetőséget látunk még a zenei terület továbbfejlesztésére, a tehetségígéretek részére fokozottabb elmélyülésre való tevékenységek adásával. A hangszerek megismerése, gyakoribb, összetettebb használata, énekhanggal való összekapcsolása nagy lehetőség lehet számukra. A városunkban lévő zeneiskola is egy adottság, amelyet szeretnénk fokozottabban kihasználni, bár már eddig is sok közös programunk volt. A zenei műhelyünk hangszerei, hangszertudással rendelkező óvónőink nagy segítség ebben a munkában.
A Komplex Vizuális Tehetségfejlesztő ÁKOM-BÁKOM műhelyünk célja a kimagasló vizuális képességekkel, finom-motorikával és színérzékkel rendelkező tehetségígéretes gyermekek felismerése és támogatása a néphagyomány és a művészetek eszközeivel, abban hogy kreatív megoldásokat keressenek gondolataik, érzéseik kifejezésére, nyitottak legyenek új vizuális technikai megoldások befogadására. A tehetséggondozó program keretében fejlődik a gyermekek kreativitása, vizuális észlelése, finom-motorikus képességei, esztétikai fogékonysága, esztétikai érzéke, továbbá művészeti alkotásokkal ismerkedhetnek meg.
Tervezett programjaink egy évre előre tekintve:
- Helyi támogató fórum kialakítása, támogatók keresése, kapcsolat tarása.
- Hospitálás más intézményekben, megismerve a tehetségsegítő módszereiket.
- Egyéni, és csoportos tanácsadás (pszichológiai, pedagógiai, módszertani) a tehetséggondozásban résztvevő felnőttek részére
- Egyéni, és csoportos tanácsadás biztosítása a tehetséggondozásban résztvevő gyermekek részére
- Tehetséggondozó műhely munkájának feltételeinek biztosítása a munka folytatása érdekében.
- A műhelymunkában résztvevő pedagógusok tudásának óvodánkénti átadása érdeklődő kollégáknak (kis műhelyek)
- Nyomtatott, és elektronikus kiadványok készítése a tehetséggondozásban végzett munkáról, elkészült művekről, módszertannal
- Csodabogár kereső Tehetségprogram: előadó és drámajáték területen, téri és vizuális alkotások kiállításával egybekötve, zenei bemutatókkal, úszás, éd logikai-matematikai versenyekkel
- Csodakarácsony kiállítás szervezése: Rajz, és plasztika bemutatása többféle technikával
Szakmai Tehetségnap szervezése, ahol lehetőség nyílik a tehetségcsírák megmutatására, szakemberek megbeszélésére, témával kapcsolatos előadások hallgatására, kapcsolatok építésére, ápolására, valamint a Jó gyakorlataink bemutatására.
• Óvodánk meglévő tárgyi és személyi feltételei biztosítékai a fenntarthatóságnak.
• Lehetőségeink: pályázatok folyamatos figyelemmel követése, Alapítvány és a szülői közösség támogatása.
• A TÁMOP 3.4.4/B-11/2-2012-0023 Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása című pályázat segíti programjainkhoz, tevékenységeinkhez az anyagiak biztosítását.
• Az „Óvodás Gyermekekért” Alapítvány állandó támogatója a gyermekek számára szervezett programoknak, segítséget ad eszközök, alapanyagok beszerzésére.
• Az elkészített műveket: plasztikákat, textíliát, agyagtárgyakat, festményeket, stb szeretnénk majd a kiállításokon, egyéb programokon kiállítani, s értékesíteni.
• A Jó gyakorlatokból, a hospitálásért, bemutató foglalkozásokért befolyt összeg
• Nyomtatott, és elektronikus kiadványok készítése a tehetséggondozásban végzett munkáról, elkészült művekről, módszertannal, s az ezek eladásából adódó összeg.
• A Helyi Támogatói Fórum tagjainak támogatásából, valamint a programokon, kiállításon egyéni felajánlásokból
• További sikeres pályázatok segítségével