A Pesterzsébeti Gyermekmosoly Óvodában több éve működik tehetséggondozás, a helyi Pedagógiai program leírása, útmutatása alapján.Óvodai tehetséggondozást a 2014/2015 nevelési évben kezdtük el adminisztráció vezetésével is óvodánkban. Az óvoda három tagóvodából áll, mindhárom tagóvodában alakult egy egy tehetséggazdagító tehetségműhely. A három műhely specifikus: egy vizuális , kézműves műhely, egy néphagyomány őrző, gyermektánc műhely, és egy mozgásos műhely. Ebben a nevelési évben kidolgoztuk az egységes adminisztrációs rendszerünket, naplót vezetve a tehetségműhelyek munkájáról. Kidolgoztuk mérési rendszerünket, amit a tehetséges gyerekek kiválasztásához, és éves fejlődésük méréséhez használunk (Renzulli-Hartmann mérőteszt). A tehetséggondozó munkánkat a kerületi tehetségkoordinátor is segíti, de pszichológus segítségét is bevonnánk a továbbiakban, azért, hogy a mérési eredményeinket minél több szempontból, specifikusabban is kiértékeljük.Ebben a nevelési évben az óvodába járó tanköteles korú gyerekek közül választottuk ki a műhelybe járó gyerekeket, összesen 38 fő gyerek vett részt a tehetséggondozásban. Célunk mindhárom műhelyben egy tehetséggazdagító program kidolgozása és megvalósítása.
Tehetségpontunk hatókörét elsősorban kerületünkben- Pesterzsébet-határozzuk meg.Az együttműködés színterei:
- Nevelési tanácsadó szakemberei-: pszichológus részvétele a tehetségpont munkájában, a kerületi tehetségkoordinátorral együttműködés
- a kerületi- Pesterzsébet- tehetségpontokkal, akkreditált tehetségpontokkal való szakmai konzultáció, jó gyakorlatok megosztása
- érdeklődő kollégák, szülők, szakemberek betekintése a műhelymunkába
- kollégák továbbképzése- TÁMOP pályázatok keretében akkreditált továbbképzéseken való részvétel, majd bevonásuk a tehetséggondozó munkába
A pszichológus segít a tehetségazonosításban , a gyerekek beválogatásában,a tehetséggondozásban, a hatásvizsgálatokban, a sajátos nevelési igényű gyerekek, a beilleszkedési tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyerekek gyenge oldalának erősítésében. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek segítése is az ő feladatkörébe tartozik.Aktívan részt vesz a gyerekek nyomon követésében, a megfelelő tagozat, iskola kiválasztásában.
A kerületi tehetségkoordinátor összehangolja a Pesterzsébeti tehetségpontok munkáját, szakmai fórumokat szervez. Segít a szakemberek továbbképzésének szervezésében, a tehetségpont hálózat fejlesztésében.
Felvesszük a kapcsolatot a kerület tehetségpontjaival, melyek specifikus területeken működnek. Minden műhelyvezető azokkal tart kapcsolatot, amelyek hasonló profillal működnek, s megosztják egymás között a jó gyakorlatokat.
Fontosnak tartjuk az óvoda és az iskolák közti együttműködést. Célunk a kudarc nélküli iskolakezdés érdekében a tanítókkal való tartalmas együttműködés, a szülőknek való tanácsadás a megfelelő tagozat, iskola kiválasztásához. Kölcsönösen részt veszünk egymás rendezvényein, fontos visszajelzéseket kapunk nevelő- fejlesztő munkánkról. Minden tehetségműhelyünk nyitott az érdeklődő szakemberek számára.
Figyelemmel kísérjük a TÁMOP -pályázatokat, egyéb tehetséggondozással kapcsolatos képzési lehetőségeket, és motiváljuk őket tehetségműhelyek létrehozására, vagy a működő műhelyek munkájába való bekapcsolódásra.
A három tehetséggondozó műhely specifikus és konkrét programjait műhelyenként mutatjuk be.
Fonócska tehetséggondozó műhely-A Fonócska tehetséggondozó műhelybe jó kézügyességű, ügyes barkácsoló gyerekeket várunk. Elsősorban az óvodapedagógusok javaslatai, megfigyelései alapján invitáljuk ide a nagycsoportosokat, akiknek több szempontból igyekszünk feltérképezni a képességeiket.A Fonócska kézműves tehetséggondozó műhely programjának kidolgozása során elsősorban a megfelelő érzelmi biztonságon és játékosságon legyen a hangsúly..A tematika összeállításánál elsődleges szempontunk a természetes anyagok használata, a gyermekek számára sokszor ismeretlen kézműves technikák felkínálása, népi kismesterségekkel, minőségi eszközökkel való megismertetés.Célunk egy olyan gazdagító program kínálása, mely lehetőséget ad az általános képességek fejlődése mellett a kézügyesség, a finommotorika, a a művészi érzék fejlesztésére.A tervezésben figyelembe vesszük a gyerekek gyenge és erős oldalának erősítését, a művészet eszközeivel megvalósítható komplex személyiség fejlesztést.
Játék és tánc az óvodában tehetséggondozó műhely-A program célja, a tánc terén tehetségígéretes gyermekek felfedezése, fejlesztése, gondozása.Népi hagyományaink, nemzeti kultúránk zenei és mozgásvilágának megismertetése a magyar népi gyermekjátékdalokon, mondókákon és táncokon keresztül.A tánc terén tehetségígéretes gyerekek számára az elfogadó, támogató, személyiségfejlődést elősegítő légkör megteremtése. A szülők megnyerése, tájékoztatása. Konkrét programok: az ütemtervben szereplő foglalkozásokat minden héten megvalósítjuk. A "Mákvirág napon" játékfűzést mutatunk be. Partneri kapcsolatban állunk a Zrínyi Miklós Általános Iskolával, ahol több alkalommal szervezünk fellépéseket. Közös kirándulást szervezünk a szülőkkel.Meghívjuk a Kolompos együttest ( anyagi lehetőség szerint- pályázati források)
Örökmozgók tehetséggondozó műhelye-Ebbe a műhelybe 15 fő 5-6 éves korú mozgásban ügyes, tehetséges gyermek jár az adott nevelési évben. Célunk egy olyan tehetséggazdagító program kidolgozása, ahol a gyerekek egy plusz lehetőséget kapnak mozgásos képességeik fejlesztéséhez, megismerkedhetnek újszerű mozgásformákkal. Tehetség utógondozása, követése.Az ütemterv összeállításánál határt szabnak anyagi forrásaink, így mindig követjük a pályázati forrásokat, felkutatjuk a lehetséges szponzorokat, alapítványokat, akik támogatják tehetséggondozó programunkat. Kihasználjuk helyi adottságainkat , így többször lehetőségünk van korcsolyázni, úszni. Ebben a nevelési évben egy alapítvány támogatásával meglátogattuk a Budakeszi Kalandparkot is. A műhelybe járó gyerekekkel képviseljük óvodánkat a kerületi, fővárosi sportrendezvényeken, versenyeken.Tervezzük mindhárom műhellyel együttműködésben minden év végén a Gyermekmosoly tehetségnapot, ahol számot adunk éves munkánkról, tájékoztatjuk a szülőket, érdeklődőket, együttműködve más tehetségpontokkal, tehetséggondozó szakemberekkel.
Anyagi fenntarthatóság érdekében a követező forrásokat kívánjuk felhasználni:
- tehetséggondozást, tehetség műhelyek működését, fejlesztését támogató pályázatok felkutatása, megírása
- óvodánk alapítványának segítsége a különböző programok megvalósításához
- szponzorok- szülői támogatás, külső partnerek keresése, kerületi cégek, vállalkozók támogatásának elnyerése, művészeti, kulturális intézmények támogató rendszerének kialakítása, lokálpatrióta művészekkel kapcsolattartás
- hátrányos helyzetű gyerekek támogatása iránt elkötelezett jótékonysági szervezetekkel kialakult kapcsolat fenntartása