Iskolánk a békásmegyeri lakótelep legnagyobb iskolája, tanulóink közel 90%-a ebből a közegből érkezik. Pedagógiai munkánkat, így tehetségsegítésünk minden mozzanatát meghatározza mikrokörnyezetünk és diákjaink életkora.
Integráló intézményként szakmai munkánk egyik alappillére a több évtizede működő, folyamatosan újratervezett és módosított komplex fejlesztés, melyben a tehetséggondozást és felzárkóztatást egységben kezeljük. Ezt a munkát a tehetséggondozás terén elkötelezett tanítók, tanárok és fejlesztő pedagógusok sikeres együttműködése teszi eredményessé, akik változatos munkaformákban és színtereken - tanórán és tanórán kívül foglalkozásokon, nyári táborokban – végzik kitartó munkájukat.
Ismerjük és alkalmazzuk a korszerű pedagógiai, tanulásszervezési módszereket, eljárásokat (hatékony együttnevelés, differenciált tanulásszervezés, tevékenységközpontú pedagógiák). Külső és belső továbbképzéseink keretében nemcsak a szakmai, módszertani megújulásra, hanem tanulóink személyiségfejlődésére és a közösségfejlesztésre is hangsúlyt fektetünk.
A tehetségazonosítást és annak gondozását már kisiskolás korban elkezdődjük, de itt elsősorban tanórai keret között. Kivételt képeznek azok a területek, amelyek szenzitív időszaka korai életkorban jelenik meg - sport, művészetek, matematika -, ahol tehetséggondozó műhelyek és nyári táborok is segítik a tehetséggondozást. Elsődleges célunk felismerni és azonosítani az átlagostól eltérő, kiemelkedő képességet a lehető legtöbb területen, ezért igyekszünk tanulóinkat számos és változatos téma- és tárgykörrel megismertetni.
A felső tagozaton folytatjuk a korábban elkezdett tehetséggondozó munkát, ahol a tanórai mellett már kiemelt szerepet kapnak a délutáni tehetséggondozó műhelyek, szakkörök, teret adva a hatékony speciális tehetségfejlesztésnek. Az alulteljesítő vagy egyéb problémák - tanulási zavarok, hátrányos szociokulturális helyzet, rendezetlen családi élet – miatt fel nem ismert tehetségek „kiszűrése”, gondozása is kiemelt feladatunk ebben az időszakban.
Az akkreditált kiváló tehetségpont cím elnyerése óta eltelt évek több területen is jelentős változást - személyi feltételek, online oktatás, oktatáspolitika, külső elvárások - hoztak és jelentettek az egész intézmény életében, de ennek ismeretében alakítjuk át tudatosan tehetséggondozó tevékenységünket. Hagyományos területeit megtartjuk, de a komplexitásra törekedve bővítjük, alakítjuk, módosítjuk a tehetséggondozás színtereit. Szeretnénk intézményi szinten lehetőséget adni minden tehetésterületet lefedő program megjelenésére, így bővítettük a művészetek, sport, interperszonális és idegennyelv témaköreit, bár ezek még nem minden esetben jelennek meg tehetséggondozó műhelyként. Az utóbbi években jelentősen bővült digitális pedagógiai eszköztárunk, melyet felhasználunk és a tehetséggondozás szolgálatába állítottunk.
Az elmúlt két év versenyeredményei kiemelkedő versenyeredményei is alátámasztják és igazolják munkánk eredményességét.
Helyi intézményi szintű tehetségpontként kívánunk működni.
Az együttműködés első szintje az intézményen belül valósul meg: pedagógusok között, szülőkkel, iskolavezetéssel, régi tanítványokkal.
Az együttműködés második szintje más intézményekkel való partnerség: tehetségpontokkal, a kerület óvodáival, általános- és középiskoláival, szakmai partnerekkel (Pedagógiai Szakszolgálat, Aelia Sabina Zene-, Képző- és Táncművészeti Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény), sportegyesületekkel (Kaszások Sportegyesület, Esernyős, Kézilabda Szövetség), múzeumokkal, a Békásmegyeri Közösségi Házzal, Szabó Ervin és a Platán könyvtárral, a MÜPA-val.
Kiemelten fontosnak tarjuk a hálózatosodást, elsősorban a kerületben működő tehetségpontokkal szeretnénk erősíteni az együttműködést. Ennek keretében a covid előtti időszakban két tehetségponttal – Csillaghegyi Általános Iskola- Csillaglesen és a Medgyessy Ferenc Ált. Isk. tehetségpontjaival - együttműködve rendeztünk két tehetségnapot. Az első egy közös képzőművészeti kiállítás volt a Békásmegyeri Közösségi Házban, míg a második során színpadi fellépést biztosítottunk a három tehetségpont táncban, színjátszásban remekelő diákjainak. A harmadik, 2024-ben tervezett tehetségnap fókuszában mozgás és a sport áll, hiszen sportversenyeken és táncbemutatókon mutatkoznak be a három tehetségpont rátermett és kiváló képességű diákjai.
Részt szeretnénk venni a későbbiekben is a tehetséggondozással kapcsolatos eseményeken, tanácskozásokon, pályázatokon, előadásokon, továbbképzéseken.
Helyet kívánunk adni a jövőben is kerületi, fővárosi és országos tanulmányi versenyeknek, hiszen évek óta iskolánk az egyik helyszíne a körzeti és országos Bolyai Anyanyelvi és Matematikai Csapatversenynek, a Zrínyi Ilona Matematika verseny területi fordulójának, fővárosi Vers- és prózamondó, a kerületi matematika és angol nyelvi és a versenynek.
Tapasztalatcserét szervezünk iskolánkban, melyre az együttműködő partnereket és az érdeklődőket is meghívjuk.
Tehetséggondozó foglalkozások, szakkörök indítása, működtetése
- Iskolai, kerületi, fővárosi és országos versenyeken való részvétel
- Iskolai, kerületi, fővárosi és országos versenyek szervezése
- Diákolimpiákon, kerületi sportversenyeken való részvétel
- Bemutató órák, foglalkozások, szakmai tanácskozások szervesése
- Tehetséggondozó órák biztosítása az egyéni felkészülésre
- Közös színház- és múzeumlátogatások
- Kerületi rendezvényeken, ünnepségeken való szereplés
- Projekt hét szervezése
- Intenzív hét szervezése
- Egészségnap rendezése
- Idegen nyelv oktatása ötödik osztálytól nívócsoportban
- Havi rendszerességgel ÖKO-programok (BárcziZoo, akadályverseny stb.)
- Osztályszinten megvalósuló tehetségfejlesztő programok: drámajáték, úszás, furulya, sakk
- Nívócsoportos matematika, magyar és angol nyelvoktatás
- Népmese napja
- Költészet napja
- Magyar nyelv napja
- Hagyományőrző programok: Bográcsfesztivál, Szüreti bál, Márton napi vigasság, Luca napi vásár, karácsonyi műsor óvodásoknak, szülőknek, iskolanapi rendezvények, Farsangi mulatság, Bárczi Gála
Iskolánk a Klebelsberg Központ alá tartozó intézmény, így költségvetését a fenntartó biztosítja a tankerületen keresztül.
Jól működő iskolai alapítványunk nyújt segítséget szükség esetén eszközök beszerzéséhez, hátrányos helyzetű tanulóinknak biztosítja az anyagi támogatást.
Az ingyenesen elérhető továbbképzéseket folyamatosan figyelemmel kísérjük, részt veszünk ezeken. A költségtérítéses képzéseket részben a tankerület, részben a részt vevő pedagógusok finanszírozzák.
Programjainkat ezen kívül szülői hozzájárulásokból, támogatók és szponzorok által nyújtott anyagi segítségből valósítjuk meg.
A korábbi évben bekapcsolódtunk a MATEHETSZ által kiírt tehetséggondozó pályázatokba, amely lehetővé tette tehetségműhelyek működtetését, anyagi segítséget nyújtott az eszközbeszerzéshez. Ezt a pályázási lehetőséget szándékunkban áll megtartani és bővíteni.
Szeretnénk bekapcsolódni a Nemzeti Tehetség Program által kiírt pályázatokba, mely tovább bővítheti anyagi bázisunkat.