Tehetséggondozás törvényi kötelezettségünk, ezért kötelezettségünknek eleget téve az elmúlt évben lépésről lépésre építettük ki a tehetséggondozás gyakorlatát tagóvodánkban. A tavalyi évben már csoportokon belül végeztünk megfigyeléseket a gyermekek tevekénységeiről, megnyilvánulásairól, melyeket a fejlődési naplóban rögzítettünk.
Számunkra minden gyermek tehetséges valamiben! Ez az alapja a tehetséggondozói tevékenységünknek. Hosszas előkészítő és átgondolt tervező munka után kolléganőimmel ebben a nevelési évben közösen elindítunk kétféle tehetséggondozó műhelyt a létszámát tekintve „kiscsoportos” formában a nagycsoportos korú, iskolába készülő gyermekek részére. A tehetségígéretes gyermekek fejlesztését, két síkon valósítottuk meg: óvodai csoportjainkban illetve kiscsoportos tehetséggondozó foglalkozás keretében. A zene, a tánc, a dráma, a báb kiegészítői egymásnak. Mindezt kihasználva olyan komplex, játékos munkaformákat kínálunk, melyekben a gyermekek életkoruknak megfelelő tevékenységeken keresztül fejleszthetik képességeiket. (szabályjátékok, szerep- és szituációs játékok, dramatikus játékok, bábjátékok, improvizáció zenére, stb A foglalkozások gerincét az életkor sajátosságaira épülő dramatikus játékok, szituációs játékok képezik, mely során az „én” erősítésével együtt az együttműködés sokrétű és színes lehetőségeit próbálhatják ki a gyermekek.
Hatóköre: intézményi: hiszen a Pápai Városi Óvodák 9 tagintézménnyel működik. Fontos számunkra az egymástól tanulás ezért munkaközösségeket működtetünk, .
Hatékonyan együttműködünk
- a szülőkkel:A szülőknek lehetőségük van rá – és mi igényeljük is –, hogy az óvodában folyó pedagógiai munka kialakításában, annak gyakorlatában, mint partnereink, a szülők aktívan vegyenek részt, ötleteikkel segítsék elő közös céljaink megvalósítását.
Szülői fórumok:
- szülői értekezlet,
- játszó délutánok,
- nyílt napok;
- közös rendezvények, ünnepek szervezése, előkészítése, lebonyolítása;
- fogadó óra
- óvodapedagógusokkal( hospitálási lehetőség biztosítása)
- tehetséggondozó műhelyekkel,
Óvodánk életét igyekszünk színesíteni így nemcsak külsős előadóművészek meghívásával, ünnepeinkkel, különböző kulturális programokkal tesszük élménydússá a gyermekek óvodai mindennapjait, hanem számtalan délutáni fakultatív foglalkozási lehetőség közül választhatnak a hozzánk járó gyermekek.
- néptáncoktatás során megismerkednek különböző magyar táncokkal, játékokkal, hagyományokkal.
- ovi foci az egészséges életmódra nevelés illetve a mozgás szeretetére nevelés kapcsán
- hitoktatás
- kézilabda,
Tehetséggondozó programunkba folyamatosan szeretnénk bevonni
- partnerintézményeket (iskola - együttműködés)A beiskolázási program keretében játékos foglalkozásokon vesznek részt a leendő első osztályos gyerekek
- közművelődési intézményeket: :színházlátogatás a bérletes gyermekek számára a Jókai Mór Művelődési és Szabadidő Központ, illetve a Pegazus színház szervezésében , múzeumpedagógiai foglalkozások az Eszterházy Kastélyban, interaktív foglakozás a Kékfestő Múzeumban
- Pápai Egyesített Labdarúgó Club
- Pápai Kézilabda Club
- Várkertfürdő
A drámapedagógia, mint módszer egyre szélesebb körben jelenik meg óvodai gyakorlatunkban. Folyamatosan keressük kutatjuk azon módszereket, lehetőségeket, eszközöket, melyek sokszínűen, komplex módon fejlesztik a gyermekeink személyiségét. A drámapedagógia mindezt magában hordozza. Alapja a játék , mely az óvodáskorú gyermek alaptevékenysége. Ugyanakkor olyan nevelési eszköz, melynek segítségével megismerhetjük a gyermekeket, ugyanis a játék tükörként mutatja mindazt, amit a gyermek nem tud megfogalmazni, nem akar elmondani, azt hogy milyennek látja a világot vagy éppen mit gondol.E kettősség összhangját kihasználva 2016 októberétől kolléganőmmel megnyitottuk óvodánkban a Boróka Kuckó tehetséggondozó műhely kapuit, ahol hétről hétre nagycsoportos korú gyermekeket vittük varázslatosabbnál varázslatosabb világba.
A foglalkozásainkat heti egy alkalommal, a mesék, versek, dalok iránt érdeklődő, gazdag szókinccsel, fantáziával rendelkező nagycsoportos gyermekek számára szervezzük. A gyermekek kiválasztása az óvodapedagógusok javaslata illetve a gyerekekkel történő beszélgetés alapján történik.
A zene, a tánc, a dráma, a báb kiegészítői egymásnak. Mindezt kihasználva olyan komplex, játékos munkaformákat kínálunk, melyekben a gyermekek életkoruknak megfelelő tevékenységeken keresztül fejleszthetik képességeiket. (szabályjátékok, szerep- és szituációs játékok, dramatikus játékok, bábjátékok, improvizáció zenére, stb.) .
A foglalkozások gerincét az életkor sajátosságaira épülő dramatikus játékok képezik, mely során az „én” erősítésével együtt az együttműködés sokrétű és színes lehetőségeit próbálják ki. Kiemelt feladatot kap a „mintha” birodalom kimeríthetetlen lehetőségeket rejtő játékok, mint pl. a növényvilágból ellesett bimbó kipattanásának, a magocskából kifejlődő fának a mozgásos megjelenítése, vagy az állatvilágból a különböző állatmozgások, a tojásból kikelő kiscsirke első pillanatainak megjelenítése.
Keretet a mese adja, hiszen a mese az egyetlen irodalmi műfaj, amely utat mutat a gyermeknek, hogyan fedezze fel identitását, hogyan találja meg helyét az életben. A gyermek számára a mese igazi valóság. Ez az, amihez igazíthatja és mérheti a többi előtte megjelenő tényét s világnak.
A mese okulás és bátorítás, odaadás és felelősség, elvezet a pecsétek mögé, ahol rejtőzködnek a titkok. A meséhez vagy a gyermek által kitalált történetekhez dalok, táncok, mozgásos elemek is kapcsolhatók, esetenként változatos ábrázolási technikákkal vegyíthetők a szükséges kellékek.
A Dráma kunyhó célja:
• A közösen átélt játékok, „mintha szituációk” által a gyermekek erkölcsi, érzelmi nevelése, közösségi magatartásának fejlesztése.
• Érdeklődő, a világ dolgaira nyitott, kreatív személyiség megalapozása.
A Pápa és Vonzáskörzete Óvodapedagógusainak Egyesületének támogatását élvezzük. Folyamatosan figyelemmel kísérjük A MATEHETSZ által kiírt pályázatokat, a profilunkhoz kapcsolódó felhívásokra pályázni szeretnénk a jövőben.
A szülők támogató segítségét élvezzük, mind anyagi, mind felajánlott munka, szervezés, gyűjtés, segítség formájában.
Minden lehetőséget kihasználunk, amivel forrásainkat bővíthetjük.
További támogatók felkutatását, felkérését szeretnénk megnyerni a cél érdekében.
Saját humánerőforrásaink erősségeinek kihasználása.