Intézményünk vidéki kisvárosban élő lakosság szolgálatában, a helyi adottságokra hagyatkozva működik.
Nevelő testületünk innovatív. Egyetértünk abban, hogy a prevenció mellett a gyermekek kiemelkedő képességének megkeresését is előtérbe kell helyeznünk.
Két óvodánkba négy tehetséggondozó műhely működik.
A tankötelessé váló gyerekeknek ajánljuk fel műhelyeinket, ahol az adott területnek elkötelezett óvodapedagógusok vezetki a foglalkozásokat.
Tevékenységi formáinkhoz kölön tehetséggondozó szobát alakítottunk ki. A helyet, az eszközöket, a meghittséget biztosítjuk. Heti rendszerességgel negyvenöt percben zajlanak a tevékenykedtetések.
Atehetséggondozásra javasolt gyerekek kiválasztásánál segítségünkre vannak a csoportban dolgozó óvodapedagógusok - az általuk a gyerekekről vezetett fejlődési, fejlesztési napló -, a fejlesztő pedagógus, logopédus és kérésre pszichológus.
A gyerekek számára előnyösek műhelyeink, mert:
- esélyegyenlőséget teremt -az adott nevelési évben tankötelezetté váló 5-6 éves gyerekek teljes köre résztvesz.
- önmegvalósításra ad lehetőséget.
- szociális fejlettségük hatására már élvezni tudják a páros és kiscsoportos együttléteket, munkát.
- iskola előtt új közösségbe lehet beilleszkedniük, más gyerekeket-felnőtteket elfogadni, alkalmazkodni.
- óvoda szinten találkozhatnak olyan gyerekekkel, akik hasonló érdeklődésűek és tudásúak, jól teljesítők
Intézményünkben jelenleg négy tehetség műhely működik, melyet a jövőben logikai-matematikai területtel fogunk bővíteni.
A tehetségműhelyekbe való besoroláshoz a negyedik életévüket betöltött gyerekeket óvodapedagógusaik megfigyelik. Az egyéni szükségletek, a speciális adottságok felfedezéséhez a Gardneri tehetségterületeknek megfelelően pontozással válogatunk /Nagy Jenőné: Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata című könyvének 9.számú melléklete alapján./
-logikai-matematikai,testi-kinesztetikus tehetségterület: népi mozgásos játékok, mozgás, nyelvi, téri vizuális, zenei tehetségterületeket kísérjük figyelemmel..
Az év végén tájékoztatjuk a szülőket milyen tehetséggondozó műhelybe kerül a következő nevelési évtől a gyerekük. .A szülőkkel való szoros kapcsolat bevonásuk, tájékoztatásuk több területen is jelen van munkánkba, pl.: anamnézis felvétele a gyerekről, nyílt műhelybe való betekintési lehetőség, közös játék, beszélgetések, gyűjtő munka stb.
Az Általános Iskolai tehetséggondozással felvesszük a kapcsolatot és Tehetségútlevelet küldünk az iskolába induló gyermekeinkkel. Az útlevélben jelöljük, milyen foglalkozáson vett rész a gyermek az óvodában, mit láttunk kiemelkedő képességének, milyen érdeklődésű, motiváltságú. Figyelemmel kísérhetjük későbbi fejlődésüket.
Célunk a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Hajdúböszörmény és a városban működő, tehetséggondozással foglalkozó óvodáinak megkeresése, kapcsolati körünk bővítése, gyakorlati tapasztalatok szerzése.
Tehetség Ponttá válva lehetőségünk lenne még több irányból segítséget kapni munkánk mélyebb szakmai megalapozására.
Működő csoportjaink:
Ovifoci műhely:
Cél: Motorikus képességek fejlesztése. Iránymutatás az egészséges életforma felé, a mozgás épüljön be a gyerekek mindennapi életébe. Legyen önként vállalt, játékos, jó dolog, ahol hasonló érdeklődésű barátok várják őket. Örömüket leljék a játékban, miközben megtanulják a csapat játék szabályait.
Kézműves műhely:
Cél: A tevékenységek során az esztétikai érzékenység, kifejezőkézség, igényesség, érvényesüljön. Sokféle vizuális technika felkínálásával a gyermekekben rejlő egyéni művészi hajlam kibontakoztatása, fejlesztése. Kreatív önkifejezésre, alkotó fantáziára buzdítás.
Öko-manók műhely:
Cél: A környezeti nevelés hatékonyabbá és teljessé tétele. A gyerekek természetes kíváncsiságára, érdeklődésére építve pozitív viszony kialakítása a gyerekeket körül vevő szűkebb majd tágabb környezethez. Környezettudatos magatartás megalapozása. Környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés fontosságára nevelés.
Gyermek népijátékok műhely:
Cél: Dalos élmények, életkori sajátosságukhoz igazodó mozgásformák közös játéka. Ritmusérzék fejlesztés.
A gazdagítás és dúsítás módszereit alkalmazzuk.
Foglalkozások felépítése:
-erős oldal fejlesztése, átlagon felüli adottságok erősítése. Segíteni abban a gyerekeknek, hogy egy-egy területen felhalmozott ismeretanyagot elmélyíteni, használni tudják. Kiemelve a kreativitást, a motiváltságot.
-tehetséggel összefüggő gyenge oldal kiegyenlítése. (Hiányosságok, amik a fejlődést nehezítik: pszichikus funkciók, szociális készségek.)
- megelőzés, légkörjavítás.
- olyan területek támogatása, amelyek kiegészítik a direkt tehetségfejlesztést. A feltöltődés biztosítása.
A tehetséggondozó szoba berendezéséhez az intézmény meglévő tárgyi forrásait (meglévő bútorok, csoportokból kapott játékok, vizuális anyagok) használtuk fel, sok-sok kreatív ötlettel.
A műhelyek vezetői a munka beindításához minden lehetőséget megkerestek a meglévő forráson túl:
- színházlátogatás,
-séták, a természeti környezet folyamatos és alkalomszerű megfigyeléséhez,
-kiállítások megtekintése,
-városi, iskolai programokhoz való csatlakozás.
Lehetőség szerint az intézmény éves költségvetésébe a tehetséggondozás anyagi vonzata is szerepel.