Sokrétű tehetséggondozó munka folyik több mint 10 éve az iskolában.
A jezsuita nevelés célja a "magis" a diákok képességeinek magas szintű kibontakoztatása, a tanulók személyiségének fejlesztése.
A gimnázium tantestülete magasan képzett, és elhivatott a tehetséggondozás iránt.
A diákjaink továbbtanulási aránya országosan is kiemelkedő: 2002-2006 között a felsőoktatási felvételi arányunk: 84,7%.
A 2005. évi kétszintű érettségi eredmények átlagában a Jezsuita Gimnázium Miskolcon az első helyen áll a rangsorban.
Emelt óraszámú képzés nyújt iskolánk a diákoknak a 9. évfolyamtól magyar, történelem, matematika, fizika,biológia, kémia, informatika tantárgyakból. Idegen nyelvek közül intézményünkben angolt, németet, franciát, oroszt és latint tanítunk. Diákjaink nagy számban tesznek sikeres nyelvvizsgát.
A tanulmányi versenyeken az országos és megyei döntőkben eredményesen versenyeznek diákjaink.
Nemzetközi projektekben vesznek részt tanulóink
A művészeti oktatás iskolánkban minden diákra kiterjed és sok lehetőséget kínál: zene, képzőművészet, néptánc.
Országos diákvegyész napokat, és regionális tanári konferenciákat szervezünk.
Részt veszünk a HEFOP programokban: Sajátos nevelési igényű tanulók kompetencia alapú oktatása, Felkészítés a kompetenciaalapú oktatásra.
A B.A.Z. megyei Közalapítvány támogatásával tehetséggondozó műhelyeket tartunk (társadalomtudományi és természettudományi), és tehetséggondozó bázisiskola vagyunk.
A miskolci gimnáziumok és általános iskolák - különös tekintettel az egyházi iskolákra - tanárai és diákjai együttműködésével kívánjuk a tehetségpontot létrehozni és működtetni.
A tehetségpont hatókörébe Miskolc, ezen kívül az Észak-Magyarországi régió: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megyék diákjai és pedagógusai tartoznak. Ezen túlmenően esetenként országos hatókörű rendezvények szélesítik ki a hatókörét a tehetségpontnak.
A Miskolci Egyetemmel, a Debreceni Egyetemmel, a BAZ megyei és a Miskolc Városi Pedagógiai Intézettel és a Nevelési Tanácsadóval és a Magyar Tehetséggondozó Társasággal valamint az "Avasért" Egyesülettel kívánunk együttműködni, közösen pályázni.
Specifikusan a komplex természettudományi tehetséggondozó műhelyben és a komplex társadalomtudományi tehetséggondozó műhelyben, a tehetséggondozó bázisiskolai tevékenységgel kívánunk foglalkozni.
Konkrétan a két műhely foglalkozásai diákok számára, továbbképzés a térség pedagógusainak.
A Jezsuita Pedagógiai Műhely működése
A kompetencia alapú oktatás fejlesztése
A művészeti nevelés-oktatás és a sporttevékenységek.
A tehetségfejlesztés iskolai szervezeti formái:
- a tanórai differenciálás különféle formái (minél több kiscsoportos, nívócsoportos, egyénre szabott munka)
- fakultáció, speciális osztály
- délutáni foglalkozások (szakkör, önképzőkör, művészeti csoport)
- hétvégi programok, nyári kurzusok, táborok, erdei iskola
- mentor-program
- diákok számára szervezett konferencia
- sportversenyek
- a tanulók munkáiból rendezett kiállítás, kiadvány
- énekkar, zenekar
- nemzetközi projektben való részvétel
- Kárpát-medencei osztály
- cserkészet
- táncház, diákszínjátszás, filmklub
- diákújság, iskolarádió
Pályázatokat írunk, és folyamatosan figyeljük a lehetőségeket.
Együttműködés a Miskolci Egyetem Neveléstudományi Tanszékével (Sarka Ferenc)
A Nevelési Tanácsadóval, a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékével (Dr. Balogh László ), a Magyar Tehetséggondozó Társasággal.
Pedagógusaink folyamatos továbbképzésével, és konferenciákon való részvételével.
A tehetségfejlesztő programokban alkalmazott pedagógiai módszerekkel: Célok által meghatározott tanítás. Rugalmas vagy individualizált tanítás. Kooperatív tanulás. Tanulási stílusok. A felfedeztető módszer. Integrált oktatás. Cselekvéses tanulás. Számítógépes oktatás A tehetségfejlesztő programok fő területei a következők: Az alapkészségek bővítése. A tartalmi lényeg kevesebb idő alatt való megtanítása. A tudásalap szélesítése. A tanár speciális szaktudásához kapcsolódó tartalom tanítása. Az iskolán kívüli tapasztalatszerzés irányítása. A magasabb szintű gondolkodási képességek és a társas-affektív képességek fejlesztése. A gazdagítás és a gyorsítás.
Szülői kérdőívekkel, tanulói interjúkkal, tanulmányi és művészeti valamint sportversenyeken való részvétellel, és szervezésével. Projektekben való részvétellel.